Anatema Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Det lukter skikkelig propan i hybelen min. Jeg har et gammelt kjøleskap og 1 oljeovn her inne, og det er vel egentlig det eneste, utenom pc og tv. Det må vel være kjøleskapet som er syndern? Hvis jeg lukter inni lukter det ikke annet enn råtten mat, men på utsiden lukter det propan. Lukter jo i hele hybelen egentlig, men hvis jeg lufter så all lukta går ut, begynner det å lukte igjen rett ved kjøleskapet. Oljeovnen står rett ved kjøleskapet men det kan umulig komme fra den? Og det er vel egentlig ikke propan i et kjøleskap? Det kan jo selfølgelig være en annen gass i den familien, men det lukter hvertfall helt som propan. Kjøleskapet er vel MINST 20 år gammelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Inge S Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Du har vel strengt tatt bare en ting å gjøre- få ut kjøleskapet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vilhelm Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Er vel freon som er i kjøleaggreggat. Sjekka tarmen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Inge S Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Får du ut kjølekapet eliminerer du den muligheten ihvertfall- skal ikke lukta gass konstant med mindre man har Vilhelm i nabolaget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenna Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Kan det være en nabo som bruker propan? Har du vært på tur og en propanbeholder til kokeapparatet lekker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ginny Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Bær ut alt du har i leiligheten, forsvinner lukten bruker du eliminasjonsmetoden. Dvs bær en og en ting inn og se om lukten kommer tilbake, eneste muligheten imo! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Inge Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Start utlufting umiddelbart, åpne alle tilgjengelig dører og vinduer . Husk at propan e romtrent halvannen gang tyngre enn luft, så bor du i en kjellerleilighet bør du være eksta oppmerksom. En liten gnist ved riktig blandingsforhold, sender både deg og leiligheten til himmels. Dette er ikke noe du bør sitte forran dataen å fundere på, propanlukt skal du ta på ALVOR. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anatema Posted February 6, 2009 Author Report Share Posted February 6, 2009 Start utlufting umiddelbart, åpne alle tilgjengelig dører og vinduer . Husk at propan e romtrent halvannen gang tyngre enn luft, så bor du i en kjellerleilighet bør du være eksta oppmerksom. En liten gnist ved riktig blandingsforhold, sender både deg og leiligheten til himmels. Dette er ikke noe du bør sitte forran dataen å fundere på, propanlukt skal du ta på ALVOR. Ja. Pælma det ut varandadøra her nå. Er på vei til skien så det får bare ligge der fram til søndag. Det var den luksusen... zzz.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
asmund aa Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Ligger hybelen i en kjeller? eller huset i et søkk i terrenget? Her var det en sak ifjor da flere hus fikk fylt kjellerne sine med propan fra en lekkasje i en tank fra en bedrift som lå 500 meter vekk!!!!!, propanen fulgte terrenget som "vann" og trengte seg inn i kjellerne på de husene som lå lavest i terrenget nedenfor. Ganske skremmende! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tryta Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Er vel noe andre som kjenner gasslukt i kveld også. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=536325 Edit: Den helvetes google ad reklamen står i veien for hurtigsvar knappen for *****!!!!!!!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anatema Posted February 6, 2009 Author Report Share Posted February 6, 2009 Heiv ut kjøleskapet før jeg kjørte hjem ja. Trudde jeg svarte i denne tråden i stad, men jeg gjorde visst ikke det. Tenkte at det kunne bli litt farlig hvis jeg dro hjem til skien for helga, og kjøleskapet sto og lakk propan hele helga, så jeg satt det bare rett på utsida av hybelen imens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BINN LADDEN Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 (edited) PROPANE NIGHTMARE(s)...(Pendulum) http://www.youtube.com/watch?v=YZBQMJlVXyc Litt ikke helt til hjelp, men satt faktisk og hørte på dem da jeg leste tråden. Er det mulig det ikke er propan du kjenner, at du rett og slett tar feil gass? Punkterte et kjøleskap engang jeg, det lukta meget ikke bra. Edited February 6, 2009 by BINN LADDEN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pikopath Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Pungterer man kylskåpet så lukter det litt røtent, samt at du har varm øl. M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krheldal Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Tenn en fyrstikk. Tar det fyr så er det propan. Ellers så er det vel sånn at om det er propan så vil du kjenne lukten best langs gulvet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMS Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Strengt talt så lukter ikke propan så mye, men etanthiol tilsettes så man enkelt skal lukte lekkasjer. Forslaget om å teste om det er propanlekkasje med fyrstikk bifalles ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Skulle bytte flaske på en lampe på hytta en gang, stakk hull på den, propanspruten stod, mista den på gulvet hvor den snurret rundt og spydde flytende propan utover gulvet. Dette er ei hytte uten strøm så det var kun levende lys. Jeg og fruen satt ny rekord i "UT AV HYTTA FORT SOM *****!" Og ute var det natt, kaldt og snø, men det gikk bra gitt :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anatema Posted February 8, 2009 Author Report Share Posted February 8, 2009 Strengt talt så lukter ikke propan så mye, men etanthiol tilsettes så man enkelt skal lukte lekkasjer. Forslaget om å teste om det er propanlekkasje med fyrstikk bifalles ikke. True that. Kan hende noe lignende var tilsatt freongassen i kjøleskapet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts