Gå til innhold
Fiskersiden

evinrude etec


frank
 Share

Recommended Posts

Brukeren ThorG her på forumet bruker E-tech til trolling. Han har ikke vært aktiv her på noen måneder så du kan se om du finner en emailadresse å kontakte han på på adressen som står på båten. Det er han som driver denne fiskeutstyrssjappa.

48186_s.jpg

En annen mulighet er å poste et spørsmål på forumet til trollingforbundet hvor han fortsatt er aktiv.

Forum NTF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang den morsomme men dumme videoen jeg postet, hva tror du hadde skjedd om du hadde tatt en totakts motor på yamaha båten :)
Tipper evindruden måtte ha jobba litt mer jeg da HAHAHA!! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper det ja :) Og ikke vet vi noe om vridningen på propellen, kan for alt vi vet være en moment propell på even rud sin motor :)

de er med samme proppel.

ta en titt på filmen her og spesielt 3 min uti filmen.

E-tech vs Yamaha

http://www.youtube.com/watch?v=1XRCDN3JKZ0

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Mercury 2-takter har mer akslerasjon, høyere toppfart, høyere bensinforbruk, og mye høyere støynivå på lik linje med alle andre 2-taktere.

Det er på grunn av bensinforbruket og det lave støynivået E-tec'en blir satt oppimot 4-taktere, når den i tillegg har mer kraft og mindre serviceutgifter så blir den en klar vinner i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere tester hvor E-tech ikke har vært raskest og sterkest enn de testene hvor den har vært det.

Sikkert et greit produkt til vannsport og generellt båtbruk, men ser ingen grunn til å kjøpe annet enn japansk 4-takt til dorging. Produsert i Nord Amerika er Evinruden også, det gir mange minuspoeng i boka hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange som fortsatt lever i den villfarelsen at 2-takt generellt har raskere aks og høyere toppfart enn 4-takt.

Denne oppfatningen oppstod i starten dengang 4-takts utenbordsmoterer ble tilgjengelig, og stemte også dengang bare første generasjons motorer fra Honda var tilgjengelig. Det er mye positivt å si om de tidlige Hondaene, men akselerasjon og toppfart er ikke på den lista.

Hvis folk da i tilegg har bitt på myten om at E-tech er lettere enn 4-takterene er det kanskje ikke så rart mange lar seg forføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere tester hvor E-tech ikke har vært raskest og sterkest enn de testene hvor den har vært det.

testet mot hva da ?

Hvis folk da i tilegg har bitt på myten om at E-tech er lettere enn 4-takterene er det kanskje ikke så rart mange lar seg forføre.

mener du at E-tec'en er tyngre enn en tilsvarende 4-takter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle produsenter av utenbordsmotorer har jo reklamer hvor de beviser at deres motor er best. Det er vel forsåvid også riktig, kommer bare ann på hva en måler. Når en varierer parameterne innen turtall, hastighet, type båt, støynivå, drivstoff forbruk, etc finnes det jo alltid en graf som viser at min motor er best!

Alle av dagens utenbords motorer er vel også veldig veldig bra sammenlignet med eldre modeller. Personelig er jeg fremdeles generelt litt skeptisk til 2-takt, det er jo en grunn til at alt annet benytter 4-takt. Selv gressklipperne bruker jo ikke 2-tak lengre. Selv er jeg strålende fornøyd med mine 200 Verado hester, og her er beviset for at denne er verdens beste!

www.mercurymarine.com/look_deeper/head_to_head.php?ID=57&SortBy=Title&Section=outboardChecks&fourCyl135200=3

Endret av dessmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lett å la seg lure av en slik visuell test. Jeg vil tro Evinruden er optimalt satt opp med propell, men det kan umulig Yamahan være. eller så har de nappet av en plugg eller noe. Slik syk forskjell på to effektmessig like motorer???? Enkelte motorer har gjennom tidene vært sprekere og raskere enn andre motorer men effekttestene har da avslørt at den ene hadde mer effekt enn oppgitt.

Tror ting ville vært anderledes hvis hver sin leverandør fikk hver sin lik båt og fikk sette på hver sin 150hk og finne optimal propell, og kjøre en lignende test.

Evinrude har bra motorer og har fått utolig mye ut av en 2.6liter v6, men 2 takt har sine begrensninger.

Men samme hva... jeg skal ikke ha 2 takt så sant jeg ikke skal ha en liten og lett speed båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her en annen test som ikke er yamaha

Totakt

Båd: Bombard 640 SB

Motor: Evinrude E-TEC E115DPL monteret med Viper 19” propel

Vægt på bådsæt: 570 kg

Evinrude E-TEC: 115 hk

Omdrejningstal Hastighed Forbrug Støj

2200 o/min 10 knob 10 l/t 87 dB

3200 o/min 20 knob 14,7 l/t 94 dB

4300 o/min 30 knob 22,9 l/t 97 dB

4900 o/min 35 knob 29 l/t 105 dB

Maks.: 5700 o/min 42,3 knob 47 l/t

Acceleration

0-30 knob 6,1 sekunder

15 -30 knob 5,0 sekunder

4Takt:

Båd: Bombard 640 SB

Motor: Johnson BJ115L4 monteret med SST 19” propel

Vægt på bådsæt: 591 kg

Johnson 4-takt 115 hk

Omdrejningstal Hastighed Forbrug Støj

2700 o/min 10 knob 6,2 l/t 93 dB

3900 o/min 20 knob 13,1 l/t 93 dB

5500 o/min 30 knob 24 l/t 98 dB

6200 o/min 35 knob 36 l/t 99 dB

Maks.: 6200 o/min 35,2 knob 36 l/t

Acceleration

0-30 knob 7,8 sekunder

15-30 knob 5,8 sekunder

Fremdeles grusing av 4takter

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er bare tall det. Forøvrig et virrvarr av tall, som ikke kan sammenlignes.

Hva har dette med trolling å gjøre?

Normalt at 2 takt går et par tre knop fortere enn 4 takt på toppfart.

Det er forøvrig fullt mulig å "gruse" 2 takt med 4 takt om produsentene ville det. Motorene er satt oppp slik for å få en mest mulig anvendelig motor. Drivstofføkonomi kontra toppeffekt.

Endret av Roger`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro Evinruden er optimalt satt opp med propell, men det kan umulig Yamahan være. eller så har de nappet av en plugg eller noe.

Når det gjelder den videosnutten hvor E-tec'en drar den andre under, så er det klart at det er en reklame.

Tror du virkelig at i andre tester så er E-tec'en satt opp bedre enn konkurrentene ?

Tester som jeg har sett sier at importøren velger selv propell og oppsett før testen for å optimalisere hver enkelt motor i forhold til båten.

Det der er bare tall det. Forøvrig et virrvarr av tall, som ikke kan sammenlignes.

Hva har dette med trolling å gjøre?

Normalt at 2 takt går et par tre knop fortere enn 4 takt på toppfart.

Det er forøvrig fullt mulig å "gruse" 2 takt med 4 takt om produsentene ville det. Motorene er satt oppp slik for å få en mest mulig anvendelig motor. Drivstofføkonomi kontra toppeffekt.

Hvis du kan lese så er ikke dette et virvarr av tall, det er reelle sammenligninger.

Hvis du er Yamaha fantast og tror at det er det eneste som funker, så nytter det ikke å se på andre motorer, heller ikke å lese tester.

Selv er jeg tilhenger av Yamaha, grunnet det er disse jeg kjenner gamle 2- taktere av, akkurat nå så er E-tec, den hotteste motoren til mitt bruk. Men det kan godt hende at et nykjøp ender opp i Suzuki 4T, eller noe annet.

Tenk en 2-takt som konserveres seg selv, service hvert tredje år, mindre slitedeler enn 4T, leverer støy, forbruk og fart som en 4T i mange tilfeller er den "bedre".

Fordi om E-tec ikke er den optimale motoren for alle til alles bruk så er den revolusjonerende som 2T, det er det vel ingen som ikke klarer å se.

Normalt at 2 takt går et par tre knop fortere enn 4 takt på toppfart.

Drivstofføkonomi kontra toppeffekt.

7,1 knop mer for di som kan lese.

Er det normalt at en 2-Takter har mindre bensinforbruk i det som her vil ligge som marsjfart ? riktignok leverer den noe mer støy enn 4T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg gjerne ut linker til tester der de forskjellige IMPORTØRENE har satt opp en optimal propell..

Ja det er ene og alene reklame. Ser yamahaen akser fort med tydelig propellstrøm, så blir den borte.

Den gedigne alupropellen syntes ikke før båten er kantret.

NEI jeg er absolutt ikke Yamahafantast, eller jeg er ikke fantast av noe egentlig...

Eneste hemligheten med e-tec er motorvolum, og en motor som er laget for mindre turtall. Normalen er jo motsatt med totaktere.

Som jeg sier... virrvarr. Lavere forbruk sier du? hmm ser man pa alle andre hastigheter, enn 35 kn så er totakteren mer bråkete og bruker mer suppe. 35 kn er max turtall på 4 takeren i det tilfellet...

Vil si at 2-takt som går på et lavere turtall, bråker mer og bruker mer suppe.

Argumentene ligger som perler på en snor. Lovnader om lite vedlikehold osv. 2-takt er enkelt og greit. lite bevegelige deler. Men 2-taktsolje må fylles, og jeg mener det må regnes som vedlikehold på lik linje som å bytte olje på en 4-takter. Prismessig pr time blir det heller ikke så stor prismessig forskjell.

Hva får en igjen for disse motorene senere når de har noen tusen timer på telleren? 2 taktere er kjent for å ha mye større slitasje på stempelringer, og hvor mange tusen timer holder dem?

Jeg mener bestemt 4- takt har flere fordeler enn 2 takt til dette formålet, men litt om det kan trådstarter si noe om??

Ikke mange biler har 2-takt og det er av forurensnings og driftsmessige årsaker..

Forøvrig ville jeg ha valgt 4-takt med registerkjede, og ikke reim.... kommer litt an på motorstørrelsen du skal ha, men yamaha detter da av lasset? Eller er det noe nytt der?

Endret av Roger`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

importøren skrev jeg ikke produsenten.

"SLIK FOREGIKK TESTEN:

Testen med de åtte 40-hesterne ble gjennomført i Västervik i Sverige. Samtlige motorer ble montert av de svenske importørene som også valgte propell og heisning på akterspeilet. Her sjekkes monteringshøyden hos Selva Bull Shark.

"

http://www.batmagasinet.no/baatweb/website...25?OpenDocument

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.