Jump to content
Fiskersiden

Tinnsjøen 18.2

Holmen
 Share

Recommended Posts

Hallo.

Tenkte jeg skulle ta turen til Tinnsjøen/Tinnoset til onsdagen. Så om noen skulle ha fritid og slå ihjel midt i uka er det bare og henge seg på. Drar i fra Bø ca kl 8 om morran med en kamerat eller 2. Målet er røye og kanskje en ørret eller 2 på agnfisk.

Bare og henge seg på.

Da er turen unnagjort. Vi var 3 stk som reiste avgårde og var på isen rett før halv 10. Brukte ca 6 timer på å finne nøkkelen til å få tinnsjørøya da den ikke sto ved bunnen og vi skjønte fint lite av at de lokale håva opp og vi var litt for stolte/sjenerte til og spørre hvor fisken stod. Til slutt forbarma en lokal helt seg og fortalte at vi måtte opp fra bunnen og fiske mellom 18-21m da det var der fisken stod i dag. Noe som førte til fangst og middagen berga. Totalt fikk vi 13 røyer som fikk være med hjem til middagsbordet. Lå vel mellom 150-300gram på størrelsen.

cimg0927tb0.jpg

cimg0928hh8.jpg

cimg0929tx4.jpg

cimg0932gu1.jpg

cimg0933zm1.jpg

Sola skinte og været var bra så kan ikke klage på dagen.

Edited by Holmen

Har ingen mulighet til å bli med, men er spent på hvordan det går :lol:

Nevnt i en tidligere tråd uten respons:

Vet ikke om det er noe hold i det, men jeg leste i en gammel artikkel om fiske på isen i Tinnoset at man ofte traff på røya på 21 meters dyp. Og det å dra røyeblinken saaaakte opp og ned, uten å rykke, vistnok skulle være bra på røya der. I samme artikkel hevdes det at seilaks, gjerne under en pilk som heter Sputnik, skulle fungere veldig bra der. Som nevnt - bare noe jeg har lest, men om dere tester det så hadde det vært moro å høre resultatet.

Har ikke vært der selv etter at jeg leste artikkelen, så har ikke fått testet, men har en sputnik-pilk liggende til den dagen jeg skal dit.

Hallo.

Tenkte jeg skulle ta turen til Tinnsjøen/Tinnoset til onsdagen. Så om noen skulle ha fritid og slå ihjel midt i uka er det bare og henge seg på. Drar i fra Bø ca kl 8 om morran med en kamerat eller 2. Målet er røye og kanskje en ørret eller 2 på agnfisk.

Bare og henge seg på.

Hadde blitt med, men har ikke noe isfiskeutstyr i bø akkurat nå.

Er du Even forresten? :)

Til slutt forbarma en lokal helt seg og fortalte at vi måtte opp fra bunnen og fiske mellom 18-21m da det var der fisken stod i dag. Noe som førte til fangst og middagen berga.

Jøss, da stemte det som sto i artikkelen da ;) Dere burde ha lest tråden litt nøyere før dere dro så hadde dere testa 21 meter med en gang :)

Ikke utenkelig at den artikkelen har noe med Waldemar Hakkelberg å gjøre. Gløtta såvidt i boka "mange slags napp" (egentlig ei samling på flere bøker slått sammen til ei) og der står det nevnt 22m som vanlig dybde. Sputnik er også nevnt i flere av stykkene i boka. Og seilaks som agn, men da først og fremt som erstatning for aurerogn.

Edited by knutis

• 2 weeks later...

tokk meg en tur etter nattskiftet og brøvde meg på tinoset det blei 5 fine røyer på meg i dag. var der i ca 2 timer... det var i går dagen var der. det var en mann som fikk 58 røyer der i går :angry: