Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling I sjøen /moral


stegg
 Share

Recommended Posts

Bor jo nede på sørlandet og for noen år siden bestemte jeg meg for å teste noe av utstyret jeg hadde dratt med meg nedover etter laksen da jeg var metta på manglende vann i elva. Har både rigger, planerboard, kartplotter, ekkolodd og autopilot, og valgte å kjøre 2 rigger med hver sin stang. På ei uke landet jeg 56 smålaks, flerparten rundt 2-3 kg, og det sier seg vel selv at det også var et betydelig antall som ikke fulgte med hele veien inn. Hadde en selvpålagt baglimit på 8 pr. dag. Pga brennmaneter i sjøen var det uansett fysisk umulig å rigge med flere stenger.

Poenget mitt er at det er fullt mulig å ta mye fisk også med 2 stenger. Her var det kun snakk om å finne rett dybde og rett farge. Samtlige tok dette året på 12 meters dyp. Rigg er til tider sinnsykt effektivt.

Trodde selvsagt at en nå hadde knekt koden, men året etter ble det ingen på rigg og kun fangst i overflata. Jeg har forlengst pakket bort planerboarden og kjører kun med rigg alt. paravan eller i overflata. Klarer meg lenge med kun 2 stenger, selv om jeg fint kunne ha kjørt "full pakke". Rent opplevelsesmessig bruker jeg dessuten stadig oftere fluestenger til dette fisket, både i overflata og på dypet. Ikke mye tøffere enn å se en laks stige og røske med seg tuba, og på sjøen er det ikke mange begrensninger ifht. mulighetene for skikkelige utras:) For ikke å snakke om den spesielle følelsen med å bruke fluestang og snelle....

Bedriver forresten stadig mer c&r på sjøen, og ser ikke på antallet stenger som noen stor greie. Mener heller det bør innføres baglimit på sjøen likt som det er i elva. For jaggu taes det også mye laks fra båter på sjøen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne diskusjonen var bra :)

Ser at det er flere med sterke meninger her, men liten innsikt i trolling som sportsfiskemetode... hehe fint at dere i hvertfall prøver å forstå :)

Jeg har alltid ment at trollingfiske i sjøen bør være tillatt med 10 stenger. Baglimit må innføres med et maksantall på f.eks 4 fisk uavhenging av art ! C&R er en fin ting, så slipp skånsomt ut de fiskene som ikke skal konsumeres. Drit i bilder men sett de ut ved båtripa !!!

Et minstemål bør også innføres på de mest utsatte artene. SØ har jo et minstemål i fra før, så det ser jeg ikke på som noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken smaker godt.

Ta deg en tur i smålakselvene i Nord-Trøndelag når smålaksen går, så skal du få se hvilken effekt baglimit har fått. Siden kontrollen er lik null er baglimit tilsidesatt.

Var Tana jeg tenkte på, skrev flertall av uviss grunn.

Du får bli med en tur, så kan vi fiske med to stenger så får du se hvor lett det er å få brukbar fettfinne i sjøen. Ta med masse tolmodighet. Dette fisket utgjør en særdeles dårlig trussel mot bestandene :)

Dorging med to stenger er kanskje mere effektivt enn å trolle med 10 og rigg. Jeg har i hvertfall fått flere slik. Da kan man kjøre helt opp i fjæra. Godt mulig det at de tar mange fra båt i Sunndalsfjorden, vil ikke tro det er slik mange plasser. Tror ikke de som kjøper seg rigg/maste og begynner med trolling er ute etter matauk.

Skal jeg ha fettfinne til mat fisker jeg heller fra land. Og ser at flere som troller påpeker at resultatet ofte er magert :)

Det med reker kan jeg ikke uttale meg særlig om, det har jeg aldri brukt, men ser ikke det kan settes i sammenheng med det å fiske med flere stenger i sjøen, da det tross alt er lov å fiske annen fisk med ubegrenset antall stenger. Som stegg sier få enlov med maks/likt antall stenger uansett fiske.

Ja jeg bryter loven med å fiske med for mange stenger av og til. Jeg kjører også litt over fartsgrensen av og til i likhet med flesteparten i Norge. Er nok mange her inne som får spasmer over at noen bryter en fiskeregel av og til, men som selv kjører for fort i forhold til fartsgrenser. Jeg vet ikke hva som er værst. Nekter å tro at du selv aldri har brutt en lov.

Jeg trives i mitt glasshus uten å kaste altfor mye stein.

Skriver mye tull gjør jeg sikkert også, men det får så være :)

Mvh

Anders

Lovbryter i liten skala :)

Har nå selv dorget i Sunndalsfjorden og på en dag på 90 tallet da det var mye ørret så fikk jeg 14 Sjøørreter på en dag fra 6 kilo og oppover til 1 kilo og det var på brisling og da hadde jeg 2 snører ute. Så at dorging på sjøørret i sjøen er effektivt det kan jeg skrive under på, spesielt når det dorges med brisling. Det hendte at det satt 2 fisker på samtidig på 2snører. Har hørt om dem som har tok 40-50 fisk på en dag i Sunndalsfjorden. Men derimot så jeg fikk ikke en eneste laks på dorg. Det er soleklart at det skulle ha vært begrensninger i sjøen. Før så var det ikke lov å dorge før den 1 juni til først på august (tror jeg det var) det skulle det nok fremdeles ha vært.

Kåre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor jo nede på sørlandet og for noen år siden bestemte jeg meg for å teste noe av utstyret jeg hadde dratt med meg nedover etter laksen da jeg var metta på manglende vann i elva. Har både rigger, planerboard, kartplotter, ekkolodd og autopilot, og valgte å kjøre 2 rigger med hver sin stang. På ei uke landet jeg 56 smålaks, flerparten rundt 2-3 kg, og det sier seg vel selv at det også var et betydelig antall som ikke fulgte med hele veien inn. Hadde en selvpålagt baglimit på 8 pr. dag. Pga brennmaneter i sjøen var det uansett fysisk umulig å rigge med flere stenger.

Poenget mitt er at det er fullt mulig å ta mye fisk også med 2 stenger. Her var det kun snakk om å finne rett dybde og rett farge. Samtlige tok dette året på 12 meters dyp. Rigg er til tider sinnsykt effektivt.

Trodde selvsagt at en nå hadde knekt koden, men året etter ble det ingen på rigg og kun fangst i overflata. Jeg har forlengst pakket bort planerboarden og kjører kun med rigg alt. paravan eller i overflata. Klarer meg lenge med kun 2 stenger, selv om jeg fint kunne ha kjørt "full pakke". Rent opplevelsesmessig bruker jeg dessuten stadig oftere fluestenger til dette fisket, både i overflata og på dypet. Ikke mye tøffere enn å se en laks stige og røske med seg tuba, og på sjøen er det ikke mange begrensninger ifht. mulighetene for skikkelige utras:) For ikke å snakke om den spesielle følelsen med å bruke fluestang og snelle....

Bedriver forresten stadig mer c&r på sjøen, og ser ikke på antallet stenger som noen stor greie. Mener heller det bør innføres baglimit på sjøen likt som det er i elva. For jaggu taes det også mye laks fra båter på sjøen.....

Så du er han som fikk så mye laks på trolling ved mandal, jeg hørte om deg da jeg kjøpte mitt trolling utstyr i en butikk i kr sand, butikken er nedlagt nå selfølgelig..jeg er temmelig ny med dette fiske men min erfaring er at søen en får på trollinga er større i snitt enn dorging helt inne ved land. Trolling er en spennende fiskeform, får nok mest sei og lyr jeg da, greit å fiske etter med rigg, jeg har smellt i sei stimer med 3 stenger :P ute og jeg vill si at en har litt å styre med når seien tar på alle 3, tørr ikke tenke på 12 snører ;) Jeg tror trolling er effektivt til alle fiske slag, man ser jo hvor fisken er og kan styre riggen ned dit,eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg støtter 10 stenger,baglimit,minstemål på 35 cm.

er ikke hver gang en får sø heller, men å kose seg med en brisling eller 4 på riggene og litt plast på planerboardsa, skulle bare mangle.

ingen som vil målbevist utrydde sø.

det er snakk om å fiske med det vi liker å fiske med,jeg er ofte ute med flua,marken og sluken å jeg, nyter det uansett. frihet til presentasjon er jeg for.

team maniacs :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fiske med 10 stenger i sjøen, men på dette viset har en jo ikke lov å fiske etter anadrom laksefisk i sjøen og fisken skal settes tilbake uansett tilstand i følge loven.

Om man fisker men endel stenger til man finner hvor fisken tar, så kan man bruke den kjennskapen og fortsette med 2 stenger etter det. Slikt kan man fiske ganske effektivt etter sjøørret og laks lovlig.

Etter det jeg har hørt og sett er det ganske utbredt å fiske med mer enn 2 stenger/snører/sluker pr. båt.

Og mange tror det er bare sette seg i en trollingbåt å finne fisken på ekkoloddet å sette ut så mange stenger en orker å håve inn fisk, men det er ikke slik. Heldigvis. Fisken er akkurat like lunefull for trollere som for andre sportsfiskere. De som tror annet får be om en tur ut for å trolle inn et par tonn.......

Men at det er mer effektivt enn å bare henge ut noen sluker i overflaten etter en båt er det.

Men det er dette med moral som Stegg nevner veldig viktig, for statens naturoppsyn er helt fraværende, og kan ikke håndheve dagens regler, og i hvertfall ikke en bag limit. Derfor burde fiskere tenke på at sjøørreten er en ganske stedegen fisk, og en kan lett overbeskatte enkelte elvers stammer, og sette ut igjen det man ikke har tenkt å spise selv.

Når det gjelder laksen har jeg ikke fått inntrykk av at den er lett å få i sjøen, og det ikke er noe stort problem med fisket etter den. Mye av laksen som fisket i sjøen er o-laks og er bare fint å få opp.

Og forøvrig ville jeg ALDRI fisket med mer enn 6 stenger på sjøen, for om en skulle vært så uheldig å kjøre på mot 10 mellomstore sei om en skulle kjøre over en stim, hadde en hatt en opplevelse en aldri kommer til å glemme, for det hadde blitt totalt kaos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ikke er enig i dette her cb, men trolling har fått en annen betyding på norsk enn på engelsk (amerikansk).

Dorging kan brukes om all fisking hvor man tauer agn etter en båt, trolling brukes på norsk om det moderne amerikanskinspierte dorgefisket hvor utstyr som dyprigg, paravaner, planerbord osv brukes.

Jeg skjønner godt hva folk flest mener med trolling, men folk flest klarer heller ikke å definere begrepet tydelig. Du trenger ikke være enig engang, kun fortelle meg og alle andre når dorging blir trolling. Går grensen i det man bruker leadcoresnøre på snella foran vobbleren for å få den til å gå litt dypere? Et blysøkke? En blyparavan? En Dipsy Diver? (Dypdorgingsparavan har forøvrig eksistert siden 50-tallet i Skandinavia) Rigg? Ekkolodd? GPS? Kartplotter? Overflateparavan? Planerboard? Antall stenger og stangholdere? Størrelsen på båten? På motoren? Type båt (ro/padle/motor). Jeg har sett folk bruke rigg både på kano og gummibåt, og vi har selv rodd med rigg. Hvor går egentlig grensen for når dorging blir trolling? Ingen jeg har spurt har kunnet gi et utfyllende svar på dette. Folk ute på bygda som kjøpte seg en "Hørgårds dypdorg"(Scotty Depthmaster) på begynnelsen av 80-tallet visste ikke engang at de drev med trolling. De trodde de dorget! Ordet trolling er ikke noe annet enn et låneord, på samme måte som man innen jerkfiske har fått låneord som bete, tafs o.l. Om det finnes fullt gangbare norske ord for ting ser jeg ingen grunn til å bruke låneord, men innen visse grener av fisket dukker det opp ting man ikke finner fullgode norske ord for. Innen meitefiske har man jo swingtip, quivertip, swinger, boilies, hairrig etc. Her blir det tildels latterlig om man skal erstatte dette med svingtopp, skjelvetopp, svinger (hva vil folk assosiere dette med, partnerbytte?) og hårrigg (selv om det faktisk ikke er så langt unna sannheten) Et annet låneord fra svensk er pimpel. Pimpel betyr "isfiske" på svensk. Her i Norge betyr det en type redskap som på norsk har blitt forsøkt oversatt til "lurepilk", men pr i dag bruker folk fortsatt ordet pimpel. Men jeg husker godt begrepskaoset som rådet på 80-tallet når rigger og planerboard (det begrepet bruker jeg fortsatt i mangel av et bedre norsk ord). "Overflaterigg" ble en stund brukt om planerboard. Morsommere er forbudet i Tunhovd mot "fiskesøkende elektronikk". DEN tror jeg de skal slite kraftig med å definere, all den tid man langt lettere kan lokalisere fisk i en elv sommerstid via vak, og ikke minst kan man se fisk under isfiske via kikkefiske.

Men om trolling = dorging er fortsatt et åpent spørsmål. Det blir vel fort opp til hver enkelts definisjon. Noen absolutt definisjon har jeg fortsatt tilgode å høre. Og trengs det i det hele tatt? Verden er jo ikke svart/hvitt, og det gjelder ikke fiske heller. men jeg har notert at visse mener at definisjonen gjelder i det man bruker noe som er skrudd fast i båten og som krever bruk av utløsere. Dermed er det planerboard og downrigger. Men det finnes jo utløsere på både overflateparavaner og paravaner for fiske på dypet også. Og stangholdere er jo fortsatt skrudd fast i båten. Ikke lett dette. Googlet for moro skyld "trolling+definisjon" men fikk 0 treff.

For enkelthets skyld kan man si at en som ror en gammel trebåt med en stang mellom knærne dorger, mens en som har tre skjermer ombord i båten og 12 stenger ute på rigger og planerboard troller, men hvor går egentlig grensen? Det er jo haugevis med gråsoner her, og jeg har vært innom de fleste. Jeg har rodd med rigg, jeg har padlet kano med ekkolodd og fire stenger ute på overflateparavaner, jeg har kjørt midtfjords med 4-takters motor, ekkolodd, GPS og fire stenger ute med ubelastede vobblere etc. Når har jeg dorget, og når har jeg trollet? Er begrepet "trolling" inkluderende eller ekskluderende? Hadde vært artig å vite...

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva folk flest mener med trolling, men folk flest klarer heller ikke å definere begrepet tydelig. Du trenger ikke være enig engang, kun fortelle meg og alle andre når dorging blir trolling. Går grensen i det man bruker leadcoresnøre på snella foran vobbleren for å få den til å gå litt dypere? Et blysøkke? En blyparavan? En Dipsy Diver? (Dypdorgingsparavan har forøvrig eksistert siden 50-tallet i Skandinavia) Rigg? Ekkolodd? GPS? Kartplotter? Overflateparavan? Planerboard? Antall stenger og stangholdere? Størrelsen på båten? På motoren? Type båt (ro/padle/motor). Jeg har sett folk bruke rigg både på kano og gummibåt, og vi har selv rodd med rigg. Hvor går egentlig grensen for når dorging blir trolling? Ingen jeg har spurt har kunnet gi et utfyllende svar på dette. Folk ute på bygda som kjøpte seg en "Hørgårds dypdorg"(Scotty Depthmaster) på begynnelsen av 80-tallet visste ikke engang at de drev med trolling. De trodde de dorget! Ordet trolling er ikke noe annet enn et låneord, på samme måte som man innen jerkfiske har fått låneord som bete, tafs o.l. Om det finnes fullt gangbare norske ord for ting ser jeg ingen grunn til å bruke låneord, men innen visse grener av fisket dukker det opp ting man ikke finner fullgode norske ord for. Innen meitefiske har man jo swingtip, quivertip, swinger, boilies, hairrig etc. Her blir det tildels latterlig om man skal erstatte dette med svingtopp, skjelvetopp, svinger (hva vil folk assosiere dette med, partnerbytte?) og hårrigg (selv om det faktisk ikke er så langt unna sannheten) Et annet låneord fra svensk er pimpel. Pimpel betyr "isfiske" på svensk. Her i Norge betyr det en type redskap som på norsk har blitt forsøkt oversatt til "lurepilk", men pr i dag bruker folk fortsatt ordet pimpel. Men jeg husker godt begrepskaoset som rådet på 80-tallet når rigger og planerboard (det begrepet bruker jeg fortsatt i mangel av et bedre norsk ord). "Overflaterigg" ble en stund brukt om planerboard. Morsommere er forbudet i Tunhovd mot "fiskesøkende elektronikk". DEN tror jeg de skal slite kraftig med å definere, all den tid man langt lettere kan lokalisere fisk i en elv sommerstid via vak, og ikke minst kan man se fisk under isfiske via kikkefiske.

Men om trolling = dorging er fortsatt et åpent spørsmål. Det blir vel fort opp til hver enkelts definisjon. Noen absolutt definisjon har jeg fortsatt tilgode å høre. Og trengs det i det hele tatt? Verden er jo ikke svart/hvitt, og det gjelder ikke fiske heller. men jeg har notert at visse mener at definisjonen gjelder i det man bruker noe som er skrudd fast i båten og som krever bruk av utløsere. Dermed er det planerboard og downrigger. Men det finnes jo utløsere på både overflateparavaner og paravaner for fiske på dypet også. Og stangholdere er jo fortsatt skrudd fast i båten. Ikke lett dette. Googlet for moro skyld "trolling+definisjon" men fikk 0 treff.

For enkelthets skyld kan man si at en som ror en gammel trebåt med en stang mellom knærne dorger, mens en som har tre skjermer ombord i båten og 12 stenger ute på rigger og planerboard troller, men hvor går egentlig grensen? Det er jo haugevis med gråsoner her, og jeg har vært innom de fleste. Jeg har rodd med rigg, jeg har padlet kano med ekkolodd og fire stenger ute på overflateparavaner, jeg har kjørt midtfjords med 4-takters motor, ekkolodd, GPS og fire stenger ute med ubelastede vobblere etc. Når har jeg dorget, og når har jeg trollet? Er begrepet "trolling" inkluderende eller ekskluderende? Hadde vært artig å vite...

Off-topic, unnskyld. Lurer på kor mange av dei som er på konsertane dine som ser for seg at det er slikt som susar gjennom skallen din når du sit der bak trommene dine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolling er etter det jeg vet et ameikansk ord som betyr noe sånt som å kjøre båt sakte. Trollingmotor kan like gjerne brukes til å bevege seg langs etter elvekant, å fiske med kasteslukstang, Men fiskeformen trolling er vel da slukene henger etter en båt i bevegelse. I norge har vi derimot fra gammelt av ordene dorge, som jeg har hørt brukt mest ute ved kysten, og dregge som mest har blitt brukt her i indre østlandet. Når vi begynte med å bruke moderne utstyr hentet vi kunnskapen om dette fra USA og da fulgte ordet trolling med. Og derfra oppfattelsen av at det da dreier seg om at det er dorgefiske med moderne utstyr. Ola Nordmann er heller ikke noe god i engelsk så det dukker opp ord som ikke helt har eller får noen fast betydning.

Sikkert bare en kortverjon av cb lengre avhanling dette men det er slik jeg oppfatter ordet trolling.

Det var dagens offtopic.

For meg går trolling, dorging eller dregging ut på det samme. Ha en skikkelig avkoblingstund fra en masete hverdag. Og virkelig nyte naturen og roen i båten. Siden det ikke er noe matauk så setter jeg meste av fisken tilbake og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg går trolling, dorging eller dregging ut på det samme. Ha en skikkelig avkoblingstund fra en masete hverdag. Og virkelig nyte naturen og roen i båten. Siden det ikke er noe matauk så setter jeg meste av fisken tilbake og...

Det er vel essensen. Men den norske bruken av trolling kommer nok heller fra Sverige enn USA.

Sjøl ser jeg fram til å teste dorge/trolle/dreggemulighetene her oppe. De ser faktisk ut til å ikke være oppdaget i det hele tatt. Går diger fisk i en sjø nedi dalen her...

Om gjedda som plutselig dukket opp vil ha noen effekt i en heller karrig innsjø gjenstår å se. For å komme tilbake til topic, nemlig antall stenger, her har man i ferskvann ofte en frihet under ansvar da det i ganske mange innsjøer ikke er noen regler med stangbegrensning. Her er det dermed viktig å legge noen begrensninger på seg sjøl, ellers vil man fort kunne oppleve at de lokale setter et forbud mot alt mer enn to stenger. Tunhovd er klasseeksemplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel essensen. Men den norske bruken av trolling kommer nok heller fra Sverige enn USA.

Sjøl ser jeg fram til å teste dorge/trolle/dreggemulighetene her oppe. De ser faktisk ut til å ikke være oppdaget i det hele tatt. Går diger fisk i en sjø nedi dalen her...

Om gjedda som plutselig dukket opp vil ha noen effekt i en heller karrig innsjø gjenstår å se. For å komme tilbake til topic, nemlig antall stenger, her har man i ferskvann ofte en frihet under ansvar da det i ganske mange innsjøer ikke er noen regler med stangbegrensning. Her er det dermed viktig å legge noen begrensninger på seg sjøl, ellers vil man fort kunne oppleve at de lokale setter et forbud mot alt mer enn to stenger. Tunhovd er klasseeksemplet.

Du finner også et slikt vann litt lengre sør :D. Oppdalingene har i hverfall ikke oppdaget muligheten for dorge/trolle/dregge der. Det de desverre har oppdaget er at de kan sette garn i september og oktober, og da gjerne utenfor bekkene. Og det er ikke sjelden det vanker en stakkars gyteklar ørret på 4-6 kg. Årlig blir det tatt fisk på 8-9-10 kg.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner også et slikt vann litt lengre sør :). Oppdalingene har i hverfall ikke oppdaget muligheten for dorge/trolle/dregge der. Det de desverre har oppdaget er at de kan sette garn i september og oktober, og da gjerne utenfor bekkene. Og det er ikke sjelden det vanker en stakkars gyteklar ørret på 4-6 kg. Årlig blir det tatt fisk på 8-9-10 kg.

Øyvind

Kompis Kjell er håpløst fortvilet over et vann i Oppdal-traktene der de har hatt greit, men krevende fiske etter røye på opptil 2 kilo på isfiske. Hytte-eierne vet at røya kan være lunefull, derfor setter de heller garn og plukker matfisken mens røyebestanden går i bratt nedoverbakke. Argumentet er at røya er en art som lett overbefolkes, og derfor må beskattes hardt med garnfiske. Slike folk burde læres 2+2 mange ganger...

HMMM Ønsker debatt om emnet da jeg mener loven er helt vanvittig.

Refleksjon

1)

Skal man trolle i havet uten å være på jakt ette fettfinne da sier Norsk lov at man kan bruke feks 10 stenger på en gang så langt alt greit.

2)

Skulle du ta deg en tur ut å fiske målrettet etter fettfinne gjelder 2 stenger pr båt.

Min menig er og blir 2 stenger fra båt uansett art eller fritt antall uansett art. så kan man heller regulere med baglimit og minstemål.

Noen som vil være med på refleksjon hvor går grensen på hva som er greit.

Etter mitt skjønn betyr det at denne loven kan tøyes veeeelidig langt

fyr løs :)

Får vel kaste den første steinen ,siden jeg sitter godt plantet i glasshus.

Det er lovlig og greit å fikse med 12 stenger hvis man driver C/R på alt av fettfinne..

HMMM Ønsker debatt om emnet da jeg mener loven er helt vanvittig.

Refleksjon

1)

Skal man trolle i havet uten å være på jakt ette fettfinne da sier Norsk lov at man kan bruke feks 10 stenger på en gang så langt alt greit.

2)

Skulle du ta deg en tur ut å fiske målrettet etter fettfinne gjelder 2 stenger pr båt.

Min menig er og blir 2 stenger fra båt uansett art eller fritt antall uansett art. så kan man heller regulere med baglimit og minstemål.

Noen som vil være med på refleksjon hvor går grensen på hva som er greit.

Etter mitt skjønn betyr det at denne loven kan tøyes veeeelidig langt

fyr løs :D

Får vel kaste den første steinen ,siden jeg sitter godt plantet i glasshus.

Det er lovlig og greit å fikse med 12 stenger hvis man driver C/R på alt av fettfinne..

Nå har jeg vel fulgt denne loven fra innsiden og utsiden fra start til mål, og kun konkludert med en ting, nemlig noe jeg har ment hele tida, nemlig at folka på DN ikke er noe annet en en haug med skrivebords-teoretikere som faktisk ikke veit en dritt om hva de lager lover om. Dersom de løkene der hadde klart å stable sammen papphjernene sine til å gjøre som resten av den tenkende verden, nemlig å sammenfatte reglementet til å omfatte:

1) minstemål

samt

2) baglimit

hadde det meste vært løst.

Som tilleggsregler kunne man lagt til at ALL gytefarget fisk (enten det dreier seg om gyteklar fisk om høsten eller støinger om våren) UTEN unntak skal settes tilbake DØD ELLER LEVENDE) hadde man sluppet alle andre regler. Folk kan fiske som man vil, når man vil, med hvor mange stenger man vil etc.

All erfaring tilsier at folk mye heller vil respektere et slikt regelverk (som tross alt er basert på sunn fornuft) heller enn et regelverk som er basert på en hjernedød synsing fra folk som aldri har satt sin fot utenfor et kontor og som neppe har sett hvordan fisket foregår i praksis. Sånn funker det i alle andre deler av verden, og det funker fint. Det finnes ingen grunn til at dette ikke skal funke i Norge også! Og ikke kom med argumentet om at vi ikke har tradisjoner om slikt regelverk før. Den holder ikke pr 2009!

Bottom line: Problemet ligger ikke hos de (akk så få) trollingfiskerne i Norge, men hos DN!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis Kjell er håpløst fortvilet over et vann i Oppdal-traktene der de har hatt greit, men krevende fiske etter røye på opptil 2 kilo på isfiske. Hytte-eierne vet at røya kan være lunefull, derfor setter de heller garn og plukker matfisken mens røyebestanden går i bratt nedoverbakke. Argumentet er at røya er en art som lett overbefolkes, og derfor må beskattes hardt med garnfiske. Slike folk burde læres 2+2 mange ganger...

Nå har jeg vel fulgt denne loven fra innsiden og utsiden fra start til mål, og kun konkludert med en ting, nemlig noe jeg har ment hele tida, nemlig at folka på DN ikke er noe annet en en haug med skrivebords-teoretikere som faktisk ikke veit en dritt om hva de lager lover om. Dersom de løkene der hadde klart å stable sammen papphjernene sine til å gjøre som resten av den tenkende verden, nemlig å sammenfatte reglementet til å omfatte:

1) minstemål

samt

2) baglimit

hadde det meste vært løst.

Som tilleggsregler kunne man lagt til at ALL gytefarget fisk (enten det dreier seg om gyteklar fisk om høsten eller støinger om våren) UTEN unntak skal settes tilbake DØD ELLER LEVENDE) hadde man sluppet alle andre regler. Folk kan fiske som man vil, når man vil, med hvor mange stenger man vil etc.

All erfaring tilsier at folk mye heller vil respektere et slikt regelverk (som tross alt er basert på sunn fornuft) heller enn et regelverk som er basert på en hjernedød synsing fra folk som aldri har satt sin fot utenfor et kontor og som neppe har sett hvordan fisket foregår i praksis. Sånn funker det i alle andre deler av verden, og det funker fint. Det finnes ingen grunn til at dette ikke skal funke i Norge også! Og ikke kom med argumentet om at vi ikke har tradisjoner om slikt regelverk før. Den holder ikke pr 2009!

Bottom line: Problemet ligger ikke hos de (akk så få) trollingfiskerne i Norge, men hos DN!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kompis Kjell er håpløst fortvilet over et vann i Oppdal-traktene der de har hatt greit, men krevende fiske etter røye på opptil 2 kilo på isfiske. Hytte-eierne vet at røya kan være lunefull, derfor setter de heller garn og plukker matfisken mens røyebestanden går i bratt nedoverbakke. Argumentet er at røya er en art som lett overbefolkes, og derfor må beskattes hardt med garnfiske. Slike folk burde læres 2+2 mange ganger...

Nå har jeg vel fulgt denne loven fra innsiden og utsiden fra start til mål, og kun konkludert med en ting, nemlig noe jeg har ment hele tida, nemlig at folka på DN ikke er noe annet en en haug med skrivebords-teoretikere som faktisk ikke veit en dritt om hva de lager lover om. Dersom de løkene der hadde klart å stable sammen papphjernene sine til å gjøre som resten av den tenkende verden, nemlig å sammenfatte reglementet til å omfatte:

1) minstemål

samt

2) baglimit

hadde det meste vært løst.

Som tilleggsregler kunne man lagt til at ALL gytefarget fisk (enten det dreier seg om gyteklar fisk om høsten eller støinger om våren) UTEN unntak skal settes tilbake DØD ELLER LEVENDE) hadde man sluppet alle andre regler. Folk kan fiske som man vil, når man vil, med hvor mange stenger man vil etc.

All erfaring tilsier at folk mye heller vil respektere et slikt regelverk (som tross alt er basert på sunn fornuft) heller enn et regelverk som er basert på en hjernedød synsing fra folk som aldri har satt sin fot utenfor et kontor og som neppe har sett hvordan fisket foregår i praksis. Sånn funker det i alle andre deler av verden, og det funker fint. Det finnes ingen grunn til at dette ikke skal funke i Norge også! Og ikke kom med argumentet om at vi ikke har tradisjoner om slikt regelverk før. Den holder ikke pr 2009!

Bottom line: Problemet ligger ikke hos de (akk så få) trollingfiskerne i Norge, men hos DN!

Hør hør!!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også lest meg gjennom denne tråden og sett trollernes (hvorfor ikke kalle det dorging på norsk istedet for dette USA begrepet !?) synspunkter.

Jeg synes det er en HÅPLØS innstilling fra sportsfiskere at om en synes loven er feil så er det bare å bryte denne.

Jeg dorger (troller..) selv men holder meg til de 2 lovlige stengene i båten. Ikke noe problem. Har aldri vært fristet til å sette ut flere. Men at det ville vært effektivt, eller i det minste øke sjansene er hevet over enhver tvil. Dermed ikke sagt at jeg synes reglene er riktige, det kan godt hende det er fornuftig at de endres.

Men om en sammenligner det med laksefiske i elv så kan vi ta denne:

Jeg synes at forbudet mot reke er høl i haudet, da makkfisket dreper enorme mengder med lakseyngel hvert år. Makk som er et levende dyr burde vært forbudt, reke lovlig. Altså omvendt.

Men betyr dette at jeg med god samvittighet kan egne kroken med en rød fin reke ? Nei...

For å si det enkelt: Kjemp gjerne for en endring av lover og regler, men følg de som til en hver tid gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

hmm tenkte jeg skulle svare på dette jeg!! når jg er ute i drammen fjorden fisker jeg med 8 stenger!! det jeg gjør er vis noen spør.. di 2 stengene fisker jeg etter ørret-laks. og di andre fisker jeg etter torsk og annet fisk!! og biter det på en annen stang sier du bare at du byttet stang og fiske ørre.laks med et!! ingen får sakt noe på det!! du bruker forsatt bare 2 stenger som du jobber kune etter lakse fisk!! så sånn gjør jeg det!! jeg rigger opp båten men all sø under 2-3kg tar jeg ikke med meg eller!! men fisker forsatt med 2 stenger etter lakse fisk og di andre som regel etter makrell og torsk. så får du en stor lakse fisk på en annen stang kan du jo bare tenke inni deg.. nei jeg byttet stang og fiska med di i stedet!..

ingen får sakt noe på det! fisker jo kun med 2 stenger etter lakse fiks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm tenkte jeg skulle svare på dette jeg!! når jg er ute i drammen fjorden fisker jeg med 8 stenger!! det jeg gjør er vis noen spør.. di 2 stengene fisker jeg etter ørret-laks. og di andre fisker jeg etter torsk og annet fisk!! og biter det på en annen stang sier du bare at du byttet stang og fiske ørre.laks med et!! ingen får sakt noe på det!! du bruker forsatt bare 2 stenger som du jobber kune etter lakse fisk!! så sånn gjør jeg det!! jeg rigger opp båten men all sø under 2-3kg tar jeg ikke med meg eller!! men fisker forsatt med 2 stenger etter lakse fisk og di andre som regel etter makrell og torsk. så får du en stor lakse fisk på en annen stang kan du jo bare tenke inni deg.. nei jeg byttet stang og fiska med di i stedet!..

ingen får sakt noe på det! fisker jo kun med 2 stenger etter lakse fiks.

Hvis du blir tatt med 8 stenger i sjøen og laks /sø i båten så kjøper de nok den forklaringen der ;-) Du skal ha for ærligheten din.

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå tar jeg med meg bare fisk over 4kg så når jeg har fått en sånn oppi båten så er jeg fornøyd får den dagen så da kan jeg godt kjøre rundt med 2 stenger etter det!!..

men er det så vanskelig og ha trolling kort i sjøen da?? andre vann må du betale ekstra får trolling kort hvorfor ikke orde det!! og ha min langde på 50cm får trolling fiske?? 0g 35 får vanli fiske og max 3 laks fisk vær dag??

fordi som skal trolle i sjøn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En kan si mye om holdning og moral, men hvis ingen protesterer vil det aldri bli forandringer til det bedre. Noen ganger kan en forsvare sivil ulydighet, og trolling i sjøen er et knakende godt eksempel

Ligeså kan en forsvare sivil olydighet da en protesterer mot en elveutbygging, dette er vell akseptert i dag......eller?

Ellers en meget intressant tråd og har nå lest alle innleggen........... :unsure:

Enig med deg Dacron. Er også rørende enig med CB. Har selv tatt initiativ til å kontaktet både Statens Naturoppsyn (Askøy + Hardanger) og DN. :wacko: Naturoppsynet lyder under DN. Men DN´s jurist er ikke enig i Naturoppsynets tanker om trolling. Direkt fientligt skull jeg kunne si at DN opptredde mot meg. Dette var i vår jeg tog kontakt.

Naturoppsynet var direkte konstruktive med forslag om tillnærming av problematikken. Da jeg nevnte at vi her på kysten var diskriminert i forholdt til øvrige Noreg så klekket han en ide om: å søke dispensasjon fra regelverket. Dette for at vi på kysten skulle kunne trene og øve til dem natsjonale og internatsjonale trolling-konkuranser vi har mulighet å delta i (type NM, TMB m.fl.).

Det var etter denne hyggelige kontakten jeg kontaktet DN og ble rett og slett totalt slått ner i skoa. Ikke noen som hellst forståing for bruk av meir stenger en to, punktum. Snakke om å oppretthalde et urettferdigt lovverk.

Nå, 6 månader etter den kontakten føler jeg , fortsatt at det var på en måte som om jeg snakket om "tråling", ikke trolling. Trur han ikke hadde peiling i det heile tatt...........................???? :ph34r:

Har innvitert naruroppsynet her i hardangerfjorden til å være med på en trollingdag. Han så frem mot dette men akkurat nå driver jeg med å bytte trolling-skuta, litt synd da, hehehe :D

Ellers trur jeg det er muligens noen ellers ingen her som veit hva grunnen er til at det ble lovbestemt med forskriften om maksimum to stenger/båt? Hva kommer dette fra?

Da loven ble vedtatt den 15 mai 1992 så var dette et resultat av Ot.prp nr 29 (av 1991-92) som igen var et resultat/konklusjon fra NOU 1987, nr 2.

Akkurat, 1987!!?? Dette året ble denne NOU ferdig men forarbeidene till denne NOU strekker seg lenger bakåt i tide, fra ca 1980-81. Da drev man på med drivgarnsfiske, kilenøter, krokgarn, makrellgarn, ørretgarn og gud hveit allt..........

Lik forbannet sattes det en begrensing i antall stenger per båt!!??

Dette har sin upprinnelse i OPPDRETTSNÆRINGENS lobbyvirksomhet, akkurat, oppdrett allereden da :angry: . Det var nemlig slik at i denne aktuelle NOU konkluderte utredarene med at den fremtida oppdrettsnæringen i Norge skulle basere seg på s.k. Sea-ranching (havbruk/kulturbetinget fiske), d.v.s. utsetting av utvandringsferdig lakse og sjøauresmolt for sen å høste av dem voksne individene som kjem att til utsettingsstedet etter 2-4 års havbeite. Hvilke trusselfaktorar skulle kunne skade denne virksomheten? jo m.a. trolling/dorgefiske som man da regnet med skulle kunne ta fisken fra oppdrettarane/investorane. Da satte man in alle ressursene til å få dorgefiske etter anadrome fisk i sjøen regulert til to stenger per båt for å gjøre denne type fiske til et lite attraktivt fiske, slik det er per i dag. Men som alle veit tog oppdrettesnæringa ein heilt annen vendning enn den som den gangen ble skissert i NOU og som det sattes et lovverk til å regulere. Men til trass for at det ikke ble Sea-ranching så regulerer loverket antall stenger for en virksomhet som ikke i det heile startet opp :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

vet ikke vor jei skal poste dette men hvordan er det med og trolle etter opdrettslaks med flere enn 2 stenger? Selv om det ikke er lov og dorge med mere enn 2 stenger etter anadrom laksefisk blir man bøtelagt for dette vis man slipper ut all vill fisk? Mener det er jo en go hjerning og fiske opp litt opdrettslaks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettslaks er per definisjonen i lovteksten anadrom, så om en får en reaksjon på å fiske denne med fler en 2 stenger avhenger av hvem som kontrollerer deg.

Eller om fylkesmannen har oppfordret alle til å fiske hardest mulig på den pga en rømming eller lignende.

Og med den fiskeministeren en nå har fått så har de rødgrønne bevist at fjøslaks er viktigere en villaksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg har fisket i oslo fjord- drammen fjord osv! jeg har altid rigget opp full trolling båt!! og det er ingen som bryr seg om det!! til og med politiet og passert meg flere ganger! ingen ting har skjed! men nå slipper jeg uti 95% av fisken jeg får!! syntes det kunde ha vært lov til max 6stenger eller rundt der! og minstemål 50cm!

det er ikke trolling fiskere som er helt på tryne! jeg ser veldig mye og mange fra land som tar om ørret som ikke er lenger 20-30cm! og hva er grunnen?

hva skal til og få ordet dette?? kunde ha fisket med flere stenger og all ørret under 50cm SKAL slippes ut. så utrolig vaskelig kan da dette ikke være?? mange som har sagt at dem syntes det er utrolig moro og se noen med ordentlig fiske båt. men ser jo at det har vært fiske konkuranser i bundefjord med folk har 6 stk i båten med 6 stenger det er heler ikke lov?

jeg rigger i værtfall opp 6 stenger når jeg er ute. og aldri hørt noen ting eller vært noen ting på flere flere år fiske uti der får meg. har vel ikke skjed at folk har blit stoppet eller??

så lenge det ser greit ut og ikke bruker dynamit så tror jeg folk ikke bryr seg så veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettslaks er per definisjonen i lovteksten anadrom, så om en får en reaksjon på å fiske denne med fler en 2 stenger avhenger av hvem som kontrollerer deg.

Eller om fylkesmannen har oppfordret alle til å fiske hardest mulig på den pga en rømming eller lignende.

Og med den fiskeministeren en nå har fått så har de rødgrønne bevist at fjøslaks er viktigere en villaksen

Det er dessverre helt riktig det du sier her. Loven definierer ikke "oppdrettslaks" som noe annet enn anadrom fisk og at fiske etter oppdrettslaks med fleire stenger enn to er lovstridig

enl forskrifta.

Å den andre siden, jeg trur neppe det ville komt til en bøteleggelse hvis en blir tatt av oppsynet med fjøslaks i båten når en troller med fleire enn to stenger. Trur dei

har vettet i behold for det virker slik for meg i alle fall :blush:

jeg rigger i værtfall opp 6 stenger når jeg er ute. og aldri hørt noen ting eller vært noen ting på flere flere år fiske uti der får meg. har vel ikke skjed at folk har blit stoppet eller??

så lenge det ser greit ut og ikke bruker dynamit så tror jeg folk ikke bryr seg så veldig.

Så lenge du ikke har villfisk eller fjøslaks i båten så er det lov å fiske med ubegrenset antall stenger i båten. Men tar du opp en eneste anadrom fisk og kakker den i hjel så er du per definisjon en lovbryter.

At det trass allt fungerer og ingen blir tatt henger sammen med oppsynets prioriteringer. Dei veit at trusselen mot bestandene er og forblir garnfiske. Dei rekker ikke å ta alle ulovlige

garnfiskere så hvorfor kaste bort tia på en trollingbåt, som muligens kan ha en eller to ørreter/laks eller fjøslaks på dørken :) Det skal i så fall være på fersken, da dei ser at en kakker en anadrome fisk. Ellers kan du si at du fekk dei da du trollet med to stenger og at du akkurat nå fisker etter lyr/sei etc.... Tvilen skal komme den misstenkte til godo, eller? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.