Gå til innhold
Fiskersiden

Forbudt med stangfiske fra land i buvika!!


Recommended Posts

Poenget er at det spørs om disse tiltakene faktisk monner. Hjelper lite å gi med den ene hånda når det tas tilbake med renter andre steder. Eller for å si det på en annen måte; det hjelper lite å redusere dødeligheten et sted når den økes MYE mer andre steder, på grunn av andre faktorer (lus, gyro osv). Og selv om det er vel og bra å redusere dødeligheten på ung fisk, spesielt når det gjelder anandrom fisk, det må innrømmes, så har de andre faktorene likevel mye mer å si. Hvorfor starter man aldri med de faktorene som betyr mest, istedenfor å iverksette omstridte tiltak som bare KANSKJE virker? Det virker logisk sett bakvendt på meg. Så poenget er ikke at det er direkte galt å frede områder, men jeg mener det er svært viktig å være kritisk her, og etterlyse en mer helhetlig tenking rundt disse tingene enn man ser i dag. Og HVIS disse tiltakene egentlig har marginal betydning, hvilket jeg anser som relativt sannsynlig, ja da rammer man "uskyldige" med et tiltak som egentlig ikke virker. Dette virker urettferdig, og nesten enda verre; det blir fort en "sovepute", med bestandene av sjøørret og laks som taperne...

Poenget her er at en faktisk nærmer seg problemene! Et stort skritt i riktig retning at en går ut i fjorden og gjør tiltak! Er helt enig med deg at det er ikke disse varslete tiltakene som redder fisken, men det har en signaleffekt, og ja det jobbes intenst for å satt hatten på den rette!!!!!

At ting kan virke urettferdig, tror jeg en bare må leve over med. Det har elvefiskere og sjølaksefiskerene , som har opplevd kraftige restriksjoner, smertelig fått erfare. Husk at på hele Vestlandet er stammene av anadrom fisk nærmest i grus, og stengte/kraftige begrensninger er mer regelen enn unntaket. Hvor er rettferdigheten her da?????

Endret av Oteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Poenget her er at en faktisk nærmer seg problemene! Et stort skritt i riktig retning at en går ut i fjorden og gjør tiltak! Er helt enig med deg at det er ikke disse varslete tiltakene som redder fisken, men det har en signaleffekt, og ja det jobbes intenst for å satt hatten på den rette!!!!!

At ting kan virke urettferdig, tror jeg en bare må leve over med. Det har elvefiskere og sjølaksefiskerene , som har opplevd kraftige restriksjoner, smertelig fått erfare. Husk at på hele Vestlandet er stammene av anadrom fisk nærmest i grus, og stengte/kraftige begrensninger er mer regelen enn unntaket. Hvor er rettferdigheten her da?????

Jo da, at det kan skape signaleffekt og oppmerksomhet rundt problemet er sikkert riktig. Men jeg kjøper ikke uten videre en løsning som hviler på et tynt faglig grunnlag bare fordi det skaper signaleffekt, særlig når man ikke iverksetter tiltak som faktisk kunne ha hjulpet, eller ihvertfall hjulpet MYE mer. Og nei, jeg aksepterer ikke uten videre urettferdige løsninger. Har naturligvis sympati med andre grupper som opplever det samme, men dette kan knapt være et argument for at andre skal rammes, snarere tvert i mot, er dette et tegn på at noe er fundamentalt galt i hele tilnærmingen til problemene. Det eneste situasjonen hvor jeg kan akseptere dette som en del av pakka hadde vært dersom dette faktisk hadde virket, og at man samtidig hadde tatt tak i de andre tingene som betyr enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, at det kan skape signaleffekt og oppmerksomhet rundt problemet er sikkert riktig. Men jeg kjøper ikke uten videre en løsning som hviler på et tynt faglig grunnlag bare fordi det skaper signaleffekt, særlig når man ikke iverksetter tiltak som faktisk kunne ha hjulpet, eller ihvertfall hjulpet MYE mer. Og nei, jeg aksepterer ikke uten videre urettferdige løsninger. Har naturligvis sympati med andre grupper som opplever det samme, men dette kan knapt være et argument for at andre skal rammes, snarere tvert i mot, er dette et tegn på at noe er fundamentalt galt i hele tilnærmingen til problemene. Det eneste situasjonen hvor jeg kan akseptere dette som en del av pakka hadde vært dersom dette faktisk hadde virket, og at man samtidig hadde tatt tak i de andre tingene som betyr enda mer.

Nei, men enkelt sagt: Det er lite ørret igjen mange steder, ikke minst virker dette å være tilfelle i Gaula og Orkla. Ja i hele fylket, forstår jeg statistikkene rett. Og hvis man skal vente til noe er gjort med lusa og gyroen og bekkene og hva det måtte være, ja da kan det være seint. Hva bekkene angår, er det bare å sette igang. Men ettersom ryktene også sier at det er ganske greit med yngel, er det ikke der den raskeste effekten vil komme. Å vente på at man har gjort noe med lusa og gyroen, ja det vil ta tid.

Vi kan ikke alltid vente på at andre skal begynne.

Og, er det så enorme områder det er snakk om å frede?

Egentlig har jeg nok med å bekymre meg om tilstanden her hjemme, og burde gjerne ikke plage dere med min endeløse fortvilelse og evne til bekymring :)

Men, desverre klarer jeg ikke å styre meg, og håper jeg ikke blir kleppet når jeg kommer til Trøndelagen til sommeren.

:)

Skal la dere være i fred nå

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredningssonene er markert med raudt. Håpar eg har truffe omtrent rett, men arrester meg gjerne! Dette er berre dei områdene som ligg nærast Trondheim.

75975_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/30457/75975.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Desse ryktene om at det er greit med yngel skulle eg gjerne ha sett noko meir konkret på. Rykter er rykter, dokumentert er dokumentert.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredningssonene er markert med raudt. Håpar eg har truffe omtrent rett, men arrester meg gjerne! Dette er berre dei områdene som ligg nærast Trondheim.

75975_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/30457/75975.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Desse ryktene om at det er greit med yngel skulle eg gjerne ha sett noko meir konkret på. Rykter er rykter, dokumentert er dokumentert.

:)

'

Enig med deg, rykter er rykter, men ofte nok er det det vi hører. Vil tro at med dagens krav om gytebastandsmål må man innimellom evaluere elvas tislatnd med yngeltetthet o.l.

Men, selv her inne på sjøørrettråden har jeg lest at det er mengder med blenkjer, noe som tyder på at produksjonen er bra, men at det er et sluk ett eller annet sted.

Er det forresten noen dykkere ute og vurdere bestanden i disse elvene? Nå spør jeg bare av nysgjerrighet.

Her nede er det gytefisktellinger i mange av elvene, og vi kan få ganske god ide om hva som finnes, og ikke bare basere oss på fangsttall. Det er gjerne lettere i de mange, relativt små elvene her nede.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredningssonene er markert med raudt. Håpar eg har truffe omtrent rett, men arrester meg gjerne! Dette er berre dei områdene som ligg nærast Trondheim.

75975_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/30457/75975.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Desse ryktene om at det er greit med yngel skulle eg gjerne ha sett noko meir konkret på. Rykter er rykter, dokumentert er dokumentert.

:)

EDITH: Dersom forslaget går gjennom, vil me aldri meir kunne fiske (lovlig) etter ålekvabbe, skrubbe eller lomre frå land. Dette er faktisk for drøyt!

Hmmm...ser da vitterlig ut som om du har "litt" areal igjen å boltre deg på,Chironomus ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man skal vente til noe er gjort med lusa og gyroen og bekkene og hva det måtte være, ja da kan det være seint.

Jo da, men hvis vi ikke får gjort noe med disse tingene vil ikke disse fredningstiltakene ha noe som helst å si i det lange løpet, da går det før eller senere til helvete uansett... med andre ord, i et slik perspektiv er slike tiltak ren "kosmetikk" som jeg tidligere skrev. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg er uenig i disse konkrete tiltakene, men jeg etterlyser som sagt en mer helhetlig tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, men hvis vi ikke får gjort noe med disse tingene vil ikke disse fredningstiltakene ha noe som helst å si i det lange løpet, da går det før eller senere til helvete uansett... med andre ord, i et slik perspektiv er slike tiltak ren "kosmetikk" som jeg tidligere skrev. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg er uenig i disse konkrete tiltakene, men jeg etterlyser som sagt en mer helhetlig tankegang.

Alle monner drar, og det er bedre å gjøre noe der man kan, enn å resignere å si at det nytter ikke likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt fantastisk at myndighetene forbyr alt stangfiske fra land pga fare for bifangst av en SØ bestand som er redusert med 77%, og samtidig håver ut nye konsesjoner og lokasjoner til oppdrettsanlegg, mens lusa utvikler resistens. Heia Norge.

Ikke minn oss på det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er masse areal igjen å fiske på fordi om dette blir gjenomført, vil man fiske SØ er ikke det noe problem i det hele tatt.

Personlig kan jeg si at det som jeg gjennom ca 20 år langs fjorden fra Flakk-Byneset-Gaulosen-Buvika-Børsa-Orkanger-Geita-Lensvika og litt videre ut har erfart, er at SØ som kakkes, ikke fanges i det foreslåtte fredningsområdet.

Men på all plassen mellom fredningsområdene.

Er ikke så naiv og tror at det ikke kakkes SØ i disse områdene, men jeg har nesten ikke til dags dato sett en fisk Kakkes der.

Men jeg har sett MASSE fisk kakkes på de fleste andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt fantastisk at myndighetene forbyr alt stangfiske fra land pga fare for bifangst av en SØ bestand som er redusert med 77%, og samtidig håver ut nye konsesjoner og lokasjoner til oppdrettsanlegg, mens lusa utvikler resistens. Heia Norge.

:)

En som virkelig er inne på det!

Men tror ting kommer til å skje, folk begynner å bli bevisst og stå opp og si ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle monner drar, og det er bedre å gjøre noe der man kan, enn å resignere å si at det nytter ikke likevel

ja det sa musa også da hun pisset i havet. Jeg resignerer ikke, tvert i mot, men jeg mener at ethvert problem bør angripes på rett måte istedenfor å bedrive ren kosmetisk virksomhet, som gir et falsk inntrykk av at man gjør noe.

Synes det er helt fantastisk at myndighetene forbyr alt stangfiske fra land pga fare for bifangst av en SØ bestand som er redusert med 77%, og samtidig håver ut nye konsesjoner og lokasjoner til oppdrettsanlegg, mens lusa utvikler resistens. Heia Norge.

Nettopp, her påpeker du noen momenter som viser hvor dobbeltmoralsk det hele er.

Ja det er masse areal igjen å fiske på fordi om dette blir gjenomført, vil man fiske SØ er ikke det noe problem i det hele tatt.

Det handler egentlig om dette. Det handler om at myndighetene gjennomfører tiltak med begrenset nytte, som går ut over "uskyldige" grupper, istedenfor å ta tak i de virkelige problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om at myndighetene gjennomfører tiltak med begrenset nytte, som går ut over "uskyldige" grupper, istedenfor å ta tak i de virkelige problemene.

Vi er nå i en "alle monner drar situasjon" der vi ikke kan snakke om begrenset nytte.

Hver eneste fisk som når gyteplassene teller.

Jeg lurer på om folk som ikke har fisket i elvene i Trondheimsfjorden i en årrekke, muligens ikke forstår helt hvor ille det er.

Prosenter og tall er en ting, men å stå i elva om sommeren og registrere med selvsyn at ørreten er fullstendig fraværende, blir noe ganske annet.

Men, som jeg tidligere har sagt, fiskeforbud er drastisk, og kanskje overkill, men at sjøørreten må totalfredes...... Ingen tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nå i en "alle monner drar situasjon" der vi ikke kan snakke om begrenset nytte.

Hver eneste fisk som når gyteplassene teller.

Jeg lurer på om folk som ikke har fisket i elvene i Trondheimsfjorden i en årrekke, muligens ikke forstår helt hvor ille det er.

Prosenter og tall er en ting, men å stå i elva om sommeren og registrere med selvsyn at ørreten er fullstendig fraværende, blir noe ganske annet.

Men, som jeg tidligere har sagt, fiskeforbud er drastisk, og kanskje overkill, men at sjøørreten må totalfredes...... Ingen tvil!

Jo da, man kan godt si at alle monner drar, men hva er vitsen å innføre begrensninger som egentlig ikke virker? Forstår dere ikke at dere i realiteten risikerer å "bli lurt" her, og at myndighetene nettopp "spiller" på deres engasjement? Ja, jeg vet det er ille i Trøndelagselvene, men hvis det er SÅ ille som det hevdes, ja da burde man for det første totalfrede bestanden, og man burde innføre tiltak som ikke rammer "skjevt" (for eksempel hvorfor tillates fortsatt båtfiske?). Og man burde ta tak i de virkelige problemene her, ting som man ikke gjør noe særlig med i dag... Som sagt, hadde man gjort DET, da hadde jeg synes at det også hadde vært OK å bidra selv gjennom slike tiltak som nå er foreslått, nettopp med tanken om at alle monner drar. Men jeg går ut fra at dere ikke synes det er noe særlig bra eller rimelig at det er BARE dere og de som egentlig ikke har noe med dette å gjøre (kystmeitere på jakt etter annet enn ørret) som må dra lasset her, mens de virkelige "synderne" slipper unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me må vera forsiktige, slik at det ikkje utviklar seg ein "krig" mellom leirane. Egentlig er me jo enige, aure er det lite av, og alle må vera med å bidra til å få bestandane opp att.

Hmmm...ser da vitterlig ut som om du har "litt" areal igjen å boltre deg på,Chironomus ? :)

Javisst. Resten av kystlinja i Noreg ligg der klar. Det er ingen menneskerett å fiske, og eg vil sjølvsagt respektere fredningssoner dersom det blir vedtatt. Det som er litt kjedelig, er at fleire av plassane er kjempefine å fiske etter ulike artar på. Dessutan er dei bynære. Det er effekten av fredinga eg er usikker på. For i motsetjing til ryktene om at bekkene sprutar over av fisk, seier nokre fyrstehånds, systematiske kilder at det er stort potensiale i å rydde opp i bekkene rundt Trondheimsfjorden. Som nemnt fleire gonger ovanfor, fryktar eg at denne fredinga blir ei sovepute. I eit skrekkscenario kan ein også tenke seg at garnfiskarar får større spelerom, fordi det ikkje er folk langs land som kan rapportere om ugjerninga. Det er ingenting mistenkelig med båtar, fordi dei har jo lov til å fiske likevel. Eg har lite tru på at oppsynet kjem til å patruljere strendene langs Trondheimsfjorden i åra som kjem.

Personlig kan jeg si at det som jeg gjennom ca 20 år langs fjorden fra Flakk-Byneset-Gaulosen-Buvika-Børsa-Orkanger-Geita-Lensvika og litt videre ut har erfart, er at SØ som kakkes, ikke fanges i det foreslåtte fredningsområdet.

Men på all plassen mellom fredningsområdene.

Er ikke så naiv og tror at det ikke kakkes SØ i disse områdene, men jeg har nesten ikke til dags dato sett en fisk Kakkes der.

Men jeg har sett MASSE fisk kakkes på de fleste andre steder.

Dersom dette stemmer, stiller det fredningsforslaget i enda dårlegare lys. Kva er egentlig problemet med å forby fangst av sjøaure? Om ikkje alle sluttar å fiske direkte etter den, er eg sikker på at fiskepresset vil gå noko ned. Og etter moralen å dømme i "folk flest" (dette er berre synsing frå mi side), at C&R release er forkastelig, vil også dei fleste slutte med å fiske etter fisken dei uansett skal setje uti att.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit at man prøver på noe hær. men stort sett hele sø sessongen min januar til mai så fisker jeg utenfor fredningssone, å da kan jo jeg å de jeg fisker med kakke så mye fisk vi vill samme med de som fisker fra båt. hva har de nye reglene hjulpet for da?? å jeg skal se at mjff,sjff og tofa sitter i båter å tar de som driver å dorger rundt langt innenfore fredningssonene..

Men for all del dette gir i hvertfall sjøørreten litt oppmerksomhet. Jeg har spurt enkelte som jeg har møtt ka minstemålet på sø er å 90% av de jeg møter vet det ikke.. :P

Gytebekker som er sperret igjen etter veibygging eller forrurenset av industri, ingen som gjør noe med det.

Jeg mener at skal man gjøre noe i en slik krise så bør man ha en plan som er litt bedre og går litt lenger en nesetippen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gytebekker som er sperret igjen etter veibygging eller forrurenset av industri, ingen som gjør noe med det.

Det kommer forhåpentligvis.

Det er betydelige tiltak på trappene i mange av de viktige småbekkene i regionen, men det tar tid å utrede problematikken i bekkene, samt at byråkratimølla heller ikke er kjent for være kjappe på avtrekkern.

Det er ganske kompliserte puslespill som skal på plass, og det er endel problemer som skal

synliggjøres og hamres inn i hodene på beslutningstakerne for at det til syvende og sist bevilges penger til tiltakene.

Men tiltak må det bli på et eller annet nivå, da Norge nå har forpliktet seg å følge rammevilkårene og kravene angitt i EU`s Vannrammedirektiv, som tydelig sier at alle vannforekomster skal ha en tilstand som i liten grad avviker fra antatt naturtilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer forhåpentligvis.

Det er betydelige tiltak på trappene i mange av de viktige småbekkene i regionen, men det tar tid å utrede problematikken i bekkene, samt at byråkratimølla heller ikke er kjent for være kjappe på avtrekkern.

Det er ganske kompliserte puslespill som skal på plass, og det er endel problemer som skal

synliggjøres og hamres inn i hodene på beslutningstakerne for at det til syvende og sist bevilges penger til tiltakene.

Men tiltak må det bli på et eller annet nivå, da Norge nå har forpliktet seg å følge rammevilkårene og kravene angitt i EU`s Vannrammedirektiv, som tydelig sier at alle vannforekomster skal ha en tilstand som i liten grad avviker fra antatt naturtilstand.

Hvis man skal vente på politiske vedtak for at tilstanden skal bedres i gytebekkene rundt idet ganske land er man vel optimist eller ganske naiv.

Her må ildsjeler og eller lokale jeger og fiskeforeninger på banen og sette i gang tiltak for å bedre forholdene i gytebekkene .Pengene sitter faktisk ganske løst til slike tiltak.

Må bare benytte anledningen til å "refse" en del av de som syter over dårlig sø. fiske her på FS.Ta tak i problematikken selv og start kultiveringsarbeid i nærområdet deres.Det er det beste man kan gjøre for å styrke lokale bestander.

Satt selv i gang med dette for noen år siden og resultatene har ikke latt vente på seg.Finansiering har heller ikke vært noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.