Gå til innhold
Fiskersiden

Sjørretfiske mandal


Jøgga
 Share

Recommended Posts

Har hatt "litt" klaff i det siste. I dag var det derimot tilnærmet dødt. Landet 2 stk på tiden fra 07-14... Begge fikk friheten igjen. Tok på den samme typen wobbler. Tempen hadde gått opp til 4.5 grader, på det meste var den oppe i litt over 5. Det var i området utenfor brua over til gismerøya. Blåste skikkelig opp etterhvert, så tok likegodt kvelden... dro hjem og bandt laksefluer:)

Har i tillegg hatt en del klaff med noen shader på 11 cm, som jeg har testet ltt ut før laksefisket i sjøen kommer i gang. Har benyttet gjennomgående rør (på skrått fra munnen og ut i buken, kroken er festet i egen svirvel-en perle mellom svirvel og shad) slik at de har fått en "rullende" gange, og jaggu har det fungert bra:) Gleder meg til å teste dette på Laksen og ikke minst til lyr og seifisket når vi en gang kommer oss ut på boene..... Monterer et søkke i eget oppheng 3-4 meter i front...

Vært ute du?

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hørtes spennende ut det shad-oppsettet der. har noe bilde av det? går det an å bruke slike tuber man binder flue på til å tre igjennom shad tror du?

forresten fine SØ litt oppi tråden der. gleder meg skikkelig til å komme ned til kysten i påsken nå. blir nok en del fiske etter SØ og annet med finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt under tråden sjøørret 2009, så ser du noen bilder der av den shaden jeg brukte nå.

http://detrelakser.diskusjonsforum.no/detr...er-forum-5.html

Tubeslanger går helt fint. Jeg bruker også kobber tubeemner for å justere tyngden slik at de ikke snurrer for mye. Får da en mye mer stabil gange, men om dette fanger mer fisk har jeg ingen formening om. Vet at det funket som bare det med å bruke plastrør, ogm da roterer de mye mer. Har også brukt q-tips, da disse er stivere og lettere kan skråskjæres i enden som skal trees gjennom. Bruker forresten agnål til å lede vei gjennom shaden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute med ungene en tur i båten ett par timer på lørdag formiddag.

fisket utenfor aspholmen og området der, fikk en sø på 3,2 kg en kjempeflott fisk.

fikk den på en grønn og blank liten sluk, den tok høyt i vannet.

fisken var smellfeit. fikk desverre ikke tatt bilde av den må bli flinkere til å ta bilder.

var borti noen småørreter og fikk opp en liten torsk på ca 1 kg.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott fisk!! Må ha vært en skikkelig happening for alle i båten :)

Takk for det, er jo ikke hverdagskost å få slike sø til å ta er ny pers rekord for min del . Ja det var veldig stas spesielt for ungene de er jo bare 3 og 5 år men er viktig å få de med tidlig så får en bare håpe at de velger denne herlige interessen når de vokser til. skal ihvertfall gjøre det jeg kan.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur på morgenen i dag, fra ca 6.30-12. Fikk et par tre torsk samt 3 sø. Alle tre lå i underkant av kiloen, men var blank og runde. Ble sluppet pent tilbake.

Tempen i vannet lå på 2.8-3.8. Snø, hagl og vind om hverandre. En kald fornøyelse :blush:

Samtlige sø tok på en og samme wobbler- en "ørretaktig" yo zuri crystal minnow dorget i ca 2.5 knop.

Løyer vinden til i morgen blir det nok lenger ut med annet utstyr etter seien.... alternativt tror jeg riggen skal frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just kommet inn døra etter dagens fisketur. Når det gjelder SØ så ble det tre med hjem på hhv 900, 1.4 kg og en på 2.2. kg.(Jøgga hadde med seg vekt:))

Fikk denne på en shad (1.4 kg):

290320090501ab8e90d56f934e429b.jpg

Denne fikk jeg på en Ilex watermonitor, et kjempe take og en mega fight:)

2903200905320f7487e97ee74e2396.jpg

29032009052423f62e7ffd9e4724ba.jpg

Største til nå på "jerk (2.2kg)

Ble som sagt 3 med hjem og 4 satt pent ut igjen. Mye småtorsk, men det er jo egentlig bare bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur på morgenen i dag, fra ca 6.30-12. Fikk et par tre torsk samt 3 sø. Alle tre lå i underkant av kiloen, men var blank og runde. Ble sluppet pent tilbake.

Tempen i vannet lå på 2.8-3.8. Snø, hagl og vind om hverandre. En kald fornøyelse :blush:

Samtlige sø tok på en og samme wobbler- en "ørretaktig" yo zuri crystal minnow dorget i ca 2.5 knop.

Løyer vinden til i morgen blir det nok lenger ut med annet utstyr etter seien.... alternativt tror jeg riggen skal frem :lol:

ja nå er jeg spent på fangst rapporten, regner med været var like fint hos deg som hos meg, var å prøvde fra land en liten tur men ble ingen fangst, hadde en fin sø etter inn til land men den snudde igjen og lo av meg tror jeg, den var svær :) veldig grovt tippa så tipper jeg 2-4kg en plass. Så du skrev lenger oppe at du skulle prøve deg etter sei å lyr lenger ute, er det noe å få tak på av lyr nå? fikk en del av de før jul, på trolling. himmla gøy!det merkes når de raser av gårde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, føyk ut til tungegrunn både jeg og Jøgga, i hver vår båt. Han dro opp noen sei mens jeg stakk tidlig innover mot Hille. Testet utsiden av tunga og hadde på noe digert.............. på en overflate dorget yo zuri og det bare stakk av gårde. Tømte halve ambassadøren før den slapp...... Har fått noen pene sø her tidligere og gjetter på dette. Lyr pleier ikke å dra av gårde i overflate slik på denne måten, går oftere rett ned.... Var 30 m dypt på stedet.

Kjipt at den ikke tok da, sitter vel neste gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun i overflata det skjer, kun shaden jeg blyer noe ned. Der snakker vi om et pæresøkke på 15 gram ca 3 meter over shaden. Egentlig ingenting å snakke om.

Tempen har lugget på rundt 3-4 grader i hele dag. Varmest lengst ut....

jeg kjenner det i fiske foten nå :blush: må få i gang båten, dagen har ikke mange nok timer. Den torsken du fikk hvor dypt var den? pilking?har ikke sett en torsk her siden i fjor, begynner å bli sulten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pene fisker og rapp Pero :blush: ser det er mange som får fisk.men lite bilde rapp..viss du får ny sø pers så pleier vel man å ta bilde..hjemme..viss man ikke har med kamra med ;) tips nesten alle mobil tlf har kamra også nå:-) men skjønner det ikke er så spennede med bilder av 500gr skogsfjord ørreter og støinger :D men synes folk burde legge ut mer bilde,og ikke bare skryte.gøy å se for andre også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun i overflata det skjer, kun shaden jeg blyer noe ned. Der snakker vi om et pæresøkke på 15 gram ca 3 meter over shaden. Egentlig ingenting å snakke om.

Tempen har lugget på rundt 3-4 grader i hele dag. Varmest lengst ut....

fisker du ute på åpent vann eller langs grunner å skjær? langt ute? nå må jeg grave til meg info av de som kan noe :lol: er litt ute etter den litt større fisken, for i grunn nok av de på 400-500g..den større er vell litt lengre ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører vel kanskje mer hjemme i en pm dette, da det vel ikke har så mye allmenn interesse.... men kan si litt kjapt hva jeg tenker. Det er ikke ofte jeg lugger opp etter land når det fiskes sø nei. Det beste er å finne dypkanter , strømkanter, grunner og fokusere på områder rundt dette. Finner ofte småfisk her, og det er jo de som tar disse vi er etter da ;) De fiskene som står kloss opptil land, ja står vel der inne av en eller annen grunn... Redd for å bli agn:)?? Nei da, men som du er inne på så tar ihvertfall jeg langt de fleste lengre ut. Etterhvert finner du bestemte plasser som holder sild/brisling og når du først gjør det så er du jo på rett sted. Jeg tar også flertallet av de lakser jeg får på noe av de samme områder. Har fått mange laks som har spydd opp små brisling/spigg`(?) Min beste spot er en kant hvor det stuper fra rundt 17 meter og ned til 70 meter. Her har jeg fått mye fisk, og i overflata:)

Fisker på dagtid og får vel relativt bra med fisk på dette. Nattfiske holder jeg meg unna, men selvsagt er det logisk at noen av de store stikker innom grunna og jager småfisk på natta....

Men har samtidig fått en del fin fisk langt ute, kloss opp til land. Litt lenger ut enn hva lyren tar.... Virker som om søen har en tendens til å holde seg litt lengre utenor land enn den andre. Snakker da om værutsatte steder, ut mot havet og så absolutt ikke brakkvannsområder. Der kjører jeg ofte i en 10-15 m avstand fra land.

Både jeg og Jøgga har jo også hørt fra sikre kilder at gamlekara ofte tar pen større sø rundt holmene lengst ut på vårparten, stemmer ikke det da:)?

Nå er jo jeg bare å regne som en amatør ift. mange andre her i forumet fra distriktet når det gjelder denne formen for fiske, så her er det vel mange tips å få???

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva er planen for morgendagen da Hansi?? Det skal vel ikke fiskes vel :o Gjengen har vært og shoppa litt på sørlandsparken, agnskaller og gulp brisling som skal til pers.....

håper for livet at jeg kan få fiska litt, har noen småtroll jeg må passe på først på dagen, håper på en tur ut på dagen, hvor var dere å handla dette på sørlandsparken? var det noe tilbud jeg ikke har fått med meg?siden dere tok turen dit? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.