Gå til innhold
Fiskersiden

100 kgs. Kveite i Arendal


Martin Lopez
 Share

Recommended Posts

Men tettheten av de er kanskje ikke noe å hoppe i taket for? Ble ikke stort sett hele gytebestanden i Langesund fisket ut på noen korte sesonger med Klondyke-tilstander da?

Det stemmer Cato. Samme yrkesfisker artikkelen gjelder om fortalte meg om fiskere fra Langesund område som leverte i en kort og hektisk periode flere tusen kg. med kveite tatt med line. Etter perioden har de vært borte.

Reketråleren selv har fått kun 4 stykker i løpet av hans karriere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer Cato. Samme yrkesfisker artikkelen gjelder om fortalte meg om fiskere fra Langesund område som leverte i en kort og hektisk periode flere tusen kg. med kveite tatt med line. Etter perioden har de vært borte.

Reketråleren selv har fått kun 4 stykker i løpet av hans karriere.

Nok ei ripe i lakken for fiskeriforvaltningen her i landet. Om man da kan kalle det forvaltning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok ei ripe i lakken for fiskeriforvaltningen her i landet. Om man da kan kalle det forvaltning.

Apropó forvaltning, hører jeg om skremende rykter om stor satsning etter brosme i Skagerrak og Sørlandskysten og som en slags erstatning for manglende steinbitt . Håper ikke at det stemmer, for da tar det mange år før bestanden kommer seg opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropó forvaltning, hører jeg om skremende rykter om stor satsning etter brosme i Skagerrak og Sørlandskysten og som en slags erstatning for manglende steinbitt . Håper ikke at det stemmer, for da tar det mange år før bestanden kommer seg opp igjen.

"Storsatsning" fra yrkesfiskerflåten høres ikke ut som gode nyheter for brosmebestanden. Kvoter og måtehold tipper jeg du kan se langt etter. Og steinbiten er mangelvare? Brosmas tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som irriterer meg er at det er en tråler som fikk den... hater de trolerene som ødelegger alt av havbunn på utsida her, ikke rart det er lite torsk igjen her nede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid lettere å skyte budbæreren. Disse mennesker som faktisk ofrer livet for å skaffe mat til seg og sine, samt for at de fleste får tilgang til fisk bør ikke angripes. Det er forvaltnnings systemet det bør gjøres noe med.

Jeg har også forståelse for fiskerens glede ved å ha fanget en slik fisk. Det er ikke bare vi sportsfiskere som får glede av pen fangst, det gjør yrkesfiskere også.

Mye kunne ha vært unngått om det inføres bruk av rist ved reketråling, noe det viser seg ikke er påbudt her nede. Så å si alle som tråler etter reker unngår å tråle på ruskete bunn da ødeleggeser i posene ikke blir betalt av fangst.

Jeg tror ikke at de som tråler etter reker har bidratt noe særlig til at torsken er så å si borte fra kysten her nede. Litt lengre ut er det faktisk bra med torsk, dog dypere en det man er vant til.

Jeg har reagert mange ganger på antall garn som settes av hobbyfiskere ( det er mange hytteeiere som til og med omsetter baby torsk )langs skjærgården og på oppvekstormråder for torsk og andre arter. Det er slike hobbygarn som ødelleger for de fleste arter , især torsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At yrkesfiskere åsså setter pris på god fangst og uvanlig fangst vet jeg veldig godt i.o.m jeg har en bestefar som var yrkesfisker og har en onkel som er det.

Og at det blir satt mye unødvendige garn av hobby fiskere er jo helt klart.

Men trålerene får ta sin del av skylden de åsså, men nå var dte jo ikke dette tråden skulle omhandle, og den diskusjonen har vel egentlig blit tatt mange andre plasser her på forumet..

Ingen tvil om at det er gøy og få vite at vi har slike beist liggendes her ute... spørs om ikke jeg må ut på utsiden av tromøy etterhvert og fiske litt:) Ved tromlingene er det bra med steinbitt åsså etter det jeg har hørt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At yrkesfiskere åsså setter pris på god fangst og uvanlig fangst vet jeg veldig godt i.o.m jeg har en bestefar som var yrkesfisker og har en onkel som er det.

Og at det blir satt mye unødvendige garn av hobby fiskere er jo helt klart.

Men trålerene får ta sin del av skylden de åsså, men nå var dte jo ikke dette tråden skulle omhandle, og den diskusjonen har vel egentlig blit tatt mange andre plasser her på forumet..

Ingen tvil om at det er gøy og få vite at vi har slike beist liggendes her ute... spørs om ikke jeg må ut på utsiden av tromøy etterhvert og fiske litt:) Ved tromlingene er det bra med steinbitt åsså etter det jeg har hørt:)

Selv om det er off topic : Skal du satse på steinbitt her nede : Oktopus med tirre slep( også kalt steinbitt akkar i NordNorge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koker i blodet å vite at slike finnes her nede også. Desverre ble denne tatt i trål.

Les om fangsten

Synes også det var litt synd at ikke den heller kunne vært tatt med stang. Men det viser jo at det går stor fisk her nede.... En i Torungen HK hadde på en stor fisk rett før jul, anslag 50 kg ++.. Men etter 30 min med hard kamp så gikk den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om både 50 og 60 kg kveiter som er tatt med stang, men dette er noen år siden, den ene ble tatt på østre enden av tromøya, en plass mellom narestø og tromøy, den andre husker jeg ikke hvor ble tatt...

Xplorer1: Octopus er allerede i fiske veska:) funker bra den... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.