Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2009


cd913cd913
 Share

Recommended Posts

10. mars i dag, og så smått på tide å tenke laksefiske igjen. Her jeg sitter er det nesten 1 m snø, men i mandalstraktene har nok våren fått større fotfeste. Ordnet noen kort på sone 2 alerede, og om ca 1 mnd står jeg vel i kø for å ordne flere kort på sone 2. Skulle gjerne fisket mer på sone 3 i denne elva, men ustabil vannføring og for mange fiskere gjør at jeg velger færre men mer eksklusive fiskedøgn på Hauge, Holmesland og Fuskeland.

Om en drøy måned starter oppgangen av de første laksene, og etterhvert som sola varmer og bjørka grønnes vil kriblinga bare tilta. Gleder meg som en unge til å presentere fluene over gromplassene som de siste årene har gitt mange fine laks i denne nydelige elva.

Håper vi kan ha noen flotte diskusjoner om fisket, lese mange fine fangstrapporter og få forttløpende opplysninger om forholdene i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sesongen blir bra eller ikke gjenstår heldigvis å se. Men tendensen er desverre negativ. Selv landet jeg også kun 2 laks i mandalselva i fjor. Fisket klart mindre enn tidligere, men med samme antall fiskedøgn som tidligere sesonger ville statistikken likevel vært dårligere. De siste 10 årene har jeg iht min fangstdagbok landet 120 laks i denne elva.

Når det gjelder årets fiske er jeg som alltid spent. I fjor hadde vi masse snø, solid vannføring hele sesongen og mange inkludert meg gledet seg over dette. Imidlertid ser jeg at dette nok ikke er bra mtp fisket i mandalselva. I sone 3 er fisket tungt når elva i løpet av en sesong kun har 2-3 døgn under 40 kubikk. Skulle tro at fisken da samlet seg opp på sone 2, men få fiskere hadde et fantastisk fiske der i fjor. Det var rett og slett mindre fisk på elva i fjor. Hva året bringer blir spennende. Håper imidlertid at vi fiskere i Mandalselva blir enda litt mer opptatt av laksens status denne sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Fiska du berre ein dag i fjor, Erik.......? :wub:

Ikkje langt ifra, Even;)

Fiska mye mindre.

Fisker øverst i den lakseførende delen. Her fikk ingen noe særlig fisk. Hørte de fikk brkbart med fisk lengre nede, men når en tenker på antallet fiskere så er det ikke rart det landes fisk.

Hørte også at det var langt mindre laks på gytestrekkene i høst.

Tar det hele med knakende ro i år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nyter en deilig påske i mandal nå og har tidligere i dag vært oppe langs elva og kikket. Elva ser som alltid nydelig ut med masse vann som minner meg om den flommen vi kommer til å få en eller annen gang i år. Snømengden i fjellet er ikke spesiell stor, og for min egen del håper jeg vannføringen i år blir mer normal. I fjor hadde vi vel 2-3 dager med vannføring under 40 kubikk. Håper generelt på mindre vann i år. I mine øyne er det mer fascinerende med en økning fra 20 til 150 kubikk enn fra 100 til 200 som vi opplevde ofte i fjor. Kikket ut over elva på klekkeriet, og tenkte da på to spesielt fantastiske opplevelser jeg har hatt i dette området. Først opplevde jeg en sen oktoberdag for mange år siden å se laksen kjempe om gromgyteplassene sine nedenfor brua. Området så ut som et akvarium med laks overalt. Neste opplevelse hadde jeg i Glemmestraumen.

Vi hadde fisket lenge en dag i midten av august og jeg hadde vært heldig og landet 2 laks på østsiden av klekkeriet. Min gode venn hadde ikke kjent noe da vi tuslet nedover mot Glemmestraumen. Av en eller annen merkelig grunn var vi alene og jeg snek meg da ned til brekket, listet meg ut på kanten og stakk hodet forsiktig ut. Jeg hadde panoramautsikt til brekkanten og så raskt 2 laks som stod side om side. Kameraten min listet seg nedover med en speyhacklet T&L str 8, en flue som har gitt oss mange laks i denne elva. Jeg har landet mange laks på flue men aldri sett en laks i aktivitet før den biter. Heller har jeg aldri kunnet si til noen at "nå tar àn", vel vitende om at det var annet enn ønsketenkning. Laksen steg, svømte fremover og 2-3 sekunder før kompisen kjente dette forsiktige draget i flua ropte jeg til ham at laksen tar. Noen minuter senere kunne vi lande en fin laks på 4 kg.

Så ingen laks i dag, men det tar nok ikke mange ukene før de første observeres i sjøen eller i elva. Ifjor observerte jeg første laks på Hauge C 8. mai. Åpningen i danmark har vært bra, som laksefiskere må vi være optimister og jeg ønsker alle lykke til denne sesongen. Tilslutt ønsker jeg mest at C&R tendensen styrkes, farget fisk slippes ut og at alle slutter å fiske 15. august...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kun 6 dager til fisket starter. Var en tur oppom Haugefossen og observerte årets første laks. 1 smålaks som prøvde å forsere fossen, og 2 sannsynlige mellomlaks ned mot grensa til hauge C. Artig å se at noe fisk er på plass. Spent på årets sesong. Noen som kan sprite opp stemninga med flere observasjoner i elva eller i sjø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var vi i gang, startet på Holmesland A i dag sammen med Steinar/Blammer med perfekte forhold. Men elva sank betydelig på morgenkvisten. Har ikke fisk på land å vise til, men hadde på en i lang tid som virkelig fikk pumpa til å gå....en etterlengtet opplevelse:) For de interesserte: http://detrelakser.diskusjonsforum.no/detr...r-about183.html

Det ryktes at det ble tatt flere fine under nøding, vi så det ble tatt en fra fjellet på holmesland b og de tok flere nedenfor haugefossen. Vi kjørte opp i sone 3 rundt 12 tiden, og fant ikke en eneste fisker :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggris. Ikke mange som kjører på laks 1. juni. Å miste den er selvfølgelig kjedelig, men du fikk jo med deg allt som er gøy med laksefisket. Litt av lufta går ut av balongen når den henger i treet. Problemet er bare at man så intenst ønsker å oppleve dette igjen.Selv har jeg de siste 15 år opplevd 2 ganger å lande laks 1. juni.

Tok fisken ved steinene nedenfor fjellet på Hauge A? Fisker mye på Holmesland A, og har tatt endel fisk rundt disse. Mange har nok en tendens til å bruke 99 % av tida i toppen. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var uansett en opplevelse ja, knallsterk fisk. Har landet fisk før på 1. juni på strekkene her nede, men ingen som har gitt tilsvarende fight. Tok på den vanlige plassen ja, har fått flere her før og bla. fjorårets største gikk på her på slutten av sesongen. Pleier å få mest nedenfor bua jeg da, og da stort sett hele veien ned. så det å parkere på toppen er bare tull:)

Skjedd noe mer i elva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samles jo alltid fisk her da, og med den båten som er der nå er det jo fullt mulig å fiske effektivt. Fikk meldinger om at det ble sett flere oppe der nå siste døgnet, og det ble som nevnt tatt fisk der på åpningen. Bare vær ops på at kulpen deles i to av en rygg rett ut fra fjellet og tvers over (midten) Kan stå en del fisk på den ene siden her.... Men du har sikkert vært der før:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samles jo alltid fisk her da, og med den båten som er der nå er det jo fullt mulig å fiske effektivt. Fikk meldinger om at det ble sett flere oppe der nå siste døgnet, og det ble som nevnt tatt fisk der på åpningen. Bare vær ops på at kulpen deles i to av en rygg rett ut fra fjellet og tvers over (midten) Kan stå en del fisk på den ene siden her.... Men du har sikkert vært der før:)

Takker for tilbakemelding.

Har ikke fisket denne sonen her selv før. Har fått endel gode tips av Even, men er alltid åpen for flere tips. Vi kommer mest sannsynlig til og fiske mest med flue, sluk. Blir muligens litt makkafiske også.

Lovende at det er sett fisk :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.