Gå til innhold
Fiskersiden

hvilken fortom bruker du til SØ?


aej
 Share

Recommended Posts

Remy: har du noen håndfaste erfaringer som tilsier at tykkelse under 0,25 er negativt? 0,18 er drøyt mht sikkerhet, selv om du sikkert kompenserer noe ved å bruke båt.

Selv vil jeg hevde sjelden UNDER 0,25... Jeg bruker ofte 0,20 selv, men tatt i betraktning julingen et snøre får ved kysten, risikoen for å få på en 5-kilos (ikke stor, men dog..), samt at jeg ikke har hørt om snøre-sky sjøørret, gjør at jeg ikke ser noen grunn til å gå under 0,25!

Elvefiske blir noe annerledes, men tviler på at fisken er mindre sky he. Tviler også på at det brukes under 0,25 i elv.

Dette er som sagt synspunkter, jeg har ingen fasit.

Lars Thomas Poppe//

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alt av skjell, svaberg og tang det finnes i sjøen går jeg aldri under 0.25 og aldri under 0,28 hvis det er mer enn vinsdstille, never. Har stått og sett endel fisk slippe unna ved bruk av 0.20, utrolig irriterende når en liten stein svupppss ryker hele driten og en halvannekilos stikker rett foran øynene mine.

Poly er greit, bruker da kortere fortom alt ett hvor dypt jeg vil fiske flua. Perfekt poly for meg er 7 fot på enhåndsstanga, 5 fot på lett utstyr i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i sjøen bruker jeg for det meste 0,25 fluorkarbon, men har enkelte ganger gått ned til 0,20 på dager med mye sollys. SØ går oftere opp en ned i sjøen, så slitasje mot steiner og tang osv har jeg ikke hatt problemer med. bruk fortom etter forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt noe problem med at fisk sliter seg selv om jeg har 0,18 spiss. Dette spørs helt på fluene, klarheten i vannet og når på døgnet. Nattfiske er jeg ofte på 0,30 spiss på store fluer, bare fordi at jeg vet at dette er tiden de store jakter. Kan nok telle de sø som har gått langs bunnen på en finger, så faren for at blåskjell eller andre ting kutter sena er liten. 0,18 - 0,25 holder massevis om man knyter bra knuter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Aurivillii

TresBien skrev :halvannekilos stikker rett foran øynene mine.

Trodde du bare fikk småfisk jeg.

neida, men de elendige forholdene her gir meg 10 fisk over 1 kg og opp mot 2 av 100 sånn cirka. Syter vel mer enn jeg rapporterer[:I]

Nå skal vi heller reise lengre og friste lykken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her at mange bruker "tynn" fortom, kan selv si at jeg nesten aldrig bruker under 0.23 og ofte opp i 0.28. Har ikke opplevd at SØ er spessiellt fortomms sky.

Fisker man fra land er det ofte man smeller ned i fjell og busker på kronglete plasser og da er det greit å ha litt å gå på! Ved slike tilfeller bør sef spissen byttes ut, men hender man får fisk på skadet fortom. Fisker man fra båt slipper man dette og kan godt gå ned på fortom str., men ser ikke helt poenget da jeg skjelden har behov for å bruke under 0.23 i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.