Gå til innhold
Fiskersiden

Spettetråden


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Når det gjelder krokstørrelse; er det sånn å forstå at folket her velger kroker fra 1 til 3/0? Eller bruker dere enda mindre?

:P Til spette bruker eg frå 1- 2/0, mindre kan og fungera, men då er det vanskeligere å få avkroka fisken utan livstruande skader om du skal setta ut fisken att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Noen som har tips om hvor i muruvika man tar rødspette? Jeg og Svendinvenn var å prøvde etter spette på det vi trodde var flatholmen, men ble bare et bøttelass med sandflyndrer og ei ulke :D

I fish from flatholmen, billedholmen, Hell all the way around to vikanlandet and the only flatties I've caught here have been tiny sandflyndre and ok sized skrubbe. No spette yet but there is hope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

ikke for å starte en het diskusjon her, men er ikke spette på rødlista? Da er det lov å begrense antallet man tar :goodjob:

Was added to greenpeace's redlist in this year (2010). Because it is a popular fish in supermarkets and MAY be sourced from an unsustainable fishery.

The main culprits in this are usually dutch and danish beam trawlers... not divers.

Note that torsk is also on this list.

Best thing you can do is catch your own and not buy any from supermarkets.

A lot like the Salmon issues Veg.

Endret av atomichaggis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 fish from one piece of coast. Hardly a crisis. If your freezer is empty and you have limited time for a trip then it's not excesive to take 7 fish for the table.

Popular summertime piers and bridges no doubt suffer greater.

Endret av atomichaggis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt han er den eneste UV-jegeren og fangstmannen i området da.

Often dive spots are out of reach for shore anglers... lot's to take into consideration before you pass judgement. Let's face it... we don't know the facts surrounding this guys catch, the time he has to dive, where he dives or if anyone else hunts/fishes there.

Don't remember anyone criticising fellow anglers on a stamp full of fish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da husker du utrolig dårlig, men igjen - sportsfiskere har ikke til vane å utrydde hele bestander av stedbunden fisk når de får sjansen. Ellers er det bare å se på bilder som publiseres, og innlegg som postes på diverse UVfora rundt om i det ganske land. Du skal lete lenge for å finne noen som helst kritiske innspill på tidvis vanvittige og hjerneløse uttak av fisk. Signalene og holdningene som spres er latterlig dårlige, og vitner om en arrogant og kunnskapsløs ukultur. Måtehold er ikke vanskelig, og det er solidarisk - ikke bare ovenfor andre, men også ovenfor naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

This is going nowhere fast... This is an inspiration thread, let's keep debate to the other one.

Someone catch a spette and post it FFS!

like I said

ikke for å starte en het diskusjon her, men er ikke spette på rødlista? Da er det lov å begrense antallet man tar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Stille her nå, så får poste ett bilde av min flaksfisk fra Trondheimsfjorden i fjor høst :)

6205026294_77aac07cd7_z.jpg

rødspette 50cm 1460g by Vegar Seljestokken, on Flickr

Ble forsåvidt tatt målrettet da jeg visste plassen kunne levere spette og tackle/agn var tiltenkt flatfisk.

Pulley med j-krok i størrelse 1 +perler.

Agnet var en kombi av reke og makrell, som jeg vanligvis fisker med.

Plassen hadde sandbunn/mudderbunn med enkelte steiner og tangklaser og jeg tror/håper agnet befant seg i en marbakke mellom 10 og 20 meter.

Var endel strøm på plassen når den tok

At en stor krabbe hadde surret seg inn i søkkefortommen vet jeg ikke om hadde noen innvirkning.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.