Gå til innhold
Fiskersiden

33 fots skøyte med potensiale.


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Lørdag 10 januar dro jeg og shortwire avgårde for å hente nytt prosjekt, ei koselig skøyte på 33 fot.

Båten har ikke fått vedlikehold den siste tiden, så her var det mye å ta tak i.

I tillegg til manglende vedlikehold, hadde skuta fått seg en smell etter å ha slitt seg fra fortøyningene nettopp.

Bilde av skøyta og reder før avhenting.

1501200911519dde78fd3dd64c32b2.jpg

I altfor sterk vind og imponerende bølger, gikk turen fra sandve til kopervik i sakte fart.

Allerede da vi hadde kommet noen få hundre meter ut av havna, var bølgehøyden rundt 3 meter.

Blei ikke bedre da vi kom sørover mot skudesnes heller, så vi gikk inn til fryseriet der for å vurdere å vente på bedre vær.

Etter en liten pølsepause og litt tenking, bestemte vi oss for å fullføre turen samme dag.

Traff en fyr på kaien der, han bare rista på hodet hehe.(med god grunn)

Vi satte sjøbein og tøffet avgårde :) .

Vi traff bølger på 5-6 meter og sterk vind, jammen skulle båten testes med en gang.

Etter at vi var ferdige med å surfe rundt sørspissen av karmøy, gikk vi båten inn til kopervik, nærmere bestemt gofarnes.

Der ligger den til kai hos broder'n, og blir vel liggende til han selger huset.

Har begynt å gå gjennom hva som må gjøres, men det er nok mangen ting vi ikke vet om ennå.

Motoren er alfor liten, så den kommer sikkert til å havne i 27 foteren min.

Dekket er delvis råttent, så det må vi skifte.

Skansekledning er skadet, så vi skifter det som trengs.

Mast kappes omtrent 20 cm i bunn, da den har en liten råteskade.

Innredning byttes ut og den må få bedre lufting.

Dette er bittelitt av det vi har tenkt å gjøre, så får vi se hvor lang lista blir.

Vi(jeg, mr.bigfish og shortwire) kommer til å oppdatere denne tråden jevnlig tenker jeg, og bilder blir det nok mye av.

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grattis med "levende" båt.

Merker stor forskjell på treverk og plast i grov sjø.

Dere blir vel neppe arbeidsledige med det første.

Husker pappa hadde ei 50" fiske skøyte når jeg var guttunge.

Savner den deilige lukten som var under dekk. Tjære,salt og olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Lykke til med storprosjektet, det vert mange og lange fråvær frå familiane før skuta kan ta jomfruturen i restaurert tilstand. :) Men når treverket skin som ei blank havoverflata er det verd kvart minutt. :lol: Endret av Even A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå fra Sandve til Kopervik i gårkveld er galskap, fy fa#n for et vær, og husk på en ting, det ligger noen sunkne båter fra før rundt om kring i Kopervik... :lol:

Ellers ei fin skute, dette kan bli bra.

Altså, vi gikk ikke rundt i går, men Lørdag 10.01.09. Været da var ganske mye heftigere en i går, hehe.

Stå på! Jeg spanderer champagne til dåpsdagen;)

Champis tas imot med takk :)

Å siden du er så "sjøsterk" , hehe, skal du få den store æren å døpe båten.

Båten har ikke noe navn enda, så forslag tas imot.

Kanskje 'FISKESLEM' hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her noen bilder av skadene som kom etter at båten sleit seg.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

5.jpg

Innvendig :

6.jpg

7.jpg

Dekk :

8.jpg

4.jpg

Vi fikk rimelig klar beskjed i går av en erfaren trebåtmann som bla har restaurert "Fredag" å "Lobo" som ligger i karmsundet at dekket må vekk, allt.

Dekket er ikke gammelt men de som har gjort jobben har gjort en elendig jobb å brukt feil materialer.

Odd som han heter kunne også fortelle oss at båten var meget spesiellt bygd, en "bastard" rett å slett.

Husker ikke helt hvilken hekk å front den hadde i farten men kombinasjonen var vist ikke helt normal.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag 10 januar dro jeg og shortwire avgårde for å hente nytt prosjekt, ei koselig skøyte på 33 fot.

Båten har ikke fått vedlikehold den siste tiden, så her var det mye å ta tak i.

I tillegg til manglende vedlikehold, hadde skuta fått seg en smell etter å ha slitt seg fra fortøyningene nettopp.

Bilde av skøyta og reder før avhenting.

1501200911519dde78fd3dd64c32b2.jpg

Motoren er alfor liten, så den kommer sikkert til å havne i 27 foteren min

Her kommer en etterlysning.

Vi er på jakt etter en motor til skøyta som har 50 + hk og vridbart propellanlegg med 3 bladers propell. Motoren i skøyta er alt for liten. Passer nok mer en bra nok på fine dager, men i dårlig vær holder den ikke. Noen som vet om noe så taes alle tips og tilbud mot med takk

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en etterlysning.

Vi er på jakt etter en motor til skøyta som har 50 + hk og vridbart propellanlegg med 3 bladers propell. Motoren i skøyta er alt for liten. Passer nok mer en bra nok på fine dager, men i dårlig vær holder den ikke. Noen som vet om noe så taes alle tips og tilbud mot med takk

:)

Heisan,

der har dere litt å holde på med, ja. Båten bærer tydelig preg av dårlig stell og tildels dårlig grunnarbeid. Men det kan nok bli båt av det uansett! Hadde vært artig å se et bilde av den rett fra siden, for å se springet i skroget.

Hva slags motor står i skøyta i dag? Ønsket om 50+ og trebladers vridbart høres fornuftig ut, men særlig et slikt vripropellanlegg kan være vanskelig å få tak i brukt til en fornuftig pris.

Ellers vil jeg råde dere sterkt til å kjøpe en marinediesel fra en anerkjent produsent. Det er utrolig mye rask som har blitt montert som framdriftsmaskineri i båter opp gjenom tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner jo ikke hva dere er kapable til som båtbyggere men om det var meg, og jeg fikk skøyta billig, så hadde jeg gjort minst mulig, kun det jeg måtte gjøre av sikkerhets/komforthensyn. Ville tatt den i bruk så snart som overhodet mulig.

Alt for mange skøyter som ligger under presenning rundt om kring som evige "kanskje i morra" prosjekter.

Hva med å (gud forby :) ) plastre dekket og vente med å ta ut motoren til ny motor "står på brygga", da kan dere bruke båten i mellomtiden. Å bygge en skøyte opp "riktig" er jo ikke enkelt, ei heller en liten jobb, er båten "verdt det"?.

Er forresten en del prosjekt-tråder på Baatplassen som omtaler bytting av dekk osv på skøyter.

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan,

der har dere litt å holde på med, ja. Båten bærer tydelig preg av dårlig stell og tildels dårlig grunnarbeid. Men det kan nok bli båt av det uansett! Hadde vært artig å se et bilde av den rett fra siden, for å se springet i skroget.

Hva slags motor står i skøyta i dag? Ønsket om 50+ og trebladers vridbart høres fornuftig ut, men særlig et slikt vripropellanlegg kan være vanskelig å få tak i brukt til en fornuftig pris.

Ellers vil jeg råde dere sterkt til å kjøpe en marinediesel fra en anerkjent produsent. Det er utrolig mye rask som har blitt montert som framdriftsmaskineri i båter opp gjenom tidene.

Sitter en sabb 22 diesel i båten nå, som foresten er i brukbar stand :-)

Jeg aner jo ikke hva dere er kapable til som båtbyggere men om det var meg, og jeg fikk skøyta billig, så hadde jeg gjort minst mulig, kun det jeg måtte gjøre av sikkerhets/komforthensyn. Ville tatt den i bruk så snart som overhodet mulig.

Alt for mange skøyter som ligger under presenning rundt om kring som evige "kanskje i morra" prosjekter.

Hva med å (gud forby :) ) plastre dekket og vente med å ta ut motoren til ny motor "står på brygga", da kan dere bruke båten i mellomtiden. Å bygge en skøyte opp "riktig" er jo ikke enkelt, ei heller en liten jobb, er båten "verdt det"?.

Er forresten en del prosjekt-tråder på Baatplassen som omtaler bytting av dekk osv på skøyter.

Lykke til! :D

Takk. Båten kommer nok til å bli brukt som den er en stund. Ingen ting alvorlig feil/farlig med den som den er. Den kommer nok på land en gang, men den kommer IKKE til å bli plastret. River det som er dårlig å bygger det opp igjen som det skulle vært gjort. Er mannstærke å har flere rutinerte båtbyggere å ty til for hjelp underveis hvis vi lurer på noe eller får uventede problemer :-)

Endret av Short-Wire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner jo ikke hva dere er kapable til som båtbyggere men om det var meg, og jeg fikk skøyta billig, så hadde jeg gjort minst mulig, kun det jeg måtte gjøre av sikkerhets/komforthensyn. Ville tatt den i bruk så snart som overhodet mulig.

Alt for mange skøyter som ligger under presenning rundt om kring som evige "kanskje i morra" prosjekter.

Hva med å (gud forby :) ) plastre dekket og vente med å ta ut motoren til ny motor "står på brygga", da kan dere bruke båten i mellomtiden. Å bygge en skøyte opp "riktig" er jo ikke enkelt, ei heller en liten jobb, er båten "verdt det"?.

Er forresten en del prosjekt-tråder på Baatplassen som omtaler bytting av dekk osv på skøyter.

Lykke til! :D

Gutta veit at "plastring" kan fikses, he he.

Men glassfiber å polyester på denne båten er vel rimelig uaktuellt, bytting av dekk blir vel prioritert først tenker jeg.

Dekket bak i bauen må tas med en gang, kan tråkke rett igjennom der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Båten kommer nok til å bli brukt som den er en stund. Ingen ting alvorlig feil/farlig med den som den er. Den kommer nok på land en gang, men den kommer IKKE til å bli plastret. River det som er dårlig å bygger det opp igjen som det skulle vært gjort. Er mannstærke å har flere rutinerte båtbyggere å ty til for hjelp underveis hvis vi lurer på noe eller får uventede problemer :-)

Gode greier :-) Høres jo ut som skuta er sjødyktig som den er ;-)

Og man kan jo si hva man vil, det er noe eget med gamle trebåter, vokste opp med det selv, lukta, lyden, i det heletatt.

Hadde en del timer på slippen med far min når jeg var guttunge, er ikke helt det samme når en mobilkran kaster plastbåten opp i en metallkrybbe på kaia.

Mimre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter en sabb 22 diesel i båten nå, som foresten er i brukbar stand :-)

Takk. Båten kommer nok til å bli brukt som den er en stund. Ingen ting alvorlig feil/farlig med den som den er. Den kommer nok på land en gang, men den kommer IKKE til å bli plastret. River det som er dårlig å bygger det opp igjen som det skulle vært gjort. Er mannstærke å har flere rutinerte båtbyggere å ty til for hjelp underveis hvis vi lurer på noe eller får uventede problemer :-)

Hold plasten langt unna! Hvis dere først skal gå over til annet materiale enn tre i dekk så er aluminium eneste fornuftige alternativ. Plater og staver bakt i epoksy er vel det smarteste, da blir dekket tett og utseendet pent. Blir riktignok ikke originalt, men det er vel ikke så nøye med denne båten. Å legge dekket etter gammeldags oppskrift er ikke spesielt vanskelig. Det vanskeligste er faktisk å finne materialer som er bra nok - veldig mye av dagens treverk har ingenting i båt å gjøre. Dessuten kreves det en del vedlikehold for å holde det tett.

22-hesteren til Sabb er en fantastisk motor, og også en svært kraftig sak. Jeg vil tro at denne har omtrent den ytelsen som skal til i forhold til hva slags fart skroget er designet for, men det er sannsynligvis ikke noen overkrefter å hente. Jeg regner med at det er versjonen med vridbart anlegg dere har. Prøv dere litt fram med justeringa av propellen i finvær (sjekk fart med GPS), så er det mulig at dere kan få litt mer fart ut av den. På en såpass tung båt skal dere nok lette litt på vingene for å få maksfart. Sjekk også turtall, hvis mulig. Mener motoren yter 22 hk på 1800 omdreininger.

Hvis dere fortsatt mener at motoren er for liten er jeg ikke i tvil om hva jeg ville sett etter: Sabbs 30-hester! Tøffere båtmotor enn 2JHVP 15 kan jeg knapt nok tenke meg. Ypperlig virpropellanlegg også.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold plasten langt unna! Hvis dere først skal gå over til annet materiale enn tre i dekk så er aluminium eneste fornuftige alternativ. Plater og staver bakt i epoksy er vel det smarteste, da blir dekket tett og utseendet pent. Blir riktignok ikke originalt, men det er vel ikke så nøye med denne båten. Å legge dekket etter gammeldags oppskrift er ikke spesielt vanskelig. Det vanskeligste er faktisk å finne materialer som er bra nok - veldig mye av dagens treverk har ingenting i båt å gjøre. Dessuten kreves det en del vedlikehold for å holde det tett.

22-hesteren til Sabb er en fantastisk motor, og også en svært kraftig sak. Jeg vil tro at denne har omtrent den ytelsen som skal til i forhold til hva slags fart skroget er designet for, men det er sannsynligvis ikke noen overkrefter å hente. Jeg regner med at det er versjonen med vridbart anlegg dere har. Prøv dere litt fram med justeringa av propellen i finvær (sjekk fart med GPS), så er det mulig at dere kan få litt mer fart ut av den. På en såpass tung båt skal dere nok lette litt på vingene for å få maksfart. Sjekk også turtall, hvis mulig. Mener motoren yter 22 hk på 1800 omdreininger.

Hvis dere fortsatt mener at motoren er for liten er jeg ikke i tvil om hva jeg ville sett etter: Sabbs 30-hester! Tøffere båtmotor enn 2JHVP 15 kan jeg knapt nok tenke meg. Ypperlig virpropellanlegg også.

Har vel planer om at alt som gjøres med denne skøyta skal gjøres skikkelig. Blir ikke noe juks her.

Alt kommer til å bli gjort for å få båten så orginal som mulig ettersom båten er såpass spesiell å morsom som den er. Derfor er det ingen ting som ikke er viktig på denne båten. Så langt virker det som om alle spanter i skroget og selve skroget er i bra stand. En del av rekkespantene må byttes da.

Det er vridbart anlegg på båten med 2 propellblader.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer til å bli gjort for å få båten så orginal som mulig ettersom båten er såpass spesiell å morsom som den er. Derfor er det ingen ting som ikke er viktig på denne båten.

:)

Det jeg mener med at det ikke nødvendigvis trenger å være originalt er at båten neppe er spesiell nok til at man trenger å restaurere den til opprinnelig stand. Dermed er det fritt fram for å velge løsninger som er mer praktiske (og ofte også mer holdbare) enn de originale løsningene. Slike løsninger blir også like pene som de originale, i hvert fall fra utsiden. Det er jo en bruksbåt dere vil ha, ikke en museumsgjenstand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, vi gikk ikke rundt i går, men Lørdag 10.01.09.

Nei været var vel ikke noe bedre da, ja, ja, det var noe mindre vind da.

Litt oppussing så bllir nok skuta fin den, ingenting er berdre enn gamle treskuter, bare hold dere unna glassfiber, da er båten ødelagt.

Frem med stangholderne og båten er klar til bruk.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei været var vel ikke noe bedre da, ja, ja, det var noe mindre vind da.

Litt oppussing så bllir nok skuta fin den, ingenting er berdre enn gamle treskuter, bare hold dere unna glassfiber, da er båten ødelagt.

Frem med stangholderne og båten er klar til bruk.... :)

Stangholdere kommer garantert, hehe. Regner med at 6 til 8 personer fint kan fiske komfortabelt fra båten. Er sengeplass til 6 under dekk for lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare arrestere litt mtp. motorstørrelse...

Denne båten er antagelig god for 8-9 knop med rette motor, per dags dato gjør den mellom 4 og 5.

Jeg har en betydelig lettere 27 fots tresfjord sjark stående, den har også en 22 sabb, og det er et minimum i båten.

Sabbene er veldig greie egentlig, de krever lite og er veldig slitesterke.

Hadde sabb kommet i 40 hesters utgave, ville kanskje det vært noe i skøyta:) .

Det lar seg gjøre med litt tålmodighet å få rimelig 3 vinget vridbart, men somregel er det vanlig drittgir som er på motorene desverre.

Sluregir er også bra, men det blir neppe rimelig.

Og som enkelte har antydet...plast er banneord i denne tråden hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke så mye gro til, særlig på proppen, før det går sakte.

Forøvrig enig, max skrogfart ligger vel på 8-9 med tanke på størrelsen.

Må bare si at farten ble målt under extremt dårlige værforhold, båten var helt igjengrodd under men turen rundt skudesnes gjorde den HELT ren

:)

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunnen bare en ting og si og det er at dere har mye godt arbeid foran dere og dere må ha et Jævla godt mot den æra kan ingen ta fra dere :-)

Når dere tenker på maskin så ta dere en kikk på www.fiskerforum.dk

der skulle det vært store muligheter til og få tak i noe billigt både motorer-dekksutstyr-instrumenter.

lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det står en 22 sabb i den nå som er brukbar hadde jeg ikke gidda bytta, etter som jeg forstår så står det nå en toblada vri propell på skuta?

Det er pitchen som avgjør hvor mye du klarer å dra ut av den på bånn spiker....

tviler på at dere tjener 4-5 knop på å gå opp i en 30- 40 hester og bytte propell med 3 vinger hva skulle det tjene til?

kanskje 1-2 knop max vil jeg tro.

Nei behold den motoren som står i og vask skroget og stoff det skikkkelig, samt en vask/polering av propellen så kommer det seg mer enn motor skifte tror jeg.

og kred for pågangsmotet.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.