Gå til innhold
Fiskersiden

Spettetråden


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Fanken heller, jeg nekter å tro at spetta driter i makrellstrimmelen min hvis den er i nærheten, ass!

Lasse Bøe, september 2007

Vel, dette var mitt utgangspunkt da jeg for alvor begynte flyndremeitet for snart to år sida. Og etterhvert som månedene har gått, viser mine erfaringer til at jeg ikke kunne tatt mer feil. Av alle rødspettene jeg har fått, har kun èn tatt på makrell, og det har vært fordi en rødnebb tok den andre kroken på tokrokstackelet mitt, som selvfølgelig var agna med reke.

Fisker jeg målretta etter rødspette, er det KUN agn som blåskjell, børstemark, sandmark og reke som er aktuelt å bruke. Jeg husker den fantastiske dagen da jeg persa på rødspette, en vakker maikveld i 2008:

(...) meget frustrert av å se at en polakk drar opp to pene rødspetter på sine første kast for dagen - enda jeg hadde hatt stengene ute i tre timer allerede. Dette var en av de dagene da ganske mye gikk dritt, da jeg ikke klarte å kroke en eneste fisk av de mangfoldige nappene som forplantet seg i stangtuppene og som stjal snøre fra baitrunnerne. Jeg var på vei til å pakke sammen sakene da polakken dro spette nummer to for dagen, men et siste håp holdt meg igjen med poden ved min side. I skumringa skjer det jeg har venta på pretty much hele min kystmeiterkarriere.

Hentet fra Endelig... (dagen da drømmene ble til live)

Polakken, som stilte seg opp bare noen meter bortenfor meg, brukte hele reker som agn. Vanligvis pleide jeg å ha med meg både reker og noen makrellfileter i fiskebagen, men den dagen var et unntak - bare makrellen var med. Tilfeldigvis kom jeg på at jeg hadde noen frysetørkede børstemarker i bagen, og etter å ha væta dem som seg hør og bør med slike preserverte agn, ble de trædd inn på ei agnnål og videre over Kamasankrokene mine. Den neste timen med uhyre spenning med risting i stangtuppen var med på å sikre hele vårfisket mitt.

100_0971.jpg

Min nye rødspettepers (1448gr), og den første tatt på målretta fiske. Tatt på børstemark. Teorien om at makrell var et bra spetteagn, var knust.

Mine senere rødspettefangster viser til en klar ledelse til det som jeg anser som rødspetteagn nummer èn - sandmark. På andreplass følger reke, og deretter blåskjell.

100_1002.jpg

Denne vakre rødspetta veide ikke mer enn i overkant av halvkiloen, og ble tatt på blåskjell.

100_1244.jpg

Denne veide 1006gr, og ble tatt på sandmark.

101_0083.jpg

980gr - tatt på reke.

64962_s.jpg

Kilosfisk, tatt på reke.

IMGP2215.jpg

8-9 hekto, den eneste spetta jeg har fått som er tatt på fiskeagn (makrell i dette tilfellet).

IMGP2173-1.jpg

Liten tass, tatt på sandmark.

26022009394.jpg

Og så det nyeste skuddet på stammen, 1200gr. Tatt på blåskjell.

Det var vel de jeg hadde best bilde av.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har de siste årene fått de største rødspettene på rundt 50m dyp. De vi har fått på denne plassen har variert fra 800g til i overkant av 3kg. Agn har som regel vært reker og blåskjell,men har også fått fisk på sildefilet.

Denne plassen har relativt ren sandbunn, og har tidligere hatt et oppdrettsanlegg liggende, noe jeg tror har gjort at flatfisken har trekt hit pga alle blåskjell langs kjetting og tau.

Har dessuten fått flere rødspetter på grunnere vann, her er det mer blandingsbunn med mudder og sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Øvre halvdel av stigende tidevann og slett bunn. Sandmark, reke, strandsnegl eller fisk, som makrell, sei eller sild. Prøv så mange forskellige som mulig, samtidig. Ju ferskere agn, desto bedre. Hvitt bukskinn, perler, knapper og annet juggel over små kroker, en på slep og en på opphenger. Det er vanskelig å finne en plass der agnet får vere i fred fra blåstål, sypike etc. Blåskell smaker godt, men små nok stykker er vanskelig å feste skikkelig.

Har noen prøvet tangreker? De er passe små, og meget gode.

Har noen prøvet "Lawson Waterlight" ? Den borde suge til sig nyskerrige flyndrer fra et større område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du bruke små agn til rødspette?

Rødspetta tar gjerne store agn og er en rovfisk. Har selv persen min tatt på sluk, og har sett dem ta 380g storm shader. Hel sei har de også gafla i seg.

Derfor at spetten oftest er en forsiktig fisk, Vilhelm, som hellre sluker et lite stykke en et stort. Unntak sker selvfølgelig.

-Hvordan fikk spetten in den hele seien (fingerstørrelse?) i munnen?

Det kan godt være at en monster-spette gjør slik, men den allmendelige spetten som en vanligvis får, er <1kg og beskeden.

-HVOR har Du foresten sett desse fantastiske spettene? Lykkedes Du fange noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått flere her i Namdalen på større agn. Trond her på forumet fikk f.eks ei rødspette på 2,5kg på hel sei(15cm) i fjor. De store som er tatt på shad er tatt både på røst og andørja. Er også tatt rødspetter på shad rundt Tromsø sentrum. Hvorfor fiske målrettet etter mindre eksemplarer når det finnes større?

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått flere her i Namdalen på større agn. Trond her på forumet fikk f.eks ei rødspette på 2,5kg på hel sei(15cm) i fjor. De store som er tatt på shad er tatt både på røst og andørja. Er også tatt rødspetter på shad rundt Tromsø sentrum. Hvorfor fiske målrettet etter mindre eksemplarer når det finnes større?

Spetta er ikke redd for store agn,av mine ti største (2,20-3,256), så er ni tatt på 15-20 cm sandmark fisket på krok 2/0-3/0, har også sett flere bifangster tatt på pilk og sluk, så den går ikke av veien for å prøve seg på store bytter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har dessverre ikke tilgang til slike fantastiske fiskeplasser, så en bør vel bruke krok etter forventet fisk-størrelse? En spette er ikke en spette, her sørpå er de små fremdeles vanligst. En stor, glupsk fisk lar vel ikke et litet agn være bare for at det er litet? Rapportene her på siden er dessuten ikke representative, det fanges mange små, som ikke blir rapportert for hver stor som vi får lese om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sørpå ?- nå fisker jeg spette enda lenger sør en deg - og de blir store her også. Min pers er 2,23 (samme størrelse som Gismarvik sin, tatt på samme sted) - vi har også tatt en håndfull ttil på over 1,5kg på samme sted. Det gjelder om å finne de rette stedene - ikke bare klage over at de er mindre "sørpå"

edit

Forøvrig kjenner jeg til flere rødspetter på over 3 kg, tatt innefor en times kjøring fra deg mr.Butt (til og med over 4 kg om jeg ikke husker feil... - men den var kanskje 2 timers kjøring unna ? )

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jeg har funnet en plass med store spetter :)

77272_s.jpg

NB! FISKEN ER TATT I ETT KVEITEGARN.

På en av mine turer til troms, fikk jeg være med en kar og dra kveitegarn. Jeg takket selvfølgelig ja, selv om det var tidlig på morgenen. Han setter bare garn ett par ganger i året, for å få seg noen kveiter. Plassen garna var satt på, var mellom 15-25m dyp og med sandbunn. I garnet fikk vi en kveite på 5kg, en rognkjeks på 3,4 og denne rødspetta på hele 4,320. Det som var mest spennende med plassen, var at han bare hadde satt garn der en gang før, og da fikk han en rødspette på ca.4kg og en på rett over 5!

Til sommeren skal det fiskes med stang der, det blir nok kjedelig :o For de som lurer på hvor dette er, så ligger plassen ganske nært der øvre buksevann renner ned i fjorden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

For de som lurer på hvor dette er, så ligger plassen ganske nært der øvre buksevann renner ned i fjorden...

Ahh Glidelåsbukta ja..

Forøvrig spetter det står respekt av, håper du får god uttelling på satsingen din der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg heiv på meg våtdrakta i dag for å sjekke en bukt som jeg har fiska litt i i det siste uten særlig hell. Sandbunn fra 2 til 15 meter med markhauger over alt. Det var kremsikt så jeg fikk leita veldig bra, men eneste fisken jeg så ute på sanda var en liten lomre. Det snodige var at når jeg svømte inn igjen svømte jeg langs land over grusbunn på 1,5 til ca 4 meter, og der lå spettene strødd! Talte vel 10 spetter på 50m2. Grunnere enn det lå det kun skrubber. Må få låne kameraet ditt Hugo så kan jeg ta bilder!

Lurer på hvor mange fisker man kaster over i jaget på lange kast...

Endret av Seth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse nyttig informasjon for en som er ganske fersk på flyndremeite :unsure: Bra tråd dette! Har lært mye rundt dybder, bunnforhold, agn osv. Men hvordan er det med tider på året etter rødspette? Hvilke inntrykk sitter folk med der? de er vel generelt på større dyp på vinteren eller på vår /sommer, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.