Gå til innhold
Fiskersiden

Spole på ny sene


Martin S
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har noe godt tips angående hvordan man kan få greie på ca antall meter man spoler på en snelle? Sånn bortsett fra det helt åpenbare, å kjøpe en teller :)

Det holder med ca. tall, skal spole på havfiskesnelle har en 1500yd trommel med PowerPro, og vil ha på en 6-700 meter. Noen Petter Smart som har funnet på noe lurt tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aboslutt simpleste og enkleste er som espen sier. Finn ut hvor mye den drar inn pr omdregning og tell antall sveiv. Men det øker også i takt med hvot mye som kommer på snella fordi diameteren av snellespolen øker i takt med line lagt på :) Kjøp deg en teller til å klipse på. Skal du ikke bruke den til annet, kjøp en sånn billig fake på ebukta.com til 30kr. Den duger ikke til noe annet dog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål spoleidiameter eller omkrets og tell runder....

Som Remy poengterer, så øker jo diameteren ettersom senen blir spolt på, og slike mattestykker er ikke noe for meg som ikke har trengt matte siden videregående :D

Står vel på spolen også sånn ca hvor mye du får plass til :D

Vet ikke hvorfor jeg ikke tenkte på det :) står ikke på spolen, men det står på internettet!

Kapasiteten er oppgitt til ++430m med 0,55 sene, så da tenker jeg jeg får på ganske mye mer enn nok med 0,28 sene.

Ellers takk for tips om billige tellere på ebay, blir nok kanskje en sånn også da - skal ikke på tur før i mai, men fikk senen igår... og påspoling av senen er terapi for den lange ventetiden.

Endret av Martin S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telleverk kombinert med sene som skal stramt på funket dårlig i mitt tilfelle, etter ca en meter sprutet det deler fra telleverket overalt.

Endte opp med å bruke et lite program som heter LineCapacity, det beregner hvor mye sene som går på ved å legge inn data som står oppgitt på snella ved andre tykkelser.

En annen mulighet er å bruke en nøyaktig vekt, så veie en tom 1500 yard spole opp mot en full, da bør det gå an å beregne hvor mange meter man får på ut i fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.