Jump to content
Fiskersiden

Ukjent fisk tatt på garn i Karmsundet

Rune O
 Share

Recommended Posts

Hva med en synspilum..?? bare et blindkast, den er ikke helt borte den heller.

Citrinellum (midas ciklide) har jeg ikke sett i annen farge enn gul med noe rød/rosa på finnene.

synspilum finnes ikke i den fargevarianten.

Både citrinellum og labiatus finnes i rød, rød med flekker, stripe rød osv fargevarianter.

Husker ikke i farta hvordan man skiller artene fra hverandre siden det er noen år siden jeg holdt på med det.

Det ble mye oppstyr av dette...

Etter at fiskeren (ikke meg) har sjekket litt rundt, viser det seg at noen har kødda med han. Noen har "plantet" fiskene i garnet.

Dette skal være akvariefisk.

En liten digresjon - av de tre fiskene som ble tatt i garnet er 2 spist allerede... ikke av meg :D .

Fisken er 32 cm og ca 730 gram. Er det noen som vil ha den, tar jeg vare på den litt til før den går i søpla.

Håper mange har hatt det morsomt på min bekostning :lol::) : :o .

HAHAHA! Jasså, sier du det :) Da slipper jeg vel dra å kjøpe potteplante :)

synspilum finnes ikke i den fargevarianten.

Både citrinellum og labiatus finnes i rød, rød med flekker, stripe rød osv fargevarianter.

Husker ikke i farta hvordan man skiller artene fra hverandre siden det er noen år siden jeg holdt på med det.

Er ganske sikker på at dette er en mellom-amerikaner som hører til i ferskvann.

Det er mange store ciklider å velge i der.

Kan hende jeg er blitt lurt, men jeg så fisken i en bøtte ombord i en båt her i Kopervik for vell 1 time siden.

Kan sikkert vise den fram til noen som er interessert.

Etter at fiskeren (ikke meg) har sjekket litt rundt, viser det seg at noen har kødda med han. Noen har "plantet" fiskene i garnet.

Dette skal være akvariefisk.

Ett eller annet som ikke stemmer. Kan ikke helt skjønne at de kan være plantet i garn - hvis det er akvariefisk - overlevd og plassert i en bøtte etterpå.......

Vet at det var en bløff - men det kan se ut som om det er mer enn en bløff :)

he he, god practical joke dette! Men hva skulle fiskeren tro? Det er jo tross alt ikke vanlig å sitte inne med detaljkunnskap om alle mulige fiskearter fra hele verden, det er vel noe som stort sett er forbeholdt artsautister, som noen "galninger" her på forumet! ;):)

Og PS: Jeg må innrømme at jeg selv lot meg lure ved første øyekast. Trodde det først dreide seg om en leppefisk fra subtropiske strøk. Og det er tross alt ikke HELT usannsynlig at en slik fisk skulle dukke opp i norske farvann, skjønt kanskje februar er feil tid på året (høsten er mye mer sannsynlig for slike innslag, da havvannet da er på sitt varmeste i Norge)?

Edited by piscator