Gå til innhold
Fiskersiden

Ovnsbakt ørret


Oz
 Share

Recommended Posts

Dette er hva jeg synes er snop da:

Fyll fisken med fersk dill, grovt havsalt, sort pepper og limebåter.

La den stå i ovnen i 30min på 175grader, eller til kjøttet slipper bena.

Du kan også legge litt grovhakket vårløk inni.

Enkelt og greit?

Endret av Rage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg filetene i alufolie med skinnsiden ned. Oppå har du salt, pepper\sitronpepper, laubærblad ( ca. 1 1\2 blad i småbiter per filet) og Kviteseid smør i små klumper, omtrent 1 ss per filet. Lukk godt igjen.

Stekes midt i ovnen i 15min på 180c :)

Server med mandelpotet (evt. Kerrs Pink), agurksalat og rømme.

Mmmmmmmm!!!!

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mannfolk flest liker å overkoke fisk på samme måte som kotelettene skal være svarte :)

Om man fileterer en kilos ørret og baker den i folie med smør trenger den ikke mer enn 15 min! Hel fisk er noe annet..

Prøv og bli positivt overrasket :o

Med fileter er saken en annen.

Tenkte hel fisk her nå, det gjorde nok Trittus også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 30min på kilosfisk hel, ca 20min på filet ville jeg sagt :)

Kan legge til at:

Løkbåter

Sitronbåter

Eplebåter

Er blant noen av båtene som kan heve ovnsbakt fisk et ekstra hakk :)

Dropp løk og sitron . Apelsin er tingen ellers funker faktisk det meste er kun fantasien som setter grenser.

skal mye til før det smaker høøøøg :o

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ovnsbake en kilosørret og trenger noen tips. Hva bør jeg putte inni? Hvilken temp? Hvor lenge? hvilket tilbehør? Tips, tips, tips :o

:) Det spørs om liker ørret eller ikke. Men om du liker fisk så liker ikke jeg å ødelegge fisken med alt for mye rart. Hel fisk så bruker jeg ekte smør, salt, pepper, masse hakket persille, eller bunt. Til nød litt dill. Presser en sitron og lar det gå inn i buken sammen med smør og gressløk og krydderet.

Skallet på sitronen kan sette alt for kraftig smak om det ligger litt for lenge i ovnen. Dette går inn i buken. Pakkes inn i kraftig foile eller to lag, og bretter folien sammen på topp slik at den får en lomme å dampe i.

Så legges den inn i ovnen slik at den ligger med buken opp. Sitron kan erstattes med en skvett nøytral hvit vin. Da beholder den meste parten av sin fine smak og aroma. Så kan en heller lage en saus med litt annen smak om en ønsker. Eller krydder smør. En annen sak som passer godt til fisk er Fennikel i fersk form, men en skal være varsom med bruken. Det å bholde litt av den opprinnelige smaken av en god ørret syntes jeg er viktig. Så kan en heller piffe opp med tilbehøret. En anne variant er å bruke filet og smøre den forsiktig inn med pesto. Det gjør jeg på feit laks en gang i blandt, men "den føler jeg tåler mer" enn en ørret. Smaken er heldigvis forskjellig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all hovedsak er det vel to måter å lage til fisk på. Den ene tradisjonelle varianten der less is more og det faktisk smaker fisk, og ikke minst hva slags fisk man serverer, den andre mer eksotiske der man pøser på med forskjellige ingredienser som gjør at det forsåvidt smaker godt av ting, men knapt fisk. Har prøvd begge deler. Til fisk som i utgangspunktet har en særegen smak foretrekker jeg det første. Til det andre må jeg innrømme at det skal endel krydder og greier til før fiskekaker av sei og gjedde blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det store spørsmålet er:

hvor fikk DU den ørreten i fra Oz?

oppskrift:

5 liter vann

1 kg salt

1kg ørret

1 boks med makrel i tomat

kok i 3 timer, til fisken ikke kan skilles fra vannet.rør i makrellboksen

spises gjerne lunken med sugerør

oppskrift 2:

fisken renses og skrapes lett

snitt sidene på fisken og gni inn dill/smør/salt/piripiri i skinnet

fyll fisken med f.eks div løk og rotgrønnsaker i blandet stekt bacon i microbiter

stek på 190-220 grader, sjekk etter 25 min, slipper fisken ryggraden, er den ferdig.

evnt varmluft for sprøtt skinn de siste minuttene

formen fylles med tilbehør ELLER det du skal lage saus på. (kraft til saus kan med fordel øses over fisken hvert 5 min)

good luck :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fyttirakkern... Ikke for at det ikke er godt på brødskiva ass, men aromaen av varm makrell i tomat (den biten som blei igjen og glemt på kjøkkenbenken i solsteika) fortjener ingen... ;)

er vel rundt der tempen på denne gourmeretten skal ligge, rundt romtemperatur, gjerne litt over, men ikke varmt heller.

(ikke skrem Oz ifra å prøve dette da :blush::lol::lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Får vel takke for gode tips :) Det ble til at jeg stappa den med dill, smør, salt, pepper og litt sitron. folie rundt og i ovnene i en drøy halvtime. Smakte fantastisk. ;)

Kim Andre: Jeg fiska den selv faktisk. Bifangst selvsagt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.