Gå til innhold
Fiskersiden

malle i norge?


link
 Share

Recommended Posts

1:Har lyst på denne arten og veit den finnes i swe. Tenker da ikke på dvergmalle :) Men mitt spørsmål da er finnes den i norge og?

Tar mer en gjerne ett svar på pm om man ikke vil svare i denne tråden :)

2: Så og det lå en annen tråd her inne på utstyr men hva trenger jeg av stang snelle og brukes det stål fortom eller er den veldig var på det .Agn hva brukes der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:Har lyst på denne arten og veit den finnes i swe. Tenker da ikke på dvergmalle :) Men mitt spørsmål da er finnes den i norge og?

Tar mer en gjerne ett svar på pm om man ikke vil svare i denne tråden :)

2: Så og det lå en annen tråd her inne på utstyr men hva trenger jeg av stang snelle og brukes det stål fortom eller er den veldig var på det .Agn hva brukes der ?

Malle fiskes med agnfisk, pellets, boilies eller sluk/shad.

Det finnes nok malle i Norge, selv om vi kun snakker om ytterst få vann. En så lenge må du nok smøre deg med tolmodighet før disse vannene blir frigjort, da det drives endel research for å lokalisere disse akkurat nå.

Stora Le er et vann hvor det teoretisk kan gå malle. Dette vannet deler vi med Sverie og i systemet til Stora Le har det vært/er malle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som altid takker for seriøse k.... svar :lol: . Eneste som kom med no glupt var Tom ole og Triturus :lol:

Fredz spøker vel men de andre tror jeg ikke du skal se bort fra?

Rømsjøen er vel delvis svensk og kan inneholde malle for alt jeg vet, Glomma har jeg ikke hørt om men ser verken på Glomma, Øyeren eller andre store vannsystemer helt øst som uaktuelle/umulige mtp enkelte eksemplarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke du skal kimse av alle svara her.

Er jo bare å teste i verste fall blanker du, om ikke annet kan du jo få spennende bifangster.

Glomma er det sikkert satt malle .Men det blir som og finne nåla i høystaken bifangst på gjedde 30 kg er mere sansynlig :lol: Årungen og Rømsjøen okei men bukse vann er det bare småfalen borre i.

Tengte vell på mer vann som ikke er 40 mil lange . Men kjønner den at det er hemlis skal spise opp det ordet jeg skreiv over :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en tarm som går inn på norsk side fra ett svenskt vann.

Blir vel som å dorge etter makrell fra skiblander...

Har også lyst til å tilbringe ei uke i jakten etter malle.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall kan man velge å tro at noen sjøormhistorier ol. kan være maller:

Rømsjøen

eller........

http://www.mjoesormen.no/ormerinorskeinnsjoer.htm

Om observasjoner står følgende:

"Rømsjøen i Rømskog. Hode som et hodet på en folunge (føll), kropp 10 lang og lang som en stokk. Flere nyere observasjoner.

Store Lee, syd for Ørje. Sett et par ganger i 1970 åra.

Krokvann, 2 mil øst for Moss, vest for Rv21. En sensommerkveld i 1958. Mannen sto og fisket fra en holme med kasteslukstang. Da han sveivet inn et kast, så han at en skapning følge 1/2 meter bak sluken. På 4 - 5 meters avstand så han et digert hode og en del av kroppen. Utysket forsvant brått i dypet da det fikk øye på mannen. Skapningen var synlig i 20 - 30 sekunder"

Store Lee:? http://www.mjoesormen.no/store%20lee.htm

"Stora Lee på svensk og Store Lee på norsk side. Aller nørdst i vassdraget ligger altså den norske Rømsjøen, som også har observasjoner med slike skapninger.

1972 – 73

Sensommer, en ettermiddag.

Sted: Skromleholmene, 1 km lenger ute i storfjorden.

Sett av: Trygve Nesset, Otteid.

Det var vel fem år siden at jeg holdt på i en eke med noe tømmer utenfor Skromleholmene, sier han. Da fikk jeg plutselig se et stort uhyre skyte opp av vannet femti meter bortenfor meg. Jeg skulle tro at denne kjempefisken eller hva det nå var, var bortimot 4 meter. Det var bare noe av den over vannet, og bølgene reiste seg fra dette stedet. Det varte ikke lenge, så forsvant alt sammen igjen.

- Folk sier det var malle?

Ja, det er mulig, men jeg vet ikke."

Tror nok det finnes maller i østfold, men å finne og få dem på kroken.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk hørt om mallefangst i Glomma ved fredrikstad.Dette ble meg fortalt av en gammel gubbe som kjente elveløpet som sin egen bukselomme.

Han satte endel line og brukte bla halvkilos Vederbuk som agn :)

Jeg prøvde å få vekt og fangststed,men han var unnvikende,men at det var ett sted mellom Rolvsøy og Fredrikstad-brua skjønte jeg ihvertfall...Og han hadde fått fler.

Han var også sikker på at det var Malle av den store arten :lol:

Ikke vet jeg,men utenkelig er det ikke.Bare til å gutse 14 dager i Sommerfrerien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel egentlig aldri blitt registrert europeisk malle i Norge. Eventuelle maller må evt ha blitt introdusert nylig. Historien til gubben fra Fredrikstad ville jeg kjapt ha avfeid som ei saftig skrøne. Når det er sagt ville jeg aldri funnet på å bruke tid på å fiske malle i Norge pr i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel egentlig aldri blitt registrert europeisk malle i Norge. Eventuelle maller må evt ha blitt introdusert nylig. Historien til gubben fra Fredrikstad ville jeg kjapt ha avfeid som ei saftig skrøne. Når det er sagt ville jeg aldri funnet på å bruke tid på å fiske malle i Norge pr i dag.

At den ikke er registrert, betyr vel ikke at den ikke finnes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske Malle i Norge er du skikkelig optimist og bør ha god tid. Alt er imidlertid mulig.

Frankrike, Italia og ikke minst Spania med Ebro er de kjente plassene for å fiske Malle.

De finns imidlertid nærmere også som det står på Fiskelykke. Det er imidlertid lukket fiske og ikke for alle.

Morro er det uansett, bare man har riktig utstyr.

For noen år siden skulle jeg teste et nytt vann for malle, la ut en liten stang 1,5 lb midt på dagen med mark etter Karpe rett ved land.

Da gikk det på en 10 kilos malle som dro rett over vannet før snøret røyk. Ingen mulighet til å stoppe fisken med 1,5lb stang.

På kvelden da mallene skulle bite var det ingen hjemme. sånn er livet

834201951_0a23a6d315_o.jpg

Her ser du kjeften på en Malle som kommer fra våre breddegrader. Denne spiser mye fisk og er en kraftpakke på stanga :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske Malle i Norge er du skikkelig optimist og bør ha god tid. Alt er imidlertid mulig.

Frankrike, Italia og ikke minst Spania med Ebro er de kjente plassene for å fiske Malle.

De finns imidlertid nærmere også som det står på Fiskelykke. Det er imidlertid lukket fiske og ikke for alle.

Morro er det uansett, bare man har riktig utstyr.

For noen år siden skulle jeg teste et nytt vann for malle, la ut en liten stang 1,5 lb midt på dagen med mark etter Karpe rett ved land.

Da gikk det på en 10 kilos malle som dro rett over vannet før snøret røyk. Ingen mulighet til å stoppe fisken med 1,5lb stang.

På kvelden da mallene skulle bite var det ingen hjemme. sånn er livet

834201951_0a23a6d315_o.jpg

Her ser du kjeften på en Malle som kommer fra våre breddegrader. Denne spiser mye fisk og er en kraftpakke på stanga :)

Jeg husker du lurte oss til å prøve en dam i Asker-området en gang i tida, det blev inget for å si det mildt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.