Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2009


cd913cd913
 Share

Recommended Posts

Er det noen av dere med greie på detta laksefisket generelt og Mandalselva spesielt som har noen formening om det er noe vits å fiske i sone 3 ennå? Eller er det for tidlig?

Det er mye annet morsomt å drive med enn å fiske i sone 3 så lenge elva har gått over 50-60 kubikk i lengre tid. Lite fisk som passerer fossen da. De jeg har snakket med har sett lite fisk. Den finnes nok, men det er nok et stykke mellom de enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao står de og venter på holmesland til helga :)

Tja.. De fleste står nok nedenfor Haugefossen der de bombarderes med 200 grams blysøkker og solide kroker festet til penn havfiskesneller og 20 fots teleskopstenger. Heldigvis synger dette fiske på siste verset nå. Neste år vil fiske i Hagefossen trolig bli stengt alternativt blir steinen som hindrer oppgangen når elva går mellom 50-90 kubikk fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. De fleste står nok nedenfor Haugefossen der de bombarderes med 200 grams blysøkker og solide kroker festet til penn havfiskesneller og 20 fots teleskopstenger. Heldigvis synger dette fiske på siste verset nå. Neste år vil fiske i Hagefossen trolig bli stengt alternativt blir steinen som hindrer oppgangen når elva går mellom 50-90 kubikk fjernet.

Hvor tar du det ifra at oppgangen blir hindret mellom 50-90 kubikk??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. De fleste står nok nedenfor Haugefossen der de bombarderes med 200 grams blysøkker og solide kroker festet til penn havfiskesneller og 20 fots teleskopstenger. Heldigvis synger dette fiske på siste verset nå. Neste år vil fiske i Hagefossen trolig bli stengt alternativt blir steinen som hindrer oppgangen når elva går mellom 50-90 kubikk fjernet.

Har ikke lest noe om dette tidligere. Bra hvis de gjennomfører det. Men regner med de vil få noen hissige grunneiere på nakken når de taper penger på kort i haugefossen, hauge a-c og holmesland.

Hvor har du denne infoen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tar du det ifra at oppgangen blir hindret mellom 50-90 kubikk??? :)

har vært mye diskutert dette og noen få påstår fortsatt at all laks går fossen uansett. Det viser seg ofte at disse har ganske sterke egeninterresser i sonene rettnedenfor fossen. ;) Uansett er det liten tvil om at svært lite smålaks og de færreste mellomlaksene kommer opp i den trakta som dannes mellom ca 50 - 90 kubikk (pga steinen og en stokk). Stokken er forøvrig fjernet, men merkelig nok havnet det raskt en ny på samme plassen.

De fleste med litt fartstid i sone 3 vet hvor stille det blir der oppe når elva har gått et par uker på 60-70 kubikk. Hvis elva en dag eller to går ned til 40 kubikk blir det plutselig liv. Fangstatistikkene taler vel også sitt språk nå tidlig i sesongen. Flere laks er tatt i sonene rett nedenfor fossen mens ingen er tatt på de 13 km med fin elv ovenfor.

Uansett er fisket i Haugefossen en uting både pga at fossen er et oppgangshinder og metodene de bruker (det er nok av observasjoner av laks der kroken henger alle andre steder enn i munnen...)

Både Fylkesmannen og direktoratet er i gang med å se på saken så det vil trolig bli en løsning før neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke er tatt noen fisk på sone 3 ennå har vel den forklaringen at det var ca 13 km uten et menneske å se i følge Pero på åpningen....

når det gjelder "trakta", steinen og stokken, så mener jeg det er bare sprøyt, jeg har fiska i Mandalselva siden ca 1995.

vanlig "fast" sommer vannstand fra agder energi var da stabilt 65 kubikk, varierte med kanskje 2-3 kubikk iløpet av et døgn, laksen passerte da Haugefossen så det sprutet og det krydde av laks i sone 3

At Haugefossen er stedet for å få laksen alle andre steder enn i munnen har jeg vært vitne til mange ganger så der er jeg enig at den bør stenges med henvisning til lakseloven, og når den en skjelden gang sitter i munnen er faren for at krokholder revner ganske stort...

Vi fikk en gang en smålaks nede på Holmesland B som manglet hele kjevebeinet på ene sida (blodferskt....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye folk i sone 3 nei, men det finnes nok en del. Mest de faste som bor på campingen og de fisker ikke på de vanlige plassene....

Når det gjelder "trakta" vil nok temperaturen også spille inn. Uansett er det nok bred enighet (i allefall i sone 3) at den er et oppgangshinder. I fjor ble det nesten ikke tatt fisk i sone 3 de første 2 ukene og kun drøyt 20 fisk til og med uke 26. Total fangsten disse ukene var nesten 400 fisk så ingen skal komme å si at laksen går fossen uansett.

Det må legges til at steinen det snakkes om ikke er naturllig, men ramlet ned under utbedring av veien for mange år siden. Det er derfor snakk om å fjerne en menneskeskapt hindring.

Problemet nå er at vannføringen er mye mer stabil over 60 kubikk. (i fjor var den under 40 kun noen få dager.) Tidligere gikk elva gjerne på mellom 20-30 kubikk i lengere tid. Etter at ny strømkabel ble lagt over sjøen produserer de mer strøm ergo øker vannføringen. Blir spennende å se hvordan dette året blir.

Samma søren hvordan det blir håper jeg i allefall at det blir slutt på "fiske" i Haugefossen. Det er en skam for hele elva at de får fortsette år etter år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sone 3 nå kan være noe av det lureste du prøver på :lol: , med så mye fisk på land nedenfor fossen, så er det garantert bra med stor fisk i sone 3 nå.

Da får man vel prøve, er jo uansett ikke noe fisk å få hvis man sitter hjemme!

Har kun etpar korte turer i Mandalselva på rutinekontoen fra før, og har heller aldri fått laks i elv, men nå som jeg har flytta nedover til området er det jo trivelig å prøve ut detta fisket. Og jeg kan jo likesågodt vase rundt og utforske elva når det er få andre tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en tur i sone 3 på lørdag, men etter 12 timers fiske med mark og noe flue satt jeg igjen med en 3hgs ørret som blei fortært til lønsj. Men i det minste fikk jeg gjort meg bedre kjent med elva, og er dermed et lite skritt på veien mot min første laks føler jeg.

Var også to kamerater av meg som fiska fredag ettermiddag - søndag formiddag i sone 3 og de hadde føling med etpar fisk av størrelse, i tillegg til de små brune. Her gikk det kun i flue.

Uansett var det deilig å ha elva for seg selv, møtte kun 2 andre fiskere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da va det til slutt fisk på land da:) Etter å ha mistet en fin en på åpningsdøgnet samt en på sjøen....

Sone 3 på morgenen i dag:

120620091116a2058c02dbb04f44bb.jpg

Tok jo på ei voldsom stor flue:) Fint take, god fight og den veide inn til 4.3 kg.

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har pinadø mistet mye fisk i det siste.... når en tar med de på sjøen. Så det var mer enn greit å få landet en. Ikke en eneste fisk å se, men ut fra hva jeg ble fortalt så har visstnok forsvaret (????) bistått med et telleapparat i nødingfossen og der skal de nylig ha registrert 96 stk på et døgn. Før det 60... Rart at ikke tallene legges ut til allmenn beskuelse på elveeierlagets sider. Det var jo noen som mente 60 fisk var svært lite, men jeg syntes da dette hørtes spennende ut..... Ihvertfall når en ikke ser dem, så er det jo kjekt å vite at de allikevel er der:)

Kan jo ha hørt feil, men mener det ble sagt på et døgn (enten i går eller i forgårs...).

Ellers var det flere fiskere å se nå.

Hvordan gikk det på holmesland B Øystein? Var båtene av ok kvalitet??

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har pinadø mistet mye fisk i det siste.... når en tar med de på sjøen. Så det var mer enn greit å få landet en. Ikke en eneste fisk å se, men ut fra hva jeg ble fortalt så har visstnok forsvaret (????) bistått med et telleapparat i nødingfossen og der skal de nylig ha registrert 96 stk på et døgn. Før det 60... Rart at ikke tallene legges ut til allmenn beskuelse på elveeierlagets sider. Det var jo noen som mente 60 fisk var svært lite, men jeg syntes da dette hørtes spennende ut..... Ihvertfall når en ikke ser dem, så er det jo kjekt å vite at de allikevel er der:)

Kan jo ha hørt feil, men mener det ble sagt på et døgn (enten i går eller i forgårs...).

Ellers var det flere fiskere å se nå.

Hvordan gikk det på holmesland B Øystein? Var båtene av ok kvalitet??

Holmesland B var et greit strekk og fiske det. Vi var jo så uheldige at hele helga kjørte de ned vannstanden. Tilslutt lå den vel på rundt 30 kubikk. Gikk ganske godt med fisk vil jeg si. Vi var borti 2-3 stykk, men de ville ikke sitte.

Båten - den var et kapittel for seg selv. Gammel, og her snakker vi godt brukt pioner. Prøvde og telle lappene som vart gjort, men kom raskt ut av telling. Man måtte lense hver halvtime.... så kan du tenke deg kvaliteten på båten :lol:

Ellers var det herlig og endelig komme i gang og få ned laksefeberen igjen etter 9 mnd uten laksefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra: http://www.mandalselva.no/mainDesign.asp?aid=21860&gid=2621

"Vannføringen i elva vil i løpet av sesongen forsøkes holdt mellom 25 og 50 m3 for å få best mulig målinger"

Kan jo være en relevant opplysning for de som booker sitt fiske i sone 2............. Vet jo at mange her inne synes vannstander ned til 25m3 er helt greit på alt fra fuskeland c/d til holmesland A, men det synes nå ikke jeg da:) Liker meg uti vannet jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.