Gå til innhold
Fiskersiden

Rødknurr på Børsa


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Hei

Var på Børsa i Trondheimsfjorden og dykket for to uker siden, og der kom jeg over denne knurren som jeg jo mener er en rødknurr selv om den mangler det blå båndet på brystfinnene, men jeg kan godt ta feil.

Er det vanlig med rødknurr så langt nord? Kjenner dere til om denne fisken har vært registrert der tidligere?

76151_s.jpg

76152_s.jpg

76153_s.jpg

Har sittet og behandlet bilder i hele dag.

Her er et bilde av en rødknurr fra Oltesvik. Legg merke til hvor stor forskjell det er på snuten til de to rødknurrene. Hvorfor det mon tro?

76188_s.jpg

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å vera rødknurr, ja. Den har "lyseblå" utbreiing her oppe i følge Pethon, det betyr at den er her iblant. Som Hugo seier, fekk eg ein like i nærheten av Børsa, men har også høyrt om nokre andre fangstar. Mulig den er vanlegare enn me trur, men folk trur kanskje at det er vanlig knurr (eller gjev blaffen i kva det er).

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Hugo, er det egentlig det? Svarthå, hågjel, havmus, lyr, torsk, breiflabb, tangsprell, sypike, paddetorsk, lange og pigghå er dei eg veit om, i tillegg reknar eg med at sei, sild og makrell er tatt. Og no rødknurr på dykking. Dykkarar har vel også rapportert steinbit og småflekka rødhai, men dette var nok sannsynligvis hågjel.

Hehe, når eg lista opp fann eg ut at lista var ganske lang likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Hugo, er det egentlig det? Svarthå, hågjel, havmus, lyr, torsk, breiflabb, tangsprell, sypike, paddetorsk, lange og pigghå er dei eg veit om, i tillegg reknar eg med at sei, sild og makrell er tatt. Og no rødknurr på dykking. Dykkarar har vel også rapportert steinbit og småflekka rødhai, men dette var nok sannsynligvis hågjel.

Hehe, når eg lista opp fann eg ut at lista var ganske lang likevel.

I tillegg så vi tengsnelle og stor havnål og masse uidentifiserbare kutlinger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Hugo, er det egentlig det? Svarthå, hågjel, havmus, lyr, torsk, breiflabb, tangsprell, sypike, paddetorsk, lange og pigghå er dei eg veit om, i tillegg reknar eg med at sei, sild og makrell er tatt. Og no rødknurr på dykking. Dykkarar har vel også rapportert steinbit og småflekka rødhai, men dette var nok sannsynligvis hågjel.

Hehe, når eg lista opp fann eg ut at lista var ganske lang likevel.

hvitting, hyse, bergnebb, knurr, lista blir ganske lang etterhvert ja. Har noen fått brosme der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Hugo, er det egentlig det? Svarthå, hågjel, havmus, lyr, torsk, breiflabb, tangsprell, sypike, paddetorsk, lange og pigghå er dei eg veit om, i tillegg reknar eg med at sei, sild og makrell er tatt. Og no rødknurr på dykking. Dykkarar har vel også rapportert steinbit og småflekka rødhai, men dette var nok sannsynligvis hågjel.

Hehe, når eg lista opp fann eg ut at lista var ganske lang likevel.

Storsil,laksesild er også fanget i børsa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt både knurr og rød knurr i skjørnfjorden? er det slik det skrives? haha. vertfall den fjorden med råkvågen helt innerst på fosen..

uten egentli å fiske etter slik fisk. til og med tatt på kasting fra båt etter SØ : S

Endret av st0rlaks1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjørnfjorden vert det vel skrive om det er der eg trur det er.

Uansett, i spørsmålet om knurr/rødknurr er det verkeleg viktig å dele orda rett. Knurr kan vera rød, og vert difor kalla rød knurr, medan rødknurr er ein heilt annan art. Begge artar er ikkje heilt uvanleg å få på sluk.

:angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjørnfjorden vert det vel skrive om det er der eg trur det er.

Uansett, i spørsmålet om knurr/rødknurr er det verkeleg viktig å dele orda rett. Knurr kan vera rød, og vert difor kalla rød knurr, medan rødknurr er ein heilt annan art. Begge artar er ikkje heilt uvanleg å få på sluk.

:angry2:

Gjør dette enkelt. Kall knurr for knurr og rødknurr for rødknurr, uansett farge på artene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.