piscator Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Registrerer at diskusjonstråden om kvinnelige muslimer i politiet ble stoppet. Greit nok at man har retningslinjer som utelukker slike diskusjoner, og at det settes grenser for hva man ønsker på forumet. Og det er jo ikke noe vanskelig å etterkomme et slik krav. Men jeg tenkte jeg skulle benytte anledningen til å diskutere en mer prinsippiell avgrensning av regelverket. Vi har jo for eksempel hatt tråden om Darwin-jubileet, og der er jo forholdet mellom utviklingslæren og religion et svært viktig tema. Og hvis man drar det enda langer; uten å trekke inn konkrete religioner, så handler jo aksepten for en vitenskaplig dokumentert teori som utviklingslæren i ytterste konsekvens om forholdet mellom rasjonell og dogmatisk tankegang. Spørsmålet er da om denne type diskusjoner - som uunngåelig må inkludere religiøse betraktninger - er utenfor forumets aksepterte område. I så fall er dette synd, for dette er jo åpenbart viktig også for vår interesse. Og hvor skal grensen gå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Inge S Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Det er ikke emnet, men erfaringer knyttet til diskusjonene rundt denne type emner som er årsak til stengning. Og som nevnt- det finnes forum som delvis baserer seg på denne type diskusjoner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMS Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Er sikkert like interessert i religion og vitenskap (og forholdet mellom disse) som piscator, og det er for all del ting som angår oss alle, men spørsmålet mitt er egentlig; trenger vi egentlig testforumet? Problemet med å diskutere slikt på diskusjon.no, VGs forum osv er at det er anonyme fora hvor nivået på diskusjonene blir deretter, i motsetning til her inne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oz Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Vil vel ikke alltid si at nivået på disse diskusjonene her inne er skyhøyt heller... Enkeltinnlegg, ja. Diskusjonene, nei. Ellers er jeg helt enig med Karl Inge i at det var en god ide å stenge den aktuelle tråden. Slike tråder har en tendens til å fylles opp med vrøvl, og tjener ingen hensikt her på FS. Ser på en diskusjon hvor temaet er kreasjonisme vs. darwinisme som noe ganske annet enn den aktuelle saken i den stengte tråden. Jeg er i grunn tilbøyelig, selv med mine 28% innlegg der, til å stille meg bak SMS når det gjelder spørsmålet om vi trenger testforumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Inge S Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Testforumet helt nødvendig, men det betyr ikke at det er "alt eller ingenting". Testforumet er en viktig del av årsaken til at man ofte får svar før det er gått mer enn noen minutter her inne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even A Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Testforumet helt nødvendig, men det betyr ikke at det er "alt eller ingenting". Testforumet er en viktig del av årsaken til at man ofte får svar før det er gått mer enn noen minutter her inne. Testforumet er ein viktig del av FS, det er der dei forskjellige karakterane som opererer på FS, kjem fram og gjev eit bilete av kven dei er som personer. Der er det rom for ikkjefiskerelaterte spørsmål og svar, og svært fritt og fargerikt. At testforumet må ha nokre regler er jo sjølvsagt, men dei samme reglane vedr. personleg hets ol gjeld jo for heile FS. Tolkning av reglane/ grensesetting er ein av dei viktigaste oppgåvene for moddane, men ansvaret ligg på kvar og ein bruker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anatema Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 No offense til KIS, Redaktørene, eller andre mods, men jeg syntes modereringen av forumet bare blir hardere og hardere for hvert år som går her på FS. Hva så om diskusjonen flyr litt ut av kontroll, eller om emnet kanskje er tabubelagt i mange deler av samfunnet. Hva så om en tråd går litt off topic? Det er vel ikke vits i å slette haugevis av innlegg av den grunn? FS er fortsatt et forholdsvis lite forum, og overmoderering fører bare til begrensning av miljøet her mener jeg. F.eks fyllebildet som Jørgen la ut... Jeg så det riktignok ikke, og jeg skjønner at det var litt i groveste laget kanskje, men det er slike ting jeg syntes skaper et godt miljø på siden. (Nå var vel akkurat det bildet kanskje et dårlig eksempel) "Religion vs Vitenskap" diskusjoner går ALLTID over stokk og stein. Personhets, religion"hets", osv hører ofte med, og jeg kan skjønne at dere stenger slike tråder når shit hits the fan. Innlegget mitt er rettet mer generelt mot modereringen her. (Som egentlig ikke er så ille, jeg bare legger merke til mer og mer tråd "rydding", stenging, osv) Angående diskusjonen som piscator prater om: Kan dere ikke starte en tråd med klare regler for hva som er akseptabelt, og slette innlegg som ikke lever opp til kravene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tequila Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Nå har ikke jeg lest tråden og kommer ikke til å delta i debatten, men er litt overrasket når dere stenger en slik tråd men lar en tråd med pro narkotika (hasj m.m.) gå sin gang (en stund tilbake)..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anatema Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Nå har ikke jeg lest tråden og kommer ikke til å delta i debatten, men er litt overrasket når dere stenger en slik tråd men lar en tråd med pro narkotika (hasj m.m.) gå sin gang (en stund tilbake)..... La alt gå sin gang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Inge S Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Det er ikke emnet, men erfaringer knyttet til diskusjonene rundt denne type emner som er årsak til stengning. Og som nevnt- det finnes forum som delvis baserer seg på denne type diskusjoner Gjentar denne jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenna Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Sukk ... Nå er vi igang, IGJEN. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin S Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 (edited) Nå har ikke jeg lest tråden og kommer ikke til å delta i debatten, men er litt overrasket når dere stenger en slik tråd men lar en tråd med pro narkotika (hasj m.m.) gå sin gang (en stund tilbake)..... Tviler på om en diskusjon rundt hasj (nå har jeg ikke lest den tråden, men regner med det gjaldt legalisering) vekker like sterke følelser om som religion gjør. Vi snakker om eksistensielle spørsmål, fundamentale byggesteiner i livene våre. Ikke hva vi skal og ikke skal gjøre en fredag ettermiddag. Klart vi er engasjerte mennesker og alle har sine oppfatninger og meninger om religionsspørsmål også. Noen finner meningen med livet i det, andre sidestiller det med siste nummer av Ole Brumm. Ordlyden i første posten var heller ikke av en karakter som innbyr til seriøs diskusjon, "Nå er det nok", så jeg mener det var helt rett å stenge tråden. Dersom man inderlig ønsker å diskutere religion, noe jeg vel føler ikke hører hjemme på et sportsfiskeforum - ikke engang under test-tråden - så bør det gjøres ordentlig, og med respekt for andres syn og livssyn. Og piscator, i mitt tilfelle gjelder det først og fremst frustrasjonen bak trådtittel, "nå er det nok". Ellers kunne selve temaet om kvinnelige muslimer i politiet vært en artig diskusjon, selv om dette diskuteres ihjel andre steder. Edited February 19, 2009 by Martin S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anatema Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Gjentar denne jeg. Åssen erfaringer har dere gjort dere a? Klager fra brukerne? Protester fra sponsorene? Eller bare et reint haraball av en tråd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Inge S Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Åssen erfaringer har dere gjort dere a? Klager fra brukerne? Protester fra sponsorene? Eller bare et reint haraball av en tråd? Litt av alt Og for å si det sånn- folk er ikke sjenerte for å si at tråder bør holdes åpen på forumet, men motsatt kommer edt gjerne på PM, mail, sms eller msn Tidkrevende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMS Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Vil ikke kritisere avgjørelsen om å stenge den nevnte tråden, om det gir mods mindre undøvendig ekstraarbeid. Vil imidlertid påpeke at absolutt ingenting bør være hevet over kritikk, så lenge den er saklig*. Hvis det er ok å diskutere fotball, politikk, fotball, sex, fotball, mat, fotball, musikk og fotball må det også være lov å diskutere religion, som har vært beskyttet, juridisk eller implisitt, fra kritikk altfor lenge. *Saklig er nok et subjektivt adjektiv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stegg Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 (edited) Vil ikke kritisere avgjørelsen om å stenge den nevnte tråden, om det gir mods mindre undøvendig ekstraarbeid. Vil imidlertid påpeke at absolutt ingenting bør være hevet over kritikk, så lenge den er saklig*. Hvis det er ok å diskutere fotball, politikk, fotball, sex, fotball, mat, fotball, musikk og fotball må det også være lov å diskutere religion, som har vært beskyttet, juridisk eller implisitt, fra kritikk altfor lenge. *Saklig er nok et subjektivt adjektiv. Mulig min formulering i overskriften var klønetet, men ideen med tråden speiler SMS på en måte. Edited February 19, 2009 by stegg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tequila Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Tviler på om en diskusjon rundt hasj (nå har jeg ikke lest den tråden, men regner med det gjaldt legalisering) vekker like sterke følelser om som religion gjør. Vi snakker om eksistensielle spørsmål, fundamentale byggesteiner i livene våre. Ikke hva vi skal og ikke skal gjøre en fredag ettermiddag. ... det er mulig, men nå er det ikke bare voksne personer som bruker FS-siden......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cb Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 (edited) Tror mitt syn på saken greit oppsummeres med denne: http://www.atheistnation.net/video/?video/00004 samt denne: http://video.google.com/videoplay?docid=-7619161192220036050 Forøvrig kan jeg jo vise til signaturen min Edited February 19, 2009 by cb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThorEH Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Å være ateist er vel en ting - men det betyr vel ikke at man ikke skal ha noen som helst respekt for de som ikke er det ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anatema Posted February 20, 2009 Report Share Posted February 20, 2009 Tror mitt syn på saken greit oppsummeres med denne: http://www.atheistnation.net/video/?video/00004 samt denne: http://video.google.com/videoplay?docid=-7619161192220036050 Forøvrig kan jeg jo vise til signaturen min Respekt for andres religion og livssyn... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daggers Posted February 20, 2009 Report Share Posted February 20, 2009 Syntes det er litt kjipt at slike tråder blir stengt... Det er alltid artig å diskutere, og så lenge folk overholder reglene, så hvorfor ikke her.. Syntes det definitivt gir et mer levende forum.. Det er hyggelig og engasjerende med gode diskusjoner blant fiskefrelse også.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMS Posted February 20, 2009 Report Share Posted February 20, 2009 Å være ateist er vel en ting - men det betyr vel ikke at man ikke skal ha noen som helst respekt for de som ikke er det ? Ikke per definisjon nei, men for enkeltindivider etter skjønn. Alle mennesker til all tid har alltid vært ateister mht til de aller fleste guder, de som definerer seg som ateister går 1 til x antall guder lenger. Å være ateist betyr at man ikke tror på noen guder, men det utelukker ikke at man skulle ønske at de fantes. Christopher Hitchens går et skritt videre når han definerer begrepet "anti-teist", som betyr både at man ikke tror på noen guder, og også håper at ingen finnes. En "celestial big brother" er for meg en ytterst skremmende tanke i seg selv, og enda mer skremmende mtp implikasjonene for menneskers moral og handlinger, om deres etiske forpliktelser skal være overfor en "celestial big brother", og ikke sine medmennesker og -skapninger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hysic Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 Synes dere moderatorer har gjort en god jobb med bra avgjørelser i denne og lignende saker!! Takk til dere! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triturus Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 Å være ateist er vel en ting - men det betyr vel ikke at man ikke skal ha noen som helst respekt for de som ikke er det ? Eneste jeg respekterer av ikke-ateister, er agnostikere. Dvs, folk får tro akkurat hva de vil for meg, men det betyr vel ikke at jeg er må respektere de? Mulig jeg legger litt for mye positivt i ordet 'respekt'. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted February 23, 2009 Author Report Share Posted February 23, 2009 Mulig jeg legger litt for mye positivt i ordet 'respekt'. Tja, kanskje det. Men dette dreier seg egentlig ikke om hvorvidt man respekterer mennesker med et annet syn enn seg selv, eller om hva slags betydning man legger i ulike ord. Dette dreier seg om evnen og retten til å diskutere en sak, og drøfte den fra ulike sider på en mest mulig nøktern og "objektiv" måte, uavhengig av hva man selv synes. Det må gå an å drøfte også ting man er sterkt uenig i, og se eventuelle poenger ved dette, eller i det minste ha en viss forståelse. Selv om jeg selv er rimelig ateistisk eller i det minste en sterk agnostiker, har jeg ikke noe problemer med å forstå at mennesker blir religiøse. Så dette handler altså mer om forståelse og innlevelse i andres måte å tenke på - uansett hvor uenig man er - enn det dreier seg om respekt. Og kanskje noen vil si at disse tingene også hører inn under begrepet respekt? For noen år siden ble man i en avsluttende eksamen i biologi ved videregående skole bedt om å redegjøre for Darwins utviklingslære og argumentene for denne, samt eventuelle argumenter i mot. En gruppe elever med kristent livssyn protesterte på denne oppgaven og mente den diskriminerte deres livssyn, og de ønsket å reservere seg mot å svare på den. Dette er et eksempel på det jeg kaller misforstått reaksjon. Selv om man ikke tror på utviklingslæren, så må man naturligvis som elev i biologi kjenne til innholdet i denne (ihvertfall i grove trekk), og kunne drøfte denne uavhengig av sitt personlige syn. Og at en slik protest heldigvis ikke førte frem, viser også noe annet. Selv om man har respekt og forståelse for andre menneskers ståsted, det er en grense for hvor mye fellesskapet skal la seg diktere av særinteresser. Og DET har egentlig INGENTING verken med respekt eller livssyn å gjøre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts