Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiskerapport fra Ramfjordisen.


onkelkim
 Share

Recommended Posts

Også var vi igang igjen. Ett nytt år og nye muligheter. Hele Januar gikk med til å fantasere og drømme om storfisken. Siste helga i Januar hadde jeg og Obbien fått nokk. Vi ville ut å fiske og det uansett vær vind!

Lørdag 31. Januar 2009

Etter en alt for tidlig oppståing og stress pakking av utstyr blei ting og tang hevet i bilen! Forholda var vel litt merkelig kan du vel si. 6 varme grader, regn og vind. Ikke akkurat typisk Januar vær i Tromsø. Kjørte bort til Øyvind, henta han og heiv oss i kjøring. Stoppa på siste Shell stasjon for liit frokost og snop. Kjøreturen fra Tromsø tar vel ca 15-20 minutter. Det var fullt av folk på isen da vi kom fram. De sto alle utpå "stor grunnen" Vi heiv på oss klærne og allt anna av mikkmakk som vi hadde med oss. Etter vel 15 minutters gange borra vi ett skikkelig holl. Tackels og opphengere og agn blei orndna. Gorre fersk makrell og reker blei sendt ned mot bunnen. Og ja..De første 2 timene resulterte i vel 3-4 napp. Fisk vi anslo til rundt 3 kg. Vi prøvde forskjellige agn pilker dybder uten at det ga det store resultatet. Så skjer det som altid skjer. Jeg skulle bare gå til baggen å hente en sjokkis så ser jeg jo at det fisk på! Endelig!!! Desverre så var fisken bitteliten

75062_s.jpg

Og etter det var det en liten bettperiode som varte ut dagen. Vi fikk vel 10-12 fisk av mikroskopisk størrelse Den mest nevneverdige fisken var vel hvitting på drøye kiloen.

75063_s.jpg

Ettervært blei de ganske så vått ute på isen og med tanke på at det hadde vært pluss grader endel dager satt vi kursen inn mot land

75064_s.jpg

Lørdag 7. Februar 2009

Klokka var vel 0800 da jeg krøyp ut av køya. Utstyret var heldgivis klart idag. Skulle hente Øyvind og idag hadde Marcus også heve seg med. Været var av den kalde typen idag rundt -13 i Tromsø og -23 i Ramfjorden. Det var mindre folk denne dagen en forrige helg. Litt forståelig med tanke på temperaturen.

Fisket var slettes ikke bedre en forrige gang. Marcus sto for de fleste fiskene. Men det blei nu litt på Øyvind. Jeg var for ivrig på øve på mine turn kunskaper til at jeg orka å fiske!

75065_s.jpg

Men litt fisk fikk vi (Øyvind Marcus) 4 arter: Hvitting, kloskate, torsk og sei.

75066_s.jpg

75067_s.jpg

75068_s.jpg

75069_s.jpg

Vi var ute endel timer men etter 4-5 timer satte vi kursen mot Tromsø igjen.

Lørdag 14. Januar 2009

Vel vi måtte bare prøve igjen. Så det var opptidlig på lørdagen. Litt seinere en de fåregående helgene grunnet lite søvn menmen. Været var nydelig. Det var vel en -15 i ramforden så det var litt kaldere. Vi tenkte vi skulle prøve oss på en litt annen plass denne gangen. Vi fikk ei mea av en kar på Vaabenandressen der det visstnokk skulle vært tadd hyser på 5-6 kg. Fiskerne idag var Kim, Marcus og Øyvind. Vi fant fram plassen og borra hull. Det tok ikke lang tid før fisken var på og det var Marcus som fikk den en liten gjenn på 1kg. Men bare minuttet etterpå fikk han en litt større fisk. Denne gang en Gråsteinbit på 4,5 kg,

75071_s.jpg

Men etter Steinbiten så var det helt dødt. Sto der i vel 1 time uten så mye som ett napp så tok vi besluttningen om å gå litt lenger utpå isen. Der skulle det vise seg å være ett betraktligere bedre fiske! Som vanlig var det Marcus som dro de største men det var vel jeg som fikk de fleste. Ettervel 2 timer med endel fin fisk. Satte vi kursen hjemmover og pizza!!! Største fisken var vel rundt 5kg. Vi fikk 3 arter Steinbit, torsk og sei.

75072_s.jpg

75073_s.jpg

75074_s.jpg

75075_s.jpg

75076_s.jpg

75077_s.jpg

Oppdateres...

Endret av onkelkim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 248
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Oooh, kjenner at jeg må komme meg til Ramfjorden snart!

Steinbit på isen hadde vært rått!

Hvor i Ramfjorden er det dere fisker? Hvor går dere ut?

Hvor dypt er det der dere fisker?

Og den plassen med hysene hadde ikke vært dum å vite om! :)

De to første gangene i år gikk vi ut fra "Vertshuset" (litt forbi Nordbotn) og ut der de fleste isfiskere bruker å være.

På lørdag var vi lenger ut i fjorden. Iskanten går ganske langt ut nå. Vet ikke helt hva det heter der. Vi starta på ca. 40 meter og endte opp på litt over 50 meters dybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker å være bra fiske i Kattfjord på Kvaløya også når isen legger seg og sola begynner sin reise oppover fra horisontene. Det ligger dessuten mer mot åpent hav, så der er det langt bedre sjanser for å få større torsk som siger opp fra storhavet, selv om fangsten selvsagt vil domineres av fjord-/kysttorsk. Bedre matfisk er det også. Er jo ikke langt dit ut fra Tromsø heller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker å være bra fiske i Kattfjord på Kvaløya også når isen legger seg og sola begynner sin reise oppover fra horisontene. Det ligger dessuten mer mot åpent hav, så der er det langt bedre sjanser for å få større torsk som siger opp fra storhavet, selv om fangsten selvsagt vil domineres av fjord-/kysttorsk. Bedre matfisk er det også. Er jo ikke langt dit ut fra Tromsø heller... :)

Har prøvd der for mange år siden! Men trur ikke isen går spesielt langt ut. Marcus som bor på Lauklines kan vel si mer om dette...

Og ja Marcus Paltus er vel mål for neste tur??

Vi kan gjerne dra på tur Truls..Øyvind skal til England denne helga og se på Arsenal spille, men neste helg kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd der for mange år siden! Men trur ikke isen går spesielt langt ut. Marcus som bor på Lauklines kan vel si mer om dette...

Og ja Marcus Paltus er vel mål for neste tur??

Vi kan gjerne dra på tur Truls..Øyvind skal til England denne helga og se på Arsenal spille, men neste helg kanskje??

Ja det høres ikke dumt ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd der for mange år siden! Men trur ikke isen går spesielt langt ut. Marcus som bor på Lauklines kan vel si mer om dette...

Og ja Marcus Paltus er vel mål for neste tur??

Vi kan gjerne dra på tur Truls..Øyvind skal til England denne helga og se på Arsenal spille, men neste helg kanskje??

Hmm.. vi har årsmøte og årsfest i havfiskeklubben fra lørdags ettermiddag (28. feb.), men om man drar tidlig lørdag morgen så kanskje...

Helga 7. - og 8. mars skal vi i hvertfall på tur :) Bare 3 dager før fullmåne :)

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo vi borde ju satsa på en tur den 28e, bara du kim går å lægger dig i tid på fredagen :) så vi kan komma ivæg tidigt, kænner ju att jag måste visa upp lite bilder på årets førsta paltus på årsmøtet, får gærna va øver 20kg oxå...Isen i kattfjorden har væxt till sig lite grann de senaste dagarna så nu e de nog snart dax å testa dær oxå, æven om isen inte går så långt ut i fjorden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i dag en liten fangstrapport fra Ramfjordisen. Det er jo noen heldiggriser som ikke er på jobb når vi andre er det..

Marcus og Stefan fikk flere flotte torsker i dag. Den største var 10 kg. De hadde bora for lite hull, så de måtte lage det større..

I tillegg fikk de flere på mellom 5 og 7 kilo.

Marcus kan vel legge ut en fyldig rapport selv etterhvert. Og bilder kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.