Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2009


cd913cd913
 Share

Recommended Posts

Sakset fra: http://www.mandalselva.no/mainDesign.asp?aid=21860&gid=2621

"Vannføringen i elva vil i løpet av sesongen forsøkes holdt mellom 25 og 50 m3 for å få best mulig målinger"

Kan jo være en relevant opplysning for de som booker sitt fiske i sone 2............. Vet jo at mange her inne synes vannstander ned til 25m3 er helt greit på alt fra fuskeland c/d til holmesland A, men det synes nå ikke jeg da:) Liker meg uti vannet jeg:)

For oss i sone 3 er jo dette knall. Det kommer nok noe regn i løpet av sesongen slik at vi får noen topper over 100 kubikk. For sone 2 er jo dette litt stusselig, men de fikk jo mye vann i fjor og har derfor fått sin andel :)

Husk at før reguleringa var normal sommervannstand nede i 5 kubikk så for laksen sin del er ikke dette noen krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke Mandalselva hadde vært regulert så hadde den sett ut som Audna store deler av sommeren, selfølgelig med et sinnsykt bra fiske etter litt regn, men store deler av sommeren ikke fiskbar over store strekninger... Er det det vi vil?..

Jeg har fiska så mange år der at jeg ser på reguleringen som et stort pluss, det er bare å lære seg hvordan elva er å fiske på de forskjellige vannstandene :)

Som Helge sier 12m3 er kanon når du kjenner elva, sammtidig som 100m3 er det beste du kan ha på nabosonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he morsomt med fiskere som ikke har "skjønt" naturalis.......fleiper litt.

Seriøst, Audna er fiskbar også på lite vann.......

Mandalselva ville vært deilig om den hadde rent naturlig, tenk på Lygna. For en følelse når en elv er naturlig.

Jeg mener reguleringa farger opplevelsen negativt, joda alltid vann, men elva ville produsert mer fisk om den hadde gått naturlig.

Trist at vi alldri får sett den liten, synd for romantikerne. Ok for konsumentene og kraftverkene og lyspåærene.

Jeg mener bare at vi som naturelskere burde kjenne forskjellen. Som playback å fiske på regulert elv.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er heldigvis forskjell på hva vi liker å holde på med og under hvilke forhold vi ønsker å gjøre det:) Vet man at elva skal kjøres på 12m3 i ei uke, at det er planlagt, ja da ville jeg gjerne ha visst dette før jeg kjøpte og ble "låst opp" på f.eks fuskeland d. Har andre alternativer som frister mye mer enn å være der på slike forhold.....

Nå har ikke jeg noe imot reguleringen da, gjort er gjort, og hintet heller ikke på dette. Den er jo den "største" fordelen vi har med elva vi fisker i sånn det er nå. Det jeg reagerer på er forutsigbarheten og varslingen på planlagte ting........ Når de vet at de skal stenge et par uker om sommeren og har hatt denne opplysningen i lang tid, så synes jeg det burde vært lagt ut til allmenn info i god tid og ikke samme dag. Det samme om det som nå blir sagt om den jevne vannføringen i sesongen 2009. Dette var vel ikke akkurat noe de fant ut nå, eller? Samtidig er det jo tegn på kanskje nye takter at de i det hele tatt sier noe som helst?

Fordelen av regulering er jo forutsigbarheten og tryggheten dette gir ift forholdene du kjøper kort på, men bør ikke slike opplysninger som kom ut nå være tilgjengelig for alle og ikke kun de invidde i god tid før sesongstart? De forholdene de skisserer nå blir ikke særlig problematiske, men om de plutselig kjører vedlikehold etc etc oppå dette, som jo har skjedd før, synes jeg det er tragisk at ikke kortkjøper har fått beskjed om dette når kortet ble anskaffet. Kreves jo ikke særlig mye samkjøring eller koordinering for å kalle det det, for å få lagt ut slik info.... Elva er jo "regulert":) Flommer har vi et kult forhold til, og disse råder ingen over så sånne forhold er helt greie.

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner bare litt mer dedikert ntursyn av og til, handler så mye om forhold og vannføring.

Å, det var ikke nok vann på den sona til å få fisk, heller ikke den sona, nå må de slippe vann, eller nå må kjøre elva mindre..osv

Det er ikke lenger elva som styrer elva, det er forskjellige interesser. Og det gjør fisket til noe litt annet for meg, handler bare om resultat. Ikke at det ikke ville gjort det om elva var "fri" men folk syter om helt latterlige ting, og det sykeste er å faktisk gi reguleringa kreditt for godt fiske. For noe tullball, alt i alt så ødelegger reguleringa enormt mye. Hadde elva vært naturlig så ville den gitt mye mer fisk. Om ikke midt i juli.....Men i antall gytefisk og flergangsgytere.

Og selvfølgelig utvandrende smolt.

Dette er ting jeg har stor kunnskap om, jeg er ikke bare opptatt å fange fisken. Vi må også forstå hva vi holder på med.

Det kunne blitt en lang artikkel om dette, men et lite fiskeforum er ikke rette stedet for mer opplyst informasjon.

Alt for ofte ender det i klikkete motargumentasjon på et overaskende lavt nivå.

Jeg mener at Laudal kraftverk må vurdere sin måte å kjøre driften sin på, det er så hardt fiskepress i Mandalselva at det ikke lenger er helt bærekraftig. En forbedring av biotoper og antall gyteplasser -og helst ikke flere smolt som ender i turbinene-......ville økt antall utvandrende smolt veldig mye.

Mye mer kan sies, ikke minst gjøres.

Artig og ironisk at Kraftverket sponser sonar, hva skal vi egentlig med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he morsomt med fiskere som ikke har "skjønt" naturalis.......fleiper litt.

Seriøst, Audna er fiskbar også på lite vann.......

Mandalselva ville vært deilig om den hadde rent naturlig, tenk på Lygna. For en følelse når en elv er naturlig.

Jeg mener reguleringa farger opplevelsen negativt, joda alltid vann, men elva ville produsert mer fisk om den hadde gått naturlig.

Trist at vi alldri får sett den liten, synd for romantikerne. Ok for konsumentene og kraftverkene og lyspåærene.

Jeg mener bare at vi som naturelskere burde kjenne forskjellen. Som playback å fiske på regulert elv.......

Siden du synes Lygna er ei så fantastisk elv så har jo du ditt alternativ der...

Sjøl så ser jeg på Lygna som den reneste "Ørken" store deler av fisksesongen.

om målet ditt er så mye mer gytefisk og utvandrende smolt, så kan du jo kjempe for totalfreding av hele elva hele sesongen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elver tørker inn når det ikke regner, og fisken biter ofte bedre i uregulerte elver syntes jeg.

Har ikke noe problemer med Mandalselva om du tror det, får masse fisk der også....Er man dyktig nok og ikke altid forventer "perfekt" elv blir man en dyktigere fisker og skjønner enda mer av sammenhengen.

Tror de fleste fiskere med en viss kjærlighet til naturen kunne sett for seg Mandalselva fri.

Jeg er ikke i det hele tatt for en totalfredning

;)

Men en mye bedre kultivering, da ville alle som bare ønsker å dra opp fisk kunne gjøre det....Ja ja, dette er ikke stedet for seriøse diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at regulering er ensidig negativt for en hver elv. Man skal ikke ha så mange vekttall i økologi for å skjønne det. Hele økologien endres jo i regulerte elver pga endret vannføring, endret temperatur osv. I tillegg er jo reguleringen (turbinene) en direkte årsak til at fisk drepes. At noen elver fremstår som mer "fiskbare" etter reguleringen er en annen sak. Kommer jo helt ann på hva definisjonen av "fiskbar" er.

Jeg har fisket i uregulerte elver i alle år før jeg flyttet til sørlandet og det er ingen tvil om at dette er en anneledes og større opplevelse. Det meste er mer forutsigbart og alt foregår på naturens premisser. Greit nok at elvene tidvis likner små bekker, men det er jo en del av gamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenner etter å komme med noen kommentarer her nå på noe av det som fremsettes, men kanskje på tide med en rydding av denne tråden før det tar helt av?

:) Eg er heilt enig med deg, Pero, men sjølvopphøgd personlegdom er ikkje lett å få ned på bakken att. Lykke til med videre fiske, dykk som fisker i Mandalselva i år. :) Eg voner eg får gleda av elva på slutten av sesongen. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vannføringen i elva vil i løpet av sesongen forsøkes holdt mellom 25 og 50 m3 for å få best mulig målinger"

Kan jo være en relevant opplysning for de som booker sitt fiske i sone 2............. Vet jo at mange her inne synes vannstander ned til 25m3 er helt greit på alt fra fuskeland c/d til holmesland A, men det synes nå ikke jeg da:) Liker meg uti vannet jeg:)

Enig med deg. Fisker 90 % på Hauge/Holmesland sonene. Det gir alltid høy puls når man ankommer elva og denne går stor. Fisket på disse sonene i 10 år. Det beste fisket jeg har opplevd var på Holmesland A for noen år siden. Et vanvittig regnskyll i juli økte vannstanden fra 40-140 kubikk. På 3 dager fikk jeg 12 laks. Det nest beste fisket var noen år senere. Fisket Hauge A og fikk på 17 kubikk 8 laks på 2 dager. Er glad dette forskningsprosjektet gjennomføres. Kanskje kan vi få et noe riktigere tall på uttaket av laks. Det snakkes jo alltid om at vi drar opp mellom 20-50 %. Ellers er jeg ikke bekymret for at vi ikke ser både høyere og lavere vannføring enn det planlagte. I dag har elva gått i over 60. Når sommerregnet kommer vil vi se den i 100, når tørken kommer i 17 kubikk............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenner etter å komme med noen kommentarer her nå på noe av det som fremsettes, men kanskje på tide med en rydding av denne tråden før det tar helt av?

Slike smålige innlegg som dette er bare trist og skaper uro og paranoia, er det ikke bra med meninger eller?

Du kommer ikke med et fornuftig innlegg, bare et subtilt(?) spark som en eller annen må ta i mot.....

Vår så snill å ikke forslå sletting av noen debatt som du ikke er med i engang.

Hvis du brenner etter å skrive så skriv da vel :D

:D Eg er heilt enig med deg, Pero, men sjølvopphøgd personlegdom er ikkje lett å få ned på bakken att. Lykke til med videre fiske, dykk som fisker i Mandalselva i år. :wacko: Eg voner eg får gleda av elva på slutten av sesongen. :lol:

Som sagt tidligere så er denne tråden bare et fangst og skrytearkiv, verken mer eller mindre og folk som våger å skille seg ut og ha meninger man står for får jo ofte ris på baken. Ikke sant?. Det har alltid vore slik, og eg kan itje sjå nokon kollektiv framgang.

Håper du får en trivelig tur til elva i år også

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt se at det du bedriver er å debattere, men det vil vel bare bli tatt negativt opp av deg å be deg modifisere deg "en smule"? For da er vel dette også en usakelighet eller hva du nå vil komme til å kalle det fra min side? Dersom du er så til de grader misfornøyd med denne tråden, "mine" holdninger, manglende kunnskaper, manglende evne til å engasjere meg, opplysthet, etc (som om du vet noe som helst om dette) eller det folk legger inn her i forumet, hvorfor ikke være såpass kreativ at du starter din egen tråd hvor du kan bidra med noe eller debattere det du ønsker ut fra din standard?

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt se at det du bedriver er å debattere, men det vil vel bare bli tatt negativt opp av deg å be deg modifisere deg "en smule"? For da er vel dette også en usakelighet eller hva du nå vil komme til å kalle det fra min side? Dersom du er så til de grader misfornøyd med denne tråden, "mine" holdninger, manglende kunnskaper, manglende evne til å engasjere meg, opplysthet, etc (som om du vet noe som helst om dette) eller det folk legger inn her i forumet, hvorfor ikke være såpass kreativ at du starter din egen tråd hvor du kan bidra med noe eller debattere det du ønsker ut fra din standard?

:wacko: Enig! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar er på elva nå og hadde snakket med noen på toppen oppe ved Laudal. De står og fisker nedenfor brua på steinene der, og hadde visstnok sett ihvertfall "50" laks den siste tiden........ Ser de har tatt noen fine fisker i går på børsen, så nå skjer det ihvertfall noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt se at det du bedriver er å debattere, men det vil vel bare bli tatt negativt opp av deg å be deg modifisere deg "en smule"? For da er vel dette også en usakelighet eller hva du nå vil komme til å kalle det fra min side? Dersom du er så til de grader misfornøyd med denne tråden, "mine" holdninger, manglende kunnskaper, manglende evne til å engasjere meg, opplysthet, etc (som om du vet noe som helst om dette) eller det folk legger inn her i forumet, hvorfor ikke være såpass kreativ at du starter din egen tråd hvor du kan bidra med noe eller debattere det du ønsker ut fra din standard?

Vi er på tråden for Mandalselva og syntes vi må ha en viss dynamikk og rom litt mer interessante greier enn kun om en får noe elle ikke. For meg er dette noe som opptar meg ikke bare på personlig fangstplan.

Finner det bare litt merkelig hele greia, det er bare så klikkete.

Vær litt kulere bare, hvorfor skal man alltid modifisere seg, og etter hvilken modul he he.

Jeg mener bare at med engang noen snakker fra sjela så blir det alltid krig her inne.

Gidder ikke tilføre så mye mer her, dessverre. Tråden er for dårlig. Og hvorfor skulle jeg lage en egen tråd når ingen viser interesse.

:lol: Enig! :)

Skyggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste som engasjert fisker burde jo være å prøve å bidra til forbedringer, er ikke det sant?

Hele denne vannføringsgreia handler jo ikke om at noen plasser er bra på den ene eller andre vannføringa, det blir for smalt. Man burde jo prøve å se helheten i forvaltningen ikke bare om noen liker 120 kubikk eller en annen plass er bra med mark på 50.......

Det handler laksefisker som bruker elva som gyte og oppvekstområde, vårt fiske er egentlig sekundært og basert på overskudd.

Om jeg lander en 13 kilos på flue i elva så betyr ikke det en dritt egentlig, det er antall yngel som betyr noe. Jeg har merket nedgang i antall yngel på elvebredden og parr er det heller ikke enorme mengder av.

Tørrlegginga i sone 4 husker vi, turbinhelvetet osv. Da blir det litt banalt å skulle telle fisk med us army utstyr, hele greia blir komisk.

Ingen som tør å satse her, elva skulle virkelig blitt satset på fra bunnen av. En prioroteringsrekkefølge der der økologi og bilogi, vassdragsforståelse kommer først. Det kalkes ja, men så tror mange at det kan håves osv.

Men nå er det snudd på huet, det skal fiskes og det skal fiskes. Hvor mange av de som dreper gytefisk gir noe igjen, hva med grunneierene. En sonar gjør ikke noe annet enn å prøve å konkretisere gjetninger. Men den vil jo bare forsøksvis bekrefte det alle ser. Alt skal være så konkret, det dreper magien, det fjerner noe vesentlig i opplevelsen. Må alt loggføres, bekreftes, sammenlignes...

Lygna er sør-norges vakreste elv uten sammenligning, helt uten inngrep av vesentlig betydning, vent den sure nedbøren tok jo laksen herfa også. Men sjøørreten klarte seg den og ikke noe slår en sen kveld i Lygna når sjøørreten slår på små fluer på lav vannføring. Det er når elvene krymper inn at den dyktige sportsfiskeren må være enda dyktigere. Mandalselva ville vært en drøm med enhånds om den kunne fått komme ned på naturlig vannføring. Steiner hadde dukket opp og lagd nye små standplasser, dagene ville gått uten aktivitet på det aller varmeste, natta ville gitt sjøørret helt på grunna. Og så ville regn gjort elva skitten og sidebekkene ville gjort den større og større. Nå er det ikke slik, det biter jevnt og trutt og man føler at man er med i et lotteri.

Det kommer sikkert noen deilige tall fra denne sonaren, men tenk om de hadde kjørt litt vann ut av Mannflåvannet....Det er trist når folk fisker rett nedenfor kaftverksutløpet, nesten kvalmende. Husker engang noen på laksesenteret forklarte med innbitt dialekt at reguleringa var bra for laksen og at uten så ville vi ikke kunne fiske.....For da ville elva tørke inn. Det blir sånn når man vokser opp ved en regulert elv og ikke egentlig vet hvordan en elv fungerer. Vi vil bli bedrad

Håper det kommer godt med smålaks i år, det ville vært hyggelig.

Endret av ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.