Gå til innhold
Fiskersiden

Kasting og sveiving. Høyre eller venstre?!


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

Gjelder høyrehendte, det blir selvsagt motsatt for venstrehendte.

Hva gjør DU og hvorfor? Kaster du med høyre og sveiver og trekker inn med venstre, eller bytter du hånd og sveiver og trekker inn med høyre? Har du andre varianter? Fortell gjerne med noen begrunnelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kaster med høyre og sveiver med venstre. Hvorfor, si det. Men lærte vel en gang at man skulle ha sin hovedhånd på stanga for å pumpe stooor fisk. Om jeg får lov til å si at på spinnfiske så bruker jeg hipp som happ, men kan veive litt mer med mothugg om jeg har stanga i venstre hånd ;)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Kaster med høyre og sveiver (og trekker) NATURLIGVIS med venstre!

De som kaster med høyre OG sveiver med høyre, ja det er det teiteste jeg ser... hvorfor i helsike gjør man det ???

Hvorfor ikke??? Det blir da en vanesak....

Men når jeg tenker meg om, så trekker jeg selvfølgelig alltid inn med venstre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster og sveiver med høyre, trekker med venstre. Slipper å skifte grep mellom hvert kast. Skifter først når snøre skal inn på snella. Liten fisk kjøres også direkte på snøre. Sveiva må være på høyre side for at snøre ikke skal få anledning å huke seg på den i kastet. Er høyrehendt.

Lærte dette av de gamle mestre som også sa at man skulle ha en 1/2 flaske med dyrt brennevin i armhulen på kastearmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

At du trekker inn med venstre og kaster med venstre, ja det er jo vanlig (om man er høyrehendt) men om du da skal sveive med høyre, ja da må du jo bytte hand fra når du trekker og kaster, til du skal sveive.. det forekommer med bakvendt og ja, som jeg kaller det "teit"

Deg om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:At du trekker inn med venstre og kaster med venstre, ja det er jo vanlig (om man er høyrehendt) men om du da skal sveive med høyre, ja da må du jo bytte hand fra når du trekker og kaster, til du skal sveive.. det forekommer med bakvendt og ja, som jeg kaller det "teit"

--------------------------------------------------------------------------------

mvh

Thor E Håkonsen

Mulig du syntes det er teit men det er nå engang at naturen har skapt oss sånn, noen høyrehendt og noen venstrehendt og da er det den måten som faller mest naturlig hos den enkelte som blir brukt.

Selv kaster jeg med høyre drar inn med venstre og sveiver med høyre teit/tungvindt mulig men det faller natulig. Skyter lings pga. venstre øye som lederøye men gjør alt annet i det daglige rex. Sån er nå jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

At du trekker inn med venstre og kaster med venstre, ja det er jo vanlig (om man er høyrehendt) men om du da skal sveive med høyre, ja da må du jo bytte hand fra når du trekker og kaster, til du skal sveive.. det forekommer med bakvendt og ja, som jeg kaller det "teit"

Bare snakk om vane. Å lære å sveive med venstre er jo noe som ikke er naturlig, men må læres. Synes det er mye lettere å operere snella med høyrehånda. Hva gjør du når du fisker med multi, Thor, bytter du ikke sveivarm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

At du trekker inn med venstre og kaster med venstre, ja det er jo vanlig (om man er høyrehendt) men om du da skal sveive med høyre, ja da må du jo bytte hand fra når du trekker og kaster, til du skal sveive.. det forekommer med bakvendt og ja, som jeg kaller det "teit"

Rart alt du gjør er riktig.[} ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

At du trekker inn med venstre og kaster med venstre, ja det er jo vanlig (om man er høyrehendt) men om du da skal sveive med høyre, ja da må du jo bytte hand fra når du trekker og kaster, til du skal sveive.. det forekommer med bakvendt og ja, som jeg kaller det "teit"

Bare snakk om vane. Å lære å sveive med venstre er jo noe som ikke er naturlig, men må læres. Synes det er mye lettere å operere snella med høyrehånda. Hva gjør du når du fisker med multi, Thor, bytter du ikke sveivarm?

Nå er denne tråden startet under fluefiske da...

Multiplikatorsnelle og haspel var kanskje ikke det Espen opprinnelig spurte om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her at det er mange som gjør det samme som meg!! Noe jeg til kjedsommelighet får høre er helt unaturlig! Kaster med høyre, trekker og sveiver med venstre. Dette for å unngå å skifte grep når en større fisk går rett på snella. Under laksefiske har jeg alltid snøret rett inn på snella, dvs. IKKE løsbukt. Når laksen tar, har jeg dermed full kontroll med engang, uten å måtte bytte hånd på stanga. Dette faller helt logisk for meg, og er noe jeg har gjort i alle år.. Bakdelen med dette systemet er at du hele tiden må bytte side på sveiva når du kjøper en ny snelle.. Alt dette gjelder både enhånds og tohånds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.