Helge S Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 av de tre fiskene som ble tatt i garnet er 2 spist allerede... Kan du finne ut om dei smakte godt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anatema Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 Hva med en synspilum..?? bare et blindkast, den er ikke helt borte den heller. Citrinellum (midas ciklide) har jeg ikke sett i annen farge enn gul med noe rød/rosa på finnene. synspilum finnes ikke i den fargevarianten. Både citrinellum og labiatus finnes i rød, rød med flekker, stripe rød osv fargevarianter. Husker ikke i farta hvordan man skiller artene fra hverandre siden det er noen år siden jeg holdt på med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChristerGj Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 Det ble mye oppstyr av dette... Etter at fiskeren (ikke meg) har sjekket litt rundt, viser det seg at noen har kødda med han. Noen har "plantet" fiskene i garnet. Dette skal være akvariefisk. En liten digresjon - av de tre fiskene som ble tatt i garnet er 2 spist allerede... ikke av meg . Fisken er 32 cm og ca 730 gram. Er det noen som vil ha den, tar jeg vare på den litt til før den går i søpla. Håper mange har hatt det morsomt på min bekostning : . HAHAHA! Jasså, sier du det Da slipper jeg vel dra å kjøpe potteplante Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gismervik Posted February 24, 2009 Report Share Posted February 24, 2009 synspilum finnes ikke i den fargevarianten. Både citrinellum og labiatus finnes i rød, rød med flekker, stripe rød osv fargevarianter. Husker ikke i farta hvordan man skiller artene fra hverandre siden det er noen år siden jeg holdt på med det. Er ganske sikker på at dette er en mellom-amerikaner som hører til i ferskvann. Det er mange store ciklider å velge i der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krheldal Posted February 24, 2009 Report Share Posted February 24, 2009 Haha.. Ikke så helt ulik delfinciklidene jeg hadde for noen år siden. Den var riktignok blå, og stammet fra malawisjøen i afriken.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chironomus Posted February 24, 2009 Report Share Posted February 24, 2009 Jaja, det er fort gjort å bli lurt dersom ein ikkje er ciklide-ekspert . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tequila Posted February 24, 2009 Report Share Posted February 24, 2009 Kan hende jeg er blitt lurt, men jeg så fisken i en bøtte ombord i en båt her i Kopervik for vell 1 time siden. Kan sikkert vise den fram til noen som er interessert. Etter at fiskeren (ikke meg) har sjekket litt rundt, viser det seg at noen har kødda med han. Noen har "plantet" fiskene i garnet. Dette skal være akvariefisk. Ett eller annet som ikke stemmer. Kan ikke helt skjønne at de kan være plantet i garn - hvis det er akvariefisk - overlevd og plassert i en bøtte etterpå....... Vet at det var en bløff - men det kan se ut som om det er mer enn en bløff Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karleif Posted February 24, 2009 Report Share Posted February 24, 2009 Vet at det var en bløff - men det kan se ut som om det er mer enn en bløff Jupp. Dette er definitivt en sak for Mulder og Scully. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tequila Posted February 24, 2009 Report Share Posted February 24, 2009 Jupp. Dette er definitivt en sak for Mulder og Scully. Har ikke de blitt hentet opp av E.T.? Du må nok ta saken..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted February 24, 2009 Report Share Posted February 24, 2009 (edited) Etter at fiskeren (ikke meg) har sjekket litt rundt, viser det seg at noen har kødda med han. Noen har "plantet" fiskene i garnet. he he, god practical joke dette! Men hva skulle fiskeren tro? Det er jo tross alt ikke vanlig å sitte inne med detaljkunnskap om alle mulige fiskearter fra hele verden, det er vel noe som stort sett er forbeholdt artsautister, som noen "galninger" her på forumet! Og PS: Jeg må innrømme at jeg selv lot meg lure ved første øyekast. Trodde det først dreide seg om en leppefisk fra subtropiske strøk. Og det er tross alt ikke HELT usannsynlig at en slik fisk skulle dukke opp i norske farvann, skjønt kanskje februar er feil tid på året (høsten er mye mer sannsynlig for slike innslag, da havvannet da er på sitt varmeste i Norge)? Edited February 24, 2009 by piscator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Inge S Posted February 24, 2009 Report Share Posted February 24, 2009 Ja og det er kommet merkeligere fisker enn denne oppp av sjøen siste årene Riktignok ikke ferskvannsfisk da- men hvordan skal vanlige folk kunne vite det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anatema Posted February 24, 2009 Report Share Posted February 24, 2009 (edited) Mange tropiske saltvannsfisk i ordenen Perciformes ligner veldig på ciklider, så man behøver ikke være så langt på jordet hvis man tror det er en eller annen "korallrevsart" ved første øyekast. Edited February 24, 2009 by Bendik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts