Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiskedunk


Ginny
 Share

Recommended Posts

Var ned og kjøpte meg en isfiskedunk av typen kinetic(satt ned fra 699 til 499). Dunk inni med stoff utenpå med lommer og slikt. Synes konseptet ser dritbra ut da Eskildsen anbefalte sin den største typen Leirud har inne(ikke Kinetic, men 30 literen til 1098). Har sjekket den ut litt nå og etter dårlig erfaring med to kinetic flytedresser som på ingen måte holdt mål synes jeg jeg ser mye av de samme svakhetstegnene.

-Sømmer som ser ut som de er i ferd med å rakne før dunken er brukt en eneste gang.

-Lommer med løse tråder og et stoff som ber om at krokene på de ferdigrigga stikkene skal henge seg opp.

-Dårlig løsning med hullet i skryllan der hvor det er feste for stoffmaterialet borrelåsordning.

-Lommer med glidelås og med lommer over som festes med remmer(masse detaljer som sikkert er svakheter og som ber om et godt krokfeste)

osv osv.

Dunken skal brukes under konkurranser eller forholdsvis korte isfisketurer med balanse, mysjka og pimpel. På eventuelle lengre ismeiteturer har jeg andre løsninger.

Ønsker tilbakemeldinger på begge typer dunker hvis noen har erfaring med noen av de nevnte.

Nå heller jeg mot å levere den tilbake hvis jeg får det til noe jeg trur, men er klar for å bli overbevist om det motsatte hvis noen har gode erfaringer??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en tidlig utgave av Kineticdunken på 3. sesongen nå, og har følgende synspunkter:

Du får plass til veldig mye utstyr i dunken. Du kan innrede dunken ved å sette en mindre dunk under hullet der du hiver inn fisken. Du kan også med fordel montere en "skvettlapp" mot der du sitter (mot skrittet) for at fisken skal gå raskere ned i dunken og du unngår fiskeslim på bxlla. Glidelåsene på sidelommene på denne tidligutgaven er ikke så mye å skryte av, da de stadig går opp i "feil ende". Brystreimas festpunkter er en sak for seg. De er alltid fulle av is når jeg skal feste de. Dette må gå an å løse på et vis.

Men jeg er imponert over holdbarheten så langt, sett i forhold til enkelte stolsekker. Det kommer kanskje av at jeg er nøye med å tørke opp dunken etter hver helg, og gjøre ren fiskedunken for blod og søl.

Alt i alt: Ikke lett å finne fiskesekk/fiskedunk som tilfredsstiller alles behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest tråden ble jeg fristet til å finne frem gamle skisser av "den perfekte isfiske dunk" og som var ment fremstillt rotasjonstøpt den gang. Som isfisker selv og med tett kontakt med andre isfiskere fant vi faktisk en meget grei løsnning som kunne tilpasses alles bruk og ikke minst fiske metoder.

Det er faktisk teknisk mulig å få det til ,men kostnadene relatert til utvikling og former til produksjon, kan ikke forsvares av antatt mengde som kunne selges i en dalende og veldig liten isfiske miljø. Tro det eller ikke , prisen er avgjørende for salget og på tross av dunkens høy kvalitet og brukervennlighet , hadde det vært umulig å forsvare prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en dalende og veldig liten isfiske miljø
? :o

Er antallet isfiskere på vei ned? Får jo ikke akkurat det inntrykket om man drar på populære vann eller populære plasser i sjøen. Men det var kanskje enda flere før?

Ellers veldig synd dere ikke syntes det var marked nok for produktetet deres.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

? :o

Er antallet isfiskere på vei ned? Får jo ikke akkurat det inntrykket om man drar på populære vann eller populære plasser i sjøen. Men det var kanskje enda flere før?

Ellers veldig synd dere ikke syntes det var marked nok for produktetet deres.

Jeg tror neppe det hadde vært mange som hadde betalt rundt 1 500 for en slik dunk, selv om jeg selv hadde lyst til en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvor mange dere hadde trengt å selge.

Pengene sitter løst hos sportsfiskere dersom de har nok lyst på det de skal kjøpe.

Selv om det finnes produkter som duger til en langt billigere pris er mitt inntrykk av at mange graver dypt i lommeboka for å "kvalitet" eller hvis det er noe de føler at de "trenger". Utfordringen for de som skal selge et produkt er jo nettopp å overbevise kundene at produktet deres er nettopp det.

Jeg har sett etter en god løsning på isfiskedunk/isfiskesekk lenge, men ikke funnet det. Hadde jeg sett et produkt som jeg følte dekte mine behov og som jeg syntes var genialt hadde jeg glatt betalt 1500 kr for det.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvor mange dere hadde trengt å selge.

Pengene sitter løst hos sportsfiskere dersom de har nok lyst på det de skal kjøpe.

Selv om det finnes produkter som duger til en langt billigere pris er mitt inntrykk av at mange graver dypt i lommeboka for å "kvalitet" eller hvis det er noe de føler at de "trenger". Utfordringen for de som skal selge et produkt er jo nettopp å overbevise kundene at produktet deres er nettopp det.

Jeg har sett etter en god løsning på isfiskedunk/isfiskesekk lenge, men ikke funnet det. Hadde jeg sett et produkt som jeg følte dekte mine behov og som jeg syntes var genialt hadde jeg glatt betalt 1500 kr for det.

Finns det behov, finns det alltid muligheter for å få det til. Det ideele hadde vært om dunken ikke spesifiseres kun til isfiskebruk, men til sportsfiske bruk. Da kunne man ha brukt denne til meiting, til båt , kano eller vandrings fiske.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ideele hadde vært om dunken ikke spesifiseres kun til isfiskebruk, men til sportsfiske bruk. Da kunne man ha brukt denne til meiting, til båt , kano eller vandrings fiske.

Enig. Da kunne ting som vekt, målebånd, fotostativ (mini) ekstra batterier og annet som alltid er med på tur hatt sin faste plass i sekken. Nå må jeg bytte over fra "sekk" til "sekk" alt etter om jeg skal fiske fra isen eller fra land f.eks Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den 30 l dunken(1098kr)som Leirud har,og er veldig fornøyd..

Stemmer 100% det som blir skrevet om den..

Enig med deg. Til dags dato er denne som Leirud forhandler , det beste man kan få til isfiske.Prisen kan forsvares med at det er gjennomtenkt og kvalitet tvers igjennom.

160780.jpg Som han også nevner, er denne originalen og som er utviklet av isfiskere. Desverre ble ikke modellen respektert av skandinaviske produkt pirat bedrifter som kopierte konseptet ( og av alle som forhandler og selger kopiene) :o

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til og med være villig til å spytte inn 1500 i tillegg til et utviklingsprosjekt for en isfiskedunk. Har brukt de siste dagene (les; 2-3 uker med jevn og trutt leting) på å finne den optimale dunken, enten for salg eller inspirasjon/ideer til å lage "THE" dunk. I dag var jeg en tur innom Tom i AVkroken for aller første gang (en "THE" kjeller, for å si det sånn) og der kom vi i prat om denne isfiskedunken. Kjelleren selv, Tom, spurte om det var jeg som hadde lagt inn et emne om nettopp dette i går kveld. Pussig, sa jeg. Jeg hadde i samme stund som innleggets far sendt en email til Lopez (Xplorer1) med innhold av samme karakter.

Konklusjon: Det ER behov for flere alternativ.

Til Xplorer1: La oss iallefall få dele de tegningene med deg som du sitter på. Kanskje vi kan få inspirasjon i form av de tekniske finessene den måtte ha.

Til alle andre isfiskedunkjegere rundt i Norges land: Legg Deres tanker og ideer igjen her, om ikke bare en ønskehilsen, så skal vi ikke se om dette er nok til å få Lopez til å legge bort dyre lyskilder og tackles. Det er vinter, det er kaldt...det er IS PÅ VANNA.

Til slutt...Har deltatt på 2 konkurranser så langt i år her nede på Østlandet og oppmøtet har vært over all forventning med 100+ begge ganger. Dette er bare starten. Jeg tror det vil blomstre igjen på denne fronten, bare fremtidige vintre kan gi tilsvarende prognoser vi trenger for å spre vårt budskap om denne fantastiske form for fiske. Et fiske man ikke trenger båt til, men allikevel kunne møte større og en bredere arts rike.

Stram line!

Runo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i hvertfall trygt si det at utifra anbefalinger og slikt at jeg kommer til å ende opp med dunken til Leirud til 1100. Om den hadde kostet 400 mer hadde ikke det utgjort noen forskjell for meg hvis jeg hadde trua på at den var bra. Hvorfor kjøper folk en fiskestang eller krok som koster 4-5 ganger det billigere alternativet, jo fordi det er bedre?

Men klart med vinterne vi har hatt her nede de senere åra kan jeg jo skjønne at folk kanskje ikke legger hele budsjettet i utvikling av isfiskeutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til og med være villig til å spytte inn 1500 i tillegg til et utviklingsprosjekt for en isfiskedunk. Har brukt de siste dagene (les; 2-3 uker med jevn og trutt leting) på å finne den optimale dunken, enten for salg eller inspirasjon/ideer til å lage "THE" dunk. I dag var jeg en tur innom Tom i AVkroken for aller første gang (en "THE" kjeller, for å si det sånn) og der kom vi i prat om denne isfiskedunken. Kjelleren selv, Tom, spurte om det var jeg som hadde lagt inn et emne om nettopp dette i går kveld. Pussig, sa jeg. Jeg hadde i samme stund som innleggets far sendt en email til Lopez (Xplorer1) med innhold av samme karakter.

Konklusjon: Det ER behov for flere alternativ.

Til Xplorer1: La oss iallefall få dele de tegningene med deg som du sitter på. Kanskje vi kan få inspirasjon i form av de tekniske finessene den måtte ha.

Til alle andre isfiskedunkjegere rundt i Norges land: Legg Deres tanker og ideer igjen her, om ikke bare en ønskehilsen, så skal vi ikke se om dette er nok til å få Lopez til å legge bort dyre lyskilder og tackles. Det er vinter, det er kaldt...det er IS PÅ VANNA.

Til slutt...Har deltatt på 2 konkurranser så langt i år her nede på Østlandet og oppmøtet har vært over all forventning med 100+ begge ganger. Dette er bare starten. Jeg tror det vil blomstre igjen på denne fronten, bare fremtidige vintre kan gi tilsvarende prognoser vi trenger for å spre vårt budskap om denne fantastiske form for fiske. Et fiske man ikke trenger båt til, men allikevel kunne møte større og en bredere arts rike.

Stram line!

Runo

Flott at du er ivrig og engasjert Runo ( besvarte e-posten din før jeg kom med innlegg her, sjekk mailen din) Det er ikke så mange isfiskedunkjeger i Norge som du tror, selv om prosjektet er interessant å ta opp igjen.

Jeg vet av eget erfaring at det er lett å bli ivrig i vise fiskemetoder og at man prøver alltid å forbedre det som finnes for å få til det optimale når man engasjerer seg. Jeg leser at du har fallt for isfiske, og det er hyggelig.

Det skal mye til for å få meg bort fra "dyre" lyskilder og tackler, da det er langt flere som har lagt merke til verdien og ikke prisen. Får man havfiskebasilen i blodet , finns det bare en måte å bli kvitt den: Å dø :angry2:

Lykke til videre i jakten på den perfekte dunken :angry2::glare::blush: Skal se om jeg kan bidra med noe.

Jeg kan i hvertfall trygt si det at utifra anbefalinger og slikt at jeg kommer til å ende opp med dunken til Leirud til 1100. Om den hadde kostet 400 mer hadde ikke det utgjort noen forskjell for meg hvis jeg hadde trua på at den var bra. Hvorfor kjøper folk en fiskestang eller krok som koster 4-5 ganger det billigere alternativet, jo fordi det er bedre?

Men klart med vinterne vi har hatt her nede de senere åra kan jeg jo skjønne at folk kanskje ikke legger hele budsjettet i utvikling av isfiskeutstyr.

Du kommer ikke til å angre om du handler denne Ginny. Du har også rett i at det er vannskelig å forsvare utvikling på isfiskefronten når vintrene er blitt kortere og kortere, selv om det er perfekt akkurat i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...

Vurderer nå å kassere min drøye 20-år gamle isfiskedunk pga slitasje...hjemmelaget. Ser på nettet at det har kommet flere alternativer av ferdige "dunker" på markedet.

 

Noen som sett/bruker denne: http://www.findit.fi/sv/1100365.html - Voldsom pris, men den virker solid og veldig praktisk innredet....Leirud skal ha 3k for den...:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^^^^^ 300€ :) lol !!

Teller å kompas kommer sikker godt med  :P

Kul dunk men kanskje noe overdrevet med gadgets. Om den ikke kosta 3k ville jeg kanskje vurdert det. Selv har jeg en helt vanlig dunk å det holder i massevis. Har nylig kjøpt med en liten akepulk som kommer godt med. Utrolig deilig å slippe å bære alt man har. 

Jeg kjøpte denne i vinter å begge siden holderenne er ødelagt allerede. Men fungerer like fint uten som med. 

https://www.stramline.no/isfiske-pimpelfiske-sitteboks-m-innebygd-sitteplate-i-foam.html

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fury skrev:

...personlig så liker jeg ikke stolsekk til isfiske pga kombinasjonen av snø, is og vann.

Sekken blir ofte våt og stiv på isen, noen ganger innholdet i sekken også. Det går greit der hvor det ikke er overvann, men bevares der det er...

 

+1 Stolsekk suger, på flere måter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.