Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvkaruss?


 Share

Recommended Posts

Det uskarpe avatarbildet mitt skal være av en gullfisk.

Tatt i vanna ved dyreparken i kristiansand, og det er vel ikke karuss der?

Jeg vet ikke om det er vanlig karuss i disse vannene, men det kan det jo kanskje være. Og et problem er det jo at sølvkaruss og vanlig karuss hybridiserer; ja det hevdes endog at avkommene er fertile. I noen vann i Øst-Europa har man til og med observert den uhyre sjeldne mekanismen gynogenese; der de to artene gyter sammen, men hvor melken fra vanlig karuss ikke blander seg med eggene fra sølvkaruss; de stimulerer kun egget til å begynne å dele seg. På den måten vokser det opp en generasjon av hunfisk av sølvkaruss som er kloner av sin egen mor. Veldig fascinerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er vanlig karuss i disse vannene, men det kan det jo kanskje være. Og et problem er det jo at sølvkaruss og vanlig karuss hybridiserer; ja det hevdes endog at avkommene er fertile. I noen vann i Øst-Europa har man til og med observert den uhyre sjeldne mekanismen gynogenese; der de to artene gyter sammen, men hvor melken fra vanlig karuss ikke blander seg med eggene fra sølvkaruss; de stimulerer kun egget til å begynne å dele seg. På den måten vokser det opp en generasjon av hunfisk av sølvkaruss som er kloner av sin egen mor. Veldig fascinerende!

Jøss! Det var fascinerende ja.

Men hvis artene er så like som de er, vet du om Carassius carassius har noen andre fargevarianter på lur i genpoolen, som auratus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Det var fascinerende ja.

Men hvis artene er så like som de er, vet du om Carassius carassius har noen andre fargevarianter på lur i genpoolen, som auratus?

vanlig karuss kan også opptre i oransje fargevarianter, men disse er sjeldnere enn hos sølvkaruss, trolig fordi det ikke har vært utført så mye rettet avl på denne arten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dupp med mais er en vinner til Gullfisken.

SMS hadde vel også stor suksess med boltrig med mais.

Vederbuken tar du enklest med flytebrød, eventuelt frilinemeitet mais. B)

Brød er suverent til vederbuken, den gullfisken som junior fikk, tok også brød.

Selv har jeg bare tatt gullfisk på dupp/mais i skumringen og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo først og fremst havfisker, men også blitt en ivrig artsjeger... Men har ikke meitet så mye i ferskvann.... Snakker vi dupp med loff/mais maggot ???

Har veldig lyst på vederbuk og gullfisk på lista iår :)

Area

Kasta ut dupp og mais foran en 50-60 gullvederbuk, og de snuste litt på den og mista interessen.

Så gikk jeg omtrent halvveis rundt vannet hvor litt større fisk, ca 300-600gram, gikk litt mer for seg selv.

Hadde med fluestanga, stalka og kasta en fjærmyggpuppe i trynet på fiskene, og dro vel rundt 10 fisk på ca 15min. Største på 650gram.

Meita på bånn med mark/mais hvis jeg ikke husker feil etter gullfisken. Var vel sånn halvveis friline, men jeg merka ikke nappet før stanga sto i en solid bue mens fisken gikk å "stanga". De mindre fiskene er ikke spesielt følsomme.

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carassius gibelio

http://fishbase.com/Summary/speciesSummary...iesname=gibelio

http://jjphoto.dk/fish_archive/freshwater/...ius_gibelio.htm

Eastern European or wild form of the goldfish (Ref. 1739). Omnivore; feeds on plankton, benthic invertebrates, plant material and detritus(Ref. 41072 and 59043). Able to reproduce from unfertilized eggs (gynogenesis) (Ref. 41851). Lake dwelling individuals move into river mouths to avoid low oxygen water in winter

Synonym/samme som auratus???

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er vel egentlig samme art, eller en underart, derfor C gibelio kontra C auratus. I det hele tatt er det vel utført så mye avl på sølvkaruss/gullfisk/gibelkarpe at artsavgrensningen er høyst uklar. Dette kan jo ses på i et evolusjonært perspektiv. Og egentlig er ikke de variasjonene vi observerer hos sølvkaruss og dens ulike varianter noe særlig mer differensierte enn de vi observerer hos karpe (altså Cyprinus carpio), men der snakker vi fortsatt om samme art, enten det er vill-, speil- skjell- eller lær- eller koikarpe. Denne noe inkonsekvente tilnærmingen til artsbegrepet er utvilsomt kulturelt og historisk betinget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så ikke en gullfisk i vannet til høyre (der hvor de 2 store vederbukene går) i kr.sand. Men det andre vannet så vi masse gullfisk. Fikk jammen en også! Men crap det var sære fisk! Værre en karuss.

Sære...???????????? :) , de er da bare å dra opp i bøtter å spann :)

tror ikke du kan fiske.. :) ,( har stort sett dratt 10-15 stk på en liten tur hver gang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.