Gå til innhold
Fiskersiden

Binde egne fluer...


kit
 Share

Recommended Posts

På'n igjen; Leser du litt rundt på forumet finner du at det er flere som nettop har vært i startgropa og spurt om det samme som deg.

Uansett vil jeg få anbefale deg følgende;

1. Meld deg på kurs for å lære å binde fluer eller kjøp "Vi binder fluer" av Pål Krogvold. Dette er et enkelt men godt sammensatt hefte for nybegynneren!

2. Kjøp kun materialer til det du skal binde og la settene være der de er! En spesialforretning som har greie på fluebinding kan sikkert være behjelpelig med å velge ut riktig materiale.

3. Vær kritisk til hva du kjøper; Som eksempel vil jeg få nevne kvaliteten på hanehackle. Det finnes indiske nakker i handelen fra kr 50 og oppover og noen ennå dyrere. Så finner du et stort mellomskikt og til slutt de beste (men også dyreste) nakkene. Ved å kjenne og ta på materialene vil du fort merke at det er vesentlig forskjell! Hos en seriøs spesialforretning vil du kunne på muligheten til å kjøpe en kombinert (delt) nakke 1/2 grizzly og 1/2 brun. Etter min erfaring er hanenakkene fra Whiting det eneste som duger til å binde tørrfluer!

4. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med ferdigpakkene er vel at du får verktøy og fjær/hår av en heller dårlig kvalitet.

Gjør som Rams skriver; gå til en spesialbutikk å si hva du vil binde o.l.

Da kan de finne det du trenger og ikke noe krims krams som aldri blir brukt.

Kanskje litt dyrere enn sett, men en helt annen kvalitet.

Spesielt stikka bør være stødig nok, for får du ei "billigstikke", så har du alerede fått deg et problem.

Det trenger ikke være den dyreste, langt i fra, men for all del ikke noe spinkelt og vinglete.

Du må ha godt grep i kjeften til kroken.

Lykke til !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.