Gå til innhold
Fiskersiden

flyndre fiske


shikam
 Share

Recommended Posts

hei,

jeg er interessert i flyndre men aldri har vært på flyndre fiske. kan noen gi meg anbefaling om

hvor er best å fiske flyndre? nær dypt vann kai ? nær kyst? nær strand? i fjorden?

når passer best å fiske? om morgen eller om dagen eller om kvelden?

hvor langer en bør vente? 1 time? 3 time? 5 time? eller hele døgn?

hvilken agn er best? reker? makrell kjøtt? pølse?

hvilken stang er best? surfcast stang (80-300 grms - 14 ft)? 9 ft sjøfiske stang (10-50 grms)?

noen tips?

skal på fisketur på søndag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyndrer finner du stort sett på dyp mellom 5 og 50 meter og gjerne sandbunn.

Sandflyndre,rødspette,gapeflyndre,kveite og skrubbe finnes på disse dyp iallefall.

Har selv fått sandflyndre døynet rundt.

Plasser der det er litt tidevannstrøm er hotspots.

Av agn så har jeg fisket best med sildestrimler. men reker,makrell og ikke minst blåskjell er utmerkede agn.

Fisker så og si bestandig med et gllidende slep og en opphenger.

flyndrene liker litt bevegelse i agnet så aktivt fiske er å anbefale.

Jeg har også inntrykket av at flyndrer liker litt glitter og stas, så perler og stash kan med fordel brukes.

Hvor lenge du bør vente er opp til deg, men det hender seg at tolmodighet kan være en god ting :P

Skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du på rette plassen til rett tid kan du få mye flyndre, men du kan være på samme plassen å ikke få noenting.

Sandflyndre er den vanligste å få, spesielt da på sand/mudder bunn, men skrubbe er også vanlig.

Skrubba liker seg også godt i brakkvann, det er noe å tenke på.

Spetta er ikke så vanlig, men fra februar til april er nok de beste tidene, i allefall i rogaland.

Jærstrendene leverer også en del piggvar.

Til de nevnte artene utenom piggvar er reke et bankers agn, piggvaren tar du på makrell/sildestrimler.

Piggvaren tar du lettest på bevegelig agn med et paternoster-takkel.

De andre har jeg sikkert tatt 95% av dem på glidende takkel som ligger helt i ro på bunn.

Du kan selvsakt bruke paternoster på alle, det samme med makrell/sild.

Sandflyndra og også lomra er små i kjeften, så bruk gjerne liten krok til de, str.4-6.

Du trenger ikke så veldig stive stenger til flyndrefiske, ei stang opp til 30-50 gram holder lenge.

Skal du prøve deg på piggvaren så hadde ei 2.75 Ibs karpestang vært greit.

Ikke pga fisken, men da kan du bruke søkker opp til 100-120 gram, da kommer du lenger ut.

Lykke til, dette er enkelt når du har lært det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

La minst to forskellige agn ligge på bunn noen minutter, flytt dem så noen meter. Søk av bunnen systematisk i vifteform. Har Du ikke fått napp etter en h, er det like bra å flytte. På noen plasser får en kun agntyver, da blir det aldri noen skikkelig fisk. Tidevannet er viktigere en tiden på dagen. Du ønsker (nesten) allti å kaste lengst mulig, så gå for mye bly og en kraftigere stang og selvfølgelig flettline. "Surf" for de større avstandene. Les "Spettetråden", det meste som står der gjeller generellt for flundrer. Fisk med smak som sild, makrill og sei, er bedre agn en fisk uten, og den skal helst være fersk.

-Fortell hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.