Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddesaks.


Team Kaos
 Share

Recommended Posts

Trodde at bruken av gjeddesaks var forbudt i Norge jeg?Men ikke i følge Glomma Fiskeforenings regler.

Fiske med oter, langreiv, støkrok, ruse, kupe er ikke tillatt.

UNNTAK:

På isen er bruk av støkrok og gjeddesaks etter lake og gjedde tillatt. Til fangst av gjedde og lake er ruse tillatt hele året. Bruk av oter er tillatt på strekningen Lorentsstua til Spongfossen.

Dette står i regelverket deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 37. Forbudte tiltak og fiske- og avlivingsmetoder.

Tiltak av enhver art som ikke har annet formål enn å skremme fisken eller hindre dens frie gang er forbudt.

Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke:

1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.

2. Sprengstoff.

3. Skytevåpen unntatt for fangst av gjedde.

4. Elektrisk strøm.

5. Kunstig endring av vannføringen.

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.

7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.

Departementet kan forby andre fangst- og avlivingsmetoder.

Hentet fra: http://www.lovdata.no/all/hl-19920515-047.html#34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det jeg mente jeg også Espen,men hvorfor er det da lovlig der da? vet at foreninger kan justere lover og regler,men da er det kun hardere regler som blir godtatt ikke mildere.

Det kan jo være et gamelt regelverk som ikke er rettet etter at det ble forbudt,men da bør dem få beskjed synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Det er ICKE lovlig der - ref det jeg linket til - at de har glemt å fjerne det i sine "regler" gjør det ikke mer lovlig ihht Lov om laksefisk og innlandsfisk....

Så da synes eg du skal gi dem beskjed...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg er over gjennomsnittlig teit Espen, men hvordan kan du lese ut av denne § at gjeddesaks ikke er tillatt?

Jeg skal ikke gå inn på om det skal være forbudt eller ei, men gjeddesaks er jo en form for agnfiske! Bruk av treblekrok med en død agnfisk når du fisker etter gjedde vil svært ofte medføre større skader på gjedda enn hva en gjeddesaks vil gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke gå inn på om det skal være forbudt eller ei, men gjeddesaks er jo en form for agnfiske! Bruk av treblekrok med en død agnfisk når du fisker etter gjedde vil svært ofte medføre større skader på gjedda enn hva en gjeddesaks vil gjøre.

Det er nok riktig at en gjeddesaks kan forårsake minre skade enn en agnet treble eller jerk for den saks skyld.

Men her står det:

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.

En gjeddesaks er ikke beregnet for å slukes (da forsvinner effekten), men for å klappe igjen over "nebbet" til gjedda.

Ut i fra dette kan det tolkes som det ikke er tillatt å bruke saks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bruk av ESCA lysenhet er da forbudt i følge loven ? Er ikke den blitt populær da, til dypvannsfiske ?

Ref : 7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst

Har i og for seg blitt diskutert før, men dette er loven for lakse- og innlandsfisk. Havfiske omfattes med andre ord ikke av den.

EDIT: I tillegg er det vel en viss usikkerhet rundt nøyaktig hva som menes med kunstig lys i denne sammenhengen... Det er nærliggende å tro at det egentlig er snakk om feks lyskastere/lommelykter eller lignende som brukes til å enten lokalisere, lokke til seg eller "paralysere" fisken/krepsen... Uansett kan man trygt bruke lightsticks, esca eller lignende under havfiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok riktig at en gjeddesaks kan forårsake minre skade enn en agnet treble eller jerk for den saks skyld.

Men her står det:

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.

En gjeddesaks er ikke beregnet for å slukes (da forsvinner effekten), men for å klappe igjen over "nebbet" til gjedda.

Ut i fra dette kan det tolkes som det ikke er tillatt å bruke saks.

Joda jeg leser den, men en gjeddesaks er et redskap som blir agnet slik at fisken biter frivillig på slik sett så er denne redskapen å sammenligne med en agnet treblekrok. Jeg vet at noen overivrige fiskere tok opp noen gjeddesakser som var satt ut på isen i Mjærvann og overleverte disse til Lensmannen i Enebakk. Lensmannen gikk gjennom lovverket og enden på visa var at lensmannen måtte dra ut og levere tilbake redskapen til de som eide den da det ikke var forbudt å bruke gjeddesaks! Det du uthever er egentlig myntet på redskap som kjekser/stikker fisken uten at det benyttes agn mens gjeddesaks er et agnet redskap som fisken faktisk biter på frivillig, og det er en stor forskjell. Og helt riktig det du skriver om at en gjeddesaks ikke skal slukes av fisken, noe som heller ikke skjer. Saksa klapper igjen i nebbet på gjedda om den er agnet riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bruk av ESCA lysenhet er da forbudt i følge loven ? Er ikke den blitt populær da, til dypvannsfiske ?

Ref : 7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst

Dette er loven om INNLANDSFISKE (Forøvrig er lysdiskusjonen tatt i en annen tråd for litt tilbake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er loven om INNLANDSFISKE (Forøvrig er lysdiskusjonen tatt i en annen tråd for litt tilbake)

ok, så bare setningen over alle pungtene

Så vel i SJØEN som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av treblekrok med en død agnfisk når du fisker etter gjedde vil svært ofte medføre større skader på gjedda enn hva en gjeddesaks vil gjøre.

hvis en har gode nappvarsler/indikasjon, bruker passe kroker (str. 4-8) med små/nedbøyde mothakere og tar tilslag tidlig så må agnfiske med treblekrok være mye mer skånsomt enn gjeddesaks. understreker at jeg aldri har brukt gjeddesaks(og har ikke tenkt til å gjøre det heller), men synes detta utsagnet virker litt merkelig.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så bare setningen over alle pungtene

Så vel i SJØEN som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke

Det er fordi den omfatter andadrom laksefiske og innlandsfiske - setningen er derfor egnet til å spesifisere at den gjelder for de andarome artene også i saltvann...

Ellers tror jeg Avkroken har redegjort for det spørsmålet Per stillte meg på omtrent sammme måte som jeg selv ville gjort....

Det er forsåvidt godt mulig noen vil skape tvil rundt hvorvidt det er lovlig eller ikke ut fra tolkning osv, men det bør likevel være bred enighet om at redskap som lager såpass med skade på fisk som en gjeddesaks som bommer eller ikke treffer skikelig eller som er satt ut og "voktes" en gang pr dag eller lignende ikke er noe som bør nyttes som sportsfiskeredskap...

Når det er sagt så skal det innrømmes at jeg i yngre dager både har fisket med og lært hvordan redskapen fungerer, men at jeg, ettersom erfaring og videre innsikt i tradisjonelle fangstmetoder fikk virke litt, fant at dette ikke var et redskap jeg ville benytte mer totalt uavhengig av om det var lovlig eller ei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis en har gode nappvarsler/indikasjon, bruker passe kroker (str. 4-8) med små/nedbøyde mothakere og tar tilslag tidlig så må agnfiske med treblekrok være mye mer skånsomt enn gjeddesaks. understreker at jeg aldri har brukt gjeddesaks(og har ikke tenkt til å gjøre det heller), men synes detta utsagnet virker litt merkelig.

Det går ikke å sammenligne gjeddesaks med aktiv fiske med treble krok og nappvarsler. Gjeddesaks er et redskap som settes ut over natta og hentes dagen etterpå. Ser liten forskjell mellom støkrok og gjeddesaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som stilte samme spørsmål til AOF for noen år tilbake, og de mente i alle fall at det var forbudt. Husker ikke argumentet hvorfor. Er egentlig lit rart da det enå er lov og plaffe ned gjeddene med hagle og stutsare!

kan nevne at det ikke er bare leppa som får svi når de største mod av sakser klaper gjenn! Har selv tatt en på 2kilo der topppiggen sat godt plantet i haue på en steindød fisk... Så vis det er argumentet om at det skader fisk, også andre arter en gjedde som er intresert i agnfisken!??kan jeg forstå forbudet.

Jeg har prøvd det, men er mange år siden, nå henger de på hytteveggen.

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som stilte samme spørsmål til AOF for noen år tilbake, og de mente i alle fall at det var forbudt. Husker ikke argumentet hvorfor. Er egentlig lit rart da det enå er lov og plaffe ned gjeddene med hagle og stutsare!

kan nevne at det ikke er bare leppa som får svi når de største mod av sakser klaper gjenn! Har selv tatt en på 2kilo der topppiggen sat godt plantet i haue på en steindød fisk... Så vis det er argumentet om at det skader fisk, også andre arter en gjedde som er intresert i agnfisken!??kan jeg forstå forbudet.

Det rare, ja beint fram idiotiske, lavpannede, neandertalske og toskete, er jo at det fremdeles er lov å skyte gjedde. Forbudt når det kommer til alle andre fiskearter, men gjedda kan man skyte. Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke å sammenligne gjeddesaks med aktiv fiske med treble krok og nappvarsler. Gjeddesaks er et redskap som settes ut over natta og hentes dagen etterpå. Ser liten forskjell mellom støkrok og gjeddesaks.

hvis jeg har forstått riktig er støkrok et snøre med en vanlig krok/treblekrok på agnet med en agnfisk som tjores fast i isen via en stokk og står over natta? jeg synes både saks og støkrok er metoder som kan skade fisken og burde unngås. saksa kan klappe feil igjen over gjedda og skade istedenfor å drepe. dette tror jeg skjer oftere enn folk vil innrømme. for det er vel meninga at saksa skal drepe gjedda raskt? hvis ikke så er det ihvertfall en makaber fangstmetode på linje med bjørne/revesakser(som jo er forbudt for lenge siden).

gjedda kan også klare å rive av snøret saksa er festet i og gå en sikker død imøte(uten å bli utnyttet til mat).

med bruk av støkroken kan akkurat det samme skje, at gjedda ryker snøret og svømmer med en krok i svelget eller magen. her kan man jo argumentere for at det kan jo skje når en meiter med stang og snelle å. men da vil et motargument være at kroken vil sitte i ytre deler av munnen hvis en fisker på riktig måten og tar tilslaget tidlig.

et annet argument mot gjeddesaks og støkrokfiske er matverdien på fangsten. det er en kjnet sak at gjedder på over 7-8kilo er fulle av miljøgifter og er grove i kjøttet. de er rett og slett lite egnet til mat. med bruk av metoder som støkrok og gjeddesaks har man ingen kontroll på hvilken størrelse gjeddefangsten har. hvis man fisker med stang og snelle og gir tidlig tilslag, kan man nesten bestandig sette ut igjen de store gjeddene som egner seg bedre som topppredatorer enn matfisk. og heller beholde mindre fisk til mat.

og det at det er lov til å skyte gjedde er vel bare latskap fra lovgivende myndigheter. det er vel heller ikke så mange som minner de på det. tror ikke myndighetene ville ha stritta imot en lovendring hvis noen minnet de på dagens lovtilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro NJFF var ment å være et forbund som ivaretok sportsfiskeres interesser - men den gang ei. At de har spilt falitt i rovdyrpolitikken i tilegg er lite annet enn sørgelig.. :(

Vi skulle gjort som svenskene - for lenge siden!

Nå er det vel noen ting innen fiske som vi her på berget er strengere på en søta bror?

Jeg mener at det er lov å bruke levendes agn(les fisk) i Sverige under fiske.Mens ola dunk har et forbud mot det. Vet at det var snakk om å forby det i Sverige også,men vet ikke om det har gått igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he... Utrolig hva enkelte klarer å dra inn i en diskusjon om et fiskeredskap er lovlig eller ikke! Hva fanden ulvejakt har med gjeddesaks å gjøre skulle jeg like å vite. :( Er det slik at alle som benytter seg av gjeddesaks helt klart ønsker å skyte ulv...? Det er vel omtrent like sakelig som å påstå at en som bare får småfisk må være pedofil.

Spørsmålet var vel om det er tillatt å bruke gjeddesaks og det svaret er JA! Men, grunneiere (eier av fiskeretten) eller den han bemyndiger kan sette et forbud mot å benytte slik redskap! Akkurat som en grunneier kan bestemme at det er kun fluefiske som er tillatt på vedkommendes eiendom.

Det er mange år siden jeg brukte gjeddesaks og det kommer helt sikkert til å bli veldig lenge til jeg bruker det igjen. Årsaken til det er ikke at gjeddene blir så forbanna mye mer skadet av en gjeddesaks enn ved bruke av treblekrok for det er og blir en myte. Hovedårsaken er at det for meg er mye mer moro å ta gjedda med meitestang med en fiskesnelle enn på en gjeddesaks. Dengang jeg brukte gjeddesaks så fisket jeg akkurat på samme måte som jeg nå gjør når jeg ismeiter. Jeg var på isen og løp bort til den saksa som gjedda hadde gått på så raskt jeg bare kunne.

Jeg lurer egentlig på hvorfor man skal ha så forbanna mange og sikre meninger om fiskemetoder som en selv ikke bedriver? Og kanskje heller egentlig ikke vet så forferdelig mye om... Vi skal vel egentlig være glad for at folk er forskjellige og ønsker å benytte seg av forskjellige fiskemetoder. Det viktigste er vel at folk trives med det de gjør og at det er lovlig. Det å opphøye sin egen fiskemetode til mer høyverdig og moralsk mer riktig enn andres fiskemetode skurrer ganske mye i mine ører. Og om vi kommer over noen som haler opp mengder med gjedde for så å kaste disse inn i sivet så er det fullstendig forkastelig! Og det er forkastelig uansett om gjeddene er tatt på flue eller meite, under en form for slukfiske, med gjeddesaks, skutt eller tatt i garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.