Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiskerapport fra Ramfjordisen.


onkelkim
 Share

Recommended Posts

läng sen det vart vinter o isfiske, men nu börjar det närma seg. :rolleyes:

har hört rykten om att det skall byggas en bro sån ungefär över de bästa isfiskeplatserna + fyllas upp en hel del med sten där. det får man jo håppas inte blir av! har svårt å föreställa meg, att det skall bli bättre fiske av det!

alternativet skall vara en tunnel gjenom tinden som man visst kan skriva under för här: http://www.tindtunnelen.no/underskrifter - får hoppas det blir nog folk som skriver under där, så man slipper stå under en bro o dra stortorsk om några år ...

ser oxo, att det ligger en kort rapport av när vi lärde min lillebror isfiske efter trosk här. var han som slog till med 10kilosen på sin första isfisketur ever ... http://www.facebook.com/photo.php?pid=2409188&l=bfe86111c2&id=525904975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • Svar 248
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noen som vet om det er trygg is på Ramfjorden nå? Hadde tenkt meg en tur eller to i romjula.

kjørte forbi dær i går, så nu folk utpå så regne me at den er safe. Tenkte meg også utover en tur

men de var ikke langt utpå

Endret av Sjarkarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det ser ut på yr.no i ukene fremover tror jeg vi nesten trenger forlenger på isborret.

Skal bli sykt deilig å dra noe koking.

Da må jeg nok skuffe alle i hopa her. Dro til Ramfjorden i dag og det var ikke akkurat noe å hoppe i taket for. Ikke en sjel på isen og den går ikke særlig langt ut heller (et stykke innenfor Hans Larsaneset/Fagerbukta). Det bruker alltid å være folk der i romjula, nå var det ingen, det er et dårlig tegn. Var unormalt digre skavler inne ved land og det kunne virke som det lå 20-30 cm overflatevann under snøen som ligger på isen. Våget oss ikke utpå da..

Vet ikke om det er snøværet etter det forrige mildværet som har gjort det. Snøen isolerer vel.

Skal ikke garantere for at det ikke er trygg is, men når det ikke finnes folk der er det noe galt.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at isen inne i fjorden er trygg allikevel :P Tok en telefon til en kjentmann i går, og han kunne berolige. Det hadde til og med vært folk ute på nyisen ved Fagernes, som er 5-6 cm tykk, men det ville han ikke anbefale. I Sørbotn skal den visst være 20-30 cm.

Så da blir det vel en tur i nærmeste framtid.. :D

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten tur på isen i dag i kuling og sludd/regn. Vi fiska bare ca. 300 meter fra iskanten, 30 cm is.

Ble ikke klo i dag heller, men på første nedslipp var det noe som tok seifileten til Kim etter bare 5 sekunder på bunnen. Den la i vei i et friskt run og ganske snart gjorde Kim mothugg og kjente solid tyngde i stanga. Fisken gjorde noen kraftige rykk og var på tur til å rase ut, da den slapp. Anslått til 10 + og noe ergerlig å miste sånn fin fisk.

Dagens største ble en torsk på 3360 gram. Noen folk ikke langt unna oss dro en torsk på 12 kg. Ellers var det lite futt i fisket de timene vi var der. Etterhvert ble det såpass ufyselig vær at vi la kursen hjem for å se skiflyging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter værmeldinge ser det nesten farlig ut for isen

I såfall er det vinden som blir problemet (om det blåser så mye der). Regnet vil ikke påvirke isen så mye ettersom det ligger en del snø oppå som isolerer. Regn oppå isen og deretter frost igjen vil kunne være bra for isen såfremt ikke snøen kommer tilbake med en gang.

Tror og regner med at det blir greie forhold til helga. Ser ut til at det blir godt med kuldegrader igjen fra onsdag.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda men de e jo varmt som fy ute. VI fikk bedskje om at vi måtte fære til hytta i dag før å sjekke. Før hele eiendommen vårres va oversvømt. Ei veistikke hadde frosse igjen så alt va runne ned til oss og inn i nauste. En nybyggs soverom og halvferdi bad må rives pga fukt, mista el-verktøy før 15-20 000 å en drøss av anna utstyr=/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trasig det, Sjarkarn.

Vi får se hvordan det ser ut med vær og vind til helga. Jeg har studert tidevannstabeller og vil nesten anbefale at vi drar på søndag heller. Det er full flo kl. 14.10 på lørdag og å gå inn på det er kanskje litt ulurt. Søndag er floa litt senere, så om man heller starter ekstra tidlig kan man gå inn et par timer før full flo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.