Gå til innhold
Fiskersiden

Håkons fototråd


Recommended Posts

Legger ut et par bilder tatt av kompis Håkon- ofte med på fisketurer sent på kvelden, og en hyler med kamera. Denne småsilen tok vi med håv faktisk forrige kveldstur og Håkons saltvannskar ble neste stoppested.

3326613106_5eee2fc73f_o.jpg

Flotte bilder av en fisk som er vanskelig å fotografere.

Er dere sikre på at det ikke er en havsil? Eneste måten å skille dem på er å telle finnestrålene hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi er ikke 100% sikre- noen som klarer telle?

Fra www.imr.no

Bare spesialister kan skille denne arten fra småsil, som den har vært oppfattet som en underart av. Havsil har 55-63 stråler i ryggfinnen, småsil 51-57. Arten mangler skjell på basis av halefinnen og skiller seg også fra småsil ved at bukskjellene er ordnet i uregelmessige rekke. Ryggen er mørkegrønn, ellers er fisken sølvhvit.Havsil blir større enn småsil, opptil 24 cm lang

EDIT:

Jeg teller 59...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tilbakemelding fra fotograf her som har konkludert med småsil, men ikke med 100% sikkerhet:

A. tobianus har skjell på lateral linjen foran ryggfinnen, A. marinus mangler skjell i et tverrbånd foran ryggfinnen.

A. tobianus har skjell på haleroten, mangler hos A. marinus.

Skjellene på buken er gruppert i "V'er" hos A. tobianus, men ikke hos A. marinus hvor de er "løst gruppert".

Står også nevnt noen steder at A. marinus lever dypere.

-Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg på hvor gode jeg syntes en del av de bildene er ja !!

De fleste av disse bildene er faktisk tatt med ett 3-4 år gammelt crappy kompaktkamera - noe som viser at med litt kreativitet og tålmodighet så får man tatt veldig bra bilder også med slike !

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener jeg faktisk har lagt den ut før og jeg :lol:

edit : etter avtale med Håkon..

http://www.flickr.com/photos/cyprinoid/

Dævven! Mye bra der, tror faktisk dette er det tøffeste fiskebildet jeg har sett noen gang. Fantastisk!

2910133608_b678de59f4_o.jpg

Godt gjort å få til et så bra bilde av en tulleart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.