Gå til innhold
Fiskersiden

Forbudt med stangfiske fra land i buvika!!


Recommended Posts

<_< Det er tydligvis ett stort enagsjement i dette med sjøørret fiske i og rundt munningene. Jeg syntes det er mange av dere som er litt for egoistiske på egne veine. Sjøørretten har som sjørøya i nord hatt en kraftig nedgang. Og i motsetning til noen innlegg i tråden så er ALL sjøørett fredet for 2009 sesongen i Orkla, og også Gaula om jeg ikke tar feil. I Finnmark har sjørøya vært fredet de fleste steder og blir vel det fortsatt.

Som sportsfiskere så må vi tåle at det settes grenser når ting er truet, og så kan vi klage på alt annet om vi vil, men vi må ta vår del av ansvaret. Nå har også fylkesmanne i Trøndelag fulgt rådet fra ELVENE om å si nei til flere Torskeoppdretts anlegg. Så de søkerne i Trondheimfjorden som har søkt nye konsesj. har fått nei! Nå er det altså laget klare baglimiter på laks, fredet sjøøretten i en del elver, stoppet nye oppdrettsanlegg.

Videre er det nye lover om fiske etter laks og sjøørret med garn og håndredskap fra 1/3-09. Så litt skjer.Og desverre er det alltid noen råtne epler i kurven, og de ødelegger for de av oss som er seriøse. Da har jeg en viss forståelse for at de legger ett klart forbud, og ett forbud som lar seg følge opp. Er det forbudt å fiske ett sted så er det forbudt, ingen tvister og tvil! Det er ingen tvil om det gjennom mange år er blitt utrolig mange dyktige fiskere, utstyr er blitt mye bedre, og ikke minst mer effektivt tot sett. Summen av alle fiskeformer, i sjø elv etc gir nok mye større kvanta fisk opp på land. For oss som har fisket noen år så er det faktisk ikke "så mange år siden vi begynte å fiske med flue i sjøen etter ørretten. Vi var helt alene ett par år, helt til ryktene spredde seg. Klart dette er med å presse på en bestand. Så kan en ta med trolling som heller ikke noen hadde brukt på den måten det gjøres i dag. Fisker av alle vannlag, og har full kontroll.

Nei folkens, vi må se oss selv i speilet å ta vår del av ansvaret. Vi har selv utviklet sporten vår i mange retninger, og den er mye mer effektiv enn før. Dette hindrer ingen av oss å fighte mot oppdrett, lusproblematikk, garn og kilenøter, men vi må ta vår del av ansvaret. Gå inn og les på Norske lakseelver og link den 27.02 til "nå må garna senkes", dette er riktig nok til Fylkesmanne i Aust agder, men dere kan klikke på vedlgget plakaten fra SNO, "Sjøørett og lakseplakat" om nye regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser at noen tror at vi gir f..., hvis vi ikke får fisket/drept...eller hva det var.

Vil med dette avkrefte dette på det sterkeste!!!

I vår forening registrerte vi 500 timer med dugnad som hadde SØ som tema i 08. Vi har i år søkt om betydlige midler for å styrke forholdene til SØ i ytre Fosen for året som kommer. Og vi driver med kursing for å øke kompetansen på netopp på denne fisken som har vært et stebarn i forvaltningen av Anadrome fisker.

Dette arbeidet er vi stolte av jeg oppfordrer dere alle til å ta et tak i deres lokalmiljø, så får vi se om forholdene bedrer seg om noen tiår.

Grunnen for at vi vurderer å droppe dette arbeidet, er at vi er en håndfull personer som holder på, og håper dere skjønner hvor enkelt det er å få folk til å stille på dugnad.

Det blir ikke enklere å fortelle at vi bedrer forholdene til en fisk som ikke er fiskbar på flere år.

Men jeg ser jo at det er vilje til dugnad her så bare send en PM, så skal dere få ta deres del

Kjell

Endret av bengalo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett spørsmål, tror ikke det er nevnt noe om det i tråden!

Den årlige landsomfattende SØ konkuransen NJFF arangerer??

Denne har jeg aldri deltatt på og kunne aldri tenkt meg å delta på, kan ikke se noe positivt i denne konkuransen.

Jeg fisker SØ selv og håper å kunne fortsette med det, men når bestanden er som den er, er det da noe som helst fornuft i å oppfordre til økt SØ fiske gjennom en slik konkuranse.

Arrangert av en forening som heller burde kjempet kampen for overlevelse av vår SØ stamme?

Vil denne bli gjennomført også i år?

(Tar forbehold om at konuransen er slik jeg tror, mulig det er noe viktig jeg ikke har fått med meg og da utgår hele spørsmålet i grunnen)

Endret av Formann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett spørsmål, tror ikke det er nevnt noe om det i tråden!

Den årlige landsomfattende SØ konkuransen NJFF arangerer??

Denne har jeg aldri deltatt på og kunne aldri tenkt meg å delta på, kan ikke se noe positivt i denne konkuransen.

Jeg fisker SØ selv og håper å kunne fortsette med det, men når bestanden er som den er, er det da noe som helst fornuft i å oppfordre til økt SØ fiske gjennom en slik konkuranse.

Arrangert av en forening som heller burde kjempet kampen for overlevelse av vår SØ stamme?

Vil denne bli gjennomført også i år?

(Tar forbehold om at konuransen er slik jeg tror, mulig det er noe viktig jeg ikke har fått med meg og da utgår hele spørsmålet i grunnen)

Vi har her i Hordaland tatt det opp gjennom fylkeslaget og ønsker ikke å delta i denne konkurransen. Det er med glede at vi har sett at flere har fulgt oss!

Er fortsatt skuffet av at NJFF sentralt ikke tok det kraftige signalet og avlyste konkurransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett spørsmål, tror ikke det er nevnt noe om det i tråden!

Den årlige landsomfattende SØ konkuransen NJFF arangerer??

Denne har jeg aldri deltatt på og kunne aldri tenkt meg å delta på, kan ikke se noe positivt i denne konkuransen.

Jeg fisker SØ selv og håper å kunne fortsette med det, men når bestanden er som den er, er det da noe som helst fornuft i å oppfordre til økt SØ fiske gjennom en slik konkuranse.

Arrangert av en forening som heller burde kjempet kampen for overlevelse av vår SØ stamme?

Vil denne bli gjennomført også i år?

(Tar forbehold om at konuransen er slik jeg tror, mulig det er noe viktig jeg ikke har fått med meg og da utgår hele spørsmålet i grunnen)

Etter det jeg kan se på NJFF sine hjemmesider oppfordres områder der SØ sliter til ikke å arrangere en slik konkurranse. Her er et utsnitt av det de skriver på hjemmesidene:

"Sjøørreten sliter i visse områder, mens man i andre områder opplever en svært gledelig utvikling. Rapporter fra flere steder i Nord-Norge går ut på at det er til dels svært mye sjøørret, det samme hører vi fra deler av Skagerak og Østfoldkysten.

Enkelte steder er imidlertid sjøørreten i en prekær situasjon på grunn av lakselusproblematikken og andre kjente og ikke minst ukjente årsaker. På denne bakgrunnen har foreninger og fylkeslag i Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal samt Trøndelag, vurdert situasjonen slik at man anbefaler at det ikke arrangeres sjøørretkonkurranse i deler av disse områdene."

I steden oppfordres det til opplysnings- og infoarbeid: "Foreninger og fylkeslag i områder der det ikke arrangeres sjøørretkonkurranse, oppfordres til å sette søkelys på sjøørreten på andre måter, for eksempel gjennom seminarer, informasjonsstands, informasjonsmøter, artikler i lokalavisa osv."

Jeg vet ikke om det blir SØ konkurranse i Trøndelag, men ut fra hva jeg kan se på hjemmesiden til NJFF Sør-Trøndelag informeres det ikke om en slik konkurranse. Det er vel derfor grunn til å anta at den utgår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer bare på en ting:

Er det å fiske sjøørret ensbetydende med å kakke den?

Jeg er selv meget ivrig SØ-fisker, både i sjø og elv, men har kakka mindre enn 5stk i løpet av de siste 10år.

Jeg har allikevel stor glede av mitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer bare på en ting:

Er det å fiske sjøørret ensbetydende med å kakke den?

Jeg er selv meget ivrig SØ-fisker, både i sjø og elv, men har kakka mindre enn 5stk i løpet av de siste 10år.

Jeg har allikevel stor glede av mitt fiske.

Svaret å dette spørsmålet, sånn rent logisk sett, er at det består av 2 separate handlinger ("å fiske" og "å kakke"). Videre kan de ikke opptre på samme tid - hvis man da ikke bedriver en sær form for fiske. Det er heller ingen nødvendig logisk sammenheng mellom dem, selv om enkelte kan føle en ubendig trang til å la den ene handlingen avløse den andre.

Utøves den første handlingen med omtanke og fornuftig utstyr har den derfor ikke nødvendigvis noe med den andre handlingen å gjøre, sånn rent logisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer bare på en ting:

Er det å fiske sjøørret ensbetydende med å kakke den?

Jeg er selv meget ivrig SØ-fisker, både i sjø og elv, men har kakka mindre enn 5stk i løpet av de siste 10år.

Jeg har allikevel stor glede av mitt fiske.

Vel, jeg har jo engasjert meg en del i sjørretens ve og vel, til tross for at det strengt tatt er laksen jeg finner det gøy å fiske på.

På sett og vis må jeg(med skam?) medgi at hvis jeg ikke kan "kakke" en ørret i ny og ne, ja da gidder jeg ikke fiske etter den. Det er IKKE fordi jeg er ensidig blodtøstig og uansvarlig. Men i likhet med laksefisket, finner jeg det meningsløst å fiske på bestander som ikke tåler beskatning. Måtehold, ja, absolutt, men kan jeg ikke spise en fisk i ny og ne, da skal den få gå i fred for meg.

Jeg fisket også mine første, salte ørreter på 80-tallet, og var stort sett altid alene på mine plasser. Jeg har mange ørreter på samvittigheten i sjøen, men har alltid satt ut småfisken, og aldri fylt noen fryser.

De siste årene har jeg ikke en gang prøvd meg på dette sjøfisket. Hvorfor skal jeg det? Sjøørretfisket faller sammen rundt ørene på meg, og mange av elvene skulle vært stengt for lenge siden. JEG tror heller på å ha et rettet uttak i de elvene vi ser fremdeles har sunne bestander. Men selv her, kan jeg ikke ta en fisk i ny og ne spiller det ingen rolle.

Jeg driver fangst, og det vil jeg fortsette med. Kontrollert, og med måte må vite, men fangst like forbanna.

Jeg skryter ikke av hvor mange jeg har satt ut, men synes det er like interesant med alle tilfellene hvor jeg har bestemt meg for at det ikke skal fiskes.

Jeg kommer ikke til å fiske ørret i Oselva i år. Så kan andre sette ut igjen den fisken de måtte klare å tyne på land. Dem om det, jeg putler med mitt.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan se på NJFF sine hjemmesider oppfordres områder der SØ sliter til ikke å arrangere en slik konkurranse. Her er et utsnitt av det de skriver på hjemmesidene:

"Sjøørreten sliter i visse områder, mens man i andre områder opplever en svært gledelig utvikling. Rapporter fra flere steder i Nord-Norge går ut på at det er til dels svært mye sjøørret, det samme hører vi fra deler av Skagerak og Østfoldkysten.

Enkelte steder er imidlertid sjøørreten i en prekær situasjon på grunn av lakselusproblematikken og andre kjente og ikke minst ukjente årsaker. På denne bakgrunnen har foreninger og fylkeslag i Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal samt Trøndelag, vurdert situasjonen slik at man anbefaler at det ikke arrangeres sjøørretkonkurranse i deler av disse områdene."

I steden oppfordres det til opplysnings- og infoarbeid: "Foreninger og fylkeslag i områder der det ikke arrangeres sjøørretkonkurranse, oppfordres til å sette søkelys på sjøørreten på andre måter, for eksempel gjennom seminarer, informasjonsstands, informasjonsmøter, artikler i lokalavisa osv."

Jeg vet ikke om det blir SØ konkurranse i Trøndelag, men ut fra hva jeg kan se på hjemmesiden til NJFF Sør-Trøndelag informeres det ikke om en slik konkurranse. Det er vel derfor grunn til å anta at den utgår?

På hovedsidene til NJFF finner du en arrangørliste her. I Nord-Trøndelag er det Malm, Namdalseid og Nærøy JFF som skal ha arrangement, mens det i Sør Trøndelag bare er Hemne og Ørland JFF.

På vestlandet tok Bergen JFF allerede før Jul opp saken, slik at Fylkeslaget i Hordaland sterkt oppfordret sine foreninger til å avstå fra å arrangere denne sjøørretkonken ut fra bestandsmessige hensyn. Austevoll JFF er derfor eneste arrangør i fylket, mens det foreløpig er ingen foreninger i Rogaland og kun en i Sogn som har meldt seg på.

Men det er ennå mulig å melde seg som arrangør, så det kan vel hende noen flere kommer på lista?

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

http://www.tronderbladet.no/nyheter/article1238707.ece

"Fylkesmannen har ikke innført fredning for sjøørret-fisket fra land. Slikt fiske er populært blant annet fra land i Buvika, og sesongen for de ivrigste har allerede startet. Årsaken til at ei slik fredning ikke er innført nå, er ifølge miljødirektør Stein Andreassen hos Fylkesmannen at de ikke kan innføre den. Den må innføres av Direktoratet for naturforvaltning."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aften

Men i Gaula,Orkla og Nidelvvassdraget blir den fredet! All sø fanget under laksefiske fra 2009 til 2011 skal tilbake i elva DØD eller LEVENDE...

Kay

Virker nesten som om du er motstander av det? "Død eller levende", det sier vel seg selv at den må totalfredes i vassdraget skal det ha best mulig effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aften

Men i Gaula,Orkla og Nidelvvassdraget blir den fredet! All sø fanget under laksefiske fra 2009 til 2011 skal tilbake i elva DØD eller LEVENDE...

Kay

Det var nok på tide ja. Det kan kanskje virke merkelig at man skal sette ut fisk enten den er død eller levende. Men hvis denne regelen ikke innføres er det en fare for at forbudet uthules a la "Fiske var stygt kroket så jeg måtte bare kakke den...", "kroken satt dessverre i gjellene...", og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

Jeg har selv bodd på nedre elehavn i trondheim og sett flere tilfeller av folk som går der å fisker opp store mengder små ørrett på 10-15 cm med mark. Rett på nedsiden av dokken og i båthavna på innersiden. Jeg tror at folks holdninger og kunnskap om denne arten er alt for lav til at det kan fortsettes et like ustrakt fiske uten noen form for regulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.