Gå til innhold
Fiskersiden

Årets fjerde isfisketur (med oppdatert tur nr 6. 5/2-09)


arctic charr
 Share

Recommended Posts

Da var det dags for å legge bort alt som har med gyrobehandling og artikkelskriving å gjøre og komme seg på isen. Etter en rask prat med Rigor Mortis på fredag kveld, ble ett vann blinka ut. Nå skulle vi ha blod på isen, og vi skulle følge i Sølvrevens fotspor. Det er ikke enkelt med hans meritter :). Men det han oppviste i det vannet her om dagen måtte vi vel kunne takle :blush:. For å gjøre en lang historie kort, vi fikk ikke så mye mer enn Sølvreven, men Arne Jørgen hadde ett bra drag i snora. 8 stk på isen i dag (i hulla til Sølvreven :)). Smått for oss som er vant til røye på 1,5-2,0 kg ;) (ikke sant Rigor :o), men moro var det og en kjempefin dag på isen. Blir nok flere turer hit.

73161_s.jpg

Arne Jørgen nyter livet.

73163_s.jpg

Dagens fangst. Ikke så mye å skryt av men noe fikk vi da.

73164_s.jpg

73165_s.jpg

Vakkert!

Øyvind

Endret av arctic charr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine meritter på isen er nok ikke så mye å skrive hjem om :) Men moro lell, dere fikk samme sizen også ser jeg. Men det går rykter om røyer på både 1 og 3 kg. der. Spørs hvor mange timer/dager/år man må fiske før man finner dem. Rigor har jeg sluttet å tro på, han overdriver bestandig ;)

-"Du må vente til utpå ettermiddagen, for da kommer de store sigende", var hans råd :)

Men en ekte fisker gir aldri opp, så kanskje jeg tar en tur allerede i morra igjen. Topp å være ute på isen og slappe av. Kanskje finner jeg "dolokkene" !

Det sundet dere fisket på i det nederste bildet virker å være en spennende plass, har fisket der noen ganger tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder :D

Det går nok nån STORE PORSKA under isen der ja.

Men ja, det e oftest LAAAAANGT imellom dem da, men dem kjem no opp nån hvert år.

By the way.

Vet ikke akkurat hvor dere fisket da, men SISTE bildet.

Prøv nesten så langt sør som bua i bakgrunnen og LENGERE UT enn der du sitter.

Det er en god plass:-) ca 12-15 eller var det 15-17 eller 12-17 meter dypt;-)

Endret av Formann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i dette vannet sammen med en kamerat i går (søndag). Fisket rundt samme område som Arctic Charr. 8 - 10 kalde og vindstille. Herlig!

Resultatet ble 10 røyer og en ørret. Godt fornøyd med det, da vi er relativt ferske i gamet. Største var vel ca 3 hekto. Ble tatt ei røye på ca 1kg rett bortafor oss og det hadde visstnok blitt tatt en lignende fisk på lørdag. Bør nevnes at k-faktoren på denne fisken var sinnsyk.

Skal definitivt tilbake til dette vannet, da det tydeligvis står noen rugger og stanger der.

Endret av GuideDog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en ny tur til vannet i dag. Med litt annet vær enn de siste 3 ukene hadde jeg på følelsen av att det var duket for ett bra bett. Og det slo til B). Totalt ble det 26 røyer på drøyt 3 timer. Den største på 815 gram (inklusive Kiwipose :)). Nok en fin dag på isen :P.

74386_s.jpg

74387_s.jpg

Noe av fangsten.

Øyvind

Endret av arctic charr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en ny tur til vannet i dag. Med litt annet vær enn de siste 3 ukene hadde jeg på følelsen av att det var duket for ett bra bett. Og det slo til :). Totalt ble det 26 røyer på drøyt 3 timer. Den største på 815 gram (inklusive Kiwipose :)). Nok en fin dag på isen :).

74386_s.jpg

74387_s.jpg

Noe av fangsten.

Øyvind

Se det ja, kjempebra :)

Var selv en tur der oppe på onsdag. Kom meg ikke ivei før 12 og fisket vel til klokken 14 bare.

Fikk 11 fisk, dog ingen store denne gangen, men virker som bettet har begynt å ta seg opp igjen nå, var stort sett borti fisk konstant de 2 timene jeg fisket:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette fiske med røyeblink, størrelse og type bruker du da i så fall ?

Fisker med røyeblink. Har siden 80-tallet stort sett brukt Jojjkaskjea (60 mm) i sølv og kobber. Andre funker sikkert like bra men den har for meg blitt en klar favoritt. Som fortommen under (og på hovedlina) bruker jeg 0,35 Sufix (brukt Siglon før) og den er ca 12-15 cm. Grunnen til at jeg bruker såpas tykk line er at jeg har sett folk slite lina ved bruk av 0,30 og tynnere på de vanna jeg stort sett fisker. Etter de erfaringene jeg har gjort ser det ikke ut som fisken bryr seg om lina er såpas tykk. Den beste kroken jeg har funnet så langt er Mustad 80200 i str. 8 (80250 går også men den kan retts ut på større fisk). Nå driver jeg og tester div Owner kroker og de virker meget lovende så langt :). Ca 20 cm over blinken har jeg en opphengerflue. Det er en marflo imitasjon i mørk oliven farge og i str. 10 bundet på Mustad 80250 el. Denne agnes med 2 stk maggot. Tar vel ca 1/3 av fisken på den og det er j.. artig når det henger fisk på begge. Min bror dro for øvrig 3 røyer fra 1,7- 1,9 kg en påske for noen år siden på en slik opphenger. Selv har jeg dratt flere rundt 1 kg. Så den funker på stor fisk også :P.

Har videre hatt suksess med å bruke en pimpel som settes opp som en blink. Dette i vann med en tett bestand av røye. Spesielt viste dette seg å være effektivt på Gjevilvatnet på Oppdal. Der fisket jeg en del før og da ofte på dypt vann. Det tar lang tid å få en blink som vagger fra side til side ned til 30-40 meter. Men med en litt tung pimpel som suser tilnærmet rett ned går det mye fortere.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker med røyeblink. Har siden 80-tallet stort sett brukt Jojjkaskjea (60 mm) i sølv og kobber. Andre funker sikkert like bra men den har for meg blitt en klar favoritt. Som fortommen under (og på hovedlina) bruker jeg 0,35 Sufix (brukt Siglon før) og den er ca 12-15 cm. Grunnen til at jeg bruker såpas tykk line er at jeg har sett folk slite lina ved bruk av 0,30 og tynnere på de vanna jeg stort sett fisker. Etter de erfaringene jeg har gjort ser det ikke ut som fisken bryr seg om lina er såpas tykk. Den beste kroken jeg har funnet så langt er Mustad 80200 i str. 8 (80250 går også men den kan retts ut på større fisk). Nå driver jeg og tester div Owner kroker og de virker meget lovende så langt :lol:. Ca 20 cm over blinken har jeg en opphengerflue. Det er en marflo imitasjon i mørk oliven farge og i str. 10 bundet på Mustad 80250 el. Denne agnes med 2 stk maggot. Tar vel ca 1/3 av fisken på den og det er j.. artig når det henger fisk på begge. Min bror dro for øvrig 3 røyer fra 1,7- 1,9 kg en påske for noen år siden på en slik opphenger. Selv har jeg dratt flere rundt 1 kg. Så den funker på stor fisk også :).

Har videre hatt suksess med å bruke en pimpel som settes opp som en blink. Dette i vann med en tett bestand av røye. Spesielt viste dette seg å være effektivt på Gjevilvatnet på Oppdal. Der fisket jeg en del før og da ofte på dypt vann. Det tar lang tid å få en blink som vagger fra side til side ned til 30-40 meter. Men med en litt tung pimpel som suser tilnærmet rett ned går det mye fortere.

Øyvind

Hvordan er røyebestanden i Gjevilvatnet? Har familie fra Oppdal, og skal dit i vinterferien. Hvor bør jeg fiske på vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er røyebestanden i Gjevilvatnet? Har familie fra Oppdal, og skal dit i vinterferien. Hvor bør jeg fiske på vannet?

Noen år siden jeg har fisk der nå men etter det jeg har forstått er det fortsatt myyyye røye. Det har vist blitt litt mindre av den og det slenger en og annen fisk på 0,5-1 kg.

Fisk utenfor berga her: http://www.gulesider.no/kart/;jsessionid=f...26tab%3Daddress

(Klikk på flyfoto så ser du bedre hvor jeg mener).

For med mais eller ost og fisk på dyp fra 20-40 meter. Da kan det være greit å ha en isfiskestang med snelle så du slipper snørevas og annet f skap ved bruk av pilkestikke.

En annen plass er utenfor utløpet av tunnelen ved Osen. Men hvis de har tappet vatnet endel så kan det være grunt her (pass på så du ikke borrer i bunnen). Vær også obs på at det også kan være dårlig is ved utløpet av tunnelen.

Er du riktig heldig, har veldig stort borr og mye flaks kan du jo få en av de store ørreten som går i vannet ;). Blir årlig tatt fisk på rundt 8-9 kg (desverre på garn :) ) og mange rundt 2-4 kg.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen år siden jeg har fisk der nå men etter det jeg har forstått er det fortsatt myyyye røye. Det har vist blitt litt mindre av den og det slenger en og annen fisk på 0,5-1 kg.

Fisk utenfor berga her: http://www.gulesider.no/kart/;jsessionid=f...26tab%3Daddress

(Klikk på flyfoto så ser du bedre hvor jeg mener).

For med mais eller ost og fisk på dyp fra 20-40 meter. Da kan det være greit å ha en isfiskestang med snelle så du slipper snørevas og annet f skap ved bruk av pilkestikke.

En annen plass er utenfor utløpet av tunnelen ved Osen. Men hvis de har tappet vatnet endel så kan det være grunt her (pass på så du ikke borrer i bunnen). Vær også obs på at det også kan være dårlig is ved utløpet av tunnelen.

Er du riktig heldig, har veldig stort borr og mye flaks kan du jo få en av de store ørreten som går i vannet :D. Blir årlig tatt fisk på rundt 8-9 kg (desverre på garn :unsure: ) og mange rundt 2-4 kg.

Øyvind

kult. Har også blitt tipsa om Skarvatnet, er det noe størrelse på røya der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.