Gå til innhold
Fiskersiden

Jakten på Lysprikkfisken. Haiangrep i Høgs'en


 Share

Recommended Posts

Siden det tydeligvis kan bli mange turer etter lysprikkfisk. Oppdaterer jeg bare denne tråden etter hvert. Så, det som så ut til å være et tilfeldig møte, har nå blitt en besettelse. Jeg gir meg ikke før jeg har skikkelig bilde av den...........trur eg.

Onsdag 18.Februar- Det første møtet.

Jeg har det egentlig travelt på onsdag, og siden jeg allerede har vært og dykket på Kvitsøy bestemmer Leif og jeg oss for å dykke ved Lysefjordbrua. Men, vi har sett en del hai på Helle i det siste, så vi blir enige om å prøve oss der. På Helle har ingen brøytet veien ned til kaien, så vi fortsetter til betongblanderiet på Mæle i Høgsfjorden. Jeg har bare dykket der en gang før, og er klar for hågjel og pigghå. Linsen jeg har på kameraet er en 35 mm som passer godt til fisk på opp i mot en meters lengde.

Snart glir vi nedover marebakken og umiddelbart dukker den første kloskaten opp.

75370_s.jpg

Og det blir ikke den siste. Mens mengder av krill og glasskutlinger henger i vannet rundt oss, regjerer kloskatene bunnen. jeg har aldri sett så mange kloskater på et dykk før.

Her er en hann.

75371_s.jpg

Vi legger oss på noen og tredeve meter og svømmer innover fjorden. Ingen hai å se, men plutselig blir jeg oppmerksom på en blank fisk som henger i vannet noen meter over meg. Blank fisk som henger ubevegelig i vannet, er alltid noe spennende. Så uten å helt vite hva det er, forsøker jeg å få noen bilder av den. Det er ikke lett. den liker ikke lyset mitt og setter kursen nedover mot dypet. Selv da jeg kommer nedenfor og på utsiden av den søker den dypere og koliderer med lykten min. Det er utrolig slitsomt å svømme alt du makter slik i lengden, og da dybdemåleren min passerer 45 meter, må jeg la fisken fortsette uten meg. Jeg har kun fått et bilde av den, og har ikke noen forhåpninger om at det kan brukes. Jeg har en mistanke om at det er lysprikkfisk jeg har fotografert, men er ikke sikker.

Litt irritert svømmer jeg videre. Jeg er sliten etter langspurten og vi snur og stiger opp til rundt 20 meter. På vei tilbake ser jeg noe som blinker ved en stein litt oppe i marebakken, og jammen er det ikke en lysprikkfisk til, og det bare på 17 meters dyp! Denne lille rakkaren er om mulig enda mer besatt enn den forrige og jeg får ikke engang siktet med kameraet før den er forbi meg og forsvunnet i dypet. Leif er opptatt med å fotografere nakensnegler og annet makroliv, og får så vidt med seg hva som skjer.

Resten av dykket går med til å studere kloskater på bunnen og stirre inn i skyen av glasskutlinger etter enda en lysprikkfisk, men flaksen er oppbrukt.

På overflaten spanderer Leif brus og potetgull og vi legger en slagplan på hvordan vi skal utmanøvrere lysprikkfiskene på Mæle neste gang vi dykker der. Det blir ikke så lenge til............

Da jeg kommer hjem må jeg bare laste ned bildet og studere det. Det er greit nok og enda en ny art er fanget med kameraet.

Ja, fiskene ble observert rundt 21.00 i går kveld. Det var når det var maks fjære sjø.

Min første nordlige lysprikkfisk (Benthosema glaciale)

75308_s.jpg

Onsdag 25. Februar. Lurt av en wannabee eller hangaround!

Leif Bruntveit og undertegnede hadde fått blod på tann, og en uke etter vårt første møte med nordlig lysprikkfisk på Mæle i Høgsfjorden, sto vi der igjen. Vi hadde en plan, mente vi. Gassen var tettere, flaskene større og vi hadde kapasitet til å følge lysprikkfisken ned på 50 meter, være der en stund og ta en rimelig lang dekompresjon etterpå.

Denne gangen ville jeg være forberedt, så da jeg kom uti vannet, fant jeg meg en 10 cm lang pinne på bunnen og stilte inn blitzene, lukkertiden etc. slik at det bare skulle være å fyre løs når den første lysprikkfisken dukket opp. Ja jeg måtte jo fokusere da........

Nede på rundt 15 meters dyp fikk Leif los på en slimål, så mens han forsøkte å få bilde av en lyserosa dings på en mørkebrun bunn uten å svi ut motivet, lå jeg på bunnen og samlet krill.

76013_s.jpg

Eller det vil si, krillen samlet seg runt lykta mi i store mengder og jeg kunne kjenne det prikke i den ansiktet mellom masken og hetten.

Snart hadde Leif virvlet opp så mye grums at fotografering var umulig, og vi fortsatte ned til 35 meter og svømte innover fjorden.

Ikke lenge etter dukket den første lysprikkfisken opp. Vi jobbet som et lag og begge to la seg nedenfor og på utsiden av lysprikkfisken. Det var tydelig at det ikke bare var vi som hadde endret taktikk, for lysprikkfisken svømte rett oppover som en rakett. Det å miste kontakt med bunnen i en bratt skråning i en dyp fjord er ikke så gøy. Så, vi lot den svømme "##¤%&.

Neste "lysprikkfisk" var mer medgjørlig. Den var selvfølgelig veldig liten, oppførte seg ikke som de andre lysprikkfiskene og lot faktisk både Leif og meg ta et par bilder hver av den selv om den ikke akkurat var rolig.

76014_s.jpg

76015_s.jpg

Da jeg kom hjem og fikk kikket skikkelig på bildene, fant jeg ut at det måtte være en laksesild jeg hadde tatt bilde av (her kan jo ekspertene arrestere meg). En veldig kul fisk det også, men siden jeg har rundt 20 bra bilder av laksesild, var det nok en liten skuffelse. I løpet av dykket så vi to lysprikkfisker til. Begge oppførte seg "normalt" og stakk av før vi fikk tatt bilde av dem. Den siste traff vi helt oppe på 8 meters dyp og det første den gjorde var å svømme inn i boblene mine og borte var den.

Ikke helt som planlagt, men Leif og jeg har bestemt oss for en ny plan og da satser vi på at det dukker opp en sølvtorsk også. Jeg har også utviklet en teori hvorfor disse fiskene kommer inn på grunt vann akkurat her. Men den skal jeg ta neste gang :)

Onsdag 4. Mars

Sent onsdag kveld var Leif og jeg på plass igjen. Vi skjøt oss ut fra stranden og stupte umiddelbart inn i en tett stim av glasskutling. Sammen med glasskutlingene sto en laksesild. Leif tar den som oppvarming og svømmer hit og dit og opp og ned, uten at det ble noen bilder av det. Siden vi jo hadde sett lysprikkfiskene rimelig grundt de forrige dykkene, la vi oss på rundt 25 meters dyp og svømte inn fjorden. Vårblomstringen var begynt og det var masse alger i vannet. Noe som gjorde fotografering i fritt vann veldig vanskelig.

Det var mye slimål ute og svømte, eller de tittet frem fra bunnen når de fikk ferten av kristenmannsblod.

76708_s.jpg

Igjen traff vi en lysprikkfisk. Ganske stor denne gangen, og som vanlig lekte den med oss i noen minutter før den tok av i en forferdelig fart. En liten laksesild kom og så på kaoset, men forsvant den også.

Rett før vi snudde så jeg en stor blank fisk som hang ute i vannmassene........ja stor og stor. Stor i forhold til kutlinger og lysprikkfisk vaffal. Omtrent som en sypike. Fikk aldri sett hva det var før den forsvant, men det er jo besnærende å tenke seg en sølvtorsk da ;)

På tilbakeveien traff vi en ny lysprikkfisk som stakk av og Leif fikk tatt noen bilder av en laksesild som faktisk var rimelig rolig i noen sekunder.

76709_s.jpg

Konklusjonen etter 3 dykk på samme stedet må være at dette er en plass der forholdene gjør at laksesild og lysprikkfisk kommer helt inn til land og opp på grunna. Hvordan en skal få fotografert dem skikkelig, ja det er en annen sak (som vi jobber med).

Onsdag 11. mars

Vårblomstringen av alger hadde begynt, så det var som å svømme i tynn grønnsaksuppe. Ikke akurat forhold for fotografering.

Foruten alle kloskatene, glasskutlingene og slimålene var det ikke mye å se...........ja bortsett fra en lysprikkfisk da. Den var diger! Sikkert minst like lang sirka som en kulepenn fra Felleskjøpet. Ikke særlig fotogen så vips var den forsvunnet i den dårlige sikte.

Neste uke skal Leif og jeg til Danmark og fotografere ferskvannsfisk, så det blir en pause i lysprikkfiskgalskapen nå. Kanskje frem til høsten eller noe.

Konklusjonen må være at vi har sett lysprikkfisk her på 4 dykk etter hverandre, så det må jo være en spesiell plass for slike mesopelagiske fisk.

Onsdag 25. mars

Det var en mørk stille kveld i Høgs'en. Nede på den lille stranda står Leif og jeg og rigget på oss dykkeustyret mens vi hører uglene tute i Otesvik. Eller, er det kanskje bare Karleif som har perset på svarthå?

Uansett!

Snart ligger vi i det kalde vannet, dumper luften fra draktene våre og siger nedover marebakken. Vi har en avtale med en stim med lysprikkfisk. Drøye 50 minutter senere har vi riktignok sett masse slimål som patruljerte bunnen og en mengde kloskater som rolig svever over mudderet, men ingen lysprikkfisk. Jeg har så smått begynt å miste trua da jeg på ti meters dyp treffer den store stimen med glasskutling som alltid henger rundt utforbi stranden der.

MEN, det er noe inni kutlingstimen! Det stråler grønne lys fra et par øyner i fart når jeg retter lykta mi mot senter av stimen. En hai! Den jager rundt inne i stimen i stor fart.

78579_s.jpg

Det hele er nesten som hentet fra "Sardin Run" i Sør Afrika der oksehodehaier fråtser vilt i den enorme sardinstimen. Ja, ikke helt da. Sardiner er jo mye større enn glasskutlinger………

Haien, som jeg identifiserer som en hågjel, liker ikke at jeg lyser på den og den setter de onde øynene i meg.

78580_s.jpg

Så kommer mot meg med åpent gap.

78581_s.jpg

Jeg får dyttet den forbi meg og hører Leif skrike i ventilen. Så blir alt omsluttet av en svær muddersky. Jeg søker rundt langs bunnen og finner kameraet til Leif, men ingen dykker. Jeg går til overflaten og venter en time, men ingen Leif dukker opp.

Ja,ja. Litt svinn må en regne med!

Jeg tar med meg kameraet og setter kursen hjemover. Vel hjemme på PC'en setter jeg minnekortet til Leif i kortleseren og sjekker bildene hans. Det siste bildet på minnekortet taler for seg selv.

78582_s.jpg

Håper det smaket.

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så det er sånn den ser ut?? Ligner ikke i det hele tatt på de man får i trålen i alle fall haha. De ser mer skamfert, svart og skjell-løs ut!

Får ganske mange av dem enkelte steder. Husker bare ikke akkurat hvor og ved hvilket djup. Men mener der var I Malangen.

Endret av Martins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle kommentarene. Lysprikkfisk er vel ikke så sjelden når en ser i en reketrål, men for oss dykkere er den nok veldig sjelden. Har bare sett 2-3 stykker på rundt 3000 dykk og dette var den første jeg fikk bilde av. De andre har jeg sett når jeg har dykket pelagisk i fjorder der det er minst 300 meter dypt, og de stikker alltid rett ned når jeg setter lyset på dem.

Har oppdatert rapporten over.

Trond: Karleif er ute og fisker noen stykker nå i kveld ;) En skal jo kunne se stimer med lysprikkfisk på ekkoloddet, så det er vel ikke noen umulighet å ta den hvis en bare er gal nok til å satse :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få et bilde litt mer forfra neste gang. Sånn at vi får se mer av hodet. Gjerne et bilde av fiske rett fra sida også.

Kødder. Grattis med sjelden art på brikka Rudolf! jeg må si det var en pen liten fisk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er.

Trond: Karleif er ute og fisker noen stykker nå i kveld :P En skal jo kunne se stimer med lysprikkfisk på ekkoloddet, så det er vel ikke noen umulighet å ta den hvis en bare er gal nok til å satse ;)

Neida, eg er her. Det blei pleie av syke barn i steden..

Nydelig rapport, og nå skjønner eg hvorfor krokene og søkket ser ut som ett løvtre når eg fisker der inne :lol:

Kunne tenkt meg å blitt med innover neste gang du skal. Sender du en melding hvis du vil ha selskap? Eg kan ta med sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få et bilde litt mer forfra neste gang. Sånn at vi får se mer av hodet. Gjerne et bilde av fiske rett fra sida også.

Joda, jeg har en plan for å ta masse slike bilder :P

Neida, eg er her. Det blei pleie av syke barn i steden..

Nydelig rapport, og nå skjønner eg hvorfor krokene og søkket ser ut som ett løvtre når eg fisker der inne :lol:

Kunne tenkt meg å blitt med innover neste gang du skal. Sender du en melding hvis du vil ha selskap? Eg kan ta med sjokolade.

Ja, skal bli. Kjekt å ha noen som kan dra igjen glidelåsen hvis ikke Leif er med :) og en som har skjokolade hvis Leif er med ;) øh...... sjokolade

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.