Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2009


cd913cd913
 Share

Recommended Posts

Fisket tar seg nok opp nå på slutten av sesongen. Slik er det altid når tempen synker og aggresiviteten til fisken stiger.Dessverre fører vannføringen til at det meste er brun fisk siden lite ny fisk kommer opp fossen. Traff en blid person på senteret i går med en 8 kg brun hunnlaks. Det er tragisk at man ikke allerede nå legger ned forbud mot å kakke disse fiskene som har begrenset matverdi, men har klart størst betydning i gytingen til høsten. Har forresten fått tak i rapporten som viser at laks i svært liten grad går Haugefossen på vannføringer over 50 kubikk. Baserer seg på videoundersøkelser gjennom i perioden juni - oktober 2003. Hvis noen fortsatt mener at fisken går uansett så får de bare gjøre det... Kan jo nevne at en fisker i Haugefossen trolig allerede er anmeldt etter at han stod frem i en reportasje i lindesnes avis med en laks som de innrømmet var krøket i buken. Får håpe hele det primitive fossfisket stenges neste år... Neste uke drar jeg til Beiarelva så da får Mandalselva seile sin egen sjø en stund :P

Vet du mynter denne "rapporten" på meg og noen andre, jeg stiller meg fortsatt veldig uforstående til det... ,men det hadde vært bra om du hadde lagt den ut eller linket til den for gjennomsyn. (tviler ikke på at den er reel, men som sagt så er jeg skeptisk til konklusjonen)

vet ikke hvor lenge du har fiska i Mandalselva, men jeg var av de første som begynte å fiske der på slutten av 90 tallet, og faktum er at de første årene på 2000 tallet var vannføringa dønn stabil på 65 kubikk +/- 2-3 kubikk hele juli og i starten av august. Kunn store regnskyll endret dette for så igjenn å bli styrt ned på 65 kubikk

rekordfangstene (ukevis) i mandalselva er akkurat i disse årene , da hovedsaklig i sone 3 i uke 29-32... det var først noen år ut på 2000 tallet Agder Energi begynte med "vedlikehold" osv midt i sesongen. etter at de begynte med det (og sammtidig utrydet på tusenvis av smolt på flatene i elva nårde strupte igjenn for raskt) at fangstene stupte og folks vrede startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Lenge siden jeg har deltatt på forumet. Men, nå som sesongen nærmer seg slutten kan vi så smått begynne oppsumeringen. Den blir egentlig kort og trist.

Totalfangst på ca 5 tonn og ca 1100 smålaks på land blir nok resultatet når alle har meldt inn fangstene sine. Dette er elendig, og tendensen fra de siste årene blir bare forsterket. Fra hele landet meldes det om lite smålaks, og ser vi på Mandalselva har fangstene av smålaks sunket fra ca 5000 smålaks for 4 år siden til ca 1000 i dag. Vi kan argumentere at vannføring, oter, sel, fabrikkfiske og sjølaksefiskere reduserer laksebestanden. Uansett er det til slutt vi elvefiskere som fanger de få laksene som overraskende nok kommer frem til sin gyteelv. Jeg har i mange innlegg argumentert for kortere fisketid. Nesten unisont blir dette motargumentert fra elvefiskere som skylder på andre, og i sin egoistiske verden ikke vil gi fra seg fisketid. Jeg vil derfor nok en gang komme med følgende forslag:

1. Fisketid Mandalselva 2010 : 15.6-15.8

Jeg kunne ramset opp flere forslag for å redusere uttaket av laks, men dette er regler som går på hver fiskers samvittighet, og i mine øyne er lite effektive. Holdes vi borte fra elva er laksen trygg. Dersom vi kun skal redusere uttaket gjennom C&R, kvoter ol går laksen en ytterligere mørk fremtid i møte.

Selv har jeg fått den glede å lande flere laks i elva denne sommeren. Gir gledelig fra meg 6 ukers fisketid dersom dette kan gavne laksen. Håpet er at vi ikke får en totalfredning neste år ...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at dette er triste greier. Likefullt er jeg ganske sikker på at det endrede kjøremønsteret fra Agder Energi kombinert med svært mye nedbør virker negativt inn på elva generelt og sone 3 spesielt.  Haugefossen er utviltsomt et menneskeskapt hinder som pga økt vannføring får ekstra negativ effekt.    Husk at sone 3 tradisjonelt har stått for ca 50-60 % av fangstene. (har ikke data for sone 3 i 2006 og 2007)  I fjor var dette redusert til 40 % og i år er vi nede på 29 % og bare 23 % av antall fisk som er tatt.  Når det gjelder historiske vannføringsdata finnes sikkert disse en plass. Jeg har notert meg følgende på noen av fiskene tatt i 2004 og 2005: Stemmer dårlig med påstandene om stabil vannføring på 65 kubikk i juli/august   2004  Dato          kl.slett   Vannføring    11.07.04, 0800  25 kubikk    16.07.04, 0700 25 Kubikk   17.07.04, 2230 25 kubikk   18.07.04, 2000 35 kubikk    26.07.04, 2100 25 kubikk    14.08.04, 0700   22 kubikk    14.08.04, 0800 22 kubikk  15.08.04, 2130 22 kubikk    16.08.04, 2030  22 kubikk    28.08.04, 1100  120 kubikk   29.08.04, 0900  120 kubikk   05.09.04, 0900 60 kubikk   08.09.04, 1700   60 kubikk    10.09.04, 2115 35 kubikk    11.09.04, 1000 35 kubikk    11.09.04, 1145 35 kubikk    11.09.04, 1215 35 kubikk    15.09.04, 1930 200 kubikk     2005  Dato         kl. slett    vannføring   04.07.05, 1600   30    10.07.05, 1830      20    29.07.05, 0500      45    29.07.05, 0630   45    02.08.05, 1900   50    02.08.05, 2000   50    10.08.05, 1830   20    27.08.05, 1630   35    27.08.05, 2110   35    31.08.05, 2000   45    01.09.05, 0730   45    07.09.05, 1630   25    13.09.05, 1300   35   14.09.05, 0800   35    14.09.05, 0900   35      Hadde uansett en hyggelig opplevelse på mandag ettermiddag. 2 timers fiske gav 3 blanke fisk. En fin hunnfisk på 5,0 ble satt ut igjen sammen med sin mindre søster på ca 2,0 kg. Den lille broren på ca 2,0 kg ble derimot middag på tirsdag. Elva gikk da på 110 kiubikk og var synkende. Gav meg kl halv 7 blid og fornøyd. Kunne sikkert dratt flere med det får være måte på :) PS: klarer ikke å legge inn linjeskift så dette ble veldig rotete, men som dere ser er absolutt de fleste fiske tatt på betydelig lavere vannføring enn 65 kubikk..... (og jeg fisker når jeg kan, ganske uavhengig av forholdene)

Endret av Prikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har deltatt på forumet. Men, nå som sesongen nærmer seg slutten kan vi så smått begynne oppsumeringen. Den blir egentlig kort og trist.

Totalfangst på ca 5 tonn og ca 1100 smålaks på land blir nok resultatet når alle har meldt inn fangstene sine. Dette er elendig, og tendensen fra de siste årene blir bare forsterket. Fra hele landet meldes det om lite smålaks, og ser vi på Mandalselva har fangstene av smålaks sunket fra ca 5000 smålaks for 4 år siden til ca 1000 i dag. Vi kan argumentere at vannføring, oter, sel, fabrikkfiske og sjølaksefiskere reduserer laksebestanden. Uansett er det til slutt vi elvefiskere som fanger de få laksene som overraskende nok kommer frem til sin gyteelv. Jeg har i mange innlegg argumentert for kortere fisketid. Nesten unisont blir dette motargumentert fra elvefiskere som skylder på andre, og i sin egoistiske verden ikke vil gi fra seg fisketid. Jeg vil derfor nok en gang komme med følgende forslag:

1. Fisketid Mandalselva 2010 : 15.6-15.8

Jeg kunne ramset opp flere forslag for å redusere uttaket av laks, men dette er regler som går på hver fiskers samvittighet, og i mine øyne er lite effektive. Holdes vi borte fra elva er laksen trygg. Dersom vi kun skal redusere uttaket gjennom C&R, kvoter ol går laksen en ytterligere mørk fremtid i møte.

Selv har jeg fått den glede å lande flere laks i elva denne sommeren. Gir gledelig fra meg 6 ukers fisketid dersom dette kan gavne laksen. Håpet er at vi ikke får en totalfredning neste år ...........

Enig med deg.

Vi skal ikke være så vanvittig redde for å måtte begrense oss. Mange ting dreper laksen på sin vei ut i havet og hjem igjen, og det meste har det vist seg vanskelig å gjøre noe med.

Det faller til syvende og sist på oss å gjøre det vi kan, så får vi jobbe med å løse de andre problemene underveis.

Det virker ihvertfall lite seriøst å bare klage på alle andre, og steilt motsette seg å bidra der vi selv kan. Når vi nå får villaksrapporten i fjeset fra alle landets medier er det tydelig. Villaksstammene som de er i dag, som følge av hvordan vi har prioritert dem og forvaltet dem, tåler i liten grad noen vesentlig beskatning.

Det må tas til følge

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men tenker å ta et par pils i kveld faktisk. Sitatbruken grunnes det triste med laksen, you know...

Alternativt kunne jeg skrevet: " Trash trash you and me, its in everything we do......Forøvrig Brett anderson.

Håper vi redder laksen

Virkelig ille nå, på fiskeguiden er det en link til en rapport ang gytebestandsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var årets sesong over og ut. Mye blandede følelser. fikk greit med fisk. har aldri mistet så mye fisk som jeg gjorde i år. mistet sikkert 30 stykk, mange andre som også mistet fisk så det tyder på at den har vært forsiktig.

Mitt siste kast i år resulterte i et hogg fra en grov laks som gjorde akkurat som den ville. etter et snaut kvarters intens kamp kom flua susende mot meg. årsak: brukket krok!!! surt og leit, men sånn er det å være sportsfisker. Dette er nok den største laksen jeg har hatt på noensinne.

Skitt fiske til alle i 2010! Nå venter en jakthøst på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite fisk er vel dekkende for hele sesongen. Her er det bare å stramme til neste år. - Utsatt oppstart til 15 juni - sesongslutt 30 august - Ukeskvote på feks 3-5 fisk -sesongkvote på 5-10 fisk - all hunnlaks over 5 kg fredes etter 1 august (de som ikke ser forskjell får drive med noe annet. Ser du ikke forskjell på elgku og elgoke får du heller ikke gå på jakt...) - stans i alt laksefiske i sjøen Jeg fikk mer fisk på 3 dager i Beiarelva i år, enn på en hel sesong i Mandal. Det sier vel sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite fisk er vel dekkende for hele sesongen. Her er det bare å stramme til neste år. - Utsatt oppstart til 15 juni - sesongslutt 30 august - Ukeskvote på feks 3-5 fisk -sesongkvote på 5-10 fisk - all hunnlaks over 5 kg fredes etter 1 august (de som ikke ser forskjell får drive med noe annet. Ser du ikke forskjell på elgku og elgoke får du heller ikke gå på jakt...) - stans i alt laksefiske i sjøen Jeg fikk mer fisk på 3 dager i Beiarelva i år, enn på en hel sesong i Mandal. Det sier vel sitt...

Tror du vil slite der. Fagfolkene i NINA så ikke forskjell på kjønnene hos blanklaks i det hele tatt, de hadde 40-50 % feilmarginer i kjønnsbestemmelse hele veien. Fiskere er neppe bedre...

Når fisken får mer farge og begynner å utvikle sekundære kjønnskarakteristika er saken en annen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil slite der. Fagfolkene i NINA så ikke forskjell på kjønnene hos blanklaks i det hele tatt, de hadde 40-50 % feilmarginer i kjønnsbestemmelse hele veien. Fiskere er neppe bedre...

Når fisken får mer farge og begynner å utvikle sekundære kjønnskarakteristika er saken en annen!

Er klar over at dette ikke er så enkelt på blank fisk i juni/juli, men etter 1. august er dette knapt nok et problem. Skulle man fortsatt være i tvil kan man vel heller sette fisken ut uansett. Og hvis man likevel skulle finne på å kakke en hunnfisk over 5 kg bør fisket være over for vedkommende den uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanskelig å se forskjell på kjønnene fra de har stått på elva en stund, eller nygått fisk fra slutten av august.

Hadde bestandene vært i orden ville det ikke hatt så mye å si om en tok det man fikk, dessverre er villaksen nedprioritert i Norge av forskjellige årsaker og vi ender opp med å hakke på hverandre.

Eventyrlig laksefiske i Lygna he he, det var det nok ikke. Mye vann, den beste sesongen på mange år vannmessig gjorde det enklere å lure de laksene som gikk.

Sånn relativt sett gikk det ikke så mye laks verken i Audna eller Lygna, jeg syntes det var middels i begge elvene.

Mandalselva er tragisk dårlig og aldri har det vært så mange små og svake smålakser.

Eneste lyspunktet er ok med fisk rundt 3kg, disse gjorde sesongen levelig.

Jeg fiska på knallforhold i Lygna og Audna, tidvis tok det av og det bet som bare det. Problemet var at flakene var såpass små at enn virkelig måtte treffe de.

Ellers var det denging på standplasser som ga folk fisk, mye av den fisken var mellomlaks, fisk som hadde gått opp ganske tidlig.

Det virket som om oppgangen var bra tidlig, jeg forventet vel ikke men ønsket enn bra smålaksoppgang. Den uteble dessverre. Poenget er at dette er elver som skulle levert bedre, Lygna er full av lakseparrer og Audna har hatt laksestamme i flere år nå. Jeg håper virkelig at neste sesong glimter til med noen flak av betydlig størrelse.

Potensialet er der , det vet vi. Flere sesonger med bare økning og pila pekende rett opp viser det. Det triste er alt faenskapet som truer villaksen, vi trodde vi var skjermet for oppdrettets farer. Men det viste seg at de må jo ha mat disse oppdrettsfiskene, ergo blir "vår" fisk også rammet.

Man ser jo på sjøørreten hvordan den fordi den ikke reiser bort fra fjorden er både feit og tallrik.

Oppfordrer alle som bryr seg til å engasjere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.