Gå til innhold
Fiskersiden

Laksefiske i Lysakerelven


UngFluefisker
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg og en kamerat(christ3103) vurderer å fiske i Lysakerelven, grunnet dette er i vårt nærmiljø. Han har sett et eller annet sted en mann som fikk laks i denne elven. Hvor stor blir egentlig laksen i denne elva, og hvor er det best å fiske etter den??

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er "viking" på ofaforumet

Fisker en god del i lysakerelva både etter ørret og laks. Laksedelen er ikke spesielt lang, dessverre. Og fangstene er heller ikke de riktig store, likevell er det mulig å få noen laks der i løpet av en sesong fra 1 juli - 31sept. Vekta på laksen ligger som regel mellom 1-5kg, der mest fisk er på rundt 3kg, men hvert år tas det en eller to fisk opptill 7-8 kg. Det er nok det som er drivkraften til oss som tilbringer kanskje litt i overkant mange timer ved denne elva, muligheten til å kjøre laks opptill 7-8 kg i liten elv med lett utstyr.

Det er ikke noen elv jeg vil anbefale hvis du bare skal ha en laks, det kan fort gå dager og uker mellom hver fisk, alt ettersom nedbør og oppgang. Ovenfor fåbrofossen finner du brunørret i størrelse XXS, mange! Laks og SØ delen er vel ca 1 km fra lysaker til fåbro

Du skal ha litt flaks rett og slett, men selv om elven er ganske liten er det utrolig viktig med kjennskap til hvor fisken står ved forskjellig vannstand i de forskjellige kulpene. Til sammenligning prøvde en kompis seg i lysakerelva i fjor, han fisket nesten like mye som meg, og det er MYE, halve august og hele september, han mistet kun 1 laks! Jeg har fisket der noen sesonger og fikk 3 laks og 6 sjøørret i fjor.

Men dersom du har tid og tålmodighet kan det være verdt et forsøk, men ikke ha store forventinger, det er en vanskelig elv. Beste tiden er når elven har vært brun og "stor" noen dager i august/september, ganske sen oppgang av laks

Her er et lite klipp fra en 3kgs laks jeg tok i fjor: http://www.youfish.no/video/113/Laks-fra-lille-lysakerelva

Du får bare si ifra om du lurer på noe, Husk fiskekort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger heldigvios ikke fiskekort, under 16!!!

Vi er begge litt nybegynnere, jeg har fisket mest fjellørret og harr tidligere. Vi skal for det meste bare fiske for moro skyld, og begge har andre fritidsaktiviteter. Men takk før tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger heldigvios ikke fiskekort, under 16!!!

Vi er begge litt nybegynnere, jeg har fisket mest fjellørret og harr tidligere. Vi skal for det meste bare fiske for moro skyld, og begge har andre fritidsaktiviteter. Men takk før tipsene!

Det er kun gratis under 16 år i brunørret delen, fra fåbrofossen og oppover. Her skal det godt gjøres og ikke få ørret i mai/juni på flue, spinner eller mark :)

I laksedelen må alle ha fiskekort ;)

Endret av Frithjof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster et fiskekort sånn ca. egentlig? Kunne være kjekt å vite om jeg kanskje må spare.. Eller ta opp lån hos fatter'n...

Fiskekortet i Lysakerelven koster for junior sesongkort 200kr + 200kr i pant (dette får du tilbake når du sender det inn etter sesongen)

Senior sesongkort koster 250 kr + 250 i pant, her kommer også fiskeravgiften i tillegg

Endret av Frithjof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekortet i Lysakerelven koster for junior sesongkort 200kr + 200kr i pant (dette får du tilbake når du sender det inn etter sesongen)

Senior sesongkort koster 250 kr + 250 i pant, her kommer også fiskeravgiften i tillegg

Så jeg får tilbake 100% av prisen jeg betalte hvis jeg leverer den tilbake?? Det var jo ikke så ille hvis det er sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig video du la link til Frithjof..ser ut som ei spennende og vanskelig lita elv.

Jeg ble litt nysgjerrig på det du skriver i kommentarene til videoen, Ser det ligger tegninger og penger "klart" for å bygge laksetrapp. Det hinderet for videre vandring oppover i elva idag, er det naturlig eller menneskeskapt?

Jeg regner med at det er en naturlig foss og høydeforskjell.

Vi har endel sånne her i Trondheim vi også, der bare en liten foss og kun noen få meters høydeforskjell setter stopper for anadrom fisk. Hadde de kommet forbi denne fossen, så ville enorme produksjonsarealer vært tilgjengelige for laks og sjøørret.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekortet i Lysakerelven koster for junior sesongkort 200kr + 200kr i pant (dette får du tilbake når du sender det inn etter sesongen)

Senior sesongkort koster 250 kr + 250 i pant, her kommer også fiskeravgiften i tillegg

Det er nok slik Frithjof, at du også må løse fiskeravgift selv om du er under 16 år. Under finner du ordlyden i Lovverket.

§18. Barns fiske.

I vassdrag der rettighetshaver utsteder fiskekort har personer som ikke har fylt 16 år rett til fiskekort uten vederlag for å fiske innlandsfisk med stang og håndsnøre i perioden fra og med 1. januar til og med 20. august.

I andre vassdrag har personer som ikke har fylt 16 år rett til, uten rettighetshavers tillatelse, å fiske innlandsfisk med stang og håndsnøre i samme periode som nevnt i første ledd.

Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke i vassdrag eller deler av vassdrag som fører anadrome laksefisk. Bestemmelsene er også underordnet regler gitt i medhold av § 34.

Der fiske etter denne paragraf vil være til skade for fiskekulturtiltak eller hvor barns fiske er til vesentlig fortrengsel for rettighetshavernes fiske, kan departementet regulere utøvelsen av fisket. Departementet kan gi retningslinjer.

Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kreps.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik Frithjof, at du også må løse fiskeravgift selv om du er under 16 år.

Nei. der tar du nok feil, se f.eks her rogna http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500014204

"Barn og ungdom under 16 år skal ikke betale fiskeravgift. "

Jeg er uansett over 16 og betaler selvsagt fiskeravgiften, men barn under 16 slipper dette! :)

Stemmer det rigor at det er en naturlig foss som er årsaken til at SØ og laks ikke kommer seg videre oppover.

Denne fossen er litt mer enn noen meter, men som sagt så er planer og tegninger på plass.

76755_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/30782/76755.jpg

76756_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/30782/76756.jpg

Hadde fisken fått tilgang til gyteområdene ovenfor fossen hadde det vært en helt annen situasjon med kanskje en litt mer stabil små/mellomlaks stamme i elva, for ikke å snakke om sjøørret, her vil jeg påstå at sjøørretfiske i indre oslofjord ville tatt seg betraktelig opp! Elva har absolutt potensiale og gytestrekkene oppover er godt egnet til sjøørret.

Synes det er synd at disse områdene står og "støver" ned, området er preget av 1000-vis av kulepenn fisk, brunørret over 30 cm, er svær sjeldent her. Det er også ytterst få fiskere som benytter seg av kulepenn-fisket.

Endret av Frithjof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. der tar du nok feil, se f.eks her rogna http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500014204

"Barn og ungdom under 16 år skal ikke betale fiskeravgift. "

Jeg er uansett over 16 og betaler selvsagt fiskeravgiften, men barn under 16 slipper dette! :)

Stemmer det rigor at det er en naturlig foss som er årsaken til at SØ og laks ikke kommer seg videre oppover.

Denne fossen er litt mer enn noen meter, men som sagt så er planer og tegninger på plass.

76755_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/30782/76755.jpg

76756_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/30782/76756.jpg

Hadde fisken fått tilgang til gyteområdene ovenfor fossen hadde det vært en helt annen situasjon med kanskje en litt mer stabil små/mellomlaks stamme i elva, for ikke å snakke om sjøørret, her vil jeg påstå at sjøørretfiske i indre oslofjord ville tatt seg betraktelig opp! Elva har absolutt potensiale og gytestrekkene oppover er godt egnet til sjøørret.

Synes det er synd at disse områdene står og "støver" ned, området er preget av 1000-vis av kulepenn fisk, brunørret over 30 cm, er svær sjeldent her. Det er også ytterst få fiskere som benytter seg av kulepenn-fisket.

Kulepennfisk, tja, muligheten for større saker er vel til stede, noen slipper seg jo ned fra Bogstadvannet i vårflommen og blir stående i de mange kulpene nedover i elva. Har iallefall fått mer enn "kulepenner" i tidens løp. Skal man fiske laks og sjøørrett i Bærum er det kanskje like greit å prøve Sandvikselva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulepennfisk, tja, muligheten for større saker er vel til stede, noen slipper seg jo ned fra Bogstadvannet i vårflommen og blir stående i de mange kulpene nedover i elva. Har iallefall fått mer enn "kulepenner" i tidens løp. Skal man fiske laks og sjøørrett i Bærum er det kanskje like greit å prøve Sandvikselva?

Det fåtallet av ørret som slipper seg ned fra bogstad blir promille i forhold til all småfisken. Ja dette er gjerne store fisk, men det er svær få av dem, det kryr ikke akuratt av storørret i gjeddevannet bogstad!

Det er klart det er muligheter for større fisk, det vil det jo alltid være. Men når jeg ser på gamle fangsrapporter fra tidligere sesonger må man opp i en 100-150 ørret for hver fisk over 30 cm! På turer i mai/juni blir det som regel en 15-20 ørret på noen timer, fra 10-25 cm, det vil jeg kalle kulepenner.

Kjenner mange av de som fisker i elva, flere med over 30-40 års erfaring sier det samme.

Det er voldsomt mye smått, det tror jeg du må være enig i? :)

Det hjelper fint lite på sjøørret-bestanden hvis vi bare drar til sandvika for å fiske, her trengs det trapp og klekkeri! Ingen problemer løses ved å bare dra til sandvikselva. Det er kun fisketryket som blir større da, og bestanden i sandvikselva er ikke akuratt helt stabil etter flere år med død i elva.

Nei, jeg ser helst at jeg slipper å dra til sandvika for å fiske laks når jeg tross alt bor ved siden av Lysakerelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. der tar du nok feil, se f.eks her rogna http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500014204

"Barn og ungdom under 16 år skal ikke betale fiskeravgift. "

Jeg er uansett over 16 og betaler selvsagt fiskeravgiften, men barn under 16 slipper dette! :rolleyes:

Det ser ut til at forskriften fra DN og ordlyden i Lov om Laksefisk og Innlandsfiskeloven ikke er helt samstemte. Jeg ser nå at det i innledningen i loven er gjort endring gjeldende. fra og med 1/1-2009.

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fåtallet av ørret som slipper seg ned fra bogstad blir promille i forhold til all småfisken. Ja dette er gjerne store fisk, men det er svær få av dem, det kryr ikke akuratt av storørret i gjeddevannet bogstad!

Det er klart det er muligheter for større fisk, det vil det jo alltid være. Men når jeg ser på gamle fangsrapporter fra tidligere sesonger må man opp i en 100-150 ørret for hver fisk over 30 cm! På turer i mai/juni blir det som regel en 15-20 ørret på noen timer, fra 10-25 cm, det vil jeg kalle kulepenner.

Kjenner mange av de som fisker i elva, flere med over 30-40 års erfaring sier det samme.

Det er voldsomt mye smått, det tror jeg du må være enig i? :)

Det hjelper fint lite på sjøørret-bestanden hvis vi bare drar til sandvika for å fiske, her trengs det trapp og klekkeri! Ingen problemer løses ved å bare dra til sandvikselva. Det er kun fisketryket som blir større da, og bestanden i sandvikselva er ikke akuratt helt stabil etter flere år med død i elva.

Nei, jeg ser helst at jeg slipper å dra til sandvika for å fiske laks når jeg tross alt bor ved siden av Lysakerelva.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med det du skriver i det siste avsnittet vedr. Sandvikselva. Kan du forklare litt nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva du mener med det du skriver i det siste avsnittet vedr. Sandvikselva. Kan du forklare litt nærmere?

Det var et svar på Pipo sitt spørsmål om at det er like greit å dra til sandvikselva hvis man skal fiske SØ/laks :lol: Men nå var det ikke Sandvikselva denne tråden dreide seg om uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor stor ørret er det mulig og få der tror du/dere

I laksedelen ble det faktisk tatt en brunørret iår på 1.3kg. Det var en svært gammel fisk.

Når du spør hvor stor ørret det er MULIG å få, så undrer jeg litt. Det er ikke akkurat lett og si hvor stor fisk man kan få, men har hørt rykter om fisk mellom 2-3 kg i "ørretdelen".

Men som frithjof sier så er det utrolig mye smått oppover. Har vel fisket der nå i 4 år, og det har blitt en del turer siden jeg bor like ved. Den største jeg har fått har vært på 34cm. Det er ikke akkurat en elv man drar til for å få storfisken, men det er morsomt å dra noen turer i starten av sessongen med 2#-ern og lure noen ørret på tørt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo veldig fint ut å fiske i elven da =-) Kan noen gi et bilde over kart hvor du/dere har merket av de beste stedene?? Ok om dere ikke vil, men tviler på at jeg kommer til å fiske der hver dag under sesongen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.