Gå til innhold
Fiskersiden

Trifoil


Vansjø Havfiskeklubb
 Share

Recommended Posts

For noen måneder siden fikk jeg tak i båten jeg har ønsket meg lenge.

En trifoil. Egenskapene til trifoilen gjør den til en genial fiskebåt.

Båten har tre kjøler, noe som gjør den suverent stabil. Det sies at man skal kunne stå på ripa uten at båten tar inn vann. Det skal testes til sommeren..

Båten jeg fikk tak i er ett stort restaureringsprosjekt, og jeg regner med mange timers arbeid før jeg får den på vannet. Forhåpentligvis til våren.

Ser for meg at det skal bli en fiskebåt, så jeg kommer ikke til å gjøre så veldig mye med finnishen. Det skal være en båt man kan bruke uten å være redd for lakken.

Her er noen bilder av båten før jeg begynnt å gjøre noe med den.

PB220156.jpg

PB220155.jpg

PB220153.jpg

Neste gang jeg tar bilde av båt og bil, vil den være klar til å legges på vannet.

IMG_3370.jpg

Som man ser på bildene, er det nok av ting å ta tak i.

IMG_3349.jpg

Slik det ser ut, kom trifoilen originalt med akterspeil beregnet for kortstammet motor.

En av eierene i rekken bygget om akterspeilet slik at det skulle passe til en langstammet motor.

Han jeg kjøpte båten av, skulle selvfølgelig bruke kortstammet motor og synes nok det var en god ide å ta en sag, for så å ødelegge akterspeilet. (Dust)

IMG_3360.jpg

IMG_3363.jpg

Fordelen med molbojobben til den forrige eieren er at jeg nå må støpe nytt akterspeil på båten. Hvis jeg får kjøpt meg motor før jeg gjør det, har jeg mulighet til å bygge akterspeilet slik at det passer 100% til motoren med tanke på motorfinnenes plassering i vannet.

IMG_3344.jpg

IMG_3345.jpg

IMG_3332.jpg

IMG_3343.jpg

I dag fjernet jeg alle toftene og alle festene til kalesjestrikkene.

Planen er å sette inn to stoler hvor man kan flippe ryggstøttet slik at man kan sitte begge veier. Får da to sitteplasser bak i båten og en til to sitteplasser forran i båten. Ratt og girkonsoll skal også monteres. Ekkolodd er ett ønske.

IMG_3325.jpg

IMG_3341.jpg

Hvis noen har noen gode eller dårlige tips/meninger til monteringer/løsninger, mottar jeg med takk.

Kommer til å oppdatere denne posten etter hvert som jeg jobber på båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Draco med 3 kjøler,fin å fiske fra :)

Men er ikke så glad i stoore bølger da...

Båten er tenkt brukt for det meste i vansjø, så det går nok fint. Har hørt at båtene ikke takler bølger så veldig bra.

Kan skrive under på at den er stødig, ja. Eg hadde lenge ein liknande, men Draco var produsenten. På den kunne far min, bror min og eg sitte på rekka utan problem. Knall båt til det meste, men håplaus å ro, hehe.

Høres glimrende ut. skal teste med fire personer til sommeren jeg da.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

IKKE bruk byggeskum, det suger vann som en svamp. :)

Jeg husker dessverre ikke hva skummet heter, men du får skum med lukkede celler som ikke suger vann i samme grad. Jeg har dog inntrykk av at de fleste "selvbyggere" dropper hele skummet, og heller lager flere spant som det innvendige dekket kan hvile på. Da flyter selvfølgelig ikke båten i vannfylt tilstand slik den skal for CE-godkjenning, men det gjør den neppe i dag heller med vannfylt skum. (Og båten er for gammel til at det er krav om CE-godkjenning, ergo avgjør du selv.) Lag nye spant som du plaster inn så alt blir vanntett. Er du heldig (og flink) vil dette også hjelpe på trifoilens klassiske dødsårsak, sprekkdannelser mellom kjølene. Vær litt obs på at alt dette går under temaet "drittjobb" så det er greit å stålsette seg litt. :)

Sannsynligvis får du ikke på igjen den gamle fenderlisten, men det er nok like greit for den er neppe like myk som den engang var. Du trenger med andre ord en ny fenderlist når skrogene skal settes sammen igjen. Disse må som regel varmes litt forsiktig når du skal ha de på, og man bør være to under jobben. Det ligger noen tråder på svenske fiskesnack.com om restaurering av trifoil, og jeg tror også du vil finne info på baatplassen.no

Jeg bør legge til at jeg ikke selv har gjort noe av dette, men jeg har to bekjente med hver sin. Den ene ble vanvittig fin, den andre er vel strengt tatt "work in progress" fortsatt men har i hvertfall kommet så langt at det gamle skummet er ute og skrogene er satt sammen igjen så båten kan brukes.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info erik.

Skal sjekke ut info på sidene du nevnte.

Bra du nevnte det med å splitte båten ved å fjerne fenderlista. Ser ut til at den er poppet rundt kanten.

vet du om den er limt også ? Ekstra spant høres jo smart ut, men jeg tror jeg fortsatt ønsker å finne en løsning

vdr skum. Styrofoam som tilpasses kan jo være en løsning med skum som feste og utjamning. Det ser ut til at jeg må få

båten hjem i vinter. Nå i sommer må andre småting fikses først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er sikkert limt, men hvor mye lim som er igjen er et åpent spørsmål. :) Her ligger årsaken til at skummet blir vått selv om selve skroget er tett, det lekker inn vann mellom skrogene via fenderlisten. Dette er i praksis helt normalt, men med skum av typen svamp blir det rimelig tungt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel sitter skroget og innlineren godt fast på disse båtene,og det er en stor jobb å bytte ut alt skum med spanter på denne båttypen.

Er ikke sikkert det er verdt jobben hvis du skal bruke den til fisking og toppfarten ikke er avgjørende.

Båten blir mer stabil i sakte fart og stilleligge når den veier litt.

Fenderlista kan du bruke om igjen hvis du varmer den opp i varmt vann i ei tønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset LK .

Båten planer greit og har stor nok fartøy for meg. Det sitter en eldre 25 hk Tohatsu 2 sylinder 2 takter på. Skal prøve å montere

en motorguide 45 elmotor så det blir enklere å forflytte seg korte avstander. Mulig jeg lager/ monterer på ratt og styreboks dersom jeg får tak i noe billig brukt til Tohatsu'n. Båten blir veldig lett foran når jeg er alene i båten når jeg sitter bak å styrer. Fenderlista må byttes/repareres da det mangler et par biter på ca 1/2 m . Noe pynting på innerkanten på båtripa tas etter vært. Ikke noe glansbilde av en båt men utrolig fin å stå å kaste i. Skal se om jeg får lagt in bilde etter vært.

Tar gjerne imot flere tips om denne båttypen. 1975 modell med flyttbar mitttofte og 2 lensehull bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 1 year later...

Tja, vell litt seint å svare men synes jeg må. Det ble mindre og mindre tid til SØ fiske og enda mindre tid til å fikse båt. Det eneste jeg gjorde var å lage en brakett til ekkolodd svinger. Ble så lite tid til overs så nå er campingvogn fjernet fra plassen hvor jeg hadde båten nede ved Larvik. Har da vurdert å selge båt, motor og en 4 år gammel opplastninger. ( Trifoil 13, Tohatsu 25hk, opplasthenger) det meste av info står over i denne tråd.  Legger ut en salgstråd senere om ingen her er interessert. Pris min 16 000 eller høystbydende. Henter du båten selv i Larvik omr 1000 kr i rabatt

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.