Gå til innhold
Fiskersiden

Kasting og sveiving. Høyre eller venstre?!


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av melf95

Kaster med høyre og sveiver med høyre, men skjønner at "mort" fiskere sveiver med samme hånd som en kaster. Alle som har fått storfisk (Over 10 kg) på enhånds vet at: Kastingen etter en slik fight får ikke den samme snerten over seg, når en har brukt alle kreftene i kaste hånda på å holde i stanga under kjøringen.

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

At du trekker inn med venstre og kaster med høyre, ja det er jo vanlig (om man er høyrehendt) men om du da skal sveive med høyre, ja da må du jo bytte hand fra når du trekker og kaster, til du skal sveive.. det forekommer med bakvendt og ja, som jeg kaller det "teit"

virker som du har noe i mot de som kaster med høyre og sveiver med høyre toreEH...

jeg kaster med høyre og sviver med venstre.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Har noe imot og imot.. som jeg har sagt noen ganger nå, så faller det meg så inni hampen ulogisk å måtte skifte hånd under fisket !

ja for deg som er vant med og kaste med høyre og dra inn med venstre... men som du også har sagt noen ganger: "det er teit" det er det jo ikke, for fluefiske kan ikke bli teit uansett hordan du fisker[ :D ][8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster med høyre, trekker inn med venstre, sveiver med høyre, det er ikke en bevisst handling at stanga går over i venstre armen når det går på fisk, det er mer som en refleks. Føler at motorikken er bedre i høyrearmen,har liksom full kontroll på alt som fåregår på snella med sveiving brems osv.

Har prøvd å sveive med venstre og det går bare ICKE!!! blir bare knoting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hælledussen da ToreH! Har tenkt at folk som står med haspelsnella over stanga for å kunne bruke "rette" handa er "teite", fordi de ikke er klar over at sveiva kan settes på andre sida. Men at dette beror på en uvitenhet har gjort at jeg har tenkt at "ok, dem om det". At de ikke brukte "riktig" hand har mer slått meg som at faktisk er folk forskjellige. Noe annet ville være det samme som å si at kjeivhente er teite! Og kom ikke her å si at man skifter mellom å kaste og å drille fisk UNDER samme fighten!

BTW: bruker du høyre/venstre til det du vet? Skakke si hva som er "normalt"[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster med høyre, trekker inn med venstre og sveiver med høyre.[ :D ] Det samme gjør Svenna, Åens, Havengel, SMS, Flemms, Erlend, Erik R, Laksefiskern og Asmund Aa. De fleste her har vel endel år på baken??[:0]

Forklaringen jeg har fått er følgende:

Den gang menn var menn[ :D ] og utstyret, spesielt stengene veide atskillig mere,[V] ble det gjerne til at stanga ble holdt i fremre kant av håndtaket, kanskje også foran korka for å få balanse i stanga. For å unngå at sveiva slo mot klærne når fisken tok, valgte en å ha sveiva på "yttersiden" av snella. Dvs at kjevhendte den gang sveivet med venstre hånd.[:0]

Dette gjalt nok spesielt i tiden med greenhart- og splitcanestenger, men hang med i mange år etterpå. Det skulle bare være slik.

Jeg synes at det er fullt forståelig at dere som begynner å fiske i dag gjør det motsatte.[:I] Dere kan forresten gjøre hva dere vil! Sågar ha haspelsnella oppe på stanga og sveive baklengs!!![V]

Jsc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet - 18/02/2005 : 08:12:28

--------------------------------------------------------------------------------

skal vi se,når jeg kaster med fluestang kaster jeg med venstre og sveiver med høyre,med haspel så kaster jeg med høyre og sveiver med venstre...er keivhendt og har lært meg til og kaste med begge uvisst av vilken grunn men kjekt og kunne hehe!

Inponerende! skjønner ikke hvordan folk kan kaste like bra med begge hendene[:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av aej

Postet - 18/02/2005 : 08:12:28

--------------------------------------------------------------------------------

skal vi se,når jeg kaster med fluestang kaster jeg med venstre og sveiver med høyre,med haspel så kaster jeg med høyre og sveiver med venstre...er keivhendt og har lært meg til og kaste med begge uvisst av vilken grunn men kjekt og kunne hehe!

Inponerende! skjønner ikke hvordan folk kan kaste like bra med begge hendene[:0]

Øvelse gjør mester.... motorikken var ikke akkurat bra de første gangene jeg prøvde å kaste flue med høyrehånda,men etter mye trening har det kommet seg utrolig bra.... selv om dobbelt-trekket utvilsomt kunne vært noen hakk nærmere den er når jeg kaster med venstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Har noe imot og imot.. som jeg har sagt noen ganger nå, så faller det meg så inni hampen ulogisk å måtte skifte hånd under fisket !

Er ikke så ulogisk det...

Det logiske i å bytte hånd (kaste med høyre og trekke inn/sveive med høyre) er at man avlaster kastearmen og slipper stanga innimellom. Holder man stanga til enhver tid i høyre kan det lett bli et krampaktiv jerngrep...

Flere store fluefiskere som gjør det eks. Krogvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer mere ann på vane og hva men selv syntes er best, enn noe annet.

Jeg kaster med høyre, og sveiver med høre, altså jeg bytter hånd/arm. Både fordi jeg merker at jg sveiver fortest med høyre (ergo kan fortere ta inn løs snøre) og fordi jeg ikke klarer å vende meg til noe annet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Kaster med høyre og sveiver (og trekker) NATURLIGVIS med venstre!

De som kaster med høyre OG sveiver med høyre, ja det er det teiteste jeg ser... hvorfor i helsike gjør man det ???

God dag ThorEH....

Jeg kaster med høyre, trekker inn med venstre men sveiver inn med høyre... Både på 5 stanga og 8 stanga. Det er bare noe man blitt vant med!!! Har så og si lært meg å fiske med flue på egen hånd, så man legger seg opp en vane/ måte å gjøre det på. Grunnen til at jeg gjør det sånn er for at jeg sveiver MYE fortere inn med høyre, og hvorfor bytte på det når det er det beste for meg???? Og hvorfor sveiver du med venstre??? Er ikke akkurat en fasit på hvordan man skal sveive inn en sene på?? Sånn som du, så har vel du lagt deg opp den vanen at du sveiver med venstre, og det er du vant med og da virker det selvfølgelig unaturlig for deg og begynne å bytte på det du er vant med er det ikke??? Hvis du synes det er teit å se på, ja da får du bare unngå å se på??[ :D ] Er ikke forbanna altså, det må du ikke tro, men det er da det samme hva slags vane jeg har lagt meg opp til for din del??!!

Med Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.