Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som får no om dagen?


Tobba
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av MP

HAdde tenkt til å ta en tur i dag, men det blåser jo bikkjer her i Oslo. Er jo stadig folk som får fisk og framover kommer det bare til å ta seg opp! Lyse fluer om dagen når det er kaldt i vannet ja.

er jo bare å komme seg ut! fisken er ikke så var med litt krusninger på vannet. fluebris kaller vi stormene på østlandet her vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tobba

Hei

Er det no SØ og få om dagen? Eventuelt hvilke fluer fungerer best på denne årstiden? Lyse streamere?

Var ute her om dagen. på to timer fikk jeg 20 stk. Det meste mellom 30-45cm. (slapp ut de under mål) Bet best på hvit Zunker. Den største var på 1,3 kg. Det var en utrolig morsom dag, har tidligere i vinter bare fått en liten fis. [ :P ].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mista mitt livs sjø-ørret i dag [ :P ] kom som en plog etter møresilda holographic, og tok like ved føttene mine før den rusa 100 meter ut.. hadde ikke sjangs til å holde igjen med Fenwick spinnstanga (kastevekt på 3-15g), og plutselig var den vekke...jeg mistenker for små kroker på sluken... fisken var ikke et gram under 6 kg, og jeg har sjøvann i ansiktet enda etter at den snudde med sluken i munnen... sitter med den store skjelven her enda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :P ]Heia Vilhelm! Der røyk nattesøvnen for deg dei neste nettene.Det er slike opplevelser som forfølger deg resten av livet, men berre det å ha lurt drømmefisken til å ta er ein stor prestasjon. Håper du får revansje ved ein seinare anlednig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Mista mitt livs sjø-ørret i dag [ :P ] kom som en plog etter møresilda holographic, og tok like ved føttene mine før den rusa 100 meter ut.. hadde ikke sjangs til å holde igjen med Fenwick spinnstanga (kastevekt på 3-15g), og plutselig var den vekke...jeg mistenker for små kroker på sluken... fisken var ikke et gram under 6 kg, og jeg har sjøvann i ansiktet enda etter at den snudde med sluken i munnen... sitter med den store skjelven her enda....

Det hadde blitt min offisielle sørgedag[V]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den nationale lovgivning i DK siger at laks og sjøørret er fredet i de danske vassdrag fra 16. november til 15. januar. begge dag inkl. med da fisket i de fleste vassdrag forvaltes i sportsfiskeforeninger. kan denne periode være forlænget. i Karup å er fredningsperioden for eksempel fra 1. november til 1. marts. i Vejle å som jeg selv fisker meget i, er fredningsperioden fra 1. november til 1. april. den forlængede fredning har man indført for at skåne gjeldsfisken.

fisket efter nyopstegen SØ. starter som regel i det små i Maj. lidt flere fisk i Juni. opgangen kulminerer gerne i September. de bedste fisk får man som regel i Maj til Juni. sidste år fik jeg i Vejle å 7 SØ i Vejle å i perioden fra 11. juni til 4 juli. størrelsen var følgende: 1,5 kg, 1,5 kg, 2,9 kg, 3,8 kg, 5,1 kg, 5,1 kg, 5,3 kg. alle SØ og alle på fluer. fine fisk ikke sandt. skulle jeg anbefale en tur DK. efter SØ i åen. skulle det være i perioden juli til september.

håber du kan bruge oplysningerne eller skontakter du mig bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur idag, men det var relativt stille. Litt for lavt vann til at det blir noe fart i fisket. Nordøsten har presset vann ut av Oslofjorden i ukesvis. Noen bilder fra turen:

Denne plassen heter Luremusa. Trikset er å ikke gå rett bort til utstikkern i midten, ørretten står gjerne rett utenfor steinene (populært kalt "tappen") mellom buktene. En fin plass, men det var dødt idag.

2502200523264M2cOKzrWLv3BQ5Bed.jpg?95

Det var godt med mat i fjorden. I en liten nordvendt bukt fant jeg Neris, Ålekrabe og en annen børstmark typer av ukjent art. Mye mat i sjøen for tiden!

250220052311O8lQQ48quEV6ZnJWIp.jpg?29

Det ble fint måneskinn i 2000 tiden. Bildet er tatt rett etter at jeg mistet en fin fisk. At jeg aldri klarer å lære meg å ikke dra til i tilsaget!

250220052310ox9d1lpKcWXkGpS1DQ.jpg?82

Men det kom fisk på land også. Denne var helt usedvanlig stygg (edit; kan`ke bare legge ut stygge fisker, så jeg byttan ut med en liten og søt [ :P ]) Alle fikk friheten tilbake.

1803200515597PMuT19OwXDschfRVq.jpg?43

ALt i alt en fin tur i solskinn og måneskinn.

[ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Var ute på en 6 timerstur idag. Ikke det helt stor bette, for å si det sånn.

Etter at det ble mørkt tok denne mutantørretten. Jeg har sett noen ørretter med skader etter kroker i kjeven, men denne er nok en mutant. Underkjeven var vridd i 90 grader. Den kjempet som en villmann, så først trodde jeg det var kampen som hadde ødelagt kjeven. Derfor drepte jeg den tvert. Så gikk det opp for meg at flua satt i overkjeven... Også halen var unormal på denne ørretten. Den var mye stivere og større enn vanlig. Den kjempet heller ikke på vanlig ørrett vis, men gikk mer ned som en torsk, dog med ett rakkett hopp. Jeg har frosset den hel, så vist noen vil titte nærmere på den, så send meg en mail. Den veide 1184 gr og var 49 cm. Det gir en k-faktor på 1,01.

170320052321DiWBzVZfRkDlCSMu6X.jpg?22

170320052343B9dd91GhvsnwNPkkTz.jpg?44

170320052330ID1xB75YCupRPCJY9E.jpg?72

Den var ett sørgelig punktum for noen fine dager med fiske i Oslofjorden.

Jeg kommer ikke til å fiske på en ukes tid nå, så jeg håper andre kan overta med noen rapporter fra fronten.

Skitt fiske!

[ :P ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. den deformerte fisken som Brage fikk:

Vet jo ikke hva som kan ha skjedd med den, men denne historien fikk meg til å tenke på en sak jeg skrev for Aftenposten i begynnelsen av 1998.

Det handlet om hvordan millioner av oppdrettslaks på midten av 1990-tallet fikk abnorm vekst, fordi litt vel griske oppdrettere kjørte opp vanntemperaturen under klekkeprosessen fordi de ville øke veksten på rogna/yngelen - og fortjenesten.

Bare med en økning i vanntemperaturen på 2,5 grader skjedde det omfattende misdannelser på fisken.

Etter store tap på grunn av groteskt utseende fisk, fikk alle oppdrettsanlegg/klekkerier i Norge råd om at vanntemperaturen under klekking ikke må overstige 8 grader i de ti ukene det går fra eggene blir befruktet til yngelen gis mat for første gang.

Hvis det er slik at det for tiden er mye misdannet sjøørret (eller er fisken din muligens en laks) i Oslofjorden:

Kan dette skyldes svært milde vintre på Østlandet de siste årene?

Sjøørreten går normalt opp i gytebekkene i oktober, og hvis klekkingen skjer på samme måte som på klekkeriene er eggene klekket før jul.

Det har vært noen år nå med helt ekstreme temperaturer langt inn i desember.

Eller har fisken din vokst opp på et klekkeri langs Oslofjorden, og fått misdannelsene der?

Merker meg at nettopp deformert kjeve og hale, var et av de vanligste problemene på oppdrettslaksen.

Finnes det noen eksperter på forumet som kan si noe om disse "hobby-teoriene" fra min side?

Dere finner noen groteske bilder og mer detaljer om om problemene dette skapte i oppdrettsnæringen her (engelsk tekst):

http://home.online.no/~jfuruly/salmon/jannews.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske at det var en krokskade el, men skaden skyldes nok en genfeil. Underkjeven likner nøyaktig på den nederste fisken på jfuruly sitt bilde. Og det var ikke bare kjeven det var noe galt med, hele fisken virket anderledes. Litt vanskelig å forklare. Det burde vel vært tatt noen prøver av den så spørsmålet kan avklares?

Jeg drar på fjellet nå så jeg får ikke svar på evnt. henvendelser før etter påske. Skal gå på ski fra Fines og syd over. Kan ikke bare fiske! Legg ut fanst rapporter!

[ :P ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som fisken på bildet har en medfødt skade, misdannelsen er ikke ulik den som kan finnes på oppdrettsfisk. Om vanntemperaturen blir høy nok til at misdannelser kan forekomme er jeg ikke like sikker på, men det er ikke uvanlig med abnormal villfisk, på grunn av f.ex. genfeil eller mijøgifter.

Det kan forsåvidt sammenliknes med fysisk utviklingshemming hos mennesker.

Teorien er at i naturen er seleksjonspresset større, derfor vil slik fisk bukke under ganske raskt.

Forøvrig er det dokumentert i nyere forskning at temperaturer på over 10'C i rognfasen gir større andel misdannelser hos regnbueørret, og tilsvarende ved >8'C hos atlantisk laks.

Lars Thomas Poppe//

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.