Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiskerapport fra Ramfjordisen.


onkelkim
 Share

Recommended Posts

  • Svar 248
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noe avkrokingsmatte kommer aldri til å bli aktuelt å dra med seg for min del, holder det med en plastpose?

Dette var min holdning lenge også inntil jeg bestemte meg for å kjøpe ei avkrokingsmatte for å se om det var en grei ting å ha med seg.

Den er ikke tung og brukes også innimellom til å sitte på noe som er svært behagelig.

Fisken har det ihvertfall bedre her enn på snøen, plastpose er kanskje bedre enn ingenting da den hindrer direkte kontakt med snøen.

Det beste er vel uansett å avkroke den i hullet dersom den sitter så pent at det går og det ikke er en troféfiske man føler man må ha bilde av.

Jeg tror uansett at du, i likhet med meg, kommer til å bli overrasket over hvor lite ekstra det er å "dra med seg" ei avkrokingsmatte på isen :)

Dette bestemmer du selvfølgelig helt selv.

Jeg liker rapportene deres veldig godt og synes det er flott å se masse bilder av disse fine flate :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det egentlig noe å si om fisken ligger på snøen eller avkrokingsmatta? Matta vil vel etterhvert bli like kald som snøen? Og vil ikke fisken ta skade av å være utsatt for en lufttemperatur på 12-15 minusgrader uansett hva den ligger på? Slimet fryser vel på få sekunder i den temperaturen?

Mulig du har rett i det, men du merker vel selv at en lav lufttemperatur kjøler ned kroppen din saktere enn snø/is med samme temperatur.

Dette er det sikkert svært mange som vet mer om enn jeg gjør :)

Jeg mente bare å poengtere at det å bære med seg matta ikke var mye jobb og at jeg tror at det bedrer sjansene til fisken :P

Hvis jeg tar feil kommer jeg nok allikevel til å fortsette å gjøre det på min måte, det føles bedre å sette ut fisk som ikke har vært i kontakt med snøen.

Selvfølgelig har jeg også satt ut igjen fisk som har vært i kontakt med kald snø dog med en guffen følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avkrokingsmatta blir fort isete ja, derfor det er lurt å hive et par never med sjøvann over den før fisk skal på. Jeg mener det uansett er bedre å ligge på et mykt underlag (hvertfall om den ikke er nediset). Fisk har det generelt ikke bra i minus 15, og øyne og slimlag kan fort fryse. Men alternativet til å la være å fiske er 1) ta alt til mat, eller 2) ta enkle forhåndsregler for å minske mengde påført stress. En enkel avkrokingsmatte (sitteunderlag funker det og) er fint til dette. Et tredje alternativ er selvsagt å drite i fiskevelferd, noe som mange fremdeles gjør. Dem om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mange gjeddefiskere er jo spesielt dedikerte og nøye når det gjelder fiskevelferd. men det er jo ikke å forvente tilsvarende overalt, og det er vel knapt noe alternativ å la være å fiske fordi det er mer enn minus 5 - for en som skal en tur på fjordisen og fiske (generelt). Det var derfor jeg lista opp noen alternativer. Så det koker vel ned til om man vil legge ned en liten innsats for å minske skadene av sitt fiske eller la være. Sistnevnte kan skyldes 1) uvitenhet (noe jeg regner med er tingen i denne tråden, forsåvidt en ærlig sak), eller 2) overlagt ignoranse.

EDIT: forts.: eller 3) nekting for at metoden andre vil pålegge deg har noe for seg :)

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke vet jeg. Men jeg tror de fleste greier seg fint. De går som regel rett ut igjen uten å ha vært i kontakt med hverken sne eller matte. :D Mikrosandflyndre nummer 48 for dagen får ikke alltid kongelig behandling, men ender da som otermat (eller rein? :D ).

Når det gjelder gjedde, som jeg har en del erfaring med. Så kan jeg si at det er en av de mest hardføre fiskene jeg har jobbet med! Selv om vi gjør vårt ytterste for å skåne fisken (her bruker vi matte og full pakke), så blir den jo håndtert ganske mye. Vi har merket flere gjedder i både pluss og minusgrader, med kirurgisk implanterte radiomerker. Og alle lever i beste vellgående enda (med mindre merkene svømmer rund på egenhånd hehe). Selv garnfangede gjedder som har vært "dau" når vi har tatt dem opp, har kvikknet etter noen timer i hvilebur. Det er bra at folk er forsiktige, og har respekt for liv. Men her tror jeg nok at noen er litt vel "fanatiske", og ivrige i å peke fingeren på andre. Dette er ikke rettet til noen av dere, bare så det er sagt:)

Endret av Martins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk skal få lov til å tro hva de vil, men uten å konferere med statistikk og vitenskapelig forsøk på dette må man også forvente å bli motargumentert.

Flere artikler, også på gjedde viser en varierende dødelighet i forbindelse med tid ute av vann, mengde stress påført under fighten, grad av blødning og temperatur. Det er ikke sånn at "alle" overlever uansett. Så selv om gjedda kan virke hardfør, så er dødeligheten betydelig. Posten til Martins er et godt eksempel på mitt tredje punkt i min forrige post, nemlig å avstå å benytte en metode mot bedre viten, grunnet personlig overbevisning om at det "går greit likavæl lissom". At man har observert ei "dau" gjedde som våkner til liv igjen betyr ikke at det er slik alltid. Hvorfor ikke la tvilen komme fisken tilgode, hvor er selvinnsikten og den logiske slutningsevnen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skjønte denne kom Irivn. Jeg er ikke uening med hverken deg eller de andre som taler for å behandle fisken så bra som mulig. Men i mine øyne så klarer fisken seg like godt, eller bedre, om jeg avkroker den direkte og sender den rett ned igjen. Uten en pitstop på hverken sne eller matte. Og om en fisk eller to skulle dø, så finner jeg det helt naturlig når man driver med fiske, og mister ikke nattesøvn av det.

Ingen av oss om fisker her opp er sadister, eller behandler fisken unødig dårlig. Tvert imot. Men noen ganger gjør vi feil! Vi som (nesten) alle andre.

Og når det gjelder å "handle mot bedre vitende", så må jeg ærlig si at det ikke har falt meg inn å bruke matte til dette fisket. Har faktisk ikke tenkt tanken før nå. Synes Rage kom med et godt svar, og det fikk meg til å vurdere det. Men til dette fisket ser jeg ikke den helt store nytten. Om det strider mot ditt "bedre vitende" Irvin, så får jeg slå meg til ro med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for jeg er den eneste i hele verden som bryr meg om fiskevelferd :D

SELVFØLGELIG er det best for fisken og bli avkroka i hullet og sluppet rett ned igjen, det sier seg selv. Men de som blir avbildet her blir liggende på isen og det er ikke særlig bra. Jeg mister ikke nattesøvnen om jeg dreper en fisk til ingen nytte jeg heller, men det er jo greit å prøve å redusere andelen da. Det har ikke falt deg inn før nå, greit nok det, men nå som du har fått et par saklige argumenter for hvorfor det kan være lurt å bruke, ser du likevel ikke nytten? Hva om du fikk den sjeldne rødmussede tangrunkeren og vil veie og ta bilde av den. Er det da greit at den fryser fast i isen i minus 15?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått den hadde jeg garantert kakka den! :D

Vi bryr oss om fiskevelferd vi også Irvin, men måten man gjør ting på får bli opp tli hver enkelt, eller?

Når en av oss får en fisk som behøves å avbildes eller veies, så kommer som regel hele bunten løpende til og veier, fotograferer og slipper fisken igjen i løpet av minutter. Og uten å ha den på isen. Så nei, jeg ser ikke helt gevinsten av ei matte til dette fisket. De feilene som er begått har dere poengtert mange ganger. Så det har vi oppfattet.

Endret av Martins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var denne avkrokningsmatta bestilt og betalt.

Har lenge tenkt på å skaffe meg ei matte, men har sett for meg at de kostet en del mer...

Kanskje dumt å la penger gå foran fiskevelferd, men har nå blitt sånn.

Man kjøper vel heller sykkelen enn hjelmen, om man bare har råd til den ene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var denne avkrokningsmatta bestilt og betalt.

Har lenge tenkt på å skaffe meg ei matte, men har sett for meg at de kostet en del mer...

Kanskje dumt å la penger gå foran fiskevelferd, men har nå blitt sånn.

Man kjøper vel heller sykkelen enn hjelmen, om man bare har råd til den ene...

Fin matte, æ har sjølv æin slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kaldt og bitende vind er det helt klart viktig og holde fisk man skal posere med så kort som nødvendig oppe fra vannet. Derfor avkrokes fisken oftest på matta før den går ned i hullet igjen til alt er klart for fotografering. Denne måten er selvfølgelig den mest humane. Men ikke bestandig det er bare bare og kroke av fisk i hullet, derfor har man ei matte...gjerne ordne til slik at man har en form for levegg mot eventuell vind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Dr. Kilde Klitoris er det best å holde fisken i rumpetemperatur under hele seansen på land, ergo fotografere fisken idet den stikker hodet ut av toern din.

Basert på vitenskap fra Ilsvika Natur og narkosenter, hvor Irvin er daglig leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.