Gå til innhold
Fiskersiden

7# vs. 5# til SØ


Gjest Thomas94
 Share

Recommended Posts

Regner med at du snakker om saltvann nå.

Sø, iallefall på de fleste av mine godplasser, er synonymt med tang, gjerne mye tang også.

Da er lengden og ryggen i ei stang i 7/8 god å ha når fisken skal bukseres gjennom tangbeltet.

For ikke å snakke om torsken som gjerne er bifangst. Den er ekspert på å kjøre seg ned i tangbeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"7# vs. 5# til SØ"

Ja takk, begge deler. #7(eller#8) hvis det blåser eindel, du skal fiske med store fluer eller trenger å kaste lengst mulig. #5(eller#6) hvis det er lite vind, små til middels fluer og hvis kastelengden ikkje betyr så mykje.

Hvis du bare skal ha ei stang er nok ei #7-stang det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt en 7 er til fiske i saltvann.Mindre følsom for vind.

Jeg fisker mye med streamer 2 til 6 om natta.

kastelengde er også et argument for å velge en 7 er.

Har ved mange anlednnger hatt behov for 7 ern ved større fisk både sø og torsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluestørrelse og vindstyrke er vel det som spiller mest inn her. Er du god til å kaste er det ikke store forskjellen på hvor langt du kaster med en 5`er og en 7`er. En 7`er tåler dog en del mer vind og større fluer, og er ok å ha til fiske med synkeliner. Gå helst med to stenger og varier etter forholdene, på nattestid bruker jeg ofte 4`er stang og stripende tørrfluer (muddlere og sc), mens jeg på dagen for det meste bruker stang i klasse 6 eller 7.

Er selvsagt ikke gøy å kjøre fisk på under kiloen-halvannen med stang i #7, men er vel ikke akkurat småfisken du fisker etter heller;-)

EDIT: skriveleif

Endret av Spenolsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi meg ett godt svar på hva som er små, mellomstor og store fluer til SØ i sjøen (er ikke så inn i det)?

Tja, alt innenfor sin egen sjanger, men til sø fisker du gjerne streamere og normale streamere er store fluer i tørrfluesammenheng, men små i laksesammenheng. Ergo, medium sø fluer er str 6kroker streamere. Derfra opp eller ned om de er store eller små :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger#5 så mister du mange muligheter, det er tull at lette stenger er så moro å kjøre småfisk på.

Det er en illusjon, en 480grammer er nå engan en 480grammer. Skal da ikke overdrive denne kjøre-fisk- greia.

Har man tatt noen fisk i livet så gidder man ikke å bruke lett stang for å kompensere for at fisken som tok var liten

#7 er det beste, du hiver langt, du kan utnytte vinden, du kan presse inn støinger fortere slik at du slipper å drepe de med melkesyre...mange logiske fordeler.

Ikke la dere lure av tullinger som snakker om #3 i sjøen!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 5er under rolige forhold og 7er når det er litt vind.. men skal du ha ei stang så gå for en #6-7

;)

Fisker konsekvent med 8#stang,bruker stort sett interm/synk og relativt store fluer med cone/kuleøyner i sjøen,dette gjelder fra land og pontong.3#-5# er for meg innlandsfiske ørret/harr,da fluestr er mer beskjeden. "store fluer stor fisk" ikke alltid) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som ikke er tatt opp her er C&R. På en lett stang må man kjøre fisken mye lenger for å slite den ut. En lite SØ kan da få så mye juling at den kanskje ikke klarer seg.

Begynte med en 6-7# i sjøen, men gikk fort over til 8#. Grunnen var at den var alt for veik til store fluer og vind. Større torsker gjennom tanga var oxo et problem. Fiskeglede handler ikke bare om å kjøre fisk, men oxo å ha god snørekontroll.

Blir ikke spes imponert av folk som bruker 3# i sjøen. Vil annse det som ren idioti.

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.