Gå til innhold
Fiskersiden

abbormeite


Edvard
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle prøve å meite etter storabboren på mjær i helga, men hvilket dyp skal jeg fiske på?

Er også litt i tvil hvor mange kroker jeg skal bruke. Har prøvd med to stk der den ene er glidene, men da bøyer agnfisken seg. Tenkte jeg skulle bruke en krok denne gangen, siden det presenterer agnfisken bra, men øker sjanse veldig mye for at abboren ikke blir kroket da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stk owner treblekrok i str 8 foran ryggfinna holder. Prøv gjerne litt forskjellige dybder. Har aldri fisket på Mjær før, men ofte går abboren høyt i vannet hvis den er i bettet. Andre ganger står den nede på bunnen og trykker. Med det været som er nå vil jeg tru den står nær bunnen. Fisker sjelden dypere enn 7-8 meter etter abbor, da den ikke tåler trykkforandring særlig bra. Men har fått stor abbor på 9-10 meters dyp som har klart seg helt fint. Dropp fortommen så unngår du vraking av agnet, og bruk heller fluorkarbon fra 0,25-030mm. Strikk rundt spolen, åpen bøyle og en løkke inn i strikken så merker ikke abboren særlig motsatan og slipper ikke så lett, tilslaget må komme relativt raskt så ikke abboren sluker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stk owner treblekrok i str 8 foran ryggfinna holder. Prøv gjerne litt forskjellige dybder. Har aldri fisket på Mjær før, men ofte går abboren høyt i vannet hvis den er i bettet. Andre ganger står den nede på bunnen og trykker. Med det været som er nå vil jeg tru den står nær bunnen. Fisker sjelden dypere enn 7-8 meter etter abbor, da den ikke tåler trykkforandring særlig bra. Men har fått stor abbor på 9-10 meters dyp som har klart seg helt fint. Dropp fortommen så unngår du vraking av agnet, og bruk heller fluorkarbon fra 0,25-030mm. Strikk rundt spolen, åpen bøyle og en løkke inn i strikken så merker ikke abboren særlig motsatan og slipper ikke så lett, tilslaget må komme relativt raskt så ikke abboren sluker. ;)

Takk, har allerede owner str. 8 :). Men mener du at en 0,30 fluorkarbon fortom ikke ryker selv om en gjedde faller for agnfisken? Skremmer stålfortommen?

:D

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, har allerede owner str. 8 :). Men mener du at en 0,30 fluorkarbon fortom ikke ryker selv om en gjedde faller for agnfisken? Skremmer stålfortommen?

:D

0,30 ryker oftest da det er stor fisk, men ikke alltid.

en vanlig stålfortom kan fort bli for stiv og skremmende, så derfor er det lurest å bruke fluorkarbon. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,30 ryker oftest da det er stor fisk, men ikke alltid.

en vanlig stålfortom kan fort bli for stiv og skremmende, så derfor er det lurest å bruke fluorkarbon. ;)

Jeg begynte med ismeite dene sesongen, så jeg er ikke så erfaren, men jeg har til nå brukt en berkly 15lb stålfortom. Har hatt dårlige resultater så langt. Etter 6-7 turer har jeg bare lurt et par smågjedder.

Har pakka sekken for morgendagen. 4 stenger, 3 med stålfortom, og en med 0,35 vanlig mono. Men det blir nok tungvint i mårra... ... 30-40 cm. snø! :D så jeg må nok ta med spade...

Da er det bare å hape på persing for både gjedde og abbor... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.