Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling I sjøen /moral


stegg
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vedr. det garnfisket så er det underlagt strenge regler da det gjeld fiske etter anadrome fiskeslag og i dag får en muligens lov til dette i vintersesongen. Dette er det fiskeforvaltningen i Fylke som bestemmer og fisket kan kun drives på rømt o-laks.

Allt annet garnfiske der anadrome fisk kan sette seg fast i, skal drives nedsenket minimum 3 m under overflaten, eller er det 5 m? jeg er litt usikker på akkurat dette da jeg ikke driver med den type fiske, kunn stangfiske eller trolling............ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lure på om noen har spurt DN om dette og hva "vi" trollere kan gjøre, påvirke denne, på oss, litt merkelige loven

Æ sente iallefall en Epost til de for å få høre med de og skape en dialog.

J.P

Jeg har vert i kontakt med dem og det var "ikke noe vi kunne gjøre". Trur det må til litt kraftigere skjytts for at dei skal forstå hva trolling er for noe

Jeg sitter i vert fall igjen med en sterk følelse at dei ikke skjønte hva trolling hva for noe. Av den steile og negative samtalen jeg hadde med dem så

var det på en måte som at jeg foreslå å begynne med "tråling" på laksen og sjøørreten, ikke trolling.

At foreslå trolling med fleire stenger enn to med tillegg av kraftige fangstbegrensinger fall for døve ører. Det er fortsatt fritt frem å fange så mye villaks

en bare orker med to stenger!!?? :lol:

Nej, trur det må komme fra naturoppsynet, dei var i vert fall positive og kom med positive og kreative forslag da jeg kontaktet dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert i kontakt med dem og det var "ikke noe vi kunne gjøre". Trur det må til litt kraftigere skjytts for at dei skal forstå hva trolling er for noe

Jeg sitter i vert fall igjen med en sterk følelse at dei ikke skjønte hva trolling hva for noe. Av den steile og negative samtalen jeg hadde med dem så

var det på en måte som at jeg foreslå å begynne med "tråling" på laksen og sjøørreten, ikke trolling.

At foreslå trolling med fleire stenger enn to med tillegg av kraftige fangstbegrensinger fall for døve ører. Det er fortsatt fritt frem å fange så mye villaks

en bare orker med to stenger!!?? :lol:

Nej, trur det må komme fra naturoppsynet, dei var i vert fall positive og kom med positive og kreative forslag da jeg kontaktet dem.

Å, du har snakka med de. Det er hørtes ikke spesielt lovende ut da, men fan en kan da ikke bare gi seg heller. Vis de ikke skjønner hva vi prater om så er det jo vår plikt som ansvarlige fiskere å vise de hva dette er snakk om. De kan da ikke være så steile at de ikke vil lære seg noe, nekter æ å tru. Får bare vente på svar fra de æ å da, så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, du har snakka med de. Det er hørtes ikke spesielt lovende ut da, men fan en kan da ikke bare gi seg heller. Vis de ikke skjønner hva vi prater om så er det jo vår plikt som ansvarlige fiskere å vise de hva dette er snakk om. De kan da ikke være så steile at de ikke vil lære seg noe, nekter æ å tru. Får bare vente på svar fra de æ å da, så får vi se.

Kansje det å bruke det norske ordet dorge, isteded for the amerikanske "trolling" vil hjelpe på forståelsen?

Hvorfor bruke fremmedord når det finnes adekvate synonymer som er ekvivalente i enhver relevant kontekst? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje det å bruke det norske ordet dorge, isteded for the amerikanske "trolling" vil hjelpe på forståelsen?

Hvorfor bruke fremmedord når det finnes adekvate synonymer som er ekvivalente i enhver relevant kontekst? :)

Dorge er det ord vi bruker da vi har kontakt med myndigheter av akkurat den grunnen du sier her. Men, hva hjelper det?

Vi forklarer også hva forskjellen er på det norske uttrykket dorging i forhold til trolling som er å gå ett steg lenger (dyprigger,

stangparavaner pulker/planerbord)...........

Det som skal til er å få med folka på DN ut i en trollingbåt slik at dei selve får oppleve hva "trolling" er i forhold til dorging.

Trur dei skulle sette pris på dette. Trur at f.eks Raul Bierach på DN er en i utgangspunkt positiv person men holdes tilbake

av visse negative krefter innen DN sit hierarki. Et annet problem er vell også at det ikke er så mange, eller noen som har

fullrigget båt og samtidigt ville kunne tatt et slik initiativ der i Trondheim

Jeg har i vert fall snakket med DN men først snakket jeg med naturoppsynet (dei hadde aldri sjekket noen trollingbåt, noensinne)???

Jeg spurde om dei var intressert i følge med på en trollingekspedisjon som et slags studietur og dette ble meget positivt mottatt.

Så jeg foreslår att alle som har noen trollingbåt tar kontakt med naturoppsynet og spør dei om dei kunne tenke seg en trolling-tur

som en type studietur. Da blir det også all anlednimng till å forklar hva andre regelverk som gjelder andre steder i

Norge og i norden.......... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje det å bruke det norske ordet dorge, isteded for the amerikanske "trolling" vil hjelpe på forståelsen?

Hvorfor bruke fremmedord når det finnes adekvate synonymer som er ekvivalente i enhver relevant kontekst? :)

Herlig formulert!! Jepp, all vidre kontakt med DN vil foregå på Norsk og Trolling vil bli byttet med Dorging!

Iallefall så er no Eposten min registrert og fått eget saksnr, så vi får se om noen har fått denne og vil svare på den.. Venter i spenning!

Naturoppsynet ja, de gutta har æ hatt litt med å gjøre, kjempekarer. Så æ skal gjøre mitt beste til å se om æ klare å få de med ut på tur en dag i mai. Det hadde vært så bra om de faktisk kunne snakke om saken og vite litt om dorging. Tror kansje de har litt mere gjenomslagskraft til DN enn akk så lille mæ!

Endret av J.P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.