Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvkaruss?


 Share

Recommended Posts

Sølvkaruss er vel bare et annet navn for den arten vi kaler Gullfisk, (den naturfargede varianten.)

om den du holder i hendene der er tatt i Norge er det nok ny N-rek :)

Nei, den er ikke tatt i Norge, men er visst sjørekord i følge balifen. Ok, trodde det var forskjell i artene, selv om de i england blir kalt det samme, cruciancarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den er ikke tatt i Norge, men er visst sjørekord i følge balifen. Ok, trodde det var forskjell i artene, selv om de i england blir kalt det samme, cruciancarp.

Cruisiancarp er vel bare den engelske betegnelsen på Karuss "Carassius carassius"

Vet ikke om noe engelsk navn på Sølvkaruss ""Carrasius auratus"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som swim 15 og det ser ut til å være en sølvkarrus, som forøvrig er det andre navnet for gullfisk.

Crusian Carp er ikke sølvkaruss (gullfisk), men karuss.

Det engelske navnet er som Trond sier Goldfish.

I Frankrike sier de Cyprin doré eller Carassin doré.

Fy da, du burde vel se at dette ikke er 15 :D Sundet rett bak meg og det store reservatet som er fredet til høyere :lol: Fet gullfisk da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dette er en sølvkaruss, den veide sitt. Er det?

Ja, dette er nok en sølvkaruss, eller gullfisk om du vil. Og ut fra bildene å dømme er det trolig den største av denne arten tatt av en nordmann. Så gratulerer med en eksotisk fisk!

Sølvkaruss (Carassius auratus) er stamformen til gullfisk, skjønt det latinske auratus vel betyr den gullfargede! Men gullfisk er altså "bare" en fargevariant av sølvkaruss, på samme måte som koikarpe er en fargevariant av karpe. For øvrig fins det flere underarter, som gibelkarpe (C auratus gibelio), og naturligvis de fremavlede akvarievariantene som teleskopfisk, løvehode og slørhaler. Gullfisk blir ofte betraktet som en egen underart (C auratus auratus), skjønt jeg er veldig usikker på om gullfisk kan renavles. En venn av meg hadde gullfisk i sin hagedam, og gjennom naturlig formering dukket det opp alle mulige varianter, alt fra slørhaler til naturfargede (lys oliven) sølvkarusser. Kanskje et tegn på at de opprinnelige gullfiskene som ble satt ut i dammen selv var et resultat av omfattende avl, og som dermed hadde gener for alle mulige kombinasjoner representert?

Bortsett fra fargen (mer sølvfarget eller lys oliven sammenliknet med karussens mørkere bronsefarge), skiller sølvkaruss seg fra vanlig karuss først og fremst på hodet; den har generelt sett større munn, selv om dette ikke er så lett å avgjøre ut fra dine fotos Remy. Men husk at gjennomsnittsforskjellen mellom de to artene antageligvis er mindre enn den individuelle variasjonen innenfor hver art!

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er nok en sølvkaruss, eller gullfisk om du vil. Og ut fra bildene å dømme er det trolig den største av denne arten tatt av en nordmann. Så gratulerer med en eksotisk fisk!

Sølvkaruss (Carassius auratus) er stamformen til gullfisk, skjønt det latinske auratus vel betyr den gullfargede! Men gullfisk er altså "bare" en fargevariant av sølvkaruss, på samme måte som koikarpe er en fargevariant av karpe. For øvrig fins det flere underarter, som gibelkarpe (C auratus gibelio), og naturligvis de fremavlede akvarievariantene som teleskopfisk, løvehode og slørhaler. Gullfisk blir ofte betraktet som en egen underart (C auratus auratus), skjønt jeg er veldig usikker på om gullfisk kan renavles. En venn av meg hadde gullfisk i sin hagedam, og gjennom naturlig formering dukket det opp alle mulige varianter, alt fra slørhaler til naturfargede (lys oliven) sølvkarusser. Kanskje et tegn på at de opprinnelige gullfiskene som ble satt ut i dammen selv var et resultat av omfattende avl, og som dermed hadde gener for alle mulige kombinasjoner representert?

Bortsett fra fargen (mer sølvfarget eller lys oliven sammenliknet med karussens mørkere bronsefarge), skiller sølvkaruss seg fra vanlig karuss først og fremst på hodet; den har generelt sett større munn, selv om dette ikke er så lett å avgjøre ut fra dine fotos Remy. Men husk at gjennomsnittsforskjellen mellom de to artene antageligvis er mindre enn den individuelle variasjonen innenfor hver art!

Ok. Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da være mye større. 3+ tipper jeg.

Om den veier over 3 vet jeg ikke, men den ser utvilsomt større ut enn 1.6. Min gullfisk som var avbildet i første utgaven av "Meite" veide drøye 1.6, og fisken til Remy ser klart større ut. For øvrig fantastisk den slørhalen Vilhelm har lagt ut bilde av.

EDIT: 3kg ja, det er stor gullfisk/sølvkaruss!

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei just det Bendik- lenge var jo rapportene derfra både på karuss og gullfisk- hvor man mente/trodde at de brune var karuss og de med gull gullfisk :)

Og det er VELDIg fort gjort, det kan jeg si- vi stressa mye med den saken der etter at jeg og Thor var der, finnes en interessant tråd her en plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.