Gå til innhold
Fiskersiden

Forbudt med stangfiske fra land i buvika!!


Recommended Posts

Hvis man skal vente på politiske vedtak for at tilstanden skal bedres i gytebekkene rundt idet ganske land er man vel optimist eller ganske naiv.

Her må ildsjeler og eller lokale jeger og fiskeforeninger på banen og sette i gang tiltak for å bedre forholdene i gytebekkene .Pengene sitter faktisk ganske løst til slike tiltak.

Må bare benytte anledningen til å "refse" en del av de som syter over dårlig sø. fiske her på FS.Ta tak i problematikken selv og start kultiveringsarbeid i nærområdet deres.Det er det beste man kan gjøre for å styrke lokale bestander.

Satt selv i gang med dette for noen år siden og resultatene har ikke latt vente på seg.Finansiering har heller ikke vært noe problem

Flott.

All honnør for dugandsinnsats, men du skal være en bra arbeidskar hvis du greier å spa opp en rørlagt bekk, steinsette den og fikse kurante hydromorfologiske forhold for fisken...

Eller senke de mange ukurante kulvertene som går under E6 eller toglinja på noen arbeidskvelder.

Eller gjennopprette den drenerte myra som sørget for at den allerede marginale vannføringa i bekken var tilstrekkelig for at bekken kunne huse fisk.

Eller skifte ut kloakksystemet for hele bydeler slik at gørra ikke kommer rett i bekken

osv osv osv

Det er minimalt med bekker i trøndelagsregionen som får en vesentlig bedre tilstand av at bekken "ryddes", men alle monner drar selvfølgelig.

Tyngre skyts må nok inn også, omfattende titlak, og vi er prisgitt at myndigheter og forvaltningen bidrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eg trur du er inne på noko der, Anfield. Det er faktisk berre å gjere det. Eller i alle fall forsøke å gjere det :( .

Noodles: Eg forstår framleis ikkje kor du vil. Er du ironisk eller?

Man må ta saken i egne hender skal det skje noe.Jeg har sett mange lange tråder her med avhandlinger på hvordan man skal gjøre Oslofjorden om til "sportsfiskefjorden"ol.Det skulle sågar startes en kampanje rettet mot stortinget hvor flere tusen sportsfiskere skulle skrive under.

Jeg tror ikke jeg tar veldig feil viss jeg påstår at dette ikke har ført noe sted.Det sjøørreten trenger er flere sjeler som virkelig gidder å gjøre forholdene bedre i bekkene deres.Det er der man legger grunnlaget for en solid sjøørretbestand.

Ikke sant Noodles :angry2:

Flott.

All honnør for dugandsinnsats, men du skal være en bra arbeidskar hvis du greier å spa opp en rørlagt bekk, steinsette den og fikse kurante hydromorfologiske forhold for fisken...

Eller senke de mange ukurante kulvertene som går under E6 eller toglinja på noen arbeidskvelder.

Eller gjennopprette den drenerte myra som sørget for at den allerede marginale vannføringa i bekken var tilstrekkelig for at bekken kunne huse fisk.

Eller skifte ut kloakksystemet for hele bydeler slik at gørra ikke kommer rett i bekken

osv osv osv

Det er minimalt med bekker i trøndelagsregionen som får en vesentlig bedre tilstand av at bekken "ryddes", men alle monner drar selvfølgelig.

Tyngre skyts må nok inn også, omfattende titlak, og vi er prisgitt at myndigheter og forvaltningen bidrar.

De bekkene vi jobber med her i Sarp innehar de fleste av de elementene du nevner.Kulverter,kloakkutslipp,lav vannføring som følge av drenering,osv.Man får ikke gjort noe med alt og ihvertfall ikke alene.Spill på lag med kommune og fylkesmann.Veldig mye av dette arbeidet er ikke mulig å gjøre med håndmakt, maskiner må til.Som nevnt er det en del penger å hente her.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heregud kor lett det hade vært vis det kun sto på gytebekker da gitt!! Blir litt dumt og tro at det er bare gytebekker d står på!

Hva med lusebelte den stakkar smolten må forbi! Husk at osmosereguleringen smolten gjenomgår en en utrolig stor påkjenning, som fisken tar for at den skal kune spise seg fortere opp i sjøen enn i elva, vis ikke jeg tar feil? Kan denne påkjeningen samen med lusa gjør at det faktisk ikke er lønsomt og forlate elva for og ete seg opp? og smolten blir stående i brakkvannsonen og blir en slags stasjonær brakkvans sø?? Tenker da spesielt Nidelva og Orkla, gaula, stjørdalselva. Men dette er vel problemer som ikke lar seg kurere over natta, hvordan bli kvitt lusa eks? Lettere og forby fiske da, koster ikke så mye penger det..

Men det er utelukende positivt at det blir litt blæst om tema da...

Lurer på om sør-trøndelag skal hvære med i den nasjonale sø konkuransen til NJFF??

Kay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heregud kor lett det hade vært vis det kun sto på gytebekker da gitt!! Blir litt dumt og tro at det er bare gytebekker d står på!

:)

Hvor i huleste leser du at noen sier det? Det er da vel ingen i tråden her som undervurderer lusa sin innvirkning på sjøørreten?

Det må jo være snakk om å starte i en ende og jobbe seg gjennom de ulike problemene sjøørreten står ovenfor. Noen utfordringer er større enn de andre, og tar lengre tid.

Heregud

Tror ihvertfall ikke det er noen vits i å rope på denne mannen Kay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel stort sett gytebekker som blir nevnt som problem, samt fiskerne da! Refererte vel ikke til noe eksakt innlegg, men "alle" snakker om gytebekker og gytebekker.

Tror kansje det er like viktig og sette fokus på lusa som gytebekker. Har gytebekken til eks nidelva blit så mye være de siste ti år??

Spørsmål? Gyter all sø i bekker? eller gyter sø også i elva som laksen??

Enig i at det er lurt og starte i en ende og jobbe seg vidre, men vis alle de nye og fine bekkene leverer smolt i bøtter og spann, men smolten kreperer av lusa på vei ut eller blir svekket slik at de ender opp som annen fiskmat, er det da riktig ende? Stiller bare spørsmålet her nå da, vet jo at du brinner fryktelig for sø og bekkene rundt her, og all ære for det!!

Og må bare beklage skrivefeil og formuleringsfeil, e sterkt angrepet av skrivevansker jeg vettu :)

Og ja, jeg skal slutte og rope på vår Herre....

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi ser ifht Vestlandet har vi ikke noe luseproblem i Trøndelag

Her tror jeg du tar kraftig feil!

Jfr lusedata, og resistent lus i Trøndelag.

Er faktisk redd for at Trøndelag nå er det nye Vestlandet.

Leste du om Microsporidien (en parasitt) som bruker lakselusa som vektor (smittevei). Dette er dukumentert i oppdrett og forårsaker stor dødelighet.

Hvordan påvirker så denne parasitten villfisken?

Vil tippe at det ikke skal mer enn et påslag av en infisert lus på villfisken til for å smitte den.

Hva sitter vi igjen med da?

Jo, en lusesmitte på kun en lus på villfisk kan få ***** konsekvenser for villfisken.

Våkn opp, man trenger ikke å se beiteskadene på fisken før det er et alvorlig problem. Det er fryktelig vanskelig å finne død og svekket fisk i havet.

Tegnene på Vestlandet var: -nedadgående sjøørret bestander, prematur tilbakevandring

-dårligere tilbakevandring av smålaks

-dårligere tilbakevandring av mellomlaks

-dårligere tilbakevandring av storlaks

Trøndelag nå: -nedadgående sjøørret bestander, prematur tilbakevandring, IKKE vist enda men......

-dårligere tilbakevandring av smålaks

-?

-?

Samtidig er sjøørret stammene styrket seg på sørøst-landet og bra i Nordnorge, mens kraftig redusert fra Rogaland til Trøndelag. Likeså med laksen: relativt styrket seg helt i sør og helt i nord.

Setter du dette sammen med lesning av lusedata, så tegner det seg et skremmende bilde!

Sitat fra 0,4 promille tråden under eksterne nyheter, av cb: Snakket med en kompis som hadde testet fisket rundt Sunndalsøra forleden. Det de fikk var små sjøørreter som fikk svømme videre, og de var stinne av lus, noe som jo svekker de kraftig. Sjøørretbestanden i Driva har jo gått kraftig ned de siste årene, men om dette utelukkende skyldes oppsvinget i laksestammen er jeg tvilende til, all den tid de små sjøørretene vi fikk i fjorden tidligere år ikke var på langt nær så hardt angrepet.

Endret av Oteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at du undervurderer hvor mye som fanges i sjøen.

I alle tilfelle er det ikke nødvendigvis noen grunn til ikke å ha begrensinger i sjøen, det være seg fredningsosner eller sesonginnkorting.

Olav

Begrensinger i sjø'n er OK uansett antall tatt i sjø eller i elva. Mener fortsatt at 2 garn i fjæra fisker bedre enn 10 sportsfiskere. Fjorden her er rotenon-infisert, kan egentli ete all SØ jeg får, men slipper ut alt som kansje skal gå en sesong til i sjøen.

Stemmer for at noen finner ut hvorfor det blir gradvis mindre sjøørret I Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott.

All honnør for dugandsinnsats, men du skal være en bra arbeidskar hvis du greier å spa opp en rørlagt bekk, steinsette den og fikse kurante hydromorfologiske forhold for fisken...

2-3-4 "gytebekker" som er optimalisert for SØ her i Tr.fjorden, som jeg vet av... Innfødte hyttefolk som har gjort manns arbeid, fyllmasse og andre utgifter sponset av fylkeskommunen. På initiativ stiller jeg 10-15 mannsterk. Lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for at noen finner ut hvorfor det blir gradvis mindre sjøørret I Norge...

Tror det er en endring på gang her. Selv fylkesmenn som så seint som i fjor mente at det ikke var noen grunn til å bekymre seg for ørrten, den klarer seg jo alltid, har begynnt å tenke i nye baner.

Desverre har den stått i skyggen av laksen i alle år.

Tror den er på vei ut av denne skyggen, nå. Får bare håpe det ikke er for seint noen steder.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med gamlinger som sier at ørret&laks har blitt desimert siden tidlig 60-tall.

Kan vanskelig være sportsfiskerene som tar for mange fisk. Tar det jeg finner av dokumentasjon å snakker med de jeg kjenner av ansatte eksperter. (les: Anton R. ;) )

Nei, sikkert riktig at det var bedre før

Og i gamle dager var det fullt av garn og nøter, lenger fiskesesonger og mer fisk.

Poenger er jo at, og dette har vært sagt flere ganger, jo mindre bestandene blir, jo større er den relative betydningen av fiske, herunder sportsfiske. Elv og sjø.

Hadde alt vært som i gamle dager hadde ting vært annerledes. Og fiskepresseti sjøen HAR økt voldsomt de siste åra. Mye mer enn i elva. De samme åra som bestanden har gått ned. Og jeg legger ikke skylda på sporstfiskerne, men å å snakke seg bort ifra det faktum at det fanges MYE fisk under sportsfiske, ja det er naivt.

Og det merkes mest nå som ørreten presses fra mange hold.

Men bevares, det er ingen reelle restiksjoner på ørreten i sjøen, så det er jo bare å fiske.

Og skulle det bli endringer, og man skulle få noen måneder i året hvor man ikke har lov til å fiske den, ja det er jo ingen som kan utøve et rellt oppsyn.

Ingen av disse forlagen spiller noen rolle for dem som vil fiske.

Unnatt i elva, hvor oppsynet er mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også sett lus på sjøauren i Trondheimsfjorden. Totalt har eg vel fått 6-7 sjøaurar her, berre ein med lus på. Men dette seier ikkje så mykje om lusemengda.

Det som er litt pussig er at det ikkje er oppdrettsanlegg inne i fjorden (såvidt meg bekjent). Auren er antatt å halde seg rundt munningen på fødeelva, derav fredingssonene. Kor kjem denne lusa frå då? Er den ikkje berre i naturlege mengder? Eller blir lusa transportert frå oppdrettsanlegga ute ved kysten?

Ein ting til: er det ikkje slik at sjøaurefisket i sjø var forbudt enkelte årstider før? Eller hugsar eg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var vinterfredning før, hvis jeg ikke husker feil.

Ungfisken har det med å holde seg rundt osene, spesiellt om vinteren når det er kaldt. Blandt annet for å å bedre saltbalansen. Det er grunnen til at osene gjerne vil fredes om vinteren. De huser mye småfisk.

Men, den gamle visa om at ørreten bare holder seg tett ved elvene er ikke helt rett. Spesiellt ettersom de vokser til vil de søke lenger. Særlig om det er store fiskespisere, da vil de gjerne følge brisling eller sild der den går.

Og det er ikke så uvanlig å ikke finne lus på ørreten, da den gjerne svimer lenger rundt i brakkvannsonene før den er på elva, mens laksen går raskere rett igjennom fjorden og opp i elva. I de ytre delene av fjorden, og de er ikke langt unna, vil ørreten møte lusa på inn og utstrøm. Det er ikke så lite anlegg rundt denne fjorden selv om de ikke finnes inne.

Og, fisken lukter ikke lusa, så den rekker ikke å komme seg unna heller hvis larvetettheten er stor. 5-10 lus dreper småfisk. Allerede mye tidligere kan fisken bli hemmet og gjerne være mer utsatt for predasjon o.l.

Det er et problem at vi ikke ser de heftigst parasitterte fiskene. De er døde.

Skulle ønske man satte ut noen prøvemerder utover lansg fjorden,bare for å få en ide om hvordan det virkelig er.

Som det er nå, er vi mange som er bekymret, og det krisemaksimeres over en lav sko, jeg må tilstå det.

Men det er grunn til bekymring, det er vi vel enige om

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var vinterfredning før, hvis jeg ikke husker feil.

Ungfisken har det med å holde seg rundt osene, spesiellt om vinteren når det er kaldt. Blandt annet for å å bedre saltbalansen. Det er grunnen til at osene gjerne vil fredes om vinteren. De huser mye småfisk.

Denne er grei, det er eg klar over.

Men, den gamle visa om at ørreten bare holder seg tett ved elvene er ikke helt rett. Spesiellt ettersom de vokser til vil de søke lenger. Særlig om det er store fiskespisere, da vil de gjerne følge brisling eller sild der den går.

Denne er også grei, det var ein grunn til at eg skreiv "antatt".

Og det er ikke så uvanlig å ikke finne lus på ørreten, da den gjerne svimer lenger rundt i brakkvannsonene før den er på elva, mens laksen går raskere rett igjennom fjorden og opp i elva. I de ytre delene av fjorden, og de er ikke langt unna, vil ørreten møte lusa på inn og utstrøm. Det er ikke så lite anlegg rundt denne fjorden selv om de ikke finnes inne.

Eg snakkar ikkje om fisk på elva her, kun i sjøen. Men kan me ikkje seie at mesteparten av fisken held seg rundt opphavselva? Det er då eit godt stykke til kysten. Eg er klar over at lusa kan bli transportert med strømmen, men vegger av lus har eg litt problem med å tru at det er. Inn i fjorden altså.

Og, fisken lukter ikke lusa, så den rekker ikke å komme seg unna heller hvis larvetettheten er stor. 5-10 lus dreper småfisk. Allerede mye tidligere kan fisken bli hemmet og gjerne være mer utsatt for predasjon o.l.

Dette er også greit, men kan tettheten av lus vera så stor inne i Trondheimsfjorden? Det vel helst dei store som vandrar lengst (i alle fall såvidt me veit)?

Det er et problem at vi ikke ser de heftigst parasitterte fiskene. De er døde.

Det har du nok rett i.

Skulle ønske man satte ut noen prøvemerder utover lansg fjorden,bare for å få en ide om hvordan det virkelig er.

Absolutt.

Som det er nå, er vi mange som er bekymret, og det krisemaksimeres over en lav sko, jeg må tilstå det.

Men det er grunn til bekymring, det er vi vel enige om

Det er me enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det hele står og faller på hvor langt vi tror fisken kan gå, og normalt går.

Det er mye antagelser her, det skal jeg være den første til å medgi. Men, det er mitt inntrykk at man ikke lenger er så overbevist om nærhey til elv teorien. Vi kan jo reise ut i skjærgården hvo som helst langs kysten vår, og ha forbløffende bar ørretfiske deler av året, og da i tettheter som ikke står helt i samsvar med med avstand til elver og som produserer mye ørret.

Så, igjen antagelser. Men, spiser de brisling, vil jeg tro de kan bevege seg ganske langt på fødesøk, spesiellt gjennom sommeren. Og når jeg kikker på kartet, er det ikke så forferdelig langt ut dit hvor fjordutløpet er smalt, og inn/utstrømmene gjør seg gjeldende.

Som sagt, jeg skulle ønske det ble lagt penger på bordet til en liten undersøkelse av lusesituasjonen der oppe. Det er ikke så dyrt, og hadde vært en strålende jobb for en PhD og noen hovedfagsstudenter.

Mye lettere å skrike og forvalte hvis man har kunnskap, det kan alle enes om.

Uten kunnskap må vi slåss om til hvilken grad vi må kjøre føre-var, og hvilke tiltak vi kan få alle med på.....

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det fremkommer mange gode resonnementer rundt sjøørretens livsvilkår i Trondheimsfjorden her, samt tiltak som kan/ bør settes inn. Jeg har i noen sesonger vært klar over at SØ bestanden daler raskt og at det nok kreves raske og omfattende tiltak. Som vel nevnes i et innlegg over her, blir viktigheten av hver SØ som kan gyte større desto færre SØ totalt som finnes.

I en slik situasjon er det vel bare å "ta grep", som det sies, og innføre særskilte fredningssoner som synes særskilt viktige som oppvekstområder. I tillegg kan man tenke seg en tidsmessig begrenset fiskesesong etter SØ i sjøen fra f.eks. 1. april til 1. oktober. Dette er jo ikke uvanlig enkelte steder i Sverige så vidt jeg har forstått, og i internasjonal sammenheng er det jo helt vanlig med strenge restriksjoner i forhold til fiske i bestemte oppvekstområder (såkalte "sanctuaries").

Dette ses kanskje på som radikale tiltak. I dramatiske situasjoner er det vel bare å "ta grep" - i tillegg til å peke på andre miljøsynder(e) selvsagt? Her har sportsfiskere anledning til å gå foran med et godt eksempel, så kan man se hvor lenge andre orker stå i skammekroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Jensen her, innfør fiskestopp etter sjøaure. Dei som vil bryte reglene kjem vel til å gjere uansett korleis reglene blir, oppsyn kan me sjå langt etter uansett. Det er me som fiskarar som må halde oppsyn og opplyse uopplyste. Det skulle også vera enkelt å sette opp skilt på dei mest populære plassene.

Ei oppfordring til fiskarane rundt Trondheimsfjorden: slutt å fiske sjøaure til bestandane er opp og går igjen. Det er mange andre artar i fjorden :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel stort sett gytebekker som blir nevnt som problem, samt fiskerne da! Refererte vel ikke til noe eksakt innlegg, men "alle" snakker om gytebekker og gytebekker.

Tror kansje det er like viktig og sette fokus på lusa som gytebekker. Har gytebekken til eks nidelva blit så mye være de siste ti år??

Spørsmål? Gyter all sø i bekker? eller gyter sø også i elva som laksen??

Enig i at det er lurt og starte i en ende og jobbe seg vidre, men vis alle de nye og fine bekkene leverer smolt i bøtter og spann, men smolten kreperer av lusa på vei ut eller blir svekket slik at de ender opp som annen fiskmat, er det da riktig ende? Stiller bare spørsmålet her nå da, vet jo at du brinner fryktelig for sø og bekkene rundt her, og all ære for det!!

Og må bare beklage skrivefeil og formuleringsfeil, e sterkt angrepet av skrivevansker jeg vettu :)

Og ja, jeg skal slutte og rope på vår Herre....

Ble av spirit`n din nå da? B) poenget mitt med bekker og kulvertene samt og opplyse de som fisker om minstemål er tiltak som kanskje er lettere å få i gang en å ta knekken på lus..

Men vi trenger fokus på de punkter du nevner og for all del. men det er det jeg mener med at handlingene bør være større enn å utvide fredningssonene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Jensen her, innfør fiskestopp etter sjøaure. Dei som vil bryte reglene kjem vel til å gjere uansett korleis reglene blir, oppsyn kan me sjå langt etter uansett. Det er me som fiskarar som må halde oppsyn og opplyse uopplyste. Det skulle også vera enkelt å sette opp skilt på dei mest populære plassene.

Ei oppfordring til fiskarane rundt Trondheimsfjorden: slutt å fiske sjøaure til bestandane er opp og går igjen. Det er mange andre artar i fjorden :) .

Dette er vi ihvertfall enige om B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forslaget til FMST er etter min mening helt bak mål!

Det hadde vært bedre å toltalfrede SØ.

For oss som prøver å gjøre en innsats, og ikke bare synse er dette kroken på døra for dugnadsarbeid. For hvem er med på å gjøre en innsats på en art som ingen fisker på.

tilater meg å legge ved deler av tilsvaret vi sendte FSMST. Brevet er sendt av Ørland/ Bjugn jff og gjelder forholdene på FOSEN:

"Svar på forslaget om fredning av SØ i deler av sjøen:

Oppvekstforhold og områder for SØ har i flere generasjoner blitt forsømt og forringet blant annet fordi myndigheter på mange nivå har tillatt en forringelse av bekker ifm. bla modernisering av landbruket.

ØBJFF er uenig i de virkemidlene Fylkesmannen har vedtatt og foreslår å vedta. I stedet for å ta tak i de forhold som kunne økt SØ bestanden vesentlig på sikt, eksempelvis kartlegging av forurensning, restaurering og utbedring av bekker for SØ. Samt gjennomføring av tiltak som reduserer bestanden av lakselus, foreslås det tiltak som sannsynligvis har liten innvirkning på bestanden og i tillegg vil være svært vanskelig, for ikke si umulig å kontrollere.

Forlagene virker i tillegg lite motiverende for personer som i dag stiller opp i forbindelse med utbedringsarbeid for oppvekstvilkår til SØ. Hvordan skal man få med frivillige, hvis det arbeides med en art som ingen får fisket på.

I tillegg virker det uten mening at fiske etter brisling, sild og makrell med nøter av over150 m lengde og 15 m dybde i samme området unntas fra forbudet. Vi har fått bekreftet fra flere yrkesfiskere at SØ og Laks er en vesentlig bi- fangst ved slike kast.

ØBJFF har startet et arbeid med å forbedre forhold for SØ i vårt nærområde. Dette er omtalt i vårt svarbrev til Fylkesmannen i forbindelse med fredningsforslaget av SØ i elvene. Dette arbeidet, inkludert arbeidet med å påvirke lokale myndigheter i vårt område, for å istandsette tidligere SØ bekker i vårt nærområde vil bli vurdert stoppet i vårt lokallag hvis fredningsforslaget blir gjennomført slik det er foreslått. Vi ser det som meningsløst at vi skal lede kampen om et fiskeslag som vi ikke fisker på, nå forvaltningen ikke gjør mer enn den gjør for å ta tak i den egentlige årsaken.

Konklusjon:

ØBJFF er uenig i de virkemidlene Fylkesmannen har vedtatt - og foreslår å vedta da de foreslåtte tiltakene sannsynligvis ikke vil øke SØ bestanden vesentlig, men synes å forsterke inntrykket av at Fylkesmannen ikke er i stand til å prioritere tiltak som på sikt vil sikre en bærekraftig bestand. "

Vårt tilsvar er sikkert ikke i tråd med de som "bare fisker", men det er tross alt noen som må gjøre jobben med å vedlikeholde bekker og likeledes påvirke kommuner osv.

"Thigt lines"

Å ha dåkk ut å fesk...mæns d einda e lov....

<_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel alle enige i at det er ikke er det mest effektive og kun muligens de billigste løsningene som foreløpig ligger på bordet, men ØBJFF "truer" altså med å droppe sitt arbeid med småbekker og lignende fordi de på bakgrunn av forslaget ikke får ta ut det de ønsker av sjøørret i elvene og munningene i regionen?

Jeg er ikke lommekjent med forholdene på Fosen, så mulig jeg tar i litt hardt nå, men jeg tolker dette som en "straff" til det dere mener er en dårlig forvaltning, som egentlig ikke rammer annet enn den fisken som vi så gjerne ser får det bedre.

Enten så har jeg oversett etpar viktige ting her, eller så er dette egoisme på høyt nivå. på grensen til barnslig... Arrester meg gjerne, jeg håper jeg misforstår...

Hvem ønsker å gjøre dugnadarbeid på en

art ingen får fiske på?????

Etterhvert som tiltakene settes inn, (og da må det også skje ting på lusefronten og alle de andre faktorene vi diskuterer, selv om dette sitter langt inne og sikkert tar tid), så vil sø komme tilbake til akseptable nivåer igjen og kunnskapsnivået er oppdatert.

Først DA kan vi ta den med hjem til stekepanna slik vi gjorde før.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forslaget til FMST er etter min mening helt bak mål!

Det hadde vært bedre å toltalfrede SØ.

For oss som prøver å gjøre en innsats, og ikke bare synse er dette kroken på døra for dugnadsarbeid. For hvem er med på å gjøre en innsats på en art som ingen fisker på.

Det er et poeng, og det er synd at ikke alle er av den oppfatning at arter har en egenverdi i seg selv uavhengig av om vi kan fange/drepe/spise/ se på dem. Det er jo gjerne slik at man vil ta med seg kråkereir av senestumper hvis man finner dem i fjæra slik at ikke fugl roter seg inn i dem. Og det gjør man jo uavhengig av om man har tenkt å spise måser, ender eller annet.

Hvis det faktisk er slik fatt at de som ikke kan/ vil fiske SØ heller ikke bryr deg, er det vel bare å anta at man kjemper for en tapt sak. Jeg er mer optimistisk, og det er ekstra viktig å bevisstgjøre både fiskere og ikke-fiskere, politikere og byråkrater om at SØ har en verdi i seg selv uavhengig av om man skal fiske etter den eller ikke.

Bare en refleksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to foregående innleggene kom meg litt i forkjøpet her.

Hvis den gjengse mentaliteten angående SØ i Trøndelag er slik som det kommer fram i en del innlegg i denne tråden, så skjemmes jeg over å være trøndersk sportsfisker.

Får vi ikke drepe fisken, så kan den seile sin egen sjø...... Hva *****?

Trekk nisselua godt nedover ørene og skynd dere ut og kakk de siste mens det enda er lov!

Men vær raske. Det blir jo kamp om å få tak i de siste som er igjen etter at båtfiskere og garn har forsynt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.