Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling I sjøen /moral


stegg
 Share

Recommended Posts

stenger i trolling er pr båt noen plasser pr pers.

I vänern feks er det 10 pr båt.

Østersjøen fritt antall.

I Norge varierer det

Her er et vassdrag

http://eikernfiskevern-forening.net/Info%20Trollingkort.html

Et annet

http://www.tyrifjorden-trolling.no/fiskeregler.htm

en tredje

http://www.randsfjorden.org/index.php?opti...id=46&Itemid=57

En fjerde

http://www.trollingklubben.no/mainmenu.asp?refnr=7

Havet

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500014206#frabaat

Hva menes med § 7 her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...tml&emne=dorg*&

Hva er andre dorgereskaper? Kommer trolling inn under den paragrafen?

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ved trolling kan en mann fiske med 10-12 stenger fra en båt uten kluss og tullball.

les litt om trolling så skjønner du bedre. Her feks.:lol:

http://www.regalmarin.se/dummies.htm

Da har jeg trålet meg gjennom denne og lært litt nytt i dag også :)

Jeg tro kanskje det er å begynne i feil ende å tillate flere stenger ved dorging i sjøen enn det som er tillatt i dag. Som kjent sliter mange av våre laksestammer for ikke å snakke om sjøørreten. At det ikke fanges flere fisk med flere stenger tror jeg rett og slett ikke på. Baglimit kan kanskje være tingen men da må oppsynet økes betraktelig og bøte nivået ved brudd på en evt. baglimit være så høyt at det ikke frister å bryte den. I elevene har vi baglimit/kvoter. Der må fisket avsluttes når den er nådd. Det burde i så fall også gjelde i sjøen.

Ser at noen her inne glatt innrømmer at de bruker for mange stenger når de dorger i sjøen og at de ikke har dårlig samvittighet for det. Dette begrunnes ofte med at de syns regelen med kun to stenger er idiotisk. Da lurer jeg på hvor moralen er. Dette er etter min mening tjuvfiske nesten på linje med for eksempel ulovlig garnfiske etter sjøørret. Er det så å forstå at fordi jeg kanskje syns det er idiotisk at det ikke er lov å fiske med reke i Gaula bare kan drite i regelen som sier at det ikke er lov og fiske med det? Eller hva med om jeg tar med meg ett garn etter sesongslutt og setter i Orkla? Blir ikke det det samme?

Man får ikke forandret regler man syns er dumme ved å bryte dem. Det blir å begynne i helt feil ende og er rett å slett for dumt. Enn må da i tilfelle slutte å kalle seg sportsfiske el. og heller rett og slett innrømme at man er, ja en tjuvfisker.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg trålet meg gjennom denne og lært litt nytt i dag også :lol:

Jeg tro kanskje det er å begynne i feil ende å tillate flere stenger ved dorging i sjøen enn det som er tillatt i dag. Som kjent sliter mange av våre laksestammer for ikke å snakke om sjøørreten. At det ikke fanges flere fisk med flere stenger tror jeg rett og slett ikke på. Baglimit kan kanskje være tingen men da må oppsynet økes betraktelig og bøte nivået ved brudd på en evt. baglimit være så høyt at det ikke frister å bryte den. I elevene har vi baglimit/kvoter. Der må fisket avsluttes når den er nådd. Det burde i så fall også gjelde i sjøen.

Ser at noen her inne glatt innrømmer at de bruker for mange stenger når de dorger i sjøen og at de ikke har dårlig samvittighet for det. Dette begrunnes ofte med at de syns regelen med kun to stenger er idiotisk. Da lurer jeg på hvor moralen er. Dette er etter min mening tjuvfiske nesten på linje med for eksempel ulovlig garnfiske etter sjøørret. Er det så å forstå at fordi jeg kanskje syns det er idiotisk at det ikke er lov å fiske med reke i Gaula bare kan drite i regelen som sier at det ikke er lov og fiske med det? Eller hva med om jeg tar med meg ett garn etter sesongslutt og setter i Orkla? Blir ikke det det samme?

Man får ikke forandret regler man syns er dumme ved å bryte dem. Det blir å begynne i helt feil ende og er rett å slett for dumt. Enn må da i tilfelle slutte å kalle seg sportsfiske el. og heller rett og slett innrømme at man er, ja en tjuvfisker.

Øyvind

For å si det sånn er nok sansynligheten for stor laks og sø større i elver enn i åpent hav som det ofte trolles i.

Mine perser er i elv både på laks og sø altså med 1 stang.

Jeg har forøvrig 20 år bak meg som elvefisker på fettfinne så noe erfaring fra dette fisket har jeg også.

(men det er en annen diskusjon)

Grunnen til at jeg ønsker debatt er

1 Det er lov å dorge med så mange stenger man ønsker i sjøen så lenge man fisker etter annen fisk.

2 Etter laks å sø 2 stenger

Finnes ingen regler for hvor mange fisk man kan ta så lenge den er stor nok.

(står lenger opp i tråden)

At noen bryter reglene i denne tråden er IKCE bra og ikke noe jeg kan stå inne for.

kampen skal og må kjempes på en annen arena.

Jeg ønsker også å informere om hva trolling er og en flott fiskeform det er.

Tror heller ikke at seriøse trollere er lovbrytere,ei heller at seriøse laksefiskere i elv bruker reke, selv om undertegnede har fått ferske reketacel på kroken i vassdrag med totalforbud mot reke.

:)

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved trolling kan en mann fiske med 10-12 stenger fra en båt uten kluss og tullball.

les litt om trolling så skjønner du bedre. Her feks.:lol:

http://www.regalmarin.se/dummies.htm

OK. Nei takk. 1 mann kan ikke fiske med 12 snører uten klabb unt babb. Skal mannen kjøre 5-6 fisk samtidig da eller? Det bare går ikke. Oter og planerboard (!?) er samme prinsipp sant? Er ikke lov å bruke oter der jeg evt. prøver laks og ørret i sjøen.

Men uansett, fisker jeg med to stenger+ to otere blir det 18 potensielle napp. Hvis ikke det går til h*****...

Fisker du med 12 snører sammenligner jeg deg med ei juksemaskin. dvs: På grensen til det som kan kalles sportsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Nei takk. 1 mann kan ikke fiske med 12 snører uten klabb unt babb. Skal mannen kjøre 5-6 fisk samtidig da eller? Det bare går ikke. Oter og planerboard (!?) er samme prinsipp sant? Er ikke lov å bruke oter der jeg evt. prøver laks og ørret i sjøen.

Men uansett, fisker jeg med to stenger+ to otere blir det 18 potensielle napp. Hvis ikke det går til h*****...

Fisker du med 12 snører sammenligner jeg deg med ei juksemaskin. dvs: På grensen til det som kan kalles sportsfiske.

Prøve å svare seriøst.

Nei oter og planerboard er ikke det samme.

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Nei takk. 1 mann kan ikke fiske med 12 snører uten klabb unt babb. Skal mannen kjøre 5-6 fisk samtidig da eller? Det bare går ikke. Oter og planerboard (!?) er samme prinsipp sant? Er ikke lov å bruke oter der jeg evt. prøver laks og ørret i sjøen.

Men uansett, fisker jeg med to stenger+ to otere blir det 18 potensielle napp. Hvis ikke det går til h*****...

Fisker du med 12 snører sammenligner jeg deg med ei juksemaskin. dvs: På grensen til det som kan kalles sportsfiske.

Det du kommenterer her er du helt uviten om tydeligvis å fiske med 12 stenger samtidig er ikke noe problem vi som troller mye på veneren bruker utelukket 10 stenger og på gode dager klarer ikke vi å fange 5-6 fisk samtidig, er vi heldige får vi dobbelt hugg og vis vi vinner i lotto får vi trippel hugg noe som ikke er umulig og hanskes med som regel er vi to i båten.

Blir helt feil og sammenlingne trolling med juksahjul, vi har et agn pr. stang og ikke ti på samme snøre hadde du brukt hjuksamaskin på veneren tror jeg ikke på noe storfangs akkurat.

Personlig syntes jeg at det bør bli tillat med flere stenger f.eks 6 og øke størelsen på minste målet + bag limit, tror nok ikke vi seriøse trollere er mer ulydig en de som har andere fiskemetoder som hobby og vil rette seg etter loverket.

Som stegg nevner tideligere så er det bare og ta en titt over grensa hvor trolling er mer utbrett, er ikke noen flere lovbrytere der en her ikke har de gått tom for fisk der heller.

Har også som stegg ca 20 års erfaring med fiske etter laks i elver med samme erfaring større og flere en på trolling.

Endret av åens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolling og dorging er to forskjellige ting. Dorging er og mer eller mindre ha uti en stang eller to etter en båt, i trolling er mer avansert og det benyttes ofte planerboards, dyprigg o.l., samt at man ofte fisker med flere stenger. Tror det er definisjonen hvertfall.

Trolling er et engelsk for dorging og har blitt adoptert her hjemme. Om en amerikaner har ei stang eller to etter en båt kaller han det like forbanna trolling.

For å si det sånn er nok sansynligheten for stor laks og sø større i elver enn i åpent hav som det ofte trolles i.

Mine perser er i elv både på laks og sø altså med 1 stang.

Jeg har forøvrig 20 år bak meg som elvefisker på fettfinne så noe erfaring fra dette fisket har jeg også.

(men det er en annen diskusjon)

Grunnen til at jeg ønsker debatt er

1 Det er lov å dorge med så mange stenger man ønsker i sjøen så lenge man fisker etter annen fisk.

2 Etter laks å sø 2 stenger

Finnes ingen regler for hvor mange fisk man kan ta så lenge den er stor nok.

(står lenger opp i tråden)

At noen bryter reglene i denne tråden er IKCE bra og ikke noe jeg kan stå inne for.

kampen skal og må kjempes på en annen arena.

Jeg ønsker også å informere om hva trolling er og en flott fiskeform det er.

Tror heller ikke at seriøse trollere er lovbrytere,ei heller at seriøse laksefiskere i elv bruker reke, selv om undertegnede har fått ferske reketacel på kroken i vassdrag med totalforbud mot reke.

:)

Problemet her i Norge heter DN, som stort sett ikke har kompetanse utover det rent teoretiske. Med et sett fiskeregler basert på synsing fra deres side sier det seg selv at ting ikke henger på greip. Dersom man virkelig vil beskytte laks og sjøørret i sjøen gjøres det enklest ved minstemål og baglimit. Funker utenlands, funker i norske elver, bare ikke på kontorene til folka i DN.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ikke er enig i dette her cb, men trolling har fått en annen betyding på norsk enn på engelsk (amerikansk).

Dorging kan brukes om all fisking hvor man tauer agn etter en båt, trolling brukes på norsk om det moderne amerikanskinspierte dorgefisket hvor utstyr som dyprigg, paravaner, planerbord osv brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolling er i mine øyne dorgingens F1. Her er det en konstant forbedring akkurat som i annet fiske.

Men hvor har utviklingen gått? Hvor har de hentet inspirasjonen fra?

Større båter har gitt mulighet for flere stenger. Motoriserte rigger og alt av navigering går på Auto med ferdig plottede data.

Trolling har blitt high tech for noen og mye penger er investert.

Alt dette har jeg null problemer med.

Men så var det dette med å tilpasse lovverket til utviklingen i egen hobby.

Kan man virkelig forvente bedre betingelser på bakgrunn av høy investering i utstyr?

Nå har jo gjeddefestivaler vist hvordan man respekterer andres ønsker :)

På bakgrunn av dette er jeg meget skeptisk til å gi trollingfolket en lillefinger mer enn andre.

Da er det kanskje på tide å gå i seg selv for å se hvordan man kan tilpasse fisket sitt sammens med andre.

Noen av reglene har dere allerede fra noen sjøer.

Hva med trollingkort som er i begrenset tidsrom og antall båter?

Fangst rapporter som sendes osv..

Til slutt vil man finne ut at det er plass til "pinnsvinene Deres :D

Men kanskje ikke alle på en gang. :lol:

Sånn fungerer det for andre sportsfiskere og det burde gjelde Dere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolling er i mine øyne dorgingens F1. Her er det en konstant forbedring akkurat som i annet fiske.

Men hvor har utviklingen gått? Hvor har de hentet inspirasjonen fra?

Større båter har gitt mulighet for flere stenger. Motoriserte rigger og alt av navigering går på Auto med ferdig plottede data.

Trolling har blitt high tech for noen og mye penger er investert.

Alt dette har jeg null problemer med.

Men så var det dette med å tilpasse lovverket til utviklingen i egen hobby.

Kan man virkelig forvente bedre betingelser på bakgrunn av høy investering i utstyr?

Nå har jo gjeddefestivaler vist hvordan man respekterer andres ønsker :)

På bakgrunn av dette er jeg meget skeptisk til å gi trollingfolket en lillefinger mer enn andre.

Da er det kanskje på tide å gå i seg selv for å se hvordan man kan tilpasse fisket sitt sammens med andre.

Noen av reglene har dere allerede fra noen sjøer.

Hva med trollingkort som er i begrenset tidsrom og antall båter?

Fangst rapporter som sendes osv..

Til slutt vil man finne ut at det er plass til "pinnsvinene Deres :D

Men kanskje ikke alle på en gang. :D

Sånn fungerer det for andre sportsfiskere og det burde gjelde Dere også.

Eikern har i så måte gjort en formidabel jobb for oss trollere.

All honnør til denne ordningen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er helt for baglimit, minstemål og maksmål. men synes det også burde vært innført på andre arter enn bare fettfinneartene. kysttorsk for eksempel. den er jo i tilbakegang, til dels kraftig mange plasser å. burde absolutt blitt vernet mer. jeg har fått mye torsk når jeg har dorga etter SØ. mye mer enn sø(forholdet er vel 10-1). har satt ut alle torsk de siste åra bortsett fra et par som blei mat. satser man på torsk og kakker alt man får så kan man gjøre ikke ubetydelig innhogg, hvis det er mange som fisker slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorging (no) = Trolling (eng) Oterfjøl og planerboard er samme prinsipp.

Har du en fisk igjen på døgnkvoten kan du ikke fiske med 10-12 stenger.

Ett snes kroker er fortsatt 20 kroker, uansett antall stenger.

Sjøl fisker jeg tradisjonelt og ukomplisert, sjarmen er ikke der lenger når du har utstyr mer hi-tech enn NASA.

Uff, nå skrev jeg nesten noe om prylbögfaktor og C&R... (unødvendig å plage ett dyr bare for å ta ett bilde)

Faktisk drepte jeg en fisk ikveld. Imorgen skal jeg spise torsk til middag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betydingen av et ord bestemmes av hva som er den vanlige oppfatningen blandt de som bruker det. Det er helt korrekt som du skriver at trolling på engelsk skal oversettes med dorging på norsk, men når trolling brukes på norsk har det en mer innsnevret betydning enn på engelsk.

Hvordan ei oterfjøl og et planerbord taues og beveger seg er samme prinsipp, fiskemetodene derimot er helt forskjellige. Det ene er sportsfiske (med stang), det andre kan vel best karakteriseres som matauk.

Selvsagt kan en fiske med 10-12 stenger selv om en bare har igjen en fisk på dagskvoten, tvebett skjer nok desverre heller sjelden og det er ikke noe problem å gjenutsette fisk. Har aldri hørt om noen som reduserer antall stenger på Vänern selv om de bare har igjen en fisk til full pott.

Noen foretrekker tradisjonellt fiske med enkelt utstyr, andre finner stor glede i å rigge en båt med avansert fiskeutstyr og elektronikk. Ser vel egnetlig ikke noen grunn til at vi skal mene noe særlig om andre sitt fiskeutstyr eller fiskemetode så lenge det er lovlig og forsvarlig for fiskebestanden. Båten og utstyret er for noen av oss en like stor hobby som fisket, for det skal sies at trollingfiske når det ikke skjer noe (og det er mesteparten av tida) er heller kjedelig, fint å kunne underholde seg med å trykke og kikke på diverse instrumenter. Trangen jeg har som teknolog til stadig finne nye og bedre løsninger skal heller ikke undervurderes som en av drivkreftene for hvordan jeg bedriver mitt dorgefiske. Jeg har som flere andre i denne tråden mer enn 20 års erfaring med elvefiske og det skal ikke underslås at det er mye mere spennende og ofte også gir mer og større fangst pr tidsenhet enn trolling. At jeg velger å bruke pengene mine på båt, båtutstyr og fiskeutstyr i stedet for å delta på boligkarusellen, kjøpe ny bil hvert tredje år eller alternativt sitte på puben og drikke dem opp anser jeg som en sak i mellom meg og min bankonto som andre ikke nødvendigvis behøver å mene noe om. Men om noen har synspunkter på saken så skal de vite at det driter jeg i :lol:

Jeg tar ikke bilder av fisken før jeg retunerer den. Har ikke noe behov for å dokumentere mitt fiske for andre, derfor finnes det heller ikke andre fiskerapporter på nett i fra meg enn two-liners, og helst i fra de gangene hvor det har blitt heller dårlig med fangst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg trålet meg gjennom denne og lært litt nytt i dag også :)

Jeg tro kanskje det er å begynne i feil ende å tillate flere stenger ved dorging i sjøen enn det som er tillatt i dag. Som kjent sliter mange av våre laksestammer for ikke å snakke om sjøørreten. At det ikke fanges flere fisk med flere stenger tror jeg rett og slett ikke på. Baglimit kan kanskje være tingen men da må oppsynet økes betraktelig og bøte nivået ved brudd på en evt. baglimit være så høyt at det ikke frister å bryte den. I elevene har vi baglimit/kvoter. Der må fisket avsluttes når den er nådd. Det burde i så fall også gjelde i sjøen.

Ser at noen her inne glatt innrømmer at de bruker for mange stenger når de dorger i sjøen og at de ikke har dårlig samvittighet for det. Dette begrunnes ofte med at de syns regelen med kun to stenger er idiotisk. Da lurer jeg på hvor moralen er. Dette er etter min mening tjuvfiske nesten på linje med for eksempel ulovlig garnfiske etter sjøørret. Er det så å forstå at fordi jeg kanskje syns det er idiotisk at det ikke er lov å fiske med reke i Gaula bare kan drite i regelen som sier at det ikke er lov og fiske med det? Eller hva med om jeg tar med meg ett garn etter sesongslutt og setter i Orkla? Blir ikke det det samme?

Man får ikke forandret regler man syns er dumme ved å bryte dem. Det blir å begynne i helt feil ende og er rett å slett for dumt. Enn må da i tilfelle slutte å kalle seg sportsfiske el. og heller rett og slett innrømme at man er, ja en tjuvfisker.

Øyvind

Kall meg hva du vil.

Greit at det er baglimit/kvoter i elvene, som du sikkert leste har jeg aldri beholdt mere enn 10 fettfinner i løpet av et år. Min baglimit har jeg satt selv, og den er følgelig atskillig strengere enn hvilket som helst elvefiske.

Har selv ca 20 års erfaring med elvefiske og synes etterhvert at mye av fisket som foregår i elvene er forkastelig. Hvordan kan man tillate maks 2 stenger ved fiske fra båt i sjøen, mens man i enkelte elver kan bruke 3? Hva er verst for bestanden, noen ekstra stenger i en stor fjord eller hvor mange stenger som helst i en elv hvor fisken har begrenset bevegelsesfrihet, og sjansen for fisk er mange ganger høyere?

Er nok mye vanskeligere å komme i kontakt med fettfinne fra båt i sjøen enn det du later til å tro. Selvfølgelig er det områder hvor det en lett å få fettfinne, men der er det somregel småfisk og der holder jeg meg unna.

Får man feks 10 torsk/sei/lyr, 50 makrell og en fettfinne på en dag, fisker man da fettfinne eller annen fisk?

Ja jeg synes regelen om 2 stenger fra båt er latterlig, men bryter jeg egentlig loven siden det ikke er begrensninger på antall stenger etter annen fisk?

Loven er latterlig og kan på ingen måte forsvares, siden det er mye større sjanse for å få annen fisk og det dermed vil være fritt frem med tanke på antall stenger.

Hadde loven vært maks to stenger pr båt eller pr mann, uansett hva man fisker etter hadde jeg selvfølgelig fulgt den.

Da de laget den loven om 2 stenger pr båt, burde de heller laget en lov om maks en stang pr km elvestrekning, fremdeles ville det sikkert blitt fisket mere effektivt i elvene. Dette ville nok ha hjulpet på bestandene. Men der hadde det nok blitt ville protester :D

Hvordan kan man sette en maksbegrensning på antall stenger fra båt, men tillate kilenøter?

Og å sammenligne bruk av et par stenger for mye i sjøen med garnfiske, er som at fartsovertredelser skulle blitt sammenlignet med drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg hva du vil.

Greit at det er baglimit/kvoter i elvene, som du sikkert leste har jeg aldri beholdt mere enn 10 fettfinner i løpet av et år. Min baglimit har jeg satt selv, og den er følgelig atskillig strengere enn hvilket som helst elvefiske.

Siden du skaper dine egne regler med en selvpålagt sesongkvote så er det ok å bryte loven? Den syns er veldig drøy!

Har selv ca 20 års erfaring med elvefiske og synes etterhvert at mye av fisket som foregår i elvene er forkastelig. Hvordan kan man tillate maks 2 stenger ved fiske fra båt i sjøen, mens man i enkelte elver kan bruke 3? Hva er verst for bestanden, noen ekstra stenger i en stor fjord eller hvor mange stenger som helst i en elv hvor fisken har begrenset bevegelsesfrihet, og sjansen for fisk er mange ganger høyere?

Har selv over 20 års erfaring med elvefiske etter laks og sjøørret men kjenner meg ikke akkurat igjen i denne beskrivelsen. Dagens kvoter er satt mye lavere enn for noen få år siden. Mange elver har i dag en kvote på kun 1 laks i døgnet og det er flere steder innført ganske så strenge redskapsbegrensninger. Hvilke elver det er lov å bruke 3 stenger vet ikke jeg (med unntak av Tana). Men det har kanskje du svaret på?

Er nok mye vanskeligere å komme i kontakt med fettfinne fra båt i sjøen enn det du later til å tro. Selvfølgelig er det områder hvor det en lett å få fettfinne, men der er det somregel småfisk og der holder jeg meg unna.

Tja er det så mye vanskeligere? Noen plasser kanskje og da særlig etter laks. Men når jeg vet at enkelte som dorger i sjøen i for eksempel Sunndalsfjorden etter sjøørret tar like mye på en tur som de som tar mest i elva gjennom hele sesongen så tror jeg ikke helt på det du sier.

Får man feks 10 torsk/sei/lyr, 50 makrell og en fettfinne på en dag, fisker man da fettfinne eller annen fisk?

Ja jeg synes regelen om 2 stenger fra båt er latterlig, men bryter jeg egentlig loven siden det ikke er begrensninger på antall stenger etter annen fisk?

Loven er latterlig og kan på ingen måte forsvares, siden det er mye større sjanse for å få annen fisk og det dermed vil være fritt frem med tanke på antall stenger.

Hadde loven vært maks to stenger pr båt eller pr mann, uansett hva man fisker etter hadde jeg selvfølgelig fulgt den.

Da de laget den loven om 2 stenger pr båt, burde de heller laget en lov om maks en stang pr km elvestrekning, fremdeles ville det sikkert blitt fisket mere effektivt i elvene. Dette ville nok ha hjulpet på bestandene. Men der hadde det nok blitt ville protester :)

Hvordan kan man sette en maksbegrensning på antall stenger fra båt, men tillate kilenøter?

Og å sammenligne bruk av et par stenger for mye i sjøen med garnfiske, er som at fartsovertredelser skulle blitt sammenlignet med drap.

Dette blir rett og slett for dumt. Kilenot fiske kan jeg være enig i men resten er rett og slett tull. Men hva finner man ikke på å si for å forsvare ett ulovlig fiske.

Skitt fiske. Får håpe fisken smaker godt!

Øyvind

Endret av arctic charr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skapere dine egne regler med en selvpålagt sesongkvote så er det ok å bryte loven? Den syns er veldig drøy!

Har selv over 20 års erfaring med elvefiske etter laks og sjøørret men kjenner meg ikke akkurat igjen i denne beskrivelsen. Dagens kvoter er satt mye lavere enn for noen få år siden. Mange elver har i dag en kvote på kun 1 laks i døgnet og det er flere steder innført ganske så strenge redskapsbegrensninger. Hvilke elver det er lov å bruke 3 stenger vet ikke jeg (med unntak av Tana). Men det har kanskje du svaret på?

Tja er det så mye vanskeligere? Noen plasser kanskje og da særlig etter laks. Men når jeg vet at enkelte som dorger i sjøen i for eksempel Sunndalsfjorden etter sjøørret tar like mye på en tur som de som tar mest i elva gjennom hele sesongen så tror jeg ikke helt på det du sier.

Dette blir rett og slett for dumt. Kilenot fiske kan jeg være enig i men resten er rett og slett tull. Men hva finner man ikke på å si for å forsvare ett ulovlig fiske.

Skitt fiske. Får håpe fisken smaker godt!

Øyvind

Som jeg har kommentert tidligere ulovligheter har liten sympati hos meg uansett fiskemetode.

Det er spennende å lese at du ikke tror at det større fiksepress i elver med dertil resultat både på sø og laks enn det er i åpen sjø.Da vil jeg anbefale deg til å prøve noen hundre timer du vil bli overrasket.Jeg tror personlig at dette kommer av at Trolling båten beveger seg hele tiden,mens når en fisker fra land i sjø/elv kan man stå i timer å fiske av samme hotspoten .Dette opplever jag ofte under nattefiske etter sø i Oslofjorden med flue som etter min mening er den mest effektive formen for fiske etter sø.

Samme gjelder laks har man en god pool hvor det står et flak med laks kan men fisk leenge på samme fiskene.

I sjøen passerer agnet kanskje laksen et fåtall ganger l løpet av en lang dag hvis man er heldig og treffer området hvor fisken oppholder seg (dette er selvfølgelig bare personlige erfaringer)

For egen del har jeg storlaks hvert år i elv gjerne fler også(over 8 kg)

Fra båt i alle år 1 (og det var i østersjøen)

SØ over 4 kg ingen fra båt Vet ikke antallet med det blir nok kanskje noen dusin i elv og fjord med fluestang.

Det eneste fikset jeg opplever som overlegent etter stor fisk med trolling som metode er Ørret.

Antall timer med snører i vannet er ikke sammenlignbare trolling er nok ti gangen.

om baglimiten er en fisk to fisk tre fisk i uka er for meg ikke viktig det er ikke matauk som er min hobby men Trolling.(ref hva abbor skriver)

Jeg må jo si det er merkelig med stangbegrensningen etter laks og ørret, men ta 1000 og kakk Bare de holder minstemål, og at det er mulig for hvermannsen og tøye loven med jeg fisker lyr eller sei.

Dette er håpløst å kontollere ute i åpen sjø(tenker ikke innerst i fjordene hvor elver renner ut osv)

Jeg sider det nok en gang få likt antall stenger uansett han du troller etter i sjøen. :D

Reguler med baglimit og min/maksmål(gjelder også andre arter en fettfinne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har kommentert tidligere ulovligheter har liten sympati hos meg uansett fiskemetode.

Det er spennende å lese at du ikke tror at det større fiksepress i elver med dertil resultat både på sø og laks enn det er i åpen sjø.Da vil jeg anbefale deg til å prøve noen hundre timer du vil bli overrasket.Jeg tror personlig at dette kommer av at Trolling båten beveger seg hele tiden,mens når en fisker fra land i sjø/elv kan man stå i timer å fiske av samme hotspoten .Dette opplever jag ofte under nattefiske etter sø i Oslofjorden med flue som etter min mening er den mest effektive formen for fiske etter sø.

Samme gjelder laks har man en god pool hvor det står et flak med laks kan men fisk leenge på samme fiskene.

I sjøen passerer agnet kanskje laksen et fåtall ganger l løpet av en lang dag hvis man er heldig og treffer området hvor fisken oppholder seg (dette er selvfølgelig bare personlige erfaringer)

For egen del har jeg storlaks hvert år i elv gjerne fler også(over 8 kg)

Fra båt i alle år 1 (og det var i østersjøen)

SØ over 4 kg ingen fra båt Vet ikke antallet med det blir nok kanskje noen dusin i elv og fjord med fluestang.

Det eneste fikset jeg opplever som overlegent etter stor fisk med trolling som metode er Ørret.

Antall timer med snører i vannet er ikke sammenlignbare trolling er nok ti gangen.

om baglimiten er en fisk to fisk tre fisk i uka er for meg ikke viktig det er ikke matauk som er min hobby men Trolling.(ref hva abbor skriver)

Jeg må jo si det er merkelig med stangbegrensningen etter laks og ørret, men ta 1000 og kakk Bare de holder minstemål, og at det er mulig for hvermannsen og tøye loven med jeg fisker lyr eller sei.

Dette er håpløst å kontollere ute i åpen sjø(tenker ikke innerst i fjordene hvor elver renner ut osv)

Jeg sider det nok en gang få likt antall stenger uansett han du troller etter i sjøen. :D

Reguler med baglimit og min/maksmål(gjelder også andre arter en fettfinne)

Tror nok de fleste lakseelver har større fiskepress i elva enn i sjøen når det gjelder laks. Det er jeg enig i. Men når det gjelder sjøørret så tror jeg bilde er litt annerledes. Det variere nok også fra sted til sted og hvor nær opp til elva det fiskes. I Sunndalsfjorden som jeg kjenner best er det ingen tvil om at det nå taes langt mer fisk i sjøen enn i elva. En god del av dette fiskes ulovlig innenfor fredningsonen (som går ca 2 km ut i fjorden) fra båter som dorger.

Jeg ser at regelen med 2 stenger kan virke litt rar i forhold til at du kan ta så mange fisk du vil og kakke dem. Men å bryte regelen fordi man er uenig i den den blir for drøy og som du sier er det lite sympati å få hos meg også når det gjelder det.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skaper dine egne regler med en selvpålagt sesongkvote så er det ok å bryte loven? Den syns er veldig drøy!

Har selv over 20 års erfaring med elvefiske etter laks og sjøørret men kjenner meg ikke akkurat igjen i denne beskrivelsen. Dagens kvoter er satt mye lavere enn for noen få år siden. Mange elver har i dag en kvote på kun 1 laks i døgnet og det er flere steder innført ganske så strenge redskapsbegrensninger. Hvilke elver det er lov å bruke 3 stenger vet ikke jeg (med unntak av Tana). Men det har kanskje du svaret på?

Tja er det så mye vanskeligere? Noen plasser kanskje og da særlig etter laks. Men når jeg vet at enkelte som dorger i sjøen i for eksempel Sunndalsfjorden etter sjøørret tar like mye på en tur som de som tar mest i elva gjennom hele sesongen så tror jeg ikke helt på det du sier.

Dette blir rett og slett for dumt. Kilenot fiske kan jeg være enig i men resten er rett og slett tull. Men hva finner man ikke på å si for å forsvare ett ulovlig fiske.

Skitt fiske. Får håpe fisken smaker godt!

Øyvind

Fisken smaker godt.

Ta deg en tur i smålakselvene i Nord-Trøndelag når smålaksen går, så skal du få se hvilken effekt baglimit har fått. Siden kontrollen er lik null er baglimit tilsidesatt.

Var Tana jeg tenkte på, skrev flertall av uviss grunn.

Du får bli med en tur, så kan vi fiske med to stenger så får du se hvor lett det er å få brukbar fettfinne i sjøen. Ta med masse tolmodighet. Dette fisket utgjør en særdeles dårlig trussel mot bestandene :)

Dorging med to stenger er kanskje mere effektivt enn å trolle med 10 og rigg. Jeg har i hvertfall fått flere slik. Da kan man kjøre helt opp i fjæra. Godt mulig det at de tar mange fra båt i Sunndalsfjorden, vil ikke tro det er slik mange plasser. Tror ikke de som kjøper seg rigg/maste og begynner med trolling er ute etter matauk.

Skal jeg ha fettfinne til mat fisker jeg heller fra land. Og ser at flere som troller påpeker at resultatet ofte er magert :)

Det med reker kan jeg ikke uttale meg særlig om, det har jeg aldri brukt, men ser ikke det kan settes i sammenheng med det å fiske med flere stenger i sjøen, da det tross alt er lov å fiske annen fisk med ubegrenset antall stenger. Som stegg sier få enlov med maks/likt antall stenger uansett fiske.

Ja jeg bryter loven med å fiske med for mange stenger av og til. Jeg kjører også litt over fartsgrensen av og til i likhet med flesteparten i Norge. Er nok mange her inne som får spasmer over at noen bryter en fiskeregel av og til, men som selv kjører for fort i forhold til fartsgrenser. Jeg vet ikke hva som er værst. Nekter å tro at du selv aldri har brutt en lov.

Jeg trives i mitt glasshus uten å kaste altfor mye stein.

Skriver mye tull gjør jeg sikkert også, men det får så være ;)

Mvh

Anders

Lovbryter i liten skala :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for meg selv..

Jeg fisker bare etter gjedde og fiskemetoden er trolling.

Før dorget jeg med to stenger etter båten og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg fikk flere og større gjedder da enn det jeg gjør nå.

Så om jeg kjører med to eller tolv stenger er i grunn knekkende likegyldig men jeg liker fiskemetoden trolling og kommer til å holde meg til den.

Ser ikke helt vitsen med å redusere antallet med stenger men heller som har blitt nevnt tideligere her at det er baglimit og ma/minste mål som gjelder.

Fiske er rekreasjon og ikke et matauk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Da lurer jeg på hvor moralen er. Dette er etter min mening tjuvfiske nesten på linje med for eksempel ulovlig garnfiske etter sjøørret."

Rimelig drøy den der! Som sagt så fisker jeg bare med to stenger selv, har ikke trolling utstyr. Men alle har lov til å ha synspunkter uten å være kriminelle? Vi har flere politiske partier, og det har vel også noe med forskjellige meninger å gjøre, uten at man må være kriminell.

Å treffe på en laks med trolling ute i havgapet, er uansett 1 eller 100 stenger, mye vanskligere enn å fiske med flue i ei elv. Hvorfor er du så veldig redd for at trollinggutta skal få en og annen fisk på sin metode? De får sikkert mye mindre enn elvefiskerne UANSETT!

Det er ikke noen forskjell for bestand eller fisk om den er tatt i sjø eller elv. Bare elvefiskeren dette har innvirkning på.

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.