Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling I sjøen /moral


stegg
 Share

Recommended Posts

HMMM Ønsker debatt om emnet da jeg mener loven er helt vanvittig.

Refleksjon

1)

Skal man trolle i havet uten å være på jakt ette fettfinne da sier Norsk lov at man kan bruke feks 10 stenger på en gang så langt alt greit.

2)

Skulle du ta deg en tur ut å fiske målrettet etter fettfinne gjelder 2 stenger pr båt.

Min menig er og blir 2 stenger fra båt uansett art eller fritt antall uansett art. så kan man heller regulere med baglimit og minstemål.

Noen som vil være med på refleksjon hvor går grensen på hva som er greit.

Etter mitt skjønn betyr det at denne loven kan tøyes veeeelidig langt

fyr løs :blush:

Får vel kaste den første steinen ,siden jeg sitter godt plantet i glasshus.

Det er lovlig og greit å fikse med 12 stenger hvis man driver C/R på alt av fettfinne..

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Inrømmer lett at jeg bruker 4 eller 5 stenger. synes faktisk at det er lettere å få fettfinne fra land enn fra båt.

Stiller meg vel laglig til for hogg, men jeg har aldri beholdt mere enn 10 fisk i løpet av et år(båt, elv og land totalt både laks og sø), så min samvittighet er god selv om jeg bryter loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil lovens lange arm syns om det skulle ligge et par buer og en fjøslaks i båten samtidig som 12-14 stenger henger etter båten?

hvis de reagere på det så burde de begynne å følge nøyere med i nyhetsbildet. det burde nesten bli lagd et tillegg i lovverket om at man kan kverke så mange som mulig av o-fisk. kan jo være litt vanskelig med forskjell på SØ/villaks og fjøslaks, selv for lovens lange arm så det kompliserer jo å ta med fjøslaks i et sånt lovtillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag limit.

Nå setter det utrolige krav til fiskeren selv å bedømme når C/R er fornuftig.

Men har man 12 stenger ute og kun 2 fisk som limit, er man ute på tynn is.

Teknisk sett kan du kroke 12 fisk som må bøte med livet pga av skader.

Derfor burde all fiske etter arter som det er baglimit på, begrense antall stenger til bag limit eller det som er igjen.

Altså må ei stang vekk når en fisk er tatt livet av.

Ingen grunn til å stole på menigmann som vil ha et arsenal av unnskyldninger for at bag limit er sprengt.

Dette vil underlette jobben til oppsyn og lette regler å forholde seg til.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag limit.

Nå setter det utrolige krav til fiskeren selv å bedømme når C/R er fornuftig.

Men har man 12 stenger ute og kun 2 fisk som limit, er man ute på tynn is.

Teknisk sett kan du kroke 12 fisk som må bøte med livet pga av skader.

Derfor burde all fiske etter arter som det er baglimit på, begrense antall stenger til bag limit eller det som er igjen.

Altså må ei stang vekk når en fisk er tatt livet av.

Ingen grunn til å stole på menigmann som vil ha et arsenal av unnskyldninger for at bag limit er sprengt.

Dette vil underlette jobben til oppsyn og lette regler å forholde seg til.

I Sverige som trolling er en langt mer utbredt fiskeform skal fisk settes ut død eller levende, da er det ikke opp til hvermansen og bedømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder vel i Norge også, iallefall med garnfiske skulle du være uheldig å få en SØ i garnet. så skal den slippes uansett. Det samme må vel gjelde hvis du troller med 12 stenger, om det er klart nok definert vet jeg ikke ?

Praktiseringen er vel å fiske med flere stenger, etter første fettfinne ombord så fiskes det kun med 2 stenger har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C/R av dau fisk ser jeg ikke hensikten med dessverre :P så hva de enn måtte gjøre i Sverige er uinteressant.

Skulle det være stor dødlighet etter fangst har trollingfolket et problem med baglimit hvis C/R er målet og baglimit er under antall stenger ute.

Begrensninger i antall snører vil også treffe ståsnørefisket på fjord isen.

Likt for alle er helt greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Utfordringen her er vel som ellers i tilsv. diskusjoner. Du vet jo aldrig hva som biter på det du har noe hengende ute. Og da kan en jo ønske at det er en fjøslaks eller bue. Men det kan jo være noe helt annet.

"Og hvorfor skal en på død og liv ha eks 10 stenger ute på en gang??"

Sverige har mye strengere regler generellt. Både i innsjø og hav når det gjelder prikk fisk.

Jeg har selv sett to i gjennom årene som er tatt for å fiske ulovlig fangst av sjøørret. En fluefisker med X antall under minstemål. Han kom fra det noen kroner fattigere, men fikk beholde stang etc. Tror faktisk han ikke visste bedre Samt en som satte garn etter ørret og ble tatt. Båten ble tatt og en bot ble ilagt. jeg syntes det er helt ok. Jeg vet ikke om det var tilfeldig, men begge var norbaggar i sverige. Når en ikke kan garantere hva som en får på kroken så får en holde seg til lovlige former å gå foran. Som en sier; en sitter i glasshus. Kan ikke begynne å kaste stein på allt annet en ikke liker av oppdrett og garn, kilenøter og andre ting. Men jeg liker å kaste stein på enkelte ting i denne forbindelse. Det er vel egentlig ikke så stor forskjell på hvordan man bryter ett forbud. Jeg er mer og mer opptatt av at sportsfiskere skal gå foran, vis modersjon, og lære den oppvoksende slekt at det er viktig å ikke høste mer enn det som er lov eller bærekraftig. I 2008 økte utsetting av laks voldsomt. Det gjaldt særlig der en fikk en hunnfisk. Og fikk du kvoten din var du ferdig for dagen eller uka. Og etter tellingene i høst både i finnmark og sørtrøndelag har alle de elvene hatt godt over målsetningen for gytebestandmål på høsten. Det viser at mye fisk har overlevet utsetting. Selv om det er et etisk dilemma med fang og slipp. Men for de av oss som gjennom mange år har lest fiskeblader fra det store utland er jo dette vært meget vanlig vært i mange år.

For ikke å si reglen. Jeg ønsker ikke at det skal gå så langt her på berget, men det blir flere fiskere, og bedre fiskere, og bedre utstyr. Det krever mer av oss som fiskere på våre holdninger. Vi driver da med sporten for at vi skal ha det trivelig, duppe nye fluer og prøve nye ting. Ha det trivelig med kompiser etc.

Men det er klart at det kan være mer vanskelig med fang og slipp etter hva for ett utsyr en bruker. Flue og sluk er sjelden problem, mens en markekrok kan sitte langt ned i halsen. Men jeg er da for at DET SKAL SETTES UT om det kommer inn under bestemmelse for område en fisker i uansett. Jeg syntes danskene har ett meget bra ord for sportsfiske; LYSTFISKE er det ikke det det bør dreie seg om når det kommer til stykke!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall stenger - ett fett!

Antall fisk derimot - bag limit!

MEN - for oppsynet kan ikke dette være lett? En som troller med to snører, vel - han troller lovlig etter hva som helst og kan fritt passere. En som har et helt pinnsvin i sving på hekken, han bør vel kontrolleres? Hvordan i alle skal i tilfelle vedkommende som inspiserer skille mellom fettfinnetrolling og annen fiskejakt?

Tipper de aller færreste noen gang opplever kontroll, eller gjør dere det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ lett er det ikke å fylle båten med fettfinnefisk selv om man troller, at man ikke fint kunne bruke mange stenger. Men 2 i sjøen, og ofte 4 i ferskvann etter ørret virker noe særnorsk.

Selv fisker jeg faktisk ikke med mer enn 2 stenger etter SØ, men syns man godt kunne benyttet flere.

Skulle man fått en eller to SØ, og ha 10 stenger ute,så er det ingen som kan si att du ikke fisket med 2 når du fisket etter SØ. Du har bare gått over til å fiske Lyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er mange her som ikke har vært med på trolling før utfra hva dere skriver.

For meg dreier det seg om å bli likestilt med meitere , seifiskere, isfiskere osv.

syns det er en merkelig praksis at man kan ta opp ved sø fiske 100stk 35 cm sø iløpet av en dag, det er helt lovlig.

Skulle jeg eller andre sette ut stang nummer 3 eller 4 i sjøen da gjør vi oss til lovbrytere(forutsatt at målet med turen er sø)

NISSENORGE

Nei øk minstemålet til 50cm eller 60cm på sø og 60cm på laks.

Infør baglimit så er hele dette stangstyret over.

Inntil da kommer jeg til å fortsette å frekventere søtabror.

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig irriterende regel med max to stenger! Spesielt hvis man er interessert i "sporten" trolling i sjøen. Mulig jeg er en elendig fisker som ikke får mye fisk når jeg troller, men mye av gleden/spenningen min ligger i å prøve å overliste ørreten ved bruk av forskjellig utstyr. Og gleden blir større ved å eksperimentere med feks to stangparavaner, 1-2 vanlige overflatedorg og 1-2 stenger i dyriggen. Blir ikke svett av å ta ørret av krokene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er mange her som ikke har vært med på trolling før utfra hva dere skriver.

For meg dreier det seg om å bli likestilt med meitere , seifiskere, isfiskere osv.

syns det er en merkelig praksis at man kan ta opp ved sø fiske 100stk 35 cm sø iløpet av en dag, det er helt lovlig.

Skulle jeg eller andre sette ut stang nummer 3 eller 4 i sjøen da gjør vi oss til lovbrytere(forutsatt at målet med turen er sø)

NISSENORGE

Nei øk minstemålet til 50cm eller 60cm på sø og 60cm på laks.

Infør baglimit så er hele dette stangstyret over.

Inntil da kommer jeg til å fortsette å frekventere søtabror.

Du ønsket debatten.

For at ikke bukken skal passe osv..., har det kommet noen innspill fra meg bla.

Ingen ønsker at isfiskere fritt kan pepre sjøisen med ståsnører. Bruk ikke de som eksempel når antall snører skal bestemmes. Det vil falle på sin egen urimelighet.

Prøv heller å spill med åpne kort, for det er veldig lett å gjennomskue det. At ei fullrigget skute med alle duppeditter har større mulighet for å drive et mer målrettet fiske er det ingen som helst tvil om.

Men for all del, dra til Sverige. Men det hjelper ikke debatten her hjemme.

Du nevnte minstemål, men hva med max mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ønsket debatten.

For at ikke bukken skal passe osv..., har det kommet noen innspill fra meg bla.

Ingen ønsker at isfiskere fritt kan pepre sjøisen med ståsnører. Bruk ikke de som eksempel når antall snører skal bestemmes. Det vil falle på sin egen urimelighet.

Prøv heller å spill med åpne kort, for det er veldig lett å gjennomskue det. At ei fullrigget skute med alle duppeditter har større mulighet for å drive et mer målrettet fiske er det ingen som helst tvil om.

Men for all del, dra til Sverige. Men det hjelper ikke debatten her hjemme.

Du nevnte minstemål, men hva med max mål?

Skjønner ikke hva du mener med lett og gjennomskue på meg virker dette som en forutintatt holdning at vi som troller ikke følger regler og lover dette er ikke riktig.

I det trollingmijøet jeg frekventerer er det ikke matauk men det å få stor fisk til å hugge som er hovedmålet dette være seg fettfinne, gjedde, kveite osv

Sjønner at mange som ikke har kunnskap om trolling tror at vi tømmer vassdrag og sjøen detter er en myte.

Mitt mål er likebehandling.

I randsjorden som jeg til daglig fisker i er det stanbegrensnig på 4 stenger uansett art helt ok.

Har alldri blitt kontrollert på dette, men vi som bruker fjorden ofte fisker med 4 stenger .De som ønsker å fiske der og er nye blir konfrontert med stangbegrensning om de blir på truffet av meg eller andre.

Lett og forholde seg til.

Personlig mener jeg at det bør inføres baglimit og mål på fisk som tas opp, mulig også maks mål.

Når det gjelder mål og baglimit har det effekt i seg selv bare ved å innføre det(selvjustis )

Når det gjelder trolling så er det meget sjelden at fisk sluker agnet, den krokes i det den hugger og sitter som regel langt fram i munnen( se bilder på bloggen min eller tråden til Audun om der ser du kroker i munnen på fiksen).

Antall fisk som tas opp av vannet og kakkes er vel det som er viktigst tenker nå jeg ikke hvor mange stenger som det fiskes med.

Min kommentar med at jeg troller etter sø og laks i Broderlandet er ganske enkel der er miljøet større lovverket tilrettelagt bedre for oss som driver med trolling og elsker denne fiskeformen.

På mine turer til väneren/Simris har jeg fremdeles tilgode å møte noen som driver med ulovligheter være seg minstemål ,stangbegrensning eller baglimit.

(ble litt rotete dette men ,men) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fire stenger til alt burde holde og baglimit på SØ,laks,HA,kveite og torsk om nødvendig. Lag en enkel regel som gjelder både salt og ferskvann, være seg meite,isfiske eller trolling. Vet ikke hva baglimiten skulle være, men hvis hovedmålet for sportsfiske er rekreasjon, så kan vi generelt si fire av vær art. Da blir regelen enkel, maks fire stenger og fire av en art. Lett og huske, lett å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med åpenhet, mente jeg at man kan justere fisket sitt slik at bifangster av SØ blir mindre når bag limit er nådd. Fortsetter man fisket sitt med samme oppsett og på plasser hvor man vet at sjansen er stor for SØ, blir det useriøst å si etterpå at man fisker etter lyr, makrell osv..

Utsagn som lufte gullfisken blir mer troverdig.

Men av uvitenhet: Er 12 stenger knyttet opp i mot båten eller antall fiskere ombord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med åpenhet, mente jeg at man kan justere fisket sitt slik at bifangster av SØ blir mindre når bag limit er nådd. Fortsetter man fisket sitt med samme oppsett og på plasser hvor man vet at sjansen er stor for SØ, blir det useriøst å si etterpå at man fisker etter lyr, makrell osv..

Utsagn som lufte gullfisken blir mer troverdig.

Men av uvitenhet: Er 12 stenger knyttet opp i mot båten eller antall fiskere ombord?

stenger i trolling er pr båt noen plasser pr pers.

I vänern feks er det 10 pr båt.

Østersjøen fritt antall.

I Norge varierer det

Her er et vassdrag

http://eikernfiskevern-forening.net/Info%20Trollingkort.html

Et annet

http://www.tyrifjorden-trolling.no/fiskeregler.htm

en tredje

http://www.randsfjorden.org/index.php?opti...id=46&Itemid=57

En fjerde

http://www.trollingklubben.no/mainmenu.asp?refnr=7

Havet

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500014206#frabaat

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippielt for fri bruk av antall stenger, innføring av baglimit, høyne minstemålet, strenge straffer for å ikke overholde baglimit/minstemål.

Samtidig ser jeg det komiske, for ikke å si det umulige, at flere båter kjører 60 meters bredde i Oslofjorden en solrik sommerdag. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er dr. professor i SØ-fiske, men 35cm minstemål er helt sikkert gjennomtenkt fra direktoratet.

Snakker vi trolling ( dorging sier vi i midt-norge) i sjøen går det ikke med 4 stenger pr båt.

Skal 5. mann være tilskuer liksom? Det er min objektive oppfatning.

Nekter å tro at sportsfiske utenfor 100meter'n har noen effekt på reproduksjonen.

Likevel, kjør på med 200 meter fredningssone! :lol:

Nå skal jeg mote meg opp til den lange (1 minutt ) spaserturen ned til fjorden å dra en ørret.

Snakkes i bar'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolling og dorging er to forskjellige ting. Dorging er og mer eller mindre ha uti en stang eller to etter en båt, i trolling er mer avansert og det benyttes ofte planerboards, dyprigg o.l., samt at man ofte fisker med flere stenger. Tror det er definisjonen hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er dr. professor i SØ-fiske, men 35cm minstemål er helt sikkert gjennomtenkt fra direktoratet.

Snakker vi trolling ( dorging sier vi i midt-norge) i sjøen går det ikke med 4 stenger pr båt.

Skal 5. mann være tilskuer liksom? Det er min objektive oppfatning.

Nekter å tro at sportsfiske utenfor 100meter'n har noen effekt på reproduksjonen.

Likevel, kjør på med 200 meter fredningssone! :lol:

Nå skal jeg mote meg opp til den lange (1 minutt ) spaserturen ned til fjorden å dra en ørret.

Snakkes i bar'n!

Ved trolling kan en mann fiske med 10-12 stenger fra en båt uten kluss og tullball.

les litt om trolling så skjønner du bedre. Her feks.:o

http://www.regalmarin.se/dummies.htm

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.