Gå til innhold
Fiskersiden

33 fots skøyte med potensiale.


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fikk lyst til å sjekke litt jeg, å fant denne :lol:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...55?OpenDocument

Jepp. Blymønje er ikke akkurat helsekost og bør jo egentlig unngås nå som det finnes gode alternativer. Bør også unngås fordi det har blitt ulovlig :)

Et godt og miljøvennlig produkt som vi bruker mye av for å stoppe/forebygge råte og insektangrep i treverket er Boracol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips :

Den båten blir aldri noe mer enn nødreparert -med mindre den går rett på land nå før den blir tatt i bruk :)

He he... Må innrømme at jeg også tenkte den tanken når de orda ble skrevet. Man har lett for å slå seg til ro med ting som funker selv om de ser forjævlige ut. Hvertfall iform av TING...ikke i form av kremt...ja du vet...andre ting. :lol:

Men jeg kjenner ikke disse gutta her slik som du gjør så jeg må forholde meg høflig og vise de tillit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... Må innrømme at jeg også tenkte den tanken når de orda ble skrevet. Man har lett for å slå seg til ro med ting som funker selv om de ser forjævlige ut. Hvertfall iform av TING...ikke i form av kremt...ja du vet...andre ting. :lol:

Men jeg kjenner ikke disse gutta her slik som du gjør så jeg må forholde meg høflig og vise de tillit :)

:) Eg trur det kunne vera ein god ide å berre ta det mest naudsynte no med ein gang, med tanke på å få avdekka dei behova og ynskjene eigarane vil enda opp med. Problem oppstår under testing og utprøving, og tiltak imot dei er lettast å gjera noko med når båten er strippa for alt som skal vekk/skiftast ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Eg trur det kunne vera ein god ide å berre ta det mest naudsynte no med ein gang, med tanke på å få avdekka dei behova og ynskjene eigarane vil enda opp med. Problem oppstår under testing og utprøving, og tiltak imot dei er lettast å gjera noko med når båten er strippa for alt som skal vekk/skiftast ut. ;)

Var det som var tanken ja. Har ikke hatt en sånn båt før, å tror vel det dukker opp en del ideer og ønsker om tilrettelegging når man får brukt båten litt. Fint å avdekke dette før oppbygging i stedet for å irritere seg over at man ikke tenkte på det når det er for sent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips :

Den båten blir aldri noe mer enn nødreparert -med mindre den går rett på land nå før den blir tatt i bruk :)

(på land, som i arbeidet på - ikke rent på land :blush: )

PESIMIST!!!

Må jo ikke ta motet fra oss før vi har kommet skikkelig igang vet du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nå utpå en tur idag, nydelig "skøytevær".

Målte 5,5 knop på det meste, måtte holde oss fast for ikke å falle over bord i svingene. <_<

Da vi skulle starte motoren idag, ville bare den ene sylinderen samarbeide de første tre forsøkene...hm...

Men da motoren starta, gikk den uten feilslag i 5-6 timer. :angry2:

Fikk lading etter 3-4 timer til og med hehe.

Guttungen var fast bestemt på å finne en god fiskeplass, så da måtte han også styre litt.

010220090929f49532f0f1504a5d84.jpg

Så var det bare å vente på napp....spennende.

010220090932bafd16a267304a88a3.jpg

Da vi omsider la til kai, var lyset i ferd med å legge seg.

Dårlige farger da fant jeg ut...

010220090925d8cffcbdf21d4de797.jpg

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nå utpå en tur idag, nydelig "skøytevær".

Målte 5,5 knop på det meste, måtte holde oss fast for ikke å falle over bord i svingene. <_<

Da vi skulle starte motoren idag, ville bare den ene sylinderen samarbeide de første tre forsøkene...hm...

Men da motoren starta, gikk den uten feilslag i 5-6 timer. :angry2:

Fikk lading etter 3-4 timer til og med hehe.

Når eg kauka over til dere hadde dere ikke fått fisk, blei det noe på dere i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei en liten torsk, ei lita hyse pluss mulig pers på eh...lysing mon tro...?

Guttungen fikk en sei forresten, det var den første fisken som kom opp.

Blei det noe på dere da?

Hehe...fant tråden din nå, så fant svar selv.

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei en liten torsk, ei lita hyse pluss mulig pers på eh...lysing mon tro...?

Guttungen fikk en sei forresten, det var den første fisken som kom opp.

Blei det noe på dere da?

Hehe...fant tråden din nå, så fant svar selv.

Bildet av fangsten ?Så skal vi fort bestemme om det er lysing eller ei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sliter som bare det med å dra rundt dagens propell, så større propell blir nok bare enda verre.

Tror faktisk at noen av hestene har daua med årene.

Onkelen min var innom med sin 25 foter og flett ny 20hk yanmar idag.

Virket som om den gjorde unna 0-toppfart (7knop)på rundt 5 sekunder hehe.

Hadde vært interessant å få målt hvor mangen hester som finner veien til akslingen på en slik gammel motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sliter som bare det med å dra rundt dagens propell, så større propell blir nok bare enda verre.

Tror faktisk at noen av hestene har daua med årene.

Onkelen min var innom med sin 25 foter og flett ny 20hk yanmar idag.

Virket som om den gjorde unna 0-toppfart (7knop)på rundt 5 sekunder hehe.

Hadde vært interessant å få målt hvor mangen hester som finner veien til akslingen på en slik gammel motor.

Denne motoren skal ikke slite med å dra rundt propellen, med unntak av ved full stigning framover på en tung båt (og da "sliter" den ikke egentlig, du får bare ikke maks turtall). Hvis den sliter såpass som du gir inntrykk av så er det nok på tide med en liten overhaling... At bare en sylinder er med fra starten er jo heller ikke noe kvalitetstegn...

For øvrig har dere vel Sabbs originale vripropellsystem på denne (hvis jeg ikke husker feil), og da er det en størrelse propell som gjelder på denne motoren. Den er stor nok...

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å få andre propeller, men det er ikke noe vits i første omgang hvertfall.

Får se om det ikke blir en tur på slipp snart, så får vi se hvordan den ser ut under også.

Da myyye av båten er under vann hele tiden, er det spennende med slipping av slik båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som dere har for mye pitch, lett forsiktig litt av på pitchen så turtallet kommer opp litt og litt, gå gjerne 5-10 minutter for hver gang dere gjør dette og mål med gps.

Skroget og propellen trenger å få farten med seg igjennom vannet... :angry2: (komme litt i siget)

Ellers så er en liten overhaling kanskje ikke så dumt, skifte av toppakning er gjort på et øyeblikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med forskjellig vridning. :)

Jeg tenker at en sjekk/service av dyser samt skifte av stempelfjører vil gjøre forskjell.

Og i samme slengen ryker selvsagt den gamle toppakningen.

Men det er bare en idè fra min side, eieren får avgjøre.

Måle kompresjonen først kanskje.

Det som er dritt, er at det er klamt og trangt i motorrommet.

For å få motor ut, må man fjerne huset på båten. :)

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med forskjellig vridning. ;)

Jeg tenker at en sjekk/service av dyser samt skifte av stempelfjører vil gjøre forskjell.

Og i samme slengen ryker selvsagt den gamle toppakningen.

Men det er bare en idè fra min side, eieren får avgjøre.

Måle kompresjonen først kanskje.

Det som er dritt, er at det er klamt og trangt i motorrommet.

For å få motor ut, må man fjerne huset på båten. :)

Det er vel greit å vente med de store fartstestene til båten har vært slippet. Trange motorrom er jo en gjenganger i båt. Vent til sommeren kommer med skruinga, eller sett en vifterom inn der med lufting ut noen dager før du begynner å skru. Skifte av dyser og fjører kan fort gi effekt. Når toppen først er av er det også smart å vurdere service av ventiler og seter. Har du en luke ned til toppen av motoren fra styrhuset? Hvis ikke kan dere begynne å planlegge det med en gang...

EDIT: Hvis dere synes at motoren ikke jobber hardt nok ved full stigning, enten nå eller etter eventuelle reparasjoner, så kan det være at noen slitedeler i propellen bør byttes.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke lage åpning i maskinskottet og ta den ut den veien :D For dere en skikkelig overhaling på den så har dere en ny motor som holder i mange år til. Der er jo en grunn for at Sabb maskiner står i de fleste livbåter.

Hull i skottet, slik at den kan ligge i neste rom?

Det er opp som er tingen, ikke frem hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.