Gå til innhold
Fiskersiden

Spettetråden


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Nå er det sesong igjen og siden lasse har "tjuvstartet" fikk jeg lyst å starte en slik tråd og se hva vi/jeg fikk ut av den. Erfaringer rundt f.eks agn, dybder, bunntyper osv er jo alltid interessant. Poster denne i kystmeite forumet men erfaringer fra båtfiske er selvsgat like aktuellt :blush:

Etter mine erfaringer er det perioden vi nå går inn i som gir best spettefangster, særlig da mtp meite fra land. Jeg fisker ofte på relativt grunnt vann 3-10 meter, med typsik "flyndrebunn" dvs mye sand/grus med enkelte mer varierte partier.

Av og til kan jeg spotte spetter helt langs land, mer spennende fiske finnes nesten ikke :)

Før fisket jeg utelukkende med reke, men har nå dreid mer over på en reke/makrell-combi bla etter impulser fra Stord ;) Og GULP skal heller ikke glemmes, står jo endel i siste AOF men dette har vi notert oss før faktisk- statisk fisket gulp-børstemark gir mindre fisk men bra uttelling på spetter-merkelig nok....

Reke/makrell-combi

51745_s.jpg

Fisker oftest med et vanlig paternoster-tackle med litt attraktorer, gjerne av denne typen:

73671_s.jpg

Litt bilder:

Min pers 1.84kg'

23317_s.jpg

50580_s.jpg

1.4kg

21685_s.jpg

Og håper flest mulig bidrar med bilder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det gjelder agn så har jeg også gått mer over til fisk i stedet for reke, da til all flatfisk.

Det er lenge siden jeg fikk spette sist, men den siste tok sild og de to før det tok makrell.

Altså ingen combi, selv om jeg har stor tro på cocktail's.

Det viktigste av alt synes jeg er å bruke sirkelkrok.

De siste kveldene har jeg sett fordelene, 16 flyndrer mot Øystein/Sigurd 4.

Sigurd hadde flere fisk på, men klarte ikke å kroke noen med J-krok.

Tatt på slid, 2.23kg. (foto:Karl Inge Stumo)

RdspetteFjsna.jpg

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv rødspette på børstemark, sild, blåskjell og reke. Har ikke funnet noen killerkombo eller agn som skiller seg ut, men synes jeg har fått de fleste nærme land. Blåskjellbanker eller under brygger med blåskjell virker som en fin plass å starte, kanskje fordi det er mye børstemark inne i blåskjellklasene.

49447_s.jpg

2250 gram og 57 cm

48791_s.jpg

1425 gram, tatt i sandskråning med bevegelig reke som agn. Blåskjellbanker rett ved siden av, samt blåskjell på brygga det ble fisket fra.

46534_s.jpg

1770 gram, tatt på aktivt meite med ett knippe små levende børstemark av denne typen: 46527_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få jeg har tatt er på reke aktivt fisket. Ca 5-6 meters dyp der fjæremark(?) kraterne går over i slett sand/mudderbunn. Når jeg fridykker ser jeg sjelden spetter på rein sandbunn. Ser ut som de liker litt mudder og stein, og da spesielt på "kraterbunn". Er vel børstemark eller fjæremark som lager disse kraterne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert fått en brukbar samling med rødspetter i diverse størrelser, og er ikke i tvil, fjæremark slår alt annet jeg har prøvd. Børstemark er også bra, men ikke like lett å få tak i.

Har fått en del spette på reke også, men det er stort sett mindre eksemplarer under 1,5 kg. Når jeg agner med reke liker jeg å kombinere dette med en tymm strimmel makrell, fortrinnsvis fra bukskinnet.

Har også fått ei stor spette (2,25ca) på loddefilet, og ei brukbar (1,8) på seistrimmel, sistnevnte manglet hale, og var nok henvist til å ta den maten den kom over.

Har aldri fått spette på gulp, men skal prøve gulp- alive fjæremark til sommeren igjen, så får vi se.

Har fått spetter på sand, leire og blandet bunn, på dyp mellom 2 og 50 meter, med en klar overvekt på 25-40 meter på de store, men har fått fisk opp til 2,3 på bare 5-6 meters dyp.

Spette er en utrolig facinerende fisk, en av de få artene jeg fortsatt får fiskeskjelven av. Har alltid drømt om en 4+ fisk, man har vel innsett at 3.5 er en mer realistisk målsetting.

Av krok, så bruker jeg Mustad 3261BLN, Varivas big mouth og saltwater champion samt Owner Mosquito, i størrelse 1-2/0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge ut ett par eg også.

Først ut en tatt på stor sildestrimml på fin sand-mudder-skjell bunn. Dyp ca. 15 meter

22028_s.jpg

Vekt: 1470 gram

Her er ei lita tatt på omtrent samme biotop og dyp. Agnet her var reke.

22041_s.jpg

855 gram

Enda ei lita. Samme biotop og dyp. Tatt på passivt fisket gulp børstemark

997_s.jpg

Vekt 985 gram

Denne er tatt på 20 meters dyp, sand-stein bunn. Agnet var blåskjell

130720052352RYLVr36IqUGNWs5OFN.jpg?13

Vekt 2410 gram

Det var dei eg kunne finne bilder av sånn i forbifarten..

Nå kjenner eg att det begynner å bli altfor lenge siden sist eg holdt ei stor rødspette i hendene. Måtte det komme mange, og store på land til våren.

Edit: Etter å ha lest Limanda sitt svar, er eg jaggu glad for att eg ofra ryggen og knakk greipa for å finne ei bøtte fjærmark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner eg att det begynner å bli altfor lenge siden sist eg holdt ei stor rødspette i hendene. Måtte det komme mange, og store på land til våren.

Edit: Etter å ha lest Limanda sitt svar, er eg jaggu glad for att eg ofra ryggen og knakk greipa for å finne ei bøtte fjærmark :)

Klar for en liten satsing snart da? Har et par plasser de ligger strødd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mest sandflyndre på samvittigheten men noen spetter har det blitt.

Fleste har jeg tatt på ca. 20 mtr, blanda sandbunn, og makrell/reke cocktail.

Bruker utelukkende paternostertakkel og helst tynnskafta J-kroker.

Har gått helt vekk fra sirkel, synes ikke at jeg kunne sette kroken i rette øyeblikk.

Men ble veldig overrasket over det Gismervik antyddet og at han var overlegen med sirkel kontra J-krok.

Fisker du statisk uten løs spole kansje? :)

Noen bilder:

1245 gr. i strøm. 15-20 mtr. rett før det var mørkt, sandbunn.

76125_s.jpg

ca. 1kg.

ca. 20 mtr. blanda bunn.

76127_s.jpg

Ca. 1100 gr.

20-25 mtr. blanda bunn.

76126_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått rødspette her i mitt nærområde, men aldri slike størrelser som bortpå vestlandet, er det kanskje kun der de blir så store ?

:lol: Nope, størst vert dei i nord, årsaka til det er nok at dei kjønnsmodnast seinare i kaldare vatn. Ein tidleg kjønnsmodning gjer at dei nyttar meir ressurser på reproduksjon enn på vekst. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.