Gå til innhold
Fiskersiden

Sjørretfiske mandal


Jøgga
 Share

Recommended Posts

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser det. En til som har opplevd at dorging i mandalsområdet er giftig.

Grattis med fin fangst. Hvor tok du de?

Bra valg av wobbler forresten. Den RT på sol dager, S på grå dager og orange på veldig kalde eller varme dager. Da er du dekket for sortsett alle mulige forhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble tatt ved harkmarksfjorden

Ikke et dumt valg nei. Har dorget mye selv fra snikfjorden i vest til harkmarksfjorden i øst. Veldig mye fint å ta her. Forøvrig, jeg var ut med flua fra land i dag og så et par stykke som holdte på å dorge i skogsfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Grattis med søen, det er godt å sjå at den finnest enno.

Ennå finnes? Det er enorme mengder sjøørret her i Mandal, jeg har fått ca 45 til nå i januar. Og har fiska veldig lite til å være meg.

Det er bare å gå å hente seg det.

:o

Men som vi alle vet så må man bruke huet, og derfor tar jeg bare de som jeg vet smaker godt. Den fine fisken til jøgga er eksempel på fisk man i utgangspunktet vurderer, men sitter de bra kroka og du velger å ta de så skal INGEN gidde å kommentere det.

Det er gjennom opplevelser i naturen, og opplevelser med fiske at vi blir stimulert til å ville ta vare på den.

Over kiloen er bra i Mandalsområdet, Harkmark er en meget god plass og kan by på enorme sjøørreter. I Mandal er en enorm sjøørret ffra to kilo og oppover..

Vi har ikke problemer med lus her nede, sur nedbørproblematikken berører ikke de kystnære bekken i stor nok grad til å jevnlig slå ut årsklasser med fisk, antallet sportsfiskere er lavere enn noen gang i området, de få jeg ser dorger, men uansett bestandens status må vi bruke fornuften, og sjøørreten sliter mange andre steder i landet-noe som bare øker ansvaret alle har i sine lokalområder.

Savner flere langs kysten, møter ingen... ;)

Ja, han var nok sulten

Fisken på ditt profilbilde var nok også det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ennå finnes? Det er enorme mengder sjøørret her i Mandal, jeg har fått ca 45 til nå i januar. Og har fiska veldig lite til å være meg.

Det er bare å gå å hente seg det.

:)

Men som vi alle vet så må man bruke huet, og derfor tar jeg bare de som jeg vet smaker godt. Den fine fisken til jøgga er eksempel på fisk man i utgangspunktet vurderer, men sitter de bra kroka og du velger å ta de så skal INGEN gidde å kommentere det.

Det er gjennom opplevelser i naturen, og opplevelser med fiske at vi blir stimulert til å ville ta vare på den.

Over kiloen er bra i Mandalsområdet, Harkmark er en meget god plass og kan by på enorme sjøørreter. I Mandal er en enorm sjøørret ffra to kilo og oppover..

Vi har ikke problemer med lus her nede, sur nedbørproblematikken berører ikke de kystnære bekken i stor nok grad til å jevnlig slå ut årsklasser med fisk, antallet sportsfiskere er lavere enn noen gang i området, de få jeg ser dorger, men uansett bestandens status må vi bruke fornuften, og sjøørreten sliter mange andre steder i landet-noe som bare øker ansvaret alle har i sine lokalområder.

Savner flere langs kysten, møter ingen... :)

Fisken på ditt profilbilde var nok også det

mye sø i kr sand området også, men små da. jeg og en kamerat dro 32stk da vi dorget rundt flekkerøy.største var ca 600g så ikke store fisken.det var i okt/nov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ute en liten time i går kveld med tregde i det sundet som går inn til tregde marina.

så en liten stim med flott sjøørret som jaget etter små sild. hadde de helt inne med land 2 meter foran meg

var virkelig flott stor sjøørret.mellom 1 og 3kg tenker jeg. hadde bare noen små rekefluer med i boksen så det var nok ikke så veldig interresant for de. men spennende var det ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til tider nesten bare små sjøørret, bestandene her nede er førstegangsgytere allerede når de er 300-400 i noen tilfeller. Og på høsten kan de opptre i stimer, de kjønnsmodne er på gyting og overspringerne er gjerne langt ute....

Nå på vinteren er det muligheter for at de store trekker inn og Tregde er en portal på en måte, beskytta kyst med kort vei til storhavet.

Mye brisling for tida så rekefluer er kanskje ikke det beste, men sjøørreten tar jo det den kommer over.

En streamer type er raskere å fiske, man dekker mer vann osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som vet om det er noe liv i sø rundt stjernøya om dagen. tenkte meg en tur i helga, men er litt lite kjent i det området så noen tips taes i mot med takk :)

Har ikke vært ute på øya å fisket sø i det siste men fikk en på kiloen for en måneds tid siden litt vest a skjernøysund. Ville kanskje prøvd sundet eller reist ut til Ytre Farestad. Fra hengebroa og innover rundt hele Ystevågen skal være bra, fin tur i tillegg :) Du kan oxo gå ut til utsiden a øya der hvor ystevågen begynner,ca 100m å gå sør-øst. Fra den kommunale brygga/friområde der og langs land innover en 5-600m er hot plass etter sø. Bare pass på å ikke kroke en sau i bakkastet, de er det mange av der ute :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele skjernøya er meget fint og ikke minst godt med SØ. De beste plasser for min del er fra kapellet eller sundet der og ut mot havet på begge sider. Har prøvd flere forskjellige plasser, men det er her som er uten tvil best. Men det er mange fine bukter som kan huse stor SØ, så det er bare finner en plass og fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter SKJERNØYA Hjort;)

Ja jeg var med Wiggy for et par år siden da han mista en av de største Sø jeg noen gang har sett. Dette vars tidlig imars. Hvor på skjernøya vites ikke nøyaktig;)

Ja, den fisken har latt et dypt spor i minnen min. Jeg tenker ofte på den fisken, den største i har noen gang hatt på fluestanga.

I den samme bukta er det ofte store stim med sild som vaker i hele overflaten. Så nå forstår jeg hvorfor han var der :)

En vakker dag skal den bite igjen, men denne ganga skal han inn på tørt land :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, Jøgga du skulle ha ordna barnevakt i dag:) Kan ikke dy meg:

"Vet ikke hvor jeg fiska, eller med hva, men jaggu bet det godt" :) Men du vet jo selvsagt alt:)

4 landet og et par mistet. Samtlige rett under kiloen, blanke og smellfeite.

Pontong og motor fungerte helt topp. Send meg en sms om det blir noe med deg i morra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.