Gå til innhold
Fiskersiden

Alt om fiske 2/2009


Recommended Posts

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Syns faktisk det er ganske god variasjon i AoF jeg. Det står både om meite, flue, trolling, jerk og isfiske. Ikke mange andre norske blader som skriver om dette. Videre er det ofte artikler om for meg totalt uintr arter, men måten artikkelen er skrevet på gjør at den blir intr alikevel. Syns også matspalten hver mnd er knall, da jeg antagelig er så langt unna en kokk en kan komme, men elsker å spise fisk... Så jeg får fruen i huset til å teste ut noen av de tipsene som står der. Rent meite, kystmeite, trolling eller hva slags art av fiske en måtte ønske å lese om finner en på X antall blogger rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morer meg litt å lese dette GANG på GANG. "Sier opp abb mitt fordi det er for mye fluestoff, for mye laks, for mye ørret.... bla bla bla"... gang på gang, samme gnålingen. Eneste dere gjør er å sparke dere selv i rævva. Jeg syns faktisk dere IKKE har grunn til å klage i det hele tatt. Tror dere AOF gidder å satse mer på dette når dere kommer med indirekte trusler og mas om at dere sier opp abb?? Tror dere virkelig dette er inspirerende for de som sitter bak aof å satse mer på dette? Når allerede større deler av den lille leserskaren har hoppet av for å gå til andre. Jeg blir virkelig oppgitt over hvor kort man kan tenke.... Hvis dere virkelig hadde ønsket dere forandringer hadde dere satt dere ned og skrevet selv, satt press på de som KAN skrive, eller forlangt mer av redaksjonen i aof på en saklig måte. Å holde på som dette fører ihvertfall IKKE i den retningen dere tydeligvis skulle ønske det gikk... Dette oppsumerer jo fiskere i Norge og nøtteskallet de flyter i spør du meg. Kyniske, kritiske, fagligdyktige (noen), men giddalause pompøse unger når det kommer til handling.... man er tydeligvis litt for bortskjemt

Er litt enig her.....Jeg for min del, var klar over hvordan bladet var før jeg abonerte ...Jeg leser noe, og hopper over noe.. Tipper det er mange som meg...Fiske er jo veldig omfattende, og da må bladet ta for seg mye forskjellig... Synes det er et bra blad, og gleder meg til hvert nr ;)

Area

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite om meite- og artsfiske fordi få driver med dette.

Få driver med meite- og artsfiske (hovedsaklig?) fordi de ikke vet noe om dette.

Skal flere drive med meite- og artsfiske må flere vite om mulighetene.

AoF er i så måte et av de beste mediene å spre slik informasjon gjennom.

Syns faktisk AoF gjør en god jobb med å dra inn artikler og stoff om fiske de færreste nordmenn har forsøkt eller vet som helst om. De må likevel balansere mengden alternativt stoff mot nåværende hovedinteresser blant abonnentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grow up

... sa usakligheten selv. Fra en redaktør hadde jeg regna med litt mer takt og tone, samt litt færre personangrep og nedlatende utsagn. Og skulle noen være så frekke å påpeke dette, er det alltid de som er teite eller ikke har skjønt poenget. Er du ikke interessert i å få flest mulig brukere på fiskersiden? Har det slått deg at Redaktørens fremtoning kan ha noe å si for folks lyst til å bruke siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest det nye nummeret. Skal ikke kommentere så mye om innholdet, men en ting stussa jeg litt over. I "spør ekspertene" er det en som spør om utsetting av vanlig ørret i sjøørretbukta si; og han får et godt svar. Mitt spørsmål er da: er dette virkelig lov?

Skjønner at det gjelder utsetting i sjøen, og ikke et "ferskvann". Men allikevel ...hallo!? Er vel ikke så farlig siden det gjelder fettfinnefisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... sa usakligheten selv. Fra en redaktør hadde jeg regna med litt mer takt og tone, samt litt færre personangrep og nedlatende utsagn. Og skulle noen være så frekke å påpeke dette, er det alltid de som er teite eller ikke har skjønt poenget. Er du ikke interessert i å få flest mulig brukere på fiskersiden? Har det slått deg at Redaktørens fremtoning kan ha noe å si for folks lyst til å bruke siden?

Jeg forstår ikke hvor du følte deg truffet, men tydeligvis tar du på deg all kritikken jeg kom med etter en oppsummering av nærmere 20 tråder som omhandler emnet. Da må du virkelig gå i deg selv og slutte å puste ned nakken min. Forstår du ikke hva jeg mener enda, vil du bare ikke forstå og det er ikke min oppgave å tvinge deg til å skjønne det. Og hvis du enda tror det var myntet på deg, så sier jeg det en gang til. Nei, det var en oppsummering av x antall tråder som omhandler emnet. Så det har ingenting med bare deg å gjøre. Om pompøse bortskjemte norskefiskere er nedlatende og ikke figure of speech, da vet ikke jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest det nye nummeret. Skal ikke kommentere så mye om innholdet, men en ting stussa jeg litt over. I "spør ekspertene" er det en som spør om utsetting av vanlig ørret i sjøørretbukta si; og han får et godt svar. Mitt spørsmål er da: er dette virkelig lov?

Skjønner at det gjelder utsetting i sjøen, og ikke et "ferskvann". Men allikevel ...hallo!? Er vel ikke så farlig siden det gjelder fettfinnefisk :)

Er vel oppover i vassdrag det ikke er lov å flytte fisk, med andre ord... ingen nekter deg å sette ut fisk nedover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke aof lenger,kjøper heller svenske eller danske blader når forsiden forteller litt om innholdet.

Aof har liten nettbasert del av konseptet sitt,men de utenlandske har MYE mer å by på.

Fiskepigen uke 08. :)

Jeg er en av de ca 2000 abonnentene aof mistet i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ingenting om at disse småvanna han vil hente fisken fra er fra samme vassdrag! Det står bare at det er enkelt å få en haug med småørret der som han kan ta med å slippe ut i sjøen!

Et lignende eksempel. I brakkvannet i indre Drammensfjord er det en del vederbuk. Tipper det hadde blitt rabalder hvis jeg hadde hentet buk fra Nitelva og satt ut i indre Drammensfjord :)

I prinsippet blir jo dette det samme som personen i AOF skisserer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vassdrag ender før eller siden i sjøen. Slik jeg da tolker loven er det lov å ta med seg ørret eller buk fra her og der og sette ut i saltvann. Et lite søk på lovdata vil kunne gi klare svar her.

Har tatt et søk og loven sier at "Uten tillatelse fra departementet er det forbudt å sette ut anadrome laksefisk, innlandsfisk og levende rogn eller unger av disse arter i vassdrag, fjorder og havområder, samt andre levende organismer i vassdrag.

Tillatelse til utsetting kan gis ved forskrift for visse arter og områder eller ved enkeltvedtak etter søknad. "

Så da er det eksperten svarer på i AOF feil og ulovlig i henholdt til §9 lov om laksefisk og innlandfisk.

Og mine antagelser og tolkninger var også feil... fillern

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest svaret en gang til gjør ikke spesialisten noe ulovlig, men det burde kanskje vært tatt med den aktuelle lovteksten. Å flytte fisk nedover i vassdrag er ikke ulovlig. Tar man f.eks en ørret fra Mjøsa og setter den ut i Sarpsborg gjør en ikke noe ulovlig, men tar man en fisk fra f.eks Øyern og setter denne ut i Mjøsa er det ulovlig... Det kræsjer litt med min tankegang og §9 da en ørret som er flyttet nedover i vassdrag kan ta seg ut i fjord/havområde... At fisk ikke kan flyttes oppover i vassdrag er jo rett å slett naturlig da fisken selv kan om den ønsker gå nedover for egne finner... Lovverket vedrørende fiske i norge er svært og uoversiktlig. Ved siden av lov om laksefisk og innlandsfisk, er det forskrifter vedrørende sjøer (saltvann) og mattilsynet har også noe dem skal si... Gått noen runder med diverse med tanke på bruk av nedfrossen agnfisk

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vassdrag ender før eller siden i sjøen. Slik jeg da tolker loven er det lov å ta med seg ørret eller buk fra her og der og sette ut i saltvann. Et lite søk på lovdata vil kunne gi klare svar her.

Har tatt et søk og loven sier at "Uten tillatelse fra departementet er det forbudt å sette ut anadrome laksefisk, innlandsfisk og levende rogn eller unger av disse arter i vassdrag, fjorder og havområder, samt andre levende organismer i vassdrag.

Tillatelse til utsetting kan gis ved forskrift for visse arter og områder eller ved enkeltvedtak etter søknad. "

Så da er det eksperten svarer på i AOF feil og ulovlig i henholdt til §9 lov om laksefisk og innlandfisk.

Og mine antagelser og tolkninger var også feil... fillern

Interessant, Dacron. Eg tolka det også slik. Men det er artig å vite ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier på AoF og synes bladet er bra og fint og gøy og sånn. Det er jo ikke alle sidene jeg leser men stort sett er jeg en happy abonnent.

Spesiellt synes jeg Krister og Chris sine artikler hvor de prøver seg på nye ting eller plasser er greie og av og til morsomme. Tenker på feks trolling-nm (var det ikke det?), balanse i båten, tog på isen osv. Det er jo ikke så ofte de kliner til med Audun-fisk, men det blir litt sånn Klabb og Babb følelse og ofte godt med info og uformell tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt følelsen av at denne artikkelen var mer et velplassert reklamestunt enn saklig innformasjon, spørs om det er noe sponsing i bildet her ?. Tro hva resultatet hadde blitt om de hadde brukt virkelig bra spetteagn som fjæremark, børstemark, blåskjell og tobis? Reke kan jo fungere, men sild og makrell er mine øyne et dårlig alternativ til spetta.

Tenkte på samme måte som deg når jeg leste bladet, som forresten var bra denne gangen og etter min menning. Hvorfor blir det brukt kun kunstigagn fra nevnt produsent og ikke fra flere i samme slengen ? Skal man sammenlikne, bør det være basert på samme type agn. Om det hadde blitt brukt naturlig fjæremark og børstemark- er ikke i tvil om hvilke som hadde seiret.

Jeg har prøvd mange såkalte supperagn . Av alle jeg har prøvd er denne som har overrasket meg mest. Han fikk dessverre ikke det til .

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.