Gå til innhold
Fiskersiden

33 fots skøyte med potensiale.


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stille her en stund nå, men nå må det skje noe. Trenger en plass på land som skøyta kan ligge noen mnd. Er det noen som vet om en plass med tilgang på strøm på karmøy eller i haugesund?? Helst rett ved vannet så vi slipper å dra den lange veier??

Er en plass rett borten for deg. Kjør med båt mot kopervik og så ligger på høyre side før du når fyren.500m i luft linje eller 750m med båt. Innehaveren tror jeg heter Iversen det er vell den som er nærmeste.Ellers så har du plass inne i kopervik rundt hystad slippen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en plass rett borten for deg. Kjør med båt mot kopervik og så ligger på høyre side før du når fyren.500m i luft linje eller 750m med båt. Innehaveren tror jeg heter Iversen det er vell den som er nærmeste.Ellers så har du plass inne i kopervik rundt hystad slippen .

Takk skal du ha :-)

Sjekker ut det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Ufattelig fine båter!!

Hilsner fra misunnelig Hysic som har hverken tid eller penger til slike drømmer....dere er heldige gutter!! :-D

Skøyta kosta ikke masse kr, fikk den billig av en desperat selger som måtte ha båten vekk før stormen kom :D

Skal oppdatere denne tråden med nye bilder av det som har skjedd så langt med skøyta.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Båten kom på land å mye av dekket er revet, myyyyyye er borte ja :rolleyes:

Ladden bør kansje skrive litt her om hva som har blitt gjort så skal jeg prøve å få slengt ut noen bilder.

Broder er litt skuffa siden jeg ikke har bidratt med så mye arbeid på båten, men som jeg sa "dette skal ikke bli mitt hodebry" når han inpulskjøpte denne skøyta å selv bor i Oslo.

Ladden har bidratt en del på båten å kan sikkert oppsumere året som har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...
Den 13.10.2010 at 18.38, Mr Big fish :) skrev:

Båten kom på land å mye av dekket er revet, myyyyyye er borte ja :rolleyes:

Ladden bør kansje skrive litt her om hva som har blitt gjort så skal jeg prøve å få slengt ut noen bilder.

Broder er litt skuffa siden jeg ikke har bidratt med så mye arbeid på båten, men som jeg sa "dette skal ikke bli mitt hodebry" når han inpulskjøpte denne skøyta å selv bor i Oslo.

Ladden har bidratt en del på båten å kan sikkert oppsumere året som har gått.

Har dere denne skøyta enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.1.2009 at 21.05, slabbedasken skrev:

Jeg er enig med Skogtroll2 i at den økonomiske siden ved et slikt prosjekt stort sett er fullstendig på trynet når det gjelder markedsverdi i forhold til hva en bruker av tid og penger på en trebåt. I et slikt prosjekt bør man igrunn ikke satse mer enn man har råd til å tape. Nøytralt og fornuftig sett. Men dette vet dere jo.

Så er det dette med interessen, lidenskapen og viljen til å få det til da. Og tanken på hvor sykt fin skøyta kan bli. Trebåt er noe eget som man lett får et spesiellt forhold til, og da tenker man ikke nødvendigvis på hvor mye oppussing og vedlikehold koster i forhold til den faktiske markedsverdien på båten for å si det sånn. Da har det blitt en livsstil. Du har blitt en trebåtentusiast <_<

Det første jeg tenker når jeg ser noen satser på et trebåtprosjekt er: Har de en ANELSE om hva de begir seg ut på? Den største feilen mange gjør er etter min mening at de gyver løs på en altfor stor båt. Derfor mener jeg deres skøyte er akkurat passe. Så om kyndige folk sier at skrog og spant er bra, at dere vet hva som kreves og hvilke rammer dere har med tid og pæng så kjør på, men ikke fnys av arbeidsmengden som kreves. Vit først hva dere gjør.

Mye av grunnen til at jeg synes det er ulidelig kult om dere klarer å få til dette er som jeg skrev at vi begynte på ei skøyte som så helt forjævlig ut for snart 3 år siden. Noen bilder av prosessen:

Her ligger skøyta i Drammen og vi tar en titt for å se om den har potensiale. 35 fots Risørskøyte, eik på doble furuspant og kobberbeslått rundt vannlinja. Forfallet var tydeligpå dekk og rekke.

72657_s.jpg

72658_s.jpg

72659_s.jpg

72661_s.jpg

72662_s.jpg

72663_s.jpg

72664_s.jpg

72665_s.jpg

72666_s.jpg

Kompostfaktoren var høy på dekket og rekka som du ser, men skroget og maskinen var bra så vi pruter kjøpesummen ned til selgeren blir passe deppa og henter den noen dager etterpå. Her ligger ho hjemme i Fredrikstad.

72667_s.jpg

72668_s.jpg

Vi tar ho ganske raskt opp på slipp på Isegran der folk har god greie på trebåt.

72669_s.jpg

72670_s.jpg

Der finner vi ut at skrogets tilstand er mye bedre enn vi turte å håpe på. Så vi bestemmer oss for å satse. Hele øvre bordgangen pluss noen bord over vannlinja blir skifta, alle rekkestøtter og topprekka blir kopiert i ny dansk eik. Alle nat og drev blir selvfølgelig sjekka og evt. tetta med drevtau og bek. Blir bunnsmurt og satt på nye anoder selvfølgelig. Flinke folk på Isegran hjelper oss.

72671_s.jpg

72672_s.jpg

Vi maler den ferdige sida hvit før vi blir sluppet ut i vannet igjen.

72673_s.jpg

Flotte skuter ligger rundt oss på Isegran. Vi er ikke fullt så flotte med bare ene sida havveis ferdig.

72674_s.jpg

I galskapens navn tar vi en prøvetur ettersom det er sommer og varmt i været. Det manglet ikke på hysteriske latteranfall når kjentfolk så oss kjøre forbi bryggepromenaden i Fredrikstad med dette halvferdige støyende greiene. Ene siden hvit og uten topprekke og et forferdelig stygt styrhus.

72675_s.jpg

Var endel råte i den gamle akterstavna:

72676_s.jpg

Babord side ble tatt mens båten lå på vannet. Spantetoppene er klina inn med blymønje for å hindre råte.

72633_s.jpg

Topprekka er iferd med å bli tilpassa. Våte filler er lagt på for at den ikke skal sprekke i varmen.

72634_s.jpg

De nye skrogborda måtte dampes for at de skulle bli bøyelige nok til å kunne presses på plass og festes. Det var en utfordring å få pressa de inntil når vi måtte jobbe i flåter. Men vi fikk det til. Her er bb side nesten ferdig.

72635_s.jpg

Babord side er malt og hele rekka er på plass.

72636_s.jpg

Gammelt dekk, ny rekke:

72637_s.jpg

72638_s.jpg

Så drar det seg på utover høsten og skøyta må pakkes inn. Gutta bygger et solid reisverk for presenninga:

72640_s.jpg

72641_s.jpg

"Trulte" blir pakket inn i diverse presenninger og får en kledelig HH presenning på toppen.

72642_s.jpg

Alle var nå enige i at vi nå måtte satse på å legge nytt dekk ettersom vi hadde fått så fin rekke. Dessuten vokste det vanlig sopp ut av dekket vårt. Neppe et godt tegn.

72643_s.jpg

Så vi river opp det råtne dekket og tørker dekksbjelkene. De var heldigvis i bra stand.

72644_s.jpg

72645_s.jpg

Her er vi så smått igang med å lage randplanken. Den som skal i utkanten av dekket inntil rekkestøttene. Denne måtte vi skjære ut av en svær plate råved for å få tilstrekkelig bue. Også dansk eik. Her er det januar og kaldt som f. I bakgrunnen ser vi "Mohawk II" som fremdeles er under restaurering på Isegran.

72646_s.jpg

72650_s.jpg

72647_s.jpg

72648_s.jpg

72649_s.jpg

Det med tilpassing av bue på randplanke og mellomliggere mellom rekkestøttene var noe av det mest knotete i hele prosessen. Alt skal ligge helt inntil og alt skal ha perfekt nat. Vi brukte laang tid på dette her. Og da var penga brukt opp, så da fikk vi ikke noe hjelp av Isegran heller.

Her har vi begynt på panelen som er den undeste delen av det laminerte dekket bestående av panel, sikafleks,kryssfinerplater i epoxy, og furustaver limt i sikafleks med sika natemasse.

http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28886/72651_s.jpg

Skulle ha tatt flere bilder i denne prosessen med dekket, men ser ut som disse er de eneste bildene jeg har. Her er brått alt på plass med tettvokste furustaver på toppen og natemasse imellom. 8mm nat. Alt klin fra natemasse og lim er her pussa vekk.

72652_s.jpg

KAOS:

72653_s.jpg

Men omsider får jeg rydda vekk skiten, primet dekket og rekkestøttene med en Coelan-primer og vi blir fornøyde alle tre. Noen vil kanskje synes fargen er litt mørk. De syrefaste kabelgjennomføringene som synes på bildet er montert der som en del av luftesystemet.

72654_s.jpg

Etter dette har det blitt smurt på klart Coelan båtbelegg så dekket skal tåle større slitasje og stå bedre rustet mot vær og vind. Forhøyningen på dekket står nå for tur til å bli kledd inn.

Nedenunder dekk er det bare maskin som står i ensom majestet. Ingen innredning og gammal drit, så der står vi fritt til å bygge den innredninga som passer for oss.

72655_s.jpg

72656_s.jpg

Sånn! Det var det vi har slitt med de siste åra :angry2:

Har du denne båten enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.